Mon man faktisk kan fodre for rent med kød?

Jeg har jo en lille tyk dame derhjemme, der udelukkende får vådfoder, fordi hun bliver tyk af bare at kigge på mad. Og i en længere periode har hun fået Animonda Carny (okse, lam, kanin) som morgenmad og FP21/Miamor (kylling, tun) som aftensmad. Det er alle sammen produkter fuldstændig uden noget vegetabilsk, alle sammen fuldfoder, pånær den smule tun, der er imellem.
Hendes afføring har i samme periode - længe, flere uger - været til den bløde side, og ildelugtende, så det kunne slå en ko omkuld. Men ellers har hun haft det super fint, og virker for så vidt ellers rigtig godt tilfreds med fordringen.
Nu har jeg så de seneste dage prøvet at drysse lidt hvedeklid over aftensmaden og blandet det godt sammen ved hjælp af lidt laktosefri mælk, og afføringen var allerede fra første levering langt bedre.

Man plejer jo også at sige, at katten jo får en anelse vegetabilsk fra musens mave - så er det rent faktisk forkert at fodre helt uden noget vegetabilsk?

der er ikke noget af det der er råt ?

jeg ville prøve at give hende 100% råt og se hvordan afføring så bliver…

jeg har oplevet at katte kan få ‘blød’ afføring af dåsemad - der er stor forskel på dåse & råt og at en kat får blød afføring af dåse syntes jeg ikke nødvendigvis leder til konklusionen at der skal vegetabilsk til…

når det er sagt - ja, der er sikkert ofte en smule vegetabilsk i en musemave. og det er interessant hvilken rolle det har ernæringsmæssigt…men det vil jo være delvist fordøjet af musen…og jeg tror det vil være meget små mængder…og som nævnt hvis din mis havde normal afføring på råt kød ville jeg mene at den bløde afføring har med det varmebehandlede kød at gøre - ikke andel af vegetabilsk indhold…

varmebehandlet kød er jo egentlig heller ikke ‘rigtig’ kattemad - kattemaven er jo gearet til at fordøje råt.

mener også at kunne huske at de store katte sortere maven fra når de spiser byttedyr ?

Hvis det er alt for blødt kan det jo skyldes for meget væske eller for lidt kalk.
Er maven ude af balance vil det vel lugte :?

Jeg er af den holdning at alt for ensidig kost, og det gælder alle levende væsner, er en stor misforståelse. Ikke alene pga af “udkommet” men sandelig da også pga risikoen for fejlernæring.

Jeg har stor respekt for de som mener sig i stand til at “barfe”, meeeeeen for pokker det kræver mere end de fleste magter og formår at sætte sig ind i, og chancen for at begå - for katten - fatale fejl, er altså store.

[QUOTE=En forhenværende bruger;517438]
Jeg har stor respekt for de som mener sig i stand til at “barfe”, meeeeeen for pokker det kræver mere end de fleste magter og formår at sætte sig ind i, og chancen for at begå - for katten - fatale fejl, er altså store.[/quote]

Kræver jo man sætter sig ind i det og får snakket med udlændinge med en lang tradition for det.I DK er det et ret nyt fænomen og en del danskere(og barfsælgere:(:S) er hurtige til at udnævne sig barf ekspert efter få års erfaring eller ingen bare læst om det. Men finder man ordentlige mentorer der har mange års erfaring kan det gøres forsvarligt :slight_smile: Men man skal være skeptisk i sin kildekritik:)

Næh tværtimod - De starter med mave og tarme og efterlader (mig bekendt) kun galdeblæren, som er meget bitter.

Og jo, katten kan komme i underskud af bl.a. kalk, hvis man KUN fodrer med rent kød.
Jeg havde i starten af mit opdræt en killing, som kun ville have kød, og det fik den så - dum, som jeg var.
Den brækkede på et tidspunkt benet og et røngtenbillede viste flere små brud + at dens knogler nærmest var “gennemsigtige”.
Diagnosen var osteoporose (staves?), altså knogleskørhed.

[quote=Mega;517472]Næh tværtimod - De starter med mave og tarme og efterlader (mig bekendt) kun galdeblæren, som er meget bitter.
[/quote]

det er vist katte & mus…

her nævnes at tiger fjerner maven (rumen sac er den første af drøvtyggers mave)

Tigers Af MIKE W. RICHARDS,Michael W. Richards,Hashim Tyabji

http://books.google.dk/books?id=CrgoSi1-DVMC&pg=PA71&dq=tiger+prey+eating+stomach&hl=da&ei=2_YQTaTAC4ftObKn8e8I&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4&ved=0CDYQ6AEwAw#v=onepage&q=tiger%20prey%20eating%20stomach&f=false

ligeledes her:
Tigers of the world: the science, politics, and conservation of Panthera tigris Af Ronald Tilson,Philip J. Nyhus

http://books.google.dk/books?id=XFIbjBEQolMC&pg=PA23&dq=tiger+prey+eating+stomach&hl=da&ei=2_YQTaTAC4ftObKn8e8I&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=9&ved=0CE4Q6AEwCA#v=onepage&q&f=false

og

Lions often drag their prey, sometimes over considerable distances, to a sheltered spot before eating it, which allows them to eat in shade, and also helps keep the kill out of sight of vultures, whose presence would attract other predators. Lions sometimes eat the intestines, but hardly ever eat the stomach of their kill, and sometimes gut the carcass before it is dragged away.

i øvrigt om ulve…

http://www.rawfed.com/myths/stomachcontents.html

[quote=Musashi;517435]der er ikke noget af det der er råt ?

når det er sagt - ja, der er sikkert ofte en smule vegetabilsk i en musemave. og det er interessant hvilken rolle det har ernæringsmæssigt…

mener også at kunne huske at de store katte sortere maven fra når de spiser byttedyr ?[/quote]

Jeg må indrømme, at jeg ikke er super moden på det rå. Hende her kunne måske lære det, men min anden kat har været svær nok at vænne til vådt og hakket/småbidder råt, så derfor består råt her i huset af muskelkød med BARF-vit/min., hvilket ej heller er optimalt.

Jeg synes, der er meget forskellige opfattelser af det her med om maven spises, men flere gør udtryk for, at alt forsvinder, undtagen galdeblæren. Og maven udgør jo også kun nogle ganske få % af musen. Men på samme måde, så udgør mit lille drys hvedeklid ligeledes kun ganske få % af al den mad denne kat spiser. Og det hjalp som sagt prompte.

[quote=tzari;517437]Hvis det er alt for blødt kan det jo skyldes for meget væske eller for lidt kalk.
Er maven ude af balance vil det vel lugte :?[/quote]

Kalkmangel er rimelig udelukket, da hun får stort set udelukkende fuldfoder. Og for meget væske synes jeg heller ikke er en teori, da hvedekliden (blandet op med laktosefri mælk) faktisk hjalp. Og da hvedeklid er i underskud på kalk, men hjælper, så nej, ingen kalkmangel.