Muligvis katteindhegning - Billedspam

Jeg har i lang tid overvejet katteindhegning. Indtil videre er det kun med i overvejelserne, da jeg helst ikke vil bruge alt for mange penge på katteindhegning i en lejebolig, da vi om nogle år, regner med at ville flytte herfra igen, samtidig med at økonomien hænger. Dog har jeg det bestemt ikke godt med Silkes færden som friløber, og nu hvor jeg har ansøgt om SU lån, har jeg lidt flere muligheder at gøre godt med.

Silke og Mijv kan ikke affinde sig med kun med at være inde. Derfor blev de begge friløbere. Mijv har tidligere været i en kattesikkerhave, som desværre, gjorde, at hun mistede “gnisten.” Denne have var dog meget mindre, end min nuværende have. Derfor tænker jeg, at en indhegnet have, måske alligevel er en mulighed. Men det kommer helt an på, hvad alt sammen vil rende op i, og jeg ønsker helst ikke et pres om at jeg skal indhegne. Men nu tjekker jeg lige muligheden ud og har overvejet det længe.

I den forbindelse, har jeg nogle billeder jeg gerne vise Jer, omkring hvad jeg har i tankerne med katteindhegning og haven.
Jeg har både leget med tanken om en løbegård, som jo har den fordel, at jeg kan tage den med mig når jeg flytter (og så vil pengene jo være fornuftigt givet ud), men en indhegning af haven, tror jeg kattene vil synes bedre om, så de har mulighed for at fræse rundt.
Hvis I kan give en cirkapris ud fra billederne, for hvad I tror, at sådan en indhegning cirka vil koste, så har jeg lidt at gå ud fra og kan begynde at finde ud af, om det er realistisk et projekt i forhold til økonomien.

Det skal lige siges, at jeg generelt har taget udgangspunkt for denne hjemmeside, som kunne bygge en temmelig stor have for omkring 4.000 kr. Og jeg håber lidt, at dette kan være et realistisk byd, for min egen have.
http://www.felisoptatus.dk/indhegning.htm

På forhånd tak.

Først min hjemmelavet plantegning af hus og have, som jeg forestiller mig, det skulle se ud med indhegning :slight_smile:

Dernæst min have (uredigeret og original)

Forestilling omkring indhegning af haven:

Altså bortset fra at det er et lidt lavt hegn :wink: så synes jeg det ser ud til at kunne blive en SKØN indhegnet have fordi den er så stor :slight_smile:

Men hvor meget (eller hvor lidt) det kan gøres for ved jeg ikke. 4000 lyder godt nok billigt :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;918135]Altså bortset fra at det er et lidt lavt hegn :wink: så synes jeg det ser ud til at kunne blive en SKØN indhegnet have fordi den er så stor :slight_smile:

Men hvor meget (eller hvor lidt) det kan gøres for ved jeg ikke. 4000 lyder godt nok billigt :)[/QUOTE]

det lyder rigtig billigt rent indhegningsmæssigt, men “dyrt”, hvis vi rent taler om kroner og øre på en SU. Men jeg vil gerne ofte 4.000 kr, men det er så også noget af det meste jeg kan og vil give for en indhegning, når det alt sammen skal pilles op igen når vi engang flytter. Vi er jo stadig unge, så jeg ved ikke hvor længe vi har tænkt os at blive boende. Men i hvert fald til at vi begge er færdige med vores uddannelser. Omkring 5 år vil jeg tro.

Jeg havde tænkt på mindre (en løbegård), men chancen for at kattene ikke bliver tilfreds med denne er vidst ret stor, og jeg får at vide, at løbegård oftest er mindst ligeså dyr at lave selv, som at indhegne sin have. Til gengæld har jeg muligheden for at tage den med mig når vi flytter.

Jeg har endnu ikke været ude og måle op endnu, men det regner jeg med, at jeg skal. Så er det nemmere at ligge et bugnet, når man kender antallet af ting, der skal bruges i forhold til grundens størrelse.

Det eneste ØV, er at jeg vil være ked af at fjerne glæden ved skoven, som kattene ikke længere vil kunne komme ind i, hvis indhegningen bliver sat op.
Men det er trods alt bedre, end Silke render rundt som friløbere. Hun har respekt for bilerne, men færdes et meget farligt sted, har jeg fundet ud af.

Det er en dejlig stor have du har…den kunne blive en god indhegnet have til kattene.

Du skal bare op i 1.80 meter i højden og så med “indhæng” eller strøm. Prisen aner jeg ikke, men du må undersøge det. :slight_smile:

Ja, fritløbende katte lever livet farligt…men det ved du, så ingen nyhed der.

Jeg mener, det kostede 4000,- kr. da jeg byggede den første indhegning på 100 m2. Det var incl. strømgiver, jordspyd, kabler, tråd og isolatorer samt materialer til 2 døre.

Da jeg udvidede indhegningen til 700 m2 (ca. 60 m. hegn) i sidste måned løb det op i 3500,- kr. Strømmen havde jeg i forvejen, så den skulle ikke indkøbes på ny og så havde jeg en rest hegn fra sidst, så jeg kunne nøjes med at købe 2 ruller. Havde jeg ikke haft den, skulle der lægges 800 kr. oven i.

