Mobil eller fastnet

Jeg overvejer at udskifte min fastnet-telefon med en mobilos.

Men hvordan fungerer det - jeg er helt blank - I må såmænd gerne grine :smiley:

Jeg tænker på f.eks. telefonnummer og regningen, hvordan med det?

Som sagt, jeg er blank, har aldrig haft en mobiltelefon, så jeg skal nærmest starte med Adam og Eva :ups:

Tak for AL hjælp :thumbup:

Regningen… kommer lidt an på hvor meget du snakker. Og hvilket selskab du benytter dig af.

Jeg er så gammeldags at jeg ikke VIL af med min fastnet telefon L den ringer godt nok stort set kun når der er nogen der vil sælge noget til os, men … jeg kan godt li’ at den er der. Og en gang har jeg været RIGTIG glad for den, en dag Telias net gik ned så ingen af os havde mobilforbindelse. Der var det rart at kunne ringe på en anden måde (og f. eks. finde ud af AT det var Telias net der var gået ned)

En anden fordel ved en fastnet telefon er at man ikke risikerer at slukke for den ved et uheld og dermed være umulig at få fat på. Det kan synes som en lille ting men er det f. eks. ældre mennesker så bli’r JEG i al fald hurtigt nervøs hvis telefonen ikke bliver taget en hel dag hvor vedkommende ellers skulle være hjemme :slight_smile:

Vi har begge dele og det kan du også sagtens få. Hvis du er glad for din fastnet så behold den. En mobil kan du købe for næsten ingenting og så få CBB (tror jeg det hedder) Det er billigt og du tanker selv op når der ikke er flere penge på kontoen.

Her har vi godt nok en fastnettlf. men den er taget fra. Linjen bruges kun til internet (og nej det kan ikke være anderledes)
Jeg har en mobiltlf. og abb. hos Oister - hvilket jeg er godt træt af, fordi dækningen er så ringe her hvor vi bor.
Tidligere havde jeg abb. hos Telmore, og det virkede upåklageligt.
Tænker der er lige så mange holdninger og meninger som der er mobilselskaber … og dem er der mange af.
Prøv at google Telmore, og kig på deres hjemmeside. Der kan du læse en masse, og forhåbentlig blive klogere på, hvordan det foregår.
Eller søg på mobilselskaber, mobiltelefoni el. lign, så får du en masse links til forskellige sider.

Hvis man går ind til en telefon abbonnement forhandler fx. “3, Telenor, TDC, Telia” osv kan man få dem til at proppe op på skærmen og søge efter hvor høj en dækning, der er på netop din adresse og adresser, du måske færdes meget på :slight_smile:

vi har ikke haft fastnet i snart 10 år, vi bruger kun mobilos og det er vi rigtig glade for, for uanset hvor vi er henne kan vi svare et opkald og ingen ka vide om vi er hjemme el ej. vi bruger så oister og betaler 119 kr om mdr for 11 timers tale, 2 gb data, fri mms og sms

Jeg har fastnettelefon…dog som ip-telefon nu…jeg skipper den aldrig.:ok:
Kæresten, veninder og familie har alle fastnettelefoner…og naturligvis også mobil.

Jeg betaler 50 kr mdl for min ip-tlf via Stofa…og kan ringe gratis til alle fastnetnumre ubegrænset…i hele DK.

Jeg ringer ikke til mobiltelefoner…vil ikke betale de priser. :thumbdown:

Jeg har en mobiltelefon…hos CBB, uden abonnement, men hvor jeg kun betaler for samtaler og tanker op på nettet via mit Visa/Dankort…det er så nemt.
Jeg bruger næsten aldrig min mobiltelefon…jeg kan bedre lide lyden i min B&O-fastnettelefon.:rock:

Min arbejdsmobil er ret fancy…jeg bruger den dog kun arbejdsrelateret, selvom jeg må bruge den privat også…

Jeg har ikke haft fastnet i mange år. Jeg har min mobil hos Telmore og har altid dækning :ok:

Sidste år sagde vi vores fastnet op…og har nu mobiltlf kun…vi har hos Fullrate og får automatisk fyldt op efter et beløb vi har aftalt…:slight_smile:

Tak for alle svar :ok:

Jeg skal have skiftet min fastnettelefon ud, da der er noget galt med den, derfor tænkte jeg, om det var bedre udelukkende at have en mobil.

Men det kan godt være, at jeg bare beholder mit fastnet - jeg er ikke så meget inde i det mobilhalløj, så jeg er bange for at komme til at dumme mig, så det koster en herregård :S

Jeg har fastnettlf. og vil ikke af med den - også en tudsegammel Nokia mobiltlf., som jeg heller ikke vil undvære, selv om jeg kun bruger den som ur, når jeg handler ind og skal holde øje med, at bussen ikke kører fra mig. Og jo, jeg har også brug for den, hvis mit bredbånd går ned og jeg skal i kontakt med hotline.

En indlysende fordel ved min fastnettlf er for mit vedkommende, at jeg ikke skal huske at lade den op. Det glemmer jeg tit med mobilen.

Prisen er overkommelig, da jeg ikke betaler abonnement, men kun forbrug, som er ca. 12 kr. i kvartalet :smiley:

Frit forbrug og abonnement på fastnettlf. indgår i abonnementsprisen for HomeTrio (mini).

[QUOTE=Eva;1119562]Tak for alle svar :ok:

Jeg skal have skiftet min fastnettelefon ud, da der er noget galt med den, derfor tænkte jeg, om det var bedre udelukkende at have en mobil.

Men det kan godt være, at jeg bare beholder mit fastnet - jeg er ikke så meget inde i det mobilhalløj, så jeg er bange for at komme til at dumme mig, så det koster en herregård :S[/QUOTE]

Hvis du får det rigtige abonnement, er der ingen fare for, at du kommer til at dumme dig og bruge en masse penge på noget, du ikke har opdaget, du bruger penge på.

Mange abonnementer fungerer sådan, at du har et bestemt antal timer til rådighed til samtaler og et bestemt antal GigaBytes til rådighed til data (dvs. være på nettet via telefonen).

Sådan et abonnement kan som regel indstilles til, at du ikke kan overskride det antal timer, du har til rådighed til samtaler eller som minimum, at du bliver adviseret om, at du nu skal betale minuttakst.

Mht. data vil det ofte være sådan, at du fortsat kan gå på nettet, men at din hastighed bliver sat ned, hvis du overskrider det antal GB, du har til rådighed i abonnementet. Så du kommer ikke til at betale mere. Du skal bare lære at være meget tålmodig :smiley:

Hvis du vil anskaffe en mobiltelefon og skal begynde helt fra Adam og Eva, så vil jeg foreslå, at du allierer dig med én og kun én person, der ved noget om mobiltelefoni, og får rådgivning om

• hvilken type mobiltelefon du har behov for
  • hvilken type abonnement du har behov for
  • hvordan man kommer i gang med at bruge telefonen

Hvis du spørger herinde og så får svar fra 47 forskellige mennesker med 47 forskellige idéer om, hvad der er bedst at gøre, så ender du med at blive skræmt fra vid og sans og opgive projektet - som nu. Der er som sådan ikke noget at være bange for, men det er en jungle at finde rundt i diverse tilbud om det ene og det andet, når man ikke aner, hvad en mobiltelefon i virkeligheden går ud på.

[QUOTE=Sim-Sim;1119547]Jeg har fastnettelefon…dog som ip-telefon nu…jeg skipper den aldrig.:ok:

Kæresten, veninder og familie har alle fastnettelefoner…og naturligvis også mobil.

Jeg betaler 50 kr mdl for min ip-tlf via Stofa…og kan ringe gratis til alle fastnetnumre ubegrænset…i hele DK.

Jeg ringer ikke til mobiltelefoner…vil ikke betale de priser. :thumbdown:

Jeg har en mobiltelefon…hos CBB, uden abonnement, men hvor jeg kun betaler for samtaler og tanker op på nettet via mit Visa/Dankort…det er så nemt.
Jeg bruger næsten aldrig min mobiltelefon.…jeg kan bedre lide lyden i min B&O-fastnettelefon.:rock:

Min arbejdsmobil er ret fancy…jeg bruger den dog kun arbejdsrelateret, selvom jeg må bruge den privat også…[/QUOTE]

:inlove:

Enig i det fremhævede… bruger kun min mobil til sms’er - og har den aldrig med mig når jeg er ude af huset - jeg har bare ikke lyst til at stå til rådighed 24 timer i døgnet.

Er der noget vigtigt jeg skal vide, kan der lægges en besked på mobilen…:slight_smile:

Jeg droppede min fastnet for mange år siden og har kun mobil, men jeg tror, at de kommer an på, hvor meget man bruger sin telefon(, jeg bruger den ikke meget ) ( til gengæld kan man jo altid medbringe sin mobil!:thumbup:) og da jeg jo oftest kan se , hvem der ringer, er det let, at ta’ den, eller lade være hvis det er upassende:dokdok: Jeg har nu en Iphone 5, efter flere forsøg med andre mærker!

Cats og Conni

Jeg har både fastnet - som ip - og mobil.
Jeg har i mange år haft tank-selv på min mobil hos Telmore. Dvs. at jeg satte 200 kr ind, og når de var ved at være brugt satte jeg penge ind igen. Beløbet bestemmer man selv.

Umiddelbart lyder det som om du ikke skal bruge telefonen til at gå på nettet, og så tænker jeg at det ikke er nødvendigt at købe en smart-phone.
Jeg vil anbefale at du vælger et telefonselskab hvor du kan få en aftale hvor du kun betaler for forbruget, og selv sætter penge ind forlods - svarende til taletid. Så undgår di i det mindste grimme regninger.

Hvis jeg har min fastnet-telefon, så har jeg egentlig ikke noget at bruge mobilen til :smiley: , så jeg tror, jeg springer over og bare køber en ny trådløs telefon :ok:

Jeg har IP fastnet i forbindelse med min router. Bruger den næsten ikke, men har den da det er gratis bruger jeg den ikke. Det er billigere at ringe til den til og fra udlandet.

Min mobil har jeg hos Telenor - virker perfekt - de sender jævntlig SMS hvad forbruget er på - indtil nu har det ikke overstiget det faste månedlige beløb

Der er nu ellers mange fordele ved en mobiltelefon, som kan være nem at bruge hvis man lige har en til at bruge en times til på at hjælp en i gang…
Jeg elsker at jeg kan modtage og sende billeder, har f.eks. lige fået en ny seng og det er da sjovt at kunne vise den til min mor :slight_smile:
Og du kan jo bruge den som kamera. Man kan bruge den som GPS hvis man skal finde vej, eller bruge Rejseplanen på den, hvis man skal tage offentlig transport. Købe tog og busbilletter på den, bruge sin bank, bruge Kattegale :smiley: Og spille små spil, hvis man er til sådan noget…
Ja og så selvfølgelig det indlysende at man kan have den med rundt og sende sms’er :wink:
Det tager selvfølgelig lidt tid at vende sig til den, men efter den første uge tror jeg lang de fleste ville få glæde af en mobiltelefon hvis den lige fik en chance :slight_smile:
Jeg bruger min telefon ringtig meget og nettet i telefonen også, tror i gennemsnit den koster 300 kr om måneden…

Jeg var - syntes jeg selv - en af de sidste mennesker i verden til at få en Smartphone. Jeg havde min computer så hvad skulle jeg med internet på telefonen? TRO’DE jeg…

Jeg bruger så ikke min telefon ret meget til lige internet, faktisk bruger jeg mest min mobil tl at ringe fra. Jeg er hende der ringer tre gange fra Føtex for at høre om vi mangler det-og-det L Og ja, jeg har også brugt den engang i Bilka hvor Manden og jeg var blevet komplet væk fra hinanden. Så var det den der “jeg står henne ved vaskepulveret - hvor er du?!” :klapper:

Men en ting jeg bruger min telefon meget til er til at finde vej! Altså GPS/kort funktionen. Jeg har absolut ingen stedsans, så den telefon har f. eks. betydet at jeg kan køre til katteudstilling og rent faktisk ramme det rigtige sted. Det har givet MIG en enorm frihed, før kørte jeg aldrig nogen steder fordi jeg ikke anede hvordan jeg i givet fald skulle finde hjem igen (helt seriøst)

Og så er det altså rart at man kan få fat i folk selvom de ikke er hjemme - og at folk kan få fat i mig mens jeg befinder mig et sted i landet i mit tog :slight_smile:

Med Telia Family (tror jeg det hedder) ringer vi forresten gratis indbyrdes.

Jeg er SÅ glad for min iPhone - så glad, så jeg har meldt mig til et kursus sidst på måneden for at få de sidste finesser på plads