Hvis en killing (3-4 mdr) har fået diagnosen HCM grad 2 (Edit: det er en misforståelse, dyrlægen har konstateret en “lille holosystolisk mislyd på hjertet grad 2 (2/6)- klinisk normal.” ved dyrlægen ved at blive lyttet på med et stetoskop, vil den så altid have HCM eller kan det rette sig? Har læst et sted at det kan med hvalpe, men hvad med katte?
Og hvad er så næste skridt, EKG (kardiogram) og skanning af katten eller?
Har I noget godt læsestof om emnet, jeg har været på google…
Nu er der ganske mange hjertefejl/defekter, som kan give mislyd på hjertet uden at det nødvendigvis er HCM!
Det eneste som vil kunne give dig en ide om, hvad det helt reelt drejer sig om er en scanning - og jeg vil nok foreslå, at du finder en anden dyrlæge til det projekt, end den, som er villig til at give en så alvorlig diagnose blot ved at lytte på hjertet gennem et stetoskop…
Ann K - Ikke min kat eller dyrlæge. Men jeg tænkte og sagde også noget af det samme. Altså hvordan dyrlægen kan afgøre at det lige er HCM. Jeg fik at vide at det var en susen der kunne høres (af ejer til katten).
Det er faktisk mig eva ha stillet ? for. Dyrlægen har skrevet følgende i sundheds bogen: lille holosystolisk mislyd på hjertet grad 2 (2/6)- klinisk normal.
Det drejer sig om en Maine Coon. 17 uger gammel. Hun skal bruges i avl så self. skal hun scannes fri. ? var mere om nogen har oplevet ligende hos så unge katte, for derefter at se det forsvinde igen.
Man oplever det sommetider på hvalpe der er helt unge og er i fuld gang med at vokse. Det sagde dyrlægen til mig.
[quote=TineL;353615]Det er faktisk mig eva ha stillet ? for. Dyrlægen har skrevet følgende i sundheds bogen: lille holosystolisk mislyd på hjertet grad 2 (2/6)- klinisk normal.
Det drejer sig om en Maine Coon. 17 uger gammel. Hun skal bruges i avl så self. skal hun scannes fri. ? var mere om nogen har oplevet ligende hos så unge katte, for derefter at se det forsvinde igen.
Man oplever det sommetider på hvalpe der er helt unge og er i fuld gang med at vokse. Det sagde dyrlægen til mig.[/quote]
Jeg ved at der på min abyssinier kastrat var mislyd på hjerte da han var 12 uger, men nu hvor han er 2 år er han blevet HCM scannet og der var der intet syneligt.
Hvis min dyrlæge sagde til mig at min kat havde HCM på baggrund af stetoskopi ville jeg da seriøst overveje og skifte dyrlæge eller ihvertfald gå i en seriøs dialog om hvad der dog fik ham til og slynge den diagnose ud ude en ultralyds scanning (Som et fåtal er certificerede til)
Men er der en mislyd på hjertet ville det vel sagtens være relevant og få den scannet, kan klart anbefale KVL, Jørgen ved alt om den slags, han kan gøre dig så meget klogere.
[quote=TineL;353615]Dyrlægen har skrevet følgende i sundheds bogen: lille holosystolisk mislyd på hjertet grad 2 (2/6)- klinisk normal.
[/quote]
Er det HCM :?
Killinger kan sagtens have mislyd på hjertet og senere være fri - det er ikke unormalt.
Omvendt vil jeg sige, at det ikke var en kat jeg ville bruge i avl.
Imponerende at han er scannet - abyssinieren er en af de få racer der ikke døjer med HCM.
Alle killinger fødes med “hul” i hjertet. Varigheden af hvornår “hullet” lukker kan være forskellig - nogen lukker aldrig helt.
Susen er ofte enten “hullet” der ikke er lukket eller en klapfejl.
En af mine tidligere købere har en fed hankastrat suser på over 13 år gående - han er både blevet kastreret og fået ordnet tænder et par gange:-) Han suser stadigvæk
Ifølge min dyrlæge så tager det tid for både lunger og hjerte at helt udvikle sig og derfor kan man godt høre mislyde på begge på yngre killinger og det vil normalt forsvinde som killingen vokser sig til.
