Mislyd på hjertet - Evt. HCM :(

Jeg var i dag til det årlige tjek ved dr. dyr med Yawa og Yrsa - der plejer ikke at være noget, og det tænkte jeg ville være samme scenarie i dag, men jeg blev klogere :frowning:

Efter at have kigget på Yawa, der som sædvanligt opførte sig eksemplarisk og fik sig charmeret ind på dyrlægen, var det Yrsas tur.

Yrsa er en lidt forskræmt kat, som jeg fik som alt for lille killing ( 5-6 uger gammel, havde hende i pleje for Internatet der havde fundet hende i en papkasse) og hun var derfor noget utryg ved det hele.
Dyrlægen brugte lang tid på at lytte på hende, og fortalte at der desværre er en mislyd på lille Yrsas hjerte :frowning: :frowning:

Yrsa skal nu til en ultralydsscanning om et par uger og så må den vise, hvad der er galt. Men hold da op et chok, og jeg håber godt nok min forsikring dækker sådan en scanning - dem må jeg have ringet til i morgen.

Dyrlægen sagde at det nok var hypertrofisk kardiomyopati (hcm) - men at hun self. ikke kan sige helt sikkert hvad det er, før scanningen er lavet…

Nogle her, der har erfaringer med HCM? Kan I fortælle lidt om det?

Det burde din forsikring dække uden nogen problemer, det er jo for at stille en diagnose.

HCM er den mest almindelige hjertesygdom hos kat. De kan heldigvis leve med det i mange år uden problemer, men de kan desværre også få blodpropper, vand i lungerne mv. af det.
Det her link synes jeg fortæller fornuftigt om det https://www.anicura.dk/fakta-og-rad/kat/hcm--hypertrofisk-kardiomyopati-hos-kat/

Tak for dit svar Eva_K!

Jeg har også læst lidt på det - men synes altid det er rart at høre andres oplevelser og erfaringer også…

Jeg tror også de dækker - jeg ringer lige for en sikkerheds skyld til dem i morgen :slight_smile: