Mister har blinkhindefremfald... og er HÆS

Halløj allesammen.
Først: Jeg har brugt søgefunktionen og læst alle tidliger indlæg om blinkhindefremfald og ALT hvad jeg har kunnet finde på nettet men der er ligesom intet der rigtig rammer det jeg ser hos Mister.

Her kl. 16.00 skal vi retur til Evidensia i Ystad hvor vi også var Onsdag morgen efter at han Tirsdag kom hjem med blinkhindefremfald i venstre øje.

Nat mellem Mandag og Tirsdag hørte jeg et GIGANTISK katteskrigeri udenfor - der løber en ny vildkat rundt om haverne i øjeblikket og vores katte forsøger at vise den døren.

Men som sagt kom Mister hjem Tirsdag eftermiddag med det venstre øje helt skjult af blinkhinden/tredje øjenlåg og lidt totter af underpels stikkende ud her og der.

Jeg tog ham ind og undersøgte ham grundigt og forsøgte at give ham ormekur pr. pille men det måtte opgives (han er VIRKELIG streng at give piller, så normalt giver jeg ham Flubenol som er flydende men gives over tre dage) men jeg havde ikke Flubenol hjemme så det måtte vente til næste dag.

Jeg dryppede hans øjne, og checkede meget grundigt men kunne ikke se nogle skader og han var egentlig ikke sur over at blive berørt omkring øjet. Til gengæld havde han en meget underlig hæshed, især når han skulle spinde og indynde sig, så er det som om noget lukker af i halsen på ham og han virrer med hovedet og får ligesom ikke luft nok og går væk. Når han lægger sig stille ned og ligger for sig selv er der intet, så trækker han vejret.

Jeg konkluderede at jeg ville køre ned til Evidensia næste morgen og vente til de havde tid. Jeg tænkte faktisk at han havde ‘skreget sig hæs’ og at det ville lægge sig efter nogle dage

Vi kom afsted Onsdag morgen og kl. 11.30 var vi 2700,00 SEK fattigere men ikke meget klogere. De havde undersøgt øjet men ikke fundet nogle skader eller fremmedlegemer. De tog røntgen af hals og lunger men fandt ingen forklaring på hans hiven efter vejret.

De gav os en recept på Onsior (robenacoxib) som åbenbart er en antiinflammatorisk medicin. Vi plejer at få Metacam som er noget nemmere at arbejde med da det er flydende - det vi fik var i pilleform

Vi er nu to dage henne så to dage med Flubenol (ud af tre) og to dage med Onsior (ud af 6) og der er INGEN forandring.

Vi skal tilbage til Evidensia her kl. 16.00 og jeg er ret spændt.
Jeg læste et sted at Third Eyelid syndrome kunne være en del af en infektion som katten ville døje med i 3-6 uger og som ville gå væk af sig selv og at sammenhæng med parasiter (orme) ikke længere ansås for (den eneste?) årsag.

Vi så en orm på Mister om Mandagen (bandmask - bændelorm på dansk?) men først Onsdag fik vi sat ormekur igang
´
Er der nogen her der har oplevet det med stemmen? At de kan blive så hæse at de næsten kløjs når de vil spinne?

Jeg har aldrig haft en kat, der har haft orm, men kan de ikke netop blive hæse og hoste, når de har det?

Jeg ved det ikke? Vi har haft masser af katte med orm men jeg har aldrig oplevet dette… Han er færdig med ormekur nu og øhet er blevet l_i_d_t bedre men ikke helt ok og stemmen er stadig hæs.

Der blev taget blodprøve og den viste let forhøjet glukose og lidt høje nyreværdier så de vil godt se os igen i løbet af den kommende uge😳

Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har haft en kat med orm, men det er mange år siden :slight_smile: Til gengæld har jeg haft en hostende kat der blev hæs af det, og dét lyder åndssvagt når det kommer fra en orientaler der i forvejen lyder som et båthorn :laughing:

1 Synes om

Update på Misters tilstand:

Tre dyrlæge/dyrehospitalbesøg senere ved vi stadig ikke rigtig noget. Igår var han i narkose og de gik i svælget og næsen men fandt intet unormalt.

Hun kunne dog se at han var meget opsvulmet (svullen) i næsen så nu prøver vi med prednisolon. Stakkels Mister…

Det er da trist, at I ikke kan komme til bunds i, hvad han egentlig fejler. Jeg håber, prednisolon kan hjælpe.

1 Synes om