Jeg ville se tiden lidt an hvis det var min killing og få dyrlægen til at checke den igen når den var en måneds tid ældre før jeg ville på igang med en større undersøgelse.
[quote=Vivi_Fletcher;353681]Tak.
Men har dyrlægen så diagnosticeret HCM eller er det en tolkning fra ejers side?[/quote]
Som jeg læser det, så har dyrlægen “kun” hørt en mislyd. Mislyde kan rigtignok optræde hos katte med HCM, men kan også skyldes andre ting.
Så umiddelbart vil jeg sige at katten har en hjertemislyd af (endnu) ukendt årsag, som selvfølgelig bør undersøges nærmere! Diagnosen HCM kan ikke stilles udfra stetoskopi alene - der skal supplerende undersøgelser til.
I har helt ret mht. at det “bare” er en mislyd og ikke HCM som dyrlægen har konstateret.
Jeg sidder herhjemme ved Tine og hendes kæreste og vi har lige snakket om det.
Dyrlægen har ikke snakket om HCM, kun om en mislyd (bekræftiger Tines kæreste). Det er bare Tine, der har oversat det til HCM, da det er den hjerte-sygdom som hun automatisk tænker på omkring maine coons.
Der er derfor intet i vejen med dyrlægens diagnose, ingen kritik til dyrlægen på den bekostning
Tine, opdrætteren af katten og Tines mentor finder nu i samarbejde ud af hvad der skal ske.
Mange tak for jeres svar i hvert fald.
Tine vil stadig meget gerne høre om tilfælde hvor en killing har fået konstateret mislyd og det videre forløb for katten.
Jeg har haft to killinger med mislyd som ikke var HCM relaterede, men hul i hjertet der ikke var lukket til. De blev her indtil hjertet ikke kunne fungere længere, det var i en alder af henholdsvis 7 og 9 mdr at jeg måtte sige farvel til dem.
Jeg har også oplevet at en killing med svag susen er blevet fin, hullet har lukket sig som den er vokset til, men det er ikke en kat jeg ville tilråde at bruge i opdræt, især ikke når der stadig er suselyd i en alder af 17 uger hvor hullet burde være lukket. Vi skal huske kun at opdrætte på de sundeste individer og når man ved der er visse racer med større risiko for problemer med hjertet skal man være ekstra opmærksom. Jeg har sjældent hørt og heller ikke selv oplevet susen hos mine Burmesere hvorimod jeg har oplevet det hos mine Briter og en enkelt huskattekilling.
Mener det blev opdaget ved første eller anden vaccination hvor dyrlægen kunne høre en kraftig susen.
Ved scanning blev det så konstateret at der var tale om hul i hjertet.
Ved sidste dyrlægetjek hos min egen dyrlæge var der stadig tale om en kraftig susen.
Niggi selv er overhovedet ikke mærket af tilstanden, andet end at hendes hjerte altid hamrer afsted, så folk der ikke kender hende fejlagtigt tror hun er bange når de løfter hende.
Opdrætter og jeg er enige om, at hun skal have den tid hun kan som glad kat, indtil hendes hjerte ikke kan mere, og hun er vist et lille firbenet mirakel for ingen havde vist forventet at hun skulle blive særlig gammel. Og hun fylder altså 3 år på tirsdag.
Tjalfes bror Aja Dobbo fik som ca 10 uger gammel killing konstateret en susen ved hjertet… scanning afslørede nogle “tråde, der hængte over den ene hjerteklap”…
Han levede hele sit liv som fritgående konge af sit kvarter… en ægte Sagassøn inkl det rædsomme temperament
Dobbo døde sidste år, knap 13½ år gammel - af akut nyresvigt…
Jeg har selv haft en killing med lidt susen på hjertet. Han har det stadig godt og er snart 5 år gammel, men hjertet suser stadigt. Jeg har også haft en anden killing som måttes aflives, efter vi scannede hende som ca 10 uger gammel, da dyrlægen vurderet at hun ville komme til at lide ret hurtigt. Ingen killinger fra nogen af de to kuld er nogensinde blevet brugt i avl.