Monarki eller en præsident

Jeg er bestemt for monarkiet når det som i Danmark kan holde disancen og være gode rollemodeller for os andre.

Vores gamle dronning, Ingrid, var meget klog og gjorde utroligt meget for at den rolle hun havde i vores land blev fyldt ud på bedste vis og brugte megen energi på at hjælpe og støtte sine børn i at blive hele mennesker også selv om de var født til et liv som overklasse i vores samfund. Margrethe har lyttet og lært. Er helt sikker på at Mary står klar til at overtage den rolle når hendes og Frederik børn bliver ældre.

Boede jeg i Norge ville svaret ikke være det samme. Der har de royale mistet distancen og er blevet for ordinære.

Syntes kongehuset yder meget for den løn de får og danner en værdig og begavet ramme om gæsterne når vores land modtager stadsbesøg.

Jeg er helt sikker på at Margrethe har været klar over nok siden sin ungdom at det var /er meget vigtigt at hun ikke træder forkert for så mister hun folkets opbakning. Det være sig i adfærd, valg af interesser og især i forhold til familielivet.

Har altid været en stor beundrer af hende og den evne hun har til at passe sit job og alligevel være sig selv. Den kan vi alle sammen kopiere uden at komme galt af sted.

[quote=Eva;362159]Han har ellers været død i mange år - får han virkelig stadig penge og for hvad???

:muhaha::muhaha::muhaha::muhaha:[/quote]

Det var jeg sgu ikke klar over. Men hans labre far lever i hvertfald endnu. Så ham i tv forleden. og han er stadig lige så attraktiv som sidst :rock:
Må have opdateret min ringe royale viden lidt så, med hensyn til hvem der lever og hvem der ikke gør -LOL

[quote=Houmann90;362183]Det var jeg sgu ikke klar over. Men hans labre far lever i hvertfald endnu. Så ham i tv forleden. og han er stadig lige så attraktiv som sidst :rock:
Må have opdateret min ringe royale viden lidt så, med hensyn til hvem der lever og hvem der ikke gør -LOL[/quote]

Du kan så starte med, at Arveprins Knud var bror til dronning Margrethes far og var far til Ingolf, Christian og Elisabeth. Så arveprins Knuds far lever bestemt ikke endnu.

Og mht. dine kommentarer til mit indlæg, så kan jeg fortælle dig, at danske virksomheder ganske ihærdigt forsøger at komme ind på det thailandske marked med deres produkter - og den slags hjælper kongelig opmærksomhed på. At Danmark ikke har mange turister fra Thailand skal nok passe - men det er altså heller ikke dér, de fleste penge ligger.

Og hvis du vil have traditionsbundne lande, der går op i kongelige og som vi handler meget med, tæller England og USA så i dit regnskab :?

[quote=danpia;362134]Dog ville jeg synes det var ok, at man kiggede lidt på udgifterne til fætre og kusiner og den slags…
[/quote]

Jeg tror nu ikke, apanagen til Ingolf og Elisabeth er det, der vælter budgettet :slight_smile: Jeg kan ikke huske de nøjagtige tal, men de har vist nærmest symbolsk værdi.

[quote=Temple Bar;362187]Du kan så starte med, at Arveprins Knud var bror til dronning Margrethes far og var far til Ingolf, Christian og Elisabeth. Så arveprins Knuds far lever bestemt ikke endnu.

Og mht. dine kommentarer til mit indlæg, så kan jeg fortælle dig, at danske virksomheder ganske ihærdigt forsøger at komme ind på det thailandske marked med deres produkter - og den slags hjælper kongelig opmærksomhed på. At Danmark ikke har mange turister fra Thailand skal nok passe - men det er altså heller ikke dér, de fleste penge ligger.

Og hvis du vil have traditionsbundne lande, der går op i kongelige og som vi handler meget med, tæller England og USA så i dit regnskab :?[/quote]

Mente det var omvendt. Men okay :slight_smile:
Alså USA går nu ikke ret meget op i kongehuset. Ikke så vidt jeg er orrienteret. USA er et land med en lidt anden historie. De går meget op i politik og rettigheder, ikke i kongehuse og kronjuveler. Vi handler med USA fordi vi har indtaget en rolle som USA’s pet. England… Hmm… Jeg tror nu mere på, at det faktum at vi er i en handelsunion gør at vi kan handle med dem. Hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg ikke de køber vores bacon på baggrund af kongehuset. Det Engelske kongehus har også været meget oppe til debat, fordi det Engelske folk mener det er for dyrt. Derudover er der også mange der er ret trætte af at der ikke kommer nyt blod til. Om turister kommer på grund af kongehuset er jeg lidt i tvivl om. Men det kan da godt være, det er jeg desværre ikke ret meget inde i :slight_smile:

Som sagt, jeg er fuldstændig enig i, at de har en historisk værdi, jeg er bare af den opfattelse at det er nogle lidt for dyre pyntedukker. At andre ikke synes det er fint for mig. Jeg mener bare at det ville give noget mere luft i økonomien uden dem. Har meget svært ved at forstå, at vi faktisk har nogle mennesker i DK som trænger alvorligt til en lønforhøjelse, især dem som er ansat indenfor den kommunale sektor, og at vi så smidder så mange penge efter et kongehus. Jeg er af den opfattelse at det ikke ville gøre den store forskel hvis de ikke var der, i hvertfald ikke handelsmæssigt. Heldigvis lever vi i et frit land, hvor alle har ret til at have deres egen mening :slight_smile:

Jeg er enig…
Jeg kan fortælle, at prinsesse Elisabeth bor i en lille lejlighed v/Tingberg i
København.
Ikke ligefrem særligt atraktivt eller misundelsesværdigt;

Dette område styrers af en af indvandrerbanderne. :frowning:
Der ville jeg nødigt bo.

Jeg kan også oplyse, at prinsessen har haft et ganske almindeligt job i udenrigsministeriet fra 1956 til 2001.
Ingen grund til at være så emsig…

Jeg har lige slået lidt op på google, og af hvad jeg kan finde så er det udover den nærmeste kongefamilie kun Benedikte og Ingolf som modtager apanage eller årspenge.

Grev Ingolf slog jeg op til at han skulle modtage 1,4 mill. om året.

Man kan læse lidt her, og ellers så søge selv. http://kongehuset.dk/publish.php?dogtag=k_dk_org_okonomi :slight_smile:

Jeg går ind for monarki - primært for den historiske værdi, men også fordi de repræsentere vores land flot.

Ingen tvivl om, at vores Dronning er en klog kvinde … som ved meget om meget, men hold op, hvor er hun svær at forstå nogle gange. Det samme gør sig gældende for Kronprins Frederik. Især i tv-interviews går det “galt” for dem :S
De taler med mange bisætninger og deres blik flakker; så jeg skal virkelig koncentrere mig om at fange deres egentlige budskab.

Er det bare mig, der har det sådan med dem ?

Når det kommer til de officielle opgaver, så synes jeg de suveræne :thumbup: