Mistet stemmen, men hurtigt tilbage?

Vores ene kat mistede stemmen for ca en måned siden, men den er meget hurtigt tilbage. I løbet af samme dag oftest. Pludseligt er den væk og pludseligt er den der igen. Vi havde hende til dyrlægen i sidste uge, hvor hun skulle have haft en kikkert i halsen for at se, om der var tegn på infektion, men da vi lige har mistet en kat til nyresvigt, ville vi have hendes nyre- og levertal, før hun skulle i narkose. Dyrlægens apparat viste, at hendes nyretal var så høje, at de ikke kunne måles :yikes: heldigvis havde vi også fået sendt en blodprøve ind til et andet sted for fuldt blodbillede, og på den måde kunne vi se, at det var dyrlægens apparat, der var i stykker. Men pyha for en forskrækkelse! Hun er i øvrigt sund og rask, hvis man ser bort fra det med stemmen. Alle hendes prøvesvar var også helt normale. Men pga. de umiddelbare dårlige prøvesvar kom hun ikke til kikkertundersøgelsen den dag (svaret på de andre prøver lå først dagen efter).

Hun lavede et sår på tungen af sig selv i november, som har skullet hele siden. Det er gået meget langsomt, og hun har været på loxicom i noget tid. Det var også grunden til, at vi ville teste hendes tal før narkosen. Men nu har vi jo så svar på alle prøver, og der er intet, der tyder på en infektion. Hun har i øvrigt fået antibiotika (clavubactin) for blærebetændelse i december (og her nu, hvor hun vist fik noget stressbetinget efter at have været til dyrlægen to dage i træk), og på trods af at det er bredspektret og til luftvejsinfektioner, har det ingen effekt haft på hendes miv.

Hun er af loxicom nu i øvrigt. Vi overvejer, om vi overhovedet vil have hende kigget i halsen under narkose, når der ikke er tegn på infektion via blodprøven og hun i øvrigt spiser fint (hun får blendet vådkost endnu pga. tungen dog, men det glider fint ned og hun viser ikke problemer med at synke). Og man skulle jo synes, at hvis hun skulle have halsbetændelse, burde man kunne se det i infektionstallene, hun ville have problemer med at spise (selvom det er blendet - det havde hun problemer med at spise i starten pga. tungen) og det ville altså ikke være en 4 timers-halsbetændelse :?

Hun er en ret snakkende kat og vræler en del mere nu, når hun skal have sin vådkost. Men stemmen forsvinder ikke umiddelbart bagefter, synes vi. Heller ikke i forbindelse med mad (hvis halsen skulle blive irriteret af det). Det er svært at finde en sammenhæng.

Er der nogen af jer, der har erfaring med den slags stemmeproblemer? Hvor det kommer og går? Oftest er hendes stemme tilbage i løbet af samme dag. Hun har fået en del medicin den sidste tid (primært loxicom pga. tungeproblemet, men også 2x antibiotika) og har måttet en del gange til dyrlægen, hvilket stresser hende, så vi vil helst ikke have hende under narkose eller afsted igen, med mindre det er højst nødvendigt. Så vil høre, om der er nogen af jer, der har været udsat for noget af det samme.

Jeg er ikke helt sikker på, jeg forstår problemet… Nogle katte render tit rundt og åbner munden, som om de vil sige noget, uden at der kommer lyd, det menneskelige øre kan høre - de mjaver ganske simpelt i for højt et toneleje, til at vores hørelse kan opfatte det. Når katte vil have vores opmærksomhed, mjaver de i et for dem ganske dybt toneleje, så vi kan høre det.
Jeg ville tage det med stemmen ganske roligt uden videre undersøgelser. Sker der en ændring - fx mister hun stemmen helt - kan det være, jeg ville få det undersøgt nærmere.

Hun har normalt en høj og klar stemme. Nogle gange “pipper” hun kun. Men når hun mister stemmen, som hun har gjort den sidste måned, kommer der kun en skratten og kvalt mjauw, når hun vil lave de høje lyde og nogle gange slet ikke noget. Det er ikke noget, der er normalt for hende. I går var det den halve dag i hvert fald, at hun stort set ingen stemme havde. I dag er den tilbage i fuld styrke. Endnu i hvert fald.

Måske er halsen stadig øm, men så længe hun spiser/drikker og ellers opfører sig, som hun plejer, ville jeg se tiden an.

Ja, det var også vores umiddelbare tanke at se tiden an. Men nu har det stået på siden starten af december. Det er lang tid, synes vi. Men det er bare sært, at stemmen kommer og går i løbet af dagen, synes vi.

Jeg kan godt forstå jeres undren. Jeg har desværre ikke noget forslag:S

Jeg har også oplevet, at mine katte kan mjave både helt uden lyd og med forskellige lyde, så jeg ville droppe kikkertundersøgelse.

Tak alligevel :slight_smile:

Også hvor det lyder, som når de reelt mister stemmen? Og den så er tilbage hurtigt? Vi har prøvet før med katte, der helt mister stemmen i perioder, men ikke som nu hvor den er tilbage inden for et døgn. Det er næsten hver dag for tiden, hvor hun noget af dagen ikke kan komme med ret meget lyd. I går var det en halv dag. I dag er der ikke noget. Det er ret sært.

Hun er nemlig ikke en kat, der normalt har problemer med at sige noget. Det kom bare pludseligt i december efter en uge på loxicom (dyrlægen mener ikke, det burde have nogen betydning), lidt over en uge efter hun fik lavet såret på tungen. Hun er normalt meget højlydt og ikke på nogen måde med en spag og næsten uhørbar stemme, så det er ikke normalt for hende at gå og miste stemmen. Jeg har tænkt, om calicivirus kan gøre den slags, sætte sig på stemmelæberne. Når det nu ikke reagerer på clavubactin. Synes bare, at det burde være gået i sig selv igen efterhånden, når det har stået på så længe.

Jeg skal snakke med dyrlægen om det, når hun er stoppet med kuren for blærebetændelse her nu. Men det er jo rart lige at høre fra jer herinde, om I har erfaringer. Dyrlægen har aldrig før hørt om en kat, der mister stemmen, og den så er tilbage i løbet af samme dag. Det er noget mystisk.