Missemor nyser

Hej alle.

Mine smukke killinger blev 9uger igår og missemor begyndte at nyse.
Jeg tog hende right away til dr. Dyr og fik noget pencelin til hende…
Jeg har holdt hende væk fra killingerne er ræd for at de bliver
smittet også. - hun har ikke været derinde siden igår eftermiddag og både mor og killinger tager det flot. Ingen kalderi eller noget.

Er det rigtig eller forkert at jeg holder dem
adskilt?

Og skal jeg holde dem adskilt indtil hun ikke nyser mere?

Hilsen Amalie

Det hjælper sandsynligvis ikke noget, at skille dem ad. Er det smitsomt, er de jo allerede smittet nu.
Hvad sagde dyrlægen? Hvorfor får hun pencilin?

[quote=NamNamp;373145]Hej alle.

Mine smukke killinger blev 9uger igår og missemor begyndte at nyse.
Jeg tog hende right away til dr. Dyr og fik noget pencelin til hende…
Jeg har holdt hende væk fra killingerne er ræd for at de bliver
smittet også. - hun har ikke været derinde siden igår eftermiddag og både mor og killinger tager det flot. Ingen kalderi eller noget.

Er det rigtig eller forkert at jeg holder dem
adskilt?

Og skal jeg holde dem adskilt indtil hun ikke nyser mere?

Hilsen Amalie[/quote]

Jeg synes det virker tidligt, og jeg synes ikke det er en god ide at holde dem fra hinanden med mindre dyrlægen har anbefalet det.

Hvad har han sagt hun fejler?

[quote=Vivi_Fletcher;373146]Det hjælper sandsynligvis ikke noget, at skille dem ad. Er det smitsomt, er de jo allerede smittet nu.
Hvad sagde dyrlægen? Hvorfor får hun pencilin?[/quote]

Fik ikke nogen bestemt diagnose -
men sandsynligvis en forkølelse… Hvis pencelinen ikke virker skal hun afsted igen.

Hun har smittet min huskat så han er også på pencelin.

Forkølelse er jo virus - luftbåren virus (hvert fald hos mennesker) så hvis hun har nyst i nærheden af killingerne har de har allrede værer udsat for smitte - jeg synes ikke du skal skille dem ad før dyrlægen anbefaler det.

Hun sagde jeg skulle holde dem væk fra mine store drenge så de ikke blev smittet, men vil hellere have mine store drenge bliver
smittet da de har et bedre imunforsvare end killingerne…
Hvis hun får pencilin så kommer der også noget i
mælken til killingerne ikk?

Hun piber meget når hun trækker vejret ud a næsen kan ikke helt bedømme om det også piber fra hals og lunger :frowning:

[quote=NamNamp;373150]Fik ikke nogen bestemt diagnose -
men sandsynligvis en forkølelse… Hvis pencelinen ikke virker skal hun afsted igen.

Hun har smittet min huskat så han er også på pencelin.[/quote]

Katte bliver ikke forkølede :slight_smile:

Det er sandsynligvis et herpesudbrud - kan også være calici.
Pencilin virker ikke - kun tiden. Det svarer til influenza hos os.

Du skal være obs på dine killinger. De kan blive ret syge af herpes og sætter det sig i øjnene, risikerer du sammenvoksninger.
I så fald er det alfa og omega med en dyrlæge, der ved, hvordan han skal håndtere den slags!

Well - nu er jeg ikke dyrlæge, så jeg vil ikke begive mig ud i de store helbredsmæssige teorier - men katte trækker jo været gennem næsen, og hvis den er stoppet så piber det jo.

Det ville være logisk at antage at der ville kunne spores nogle medicinrester i mælken hvis man testede den - men kvinder får jo også penicilin hvis de ammer - så jeg er sikker på at dyrlægen har givet dig noget der ikke skader killingerne, hvis hun har fået at vide at katten er mor og ammer endnu ind i mellem. Så nmå hun jo have taget højde for det.

Hvis der ikke er bedring i løbet af et par dage ville jeg måske dog nok tage en tur forbi dyrlægen igen bare for en sikkerheds skyld

[quote=Vivi_Fletcher;373154]Katte bliver ikke forkølede :slight_smile:

Det er sandsynligvis et herpesudbrud - kan også være calici.
Pencilin virker ikke - kun tiden. Det svarer til influenza hos os.

Du skal være obs på dine killinger. De kan blive ret syge af herpes og sætter det sig i øjnene, risikerer du sammenvoksninger.
I så fald er det alfa og omega med en dyrlæge, der ved, hvordan han skal håndtere den slags![/quote]

:ked:

hvordan kan man se herpes i øjnene?
Var hos en aby opdrætter en gang hvor en killing havde herpes i
øjet men det var MEGET voldsomt.
Ligner det betændelse Til at starte med eller?

Korrekt som Vivi skriver - antibiotika virker ikke på virus.

Også korrekt at er det virus - så er dine killinger sikkert smittet.

Men det er jo noget usikkert når der “bare” symptombehandles uden at vide hvad det er.
Det kunne du faktisk ha’ glæde af at vide til en anden gang.

Dine killinger er ikke vaccineret endnu, vel?

Hvis du sætter dit øre helt hen til hendes ribben og lytter længe og intens…så kan du måske høre om der er en rellende, pibende lyd…eller i hvert tilfælde en lyd der ikke skal være der. HVIS dyrlægen har lyttet til hendes lungefunktion igår behøver det ikke betyde der ikke nu er problemer. Den slags, vira eller bakterier udvikler sig og det kan gå hurtigt.
Har hun feber? Opfører hun sig normalt? Kommer der pus ud af hendes næse?
Hvilken antibiotika får hun?

Hvis jeg kom ud for det I nu står i ville jeg aldrig tvivle om killingerne og mormis skulle adskilles, selvom smitten uden tvivl er sket. Men den intensiveres ved at lade dem fortsat gå sammen. Mange aspskter er altid gældende og smittepresset er et af dem. OG det er størst hvis dyrene går op ad hverandre.
Hvis hendes opførsel er anderledes end normalen, ville jeg i den grad tage til dyrlægen straks.

Ligner det betændelse Til at starte med eller?[/quote]

Min oplevelse med herpes på killingers øjne er at det ligner betændelse ja. og så får de rigtig meget gullig-grøn snask i øjnene.

Så skal de have øjendråber og deres øjenomgivelser skal aftørres ind i mellem med sådan noget saltvandopløsning så de ikke får for meget fnidder-fnadder i pelsen :slight_smile:

Men Vivi ved rigtig meget mere om det - så lyt til hende :slight_smile:

Jeg tænker mere med at pencilinen måske kunne hjælpe killingerne hvis de fik lidt gennem modermælken?

Ikke hvis det er herpes desværre

ikke hvis det er en virus mormis render rundt med
ER det en virus, er det bedste du kan gøre at isolerer hende og give hende noget der kan hjælpe hendes immunforsvar

[quote=Lis Dahlstrøm;373161]Korrekt som Vivi skriver - antibiotika virker ikke på virus.

Også korrekt at er det virus - så er dine killinger sikkert smittet.

Men det er jo noget usikkert når der “bare” symptombehandles uden at vide hvad det er.
Det kunne du faktisk ha’ glæde af at vide til en anden gang.

Dine killinger er ikke vaccineret endnu, vel?[/quote]

nej de er ikke vacc. Endnu.
Hun får ronaxan.

Hun er helt normal nusser, spiser, drikker, leger og sover normalt.
Bare svært at lege fangeleg når man nyser hele tiden

[quote=kamikaze;373167]ikke hvis det er en virus mormis render rundt med
ER det en virus, er det bedste du kan gøre at isolerer hende og give hende noget der kan hjælpe hendes immunforsvar[/quote]

Hvis hun har herpes har killingerne jo nok enten fået det, eller blevet udsat for det. Jeg tror ikke det nytter at skille hende fra killingerne. ikke nu. især ikke hvis en af de andre voksne har fået det.

Ligner det betændelse Til at starte med eller?[/quote]

Min gamle Emil har herpes i sit ene øje. Jeg ved ikke hvordan han så ud som killing (dvs. om han nøs og snottede etc.) da jeg først fik ham da han var 10 måneder, og der var ‘skaden sket’. Min dejlige dyrlæge fik rettet op på arvæv etc., og siden har jeg kunnet identificere udbrud på at hans øje begynder at løbe med sådan noget lidt tyktflydende vædske og han virker ‘irriteret’, dvs. klemmer det lidt sammen. Vi plejer at kunne klare det med en tube salve der gives to gange om dagen en uge. Han får tit udbrud når han har været stresset.

Vi fik stor hjælp til diagnose etc. hos Finn Boserup (http://www.finnboserup.dk/content.asp) der er special dyrlæge i øjensygdomme. Efter diagnosen klarede min egen dyrlæge den ‘daglige’ omgang med problemet.

Held og lykke med missermor!! Jeg håber hun meget snart bliver rask!! :kryds:

Ronaxan tyder på dyrlægen mistænker virus - det gives normaltfor at dæmme op for følgevirkninger.

Du skal huske dskal skylles efter med vand eller katten skal spise vådmad lige efter pillegivning - Ronaxan ætser.

Dine killinger er kraftigt i farezonen for at blive smittet - korrekt øget smittepres og det er moderens nyseri - men toget er sikkert kørt.

Den smule antibiotika de får via mælken hjælper ikke meget

Hvis en kat har herpes så avler man vel ikke på den :?