Misforstået 'godhed'!

Her til morgen blev jeg nemlig ringet op af min svigermor, som har nogle naboer, hvis børn havde fundet nogle ca. 14 dage gamle killinger i blokkens cykelskur. De mente at killingernes mor havde forladt dem, og derfor havde de taget de tre små op i lejligheden, hvorefter jeg blev kontaktet for at høre om jeg evt. havde noget mælkeerstatning. Det eneste jeg kunne gøre var at bede dem om, slet ikke at røre killingerne, hvor jeg derefter spurtede derover. Jeg fik lavet en rigtig dejlig og varm kasse som jeg lagde killingerne i - Fik lige kontrolleret at de ikke var mærkbare dehydrerede og satte dem så tilbage i skuret …Naboerne var stadig sikker på, at deres missemor var væk, og jeg blev kikket på som den vildeste kattemishandler …Jeg stod fast på, at de killinger ikke skulle fjernes, osse selvom naboen holdt vagt ved vinduet, og dermed kunne se, at der ingen missemor var gået ind til killingerne …Vi drak kaffe og snakkede kat i et par timer …Naboen stod hændervridende i vinduet, og var fuldstændig sikker på, at de små snart sultede ihjel da hun stadig ikke havde set missemor. Deres uro begyndte at smitte lidt af på mig, så jeg besluttede at jeg hellere måtte kikke igen til de små - Jeg listede stille ind, og så en missemor i fuld gang med at amme hendes børn, hun havde blot fundet en anden indgang til at komme ind i skuret.

Hele opgangen var efterhånden blevet involveret, og pludselig opstod andels-tanken hos mig. Alle var enige om at deles om udgifterne til lødig mad til missemor og børn, og inden længe var de osse enige om, at indfange hende og få hende neutraliseret, så snart killingerne kunne undvære hende i nogle timer - Indtil da, sørger jeg for at stoppe nogle p-piller i hende, så hun ikke bliver med killinger igen - Så snart skal vi ha’ skaffet hjem til tre nuttede killinger, der var to familier som gerne ville ha’ dem, så nu sættes der en proces igang for at få lov til at holde kat/katte i blokken.

Jeg er glad og lettet over, at jeg holdt fast i min beslutning om, at killingerne skulle lægges tilbage, og jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvor ofte misforstået ‘godked’ er årsag til mange af de fund af ‘moderløse’ killinger.

Jeg kunne godt ønske mig en debat om, hvad man gør, når man finder / tror man finder forladte killinger …For vi kan vel alle være enige om, at killinger har det bedst hos deres mor ?

sikke dog en solstråle historie…godt gået…

jeg vil anbefale et kig på hittekilling, der er rigtig mange nyttige informationer

[quote=Alice;469607]
Jeg er glad og lettet over, at jeg holdt fast i min beslutning om, at killingerne skulle lægges tilbage, og jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvor ofte misforstået ‘godked’ er årsag til mange af de fund af ‘moderløse’ killinger.

Jeg kunne godt ønske mig en debat om, hvad man gør, når man finder / tror man finder forladte killinger …For vi kan vel alle være enige om, at killinger har det bedst hos deres mor ?[/quote]

Som talt ud af mit hjerte, Alice :hjerte:

En morkat forlader jo ikke bare sine killinger.

Hun kan naturligvis blive forhindret i at komme tilbage til dem, hvis hun fx er blevet påkørt.

Jeg har altid fået det råd, at hvis man finder “forladte” killinger, skal man observere stedet i min 3-4 timer for at se om morkatten kommer retur. Lidt afhængigt af killingernes alder.

Hvor sejt gået, Alice!!!
Du kan godt være stolt af din beslutsomhed!!! :thumbup::thumbup:

Og ja…det er virkelig en solstrålehistorie :hjerte::hjerte:

Hittekilling eller ej.

Hvis du finder en eller flere killinger, som tilsyneladende ser forladte ud.
Skal du først og fremmest sikre dig, at de virkelig er forladte.

Kattemor går nødvendigvis fra killingerne flere gange i døgnet, både for at besørge,
men også for at skaffe føde. Hun vil dog med jævne mellemrum, alt efter killingernes
alder komme tilbage for at lade dem die hos sig.

Så selvom du har observeret, at killlingerne ligger alene, er det ikke
ens betydende med at de er forladte.

Så derfor, hold øje med om missemor kommer tilbage.
Er hun ikke tilbage hos killingerne i længere tid, er det på sin plads at reagere.

  1. Ved helt nyfødte killinger og op til 2 uger gamle, skal hun være tilbage indenfor 3 til 4 timer.
  2. Ved lidt større killinger på 3 til 6 uger, skal hun være tilbage indenfor 6 til 7 timer.
  3. Ved store killinger over 7 uger, skal hun være tilbage ca. Hver 8 time.

Ovenstående er cirka tider. Og som alle ved, findes der ingen regler uden undtagelser.
Det vigtigste er at reagere, når man selv syntes at det er uforsvarligt at vente længere.

faktisk så tror jeg jeg selv har skrevet det…for år tilbage

Der er nemlig rigtig mange gode råd …Heldigvis er jeg istand til at kontrollere om killingerne har været uden mor længe, og dermed i fare for at dehydrere - Min glade oplevelse fra i dag, fik mig til at ønske en debat om emnet, da jeg er 100% sikker på, at mange killinger bliver fjernet unødvendigt, fordi man griber ind uden at have vished for om de oprigtig er moderløse, og det er efter min mening en skandale ?

Hvilken dejlig historie Alice.

Du er en fornuftig kone…:hjertehop:

[quote=Vivi_Fletcher;469615]Som talt ud af mit hjerte, Alice :hjerte:

En morkat forlader jo ikke bare sine killinger.

Hun kan naturligvis blive forhindret i at komme tilbage til dem, hvis hun fx er blevet påkørt.

Jeg har altid fået det råd, at hvis man finder “forladte” killinger, skal man observere stedet i min 3-4 timer for at se om morkatten kommer retur. Lidt afhængigt af killingernes alder.[/quote]

Jeg måtte virkelig bruge alle mine talegaver, for at få lov til at lægge killingerne tilbage igen. Der var især en dame, som mente jeg direkte handlede ondt ved at insistere på, at de skulle tilbage - Den omtalte dame mente hun havde voldsom forstand på katte, da de i hendes hjem havde en kat, da hun var barn :-). Men ret skal være ret, de havde forsøgt, inden jeg blev kontaktet, at holde øje med om missemor kom tilbage - De havde bare ikke tænkt på, at missemor havde fundet en lille hul i skuret som hun brugte som adgangsvej til killingerne.

Nu vil jeg smutte over og sætte noget godt tørfoder, og nogle dåser vådmad, samtidig finder jeg en lammeskindstæppe frem, som jeg lægger i deres kasse, da det godt kan blive koldt derinde om natten - Måske jeg skal pakke kassen ind i et ulden tæppe ?

[quote=Alice;469629]Jeg måtte virkelig bruge alle mine talegaver, for at få lov til at lægge killingerne tilbage igen. Der var især en dame, som mente jeg direkte handlede ondt ved at insistere på, at de skulle tilbage - Den omtalte dame mente hun havde voldsom forstand på katte, da de i hendes hjem havde en kat, da hun var barn :-). Men ret skal være ret, de havde forsøgt, inden jeg blev kontaktet, at holde øje med om missemor kom tilbage - De havde bare ikke tænkt på, at missemor havde fundet en lille hul i skuret som hun brugte som adgangsvej til killingerne.

Nu vil jeg smutte over og sætte noget godt tørfoder, og nogle dåser vådmad, samtidig finder jeg en lammeskindstæppe frem, som jeg lægger i deres kasse, da det godt kan blive koldt derinde om natten - Måske jeg skal pakke kassen ind i et ulden tæppe ?[/quote]

Ja, folk kan være meget insisterende - men det kan vi andre jo også :smiley:

Hvis man har meget forstand på katte, kan man jo netop se om helt små killinger sulter. Men det er næppe de fleste, der kan det.

Tror det er en god idé, hvis du kan fore kassen. Bare pas på den ikke kommer til at lugte helt forkert.

I skal nok lade være med at pille for meget ved killingerne nu, for missemor kan så godt finde på at flytte dem, især hvis hun er helt “vild”.

Jeg ville nøjes med at sætte mad og vand inden for døren.

Min vild-missemor fik sine tre killinger (på 3 uger) med, da hun blev neutraliseret, og efter3 dage under obs hos dyrlægen kom hun tilbage med dem.
Jeg har aldrig oplevet, at en ny-opereret vild hunkat blev sat fri efter kun et par timer.

[quote=Vivi_Fletcher;469634]Ja, folk kan være meget insisterende - men det kan vi andre jo også :smiley:

Hvis man har meget forstand på katte, kan man jo netop se om helt små killinger sulter. Men det er næppe de fleste, der kan det.

Tror det er en god idé, hvis du kan fore kassen. Bare pas på den ikke kommer til at lugte helt forkert.[/quote]

Jeg er bevidst om, at tæpperne ikke skal ‘dufte’ af mine striber …Lammeskindet er heldigvis nyrenset, og jeg har en uldplaid som stadig ligger i plastikpose …Bare ikke min svigermor opdager at det rent faktisk er en jeg har fået i gave af hende :smiley: …Nå, pyt, i en god sags tjeneste.

Det eneste som bekymrer mig lidt, er hvordan jeg holder missemor varm, når vi får hende neutraliseret om 4 - 5 uger. Til den tid er det dælme kold, og der er ingen stik i cykelskuret så jeg kan sætte en varmetæppe til. Vi må nok ha’ gang i nogle varmedunke til den tid …Jeg forventer det er mig som kører hende til min dyrlæge, og tar’ selvfølgelig killingerne med, og måske kan jeg overtale dyrlægen til at beholde dem alle natten over, så missemor er helt frisk og vågen efter nakosen ?

Jeg ville ikke vente så længe, men få hende neutraliseret i løbet af en lille uges tid.

[quote=Mega;469638]I skal nok lade være med at pille for meget ved killingerne nu, for missemor kan så godt finde på at flytte dem, især hvis hun er helt “vild”.

Jeg ville nøjes med at sætte mad og vand inden for døren.

Min vild-missemor fik sine tre killinger (på 3 uger) med, da hun blev neutraliseret, og efter3 dage under obs hos dyrlægen kom hun tilbage med dem.
Jeg har aldrig oplevet, at en ny-opereret vild hunkat blev sat fri efter kun et par timer.[/quote]

Missemor er ikke det vi kalder vildkat. Hun har holdt til i området i flere år - Sikkert fordi at mange beboer smider godbider ned til hende. Jeg kunne godt få lov til at ae hende hen ad ryggen, og hun var vældig tryg ved at jeg flyttede kassen med killingerne op i højden, så de små unger ikke kan komme til dem …Jeg stiller mad og kaffefløde hos min svigermor, så får hun til opgave at sørge for at missemor ikke mangler mad. Jeg sørger for at gemme en p-pille i lidt lækkert, og holder øje med at hun spiser maden med pillen, så det må være min lørdags-opgave de næste uger :-).

-storrespekt-storrespekt-storrespektDu er sgu en ener Alice…det du gør for misserne…det er super

kan ikke finde ud af at få stor respekt sat ind…sorry

men jeg bøjer mig i støvet…det er bare+ s9++++++å godt gået

hov tror lige joy gav sit besyv med

Vil du mene, det er det bedste Hanne ?? …Min vurdering er, at jeg gerne vil have at killingerne kan være ‘selvforsynende’ inden, så de uden risiko kan klare sig uden deres mor i de timer, hvor hun ikke kan tage vare på dem …Måske er det mig der vurderer forkert ?. Jeg vil tro at killingerne er max 14 dage, de havde øjne men kunne ikke fokusere, og var gevaldig skeløjede :-). Nu ville jeg helt bevidst ikke røre dem mere end højst nødvendig, så jeg vejede dem ikke ?

Jeg har snakket med min dyrlæge om det, og han ser helst killingerne er 4-5 uger gamle når moren neutraliseres. Dels på grund af mælken hun render rundt med og på grund af de skal undvære deres mor…

Dejlig solstråle historie :slight_smile:

Jeg ville også vente nogle uger - og så give p-piller indtil da.
Ingen ved, hvordan hun vil reagere på neutralisering og bliver hun tilstrækkelig stresset, risikerer hun at miste mælken. En risiko, der ikke er værd at løbe.
Skulle hun gå i løb nu (hvad jeg mener er en usandsynlig lille risiko pga årstiden), kan hun jo stadig blive neutraliseret om 4 uger :slight_smile:

Hvor er det godt at du fik dem tilbage hvor de høre hjemme Alice, nemlig ved mormis :rock: