Mislyd på hjertet - Evt. HCM :(

Jeg var i dag til det årlige tjek ved dr. dyr med Yawa og Yrsa - der plejer ikke at være noget, og det tænkte jeg ville være samme scenarie i dag, men jeg blev klogere :frowning:

Efter at have kigget på Yawa, der som sædvanligt opførte sig eksemplarisk og fik sig charmeret ind på dyrlægen, var det Yrsas tur.

Yrsa er en lidt forskræmt kat, som jeg fik som alt for lille killing ( 5-6 uger gammel, havde hende i pleje for Internatet der havde fundet hende i en papkasse) og hun var derfor noget utryg ved det hele.
Dyrlægen brugte lang tid på at lytte på hende, og fortalte at der desværre er en mislyd på lille Yrsas hjerte :frowning: :frowning:

Yrsa skal nu til en ultralydsscanning om et par uger og så må den vise, hvad der er galt. Men hold da op et chok, og jeg håber godt nok min forsikring dækker sådan en scanning - dem må jeg have ringet til i morgen.

Dyrlægen sagde at det nok var hypertrofisk kardiomyopati (hcm) - men at hun self. ikke kan sige helt sikkert hvad det er, før scanningen er lavet…

Nogle her, der har erfaringer med HCM? Kan I fortælle lidt om det?

Det burde din forsikring dække uden nogen problemer, det er jo for at stille en diagnose.

HCM er den mest almindelige hjertesygdom hos kat. De kan heldigvis leve med det i mange år uden problemer, men de kan desværre også få blodpropper, vand i lungerne mv. af det.
Det her link synes jeg fortæller fornuftigt om det HCM - hypertrofisk kardiomyopati hos kat | AniCura Danmark

Tak for dit svar Eva_K!

Jeg har også læst lidt på det - men synes altid det er rart at høre andres oplevelser og erfaringer også…

Jeg tror også de dækker - jeg ringer lige for en sikkerheds skyld til dem i morgen :slight_smile:

Hej!

Så har jeg har tid til at opdatere her. Jeg fik svar på hendes hjerte - efter at hun var nødt til at overnatte efter de havde fået en del meget syge dyr ind.

Alt så faktisk rigtigt ud - nogle af målene han viste mig lå omkring max grænsen for store hjerter, men han var ikke bekymret som sådan. De har optaget en video med hjertet og kan høre på den, hvordan hjertet slår nu - den kan de så bruge til reference når hun kommer til tjek om et år - han mente ikke, der var nogen grund til, at jeg skulle komme oftere end det :slight_smile:

Så pyyyyh…

Mht. forsikring har jeg lige fået brev om at de betaler 2000 kr tilbage - det kan godt betale sig med sådan en forsikring altså! :smiley:

7 Synes om

Dejligt, at det tilsyneladende ikke er så slemt, at der skal gøres en hel masse :slight_smile:

Og ja - forsikringer kan hurtigt tjene sig selv ind, hvis uheldet er ude!

1 Synes om

Ja, det er SÅ dejligt - min gamle kat, Fie, blev nyresyg som fireårig - dyrlægen mente at hun måtte være født med det, da hun aldrig havde set en kat med så dårlige tal i så ung en alder :confused: oveni at hun havde hofteledsdysplasi blev det besluttet at hun skulle aflives - kunne slet ikke lige overskue hvis jeg skulle have været så “heldig” at få endnu en syg kat !

Og ja - jeg betaler 2100 pr år for mine to - så det næste år er jo nærmest “gratis” :smiley:

1 Synes om