Om du kan gøre det for 4000,- kr. afhænger af, hvordan du planlægger at gøre det: Strøm eller indhæng, antal døre, afstand iml. stolperne osv. Hvis du gerne vil spare, er det måske også en god idé at planlægge efter hvor meget hegn, der er på rullerne (i mit tilfælde var det 25 m.) Det er så træls at købe 3 ruller, hvis man kun skal bruge et par meter af den sidste :cool2:

Pælene kan du i øvrigt sagtens genbruge, når I engang flytter. Dem, jeg hev op nu, havde stået i 6 år og fejlede absolut intet :slight_smile:

Jeg er helt klar over at højden skal være 1, 80 :slight_smile: jeg elsker min have og skoven til. Det var også noget af det jeg faldt for ved huset.
Strøm vil jeg under ingen omstændeligheder have.Henrik er også meget imod det og nægter at lave med strøm i, så det bliver helt sikkert udhæng

[QUOTE=Beydana;918256]Jeg mener, det kostede 4000,- kr. da jeg byggede den første indhegning på 100 m2. Det var incl. strømgiver, jordspyd, kabler, tråd og isolatorer samt materialer til 2 døre.

Da jeg udvidede indhegningen til 700 m2 (ca. 60 m. hegn) i sidste måned løb det op i 3500,- kr. Strømmen havde jeg i forvejen, så den skulle ikke indkøbes på ny og så havde jeg en rest hegn fra sidst, så jeg kunne nøjes med at købe 2 ruller. Havde jeg ikke haft den, skulle der lægges 800 kr. oven i.

Om du kan gøre det for 4000,- kr. afhænger af, hvordan du planlægger at gøre det: Strøm eller indhæng, antal døre, afstand iml. stolperne osv. Hvis du gerne vil spare, er det måske også en god idé at planlægge efter hvor meget hegn, der er på rullerne (i mit tilfælde var det 25 m.) Det er så træls at købe 3 ruller, hvis man kun skal bruge et par meter af den sidste :cool2:

Pælene kan du i øvrigt sagtens genbruge, når I engang flytter. Dem, jeg hev op nu, havde stået i 6 år og fejlede absolut intet :)[/QUOTE]

Jeg er helt klart mest til udhæng. Desværre knækkede de trykimprægneret stolper jeg havde tidligere, da de skulle tages op af den frosne jord da jeg flyttede.
Jeg må indrømme at jeg ingen anelse omkring hvor stor min have som skal indhentes er.
Men hele grunden er på 3.500 m2. Jeg regner med at der skal være 2-3 meter imellem stolperne.

[QUOTE=Mijv;918261]Jeg er helt klart mest til udhæng. Desværre knækkede de trykimprægneret stolper jeg havde tidligere, da de skulle tages op af den frosne jord da jeg flyttede.
Jeg må indrømme at jeg ingen anelse omkring hvor stor min have som skal indhentes er.
Men hele grunden er på 3.500 m2. Jeg regner med at der skal være 2-3 meter imellem stolperne.[/QUOTE]

Øv, at stolperne knækkede :frowning:
Du kan sagtens lave 3 m. imellem stolperne. Det er også det, jeg har sigtet efter - forstået på den måde, at jeg har sørget for at der er lige langt iml. stolperne på de forskellige sider. På een side er afstanden 3 m. - på den anden 2.7…Når man kender målene er det nemt at beregne. Så du må ud at måle op :slight_smile: Antal m2 er sådan set ligegyldigt i denne sammenhæng. Huset kommer jo også til at betyde noget, da det vil udgøre noget af siderne i indhegningen.

Forresten kan det også være en god idé at indhente priser forskellige steder. Hvis jeg havde handlet hos Stark, havde min udvidelse kostet 1000.- kr. mere end det jeg endte med at betale :uha: Jeg købte i stedet materialerne hos Hegnslageret i Hedensted. - i den fysiske butik, da jeg kun bor 8 km. derfra.

Dejlige planer - held og lykke med dem.:kryds:

Når du kigger på Felis Optatus-siden, skal du lige huske på, at den er fra 2005, så prisen for den store, flotte indhegning er nok lidt højere nu. På den anden side har du jo før fundet de gode tilbud på materialer, så det kan du sikkert igen. :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;918370]Dejlige planer - held og lykke med dem.:kryds:

Når du kigger på Felis Optatus-siden, skal du lige huske på, at den er fra 2005, så prisen for den store, flotte indhegning er nok lidt højere nu. På den anden side har du jo før fundet de gode tilbud på materialer, så det kan du sikkert igen. :)[/QUOTE]

jeg håber i hvert fald at det kan lade sig gøre, men jeg vil altså ikke love noget. Men det har længe været med i mine overvejelser, og jeg ved hvor vigtigt katte indhegningen er. Nogle gange når jeg diskuterer med min svigerfar, som stadig lever med den romantiske ide med friløbende katte, som jeg selv gjorde få år tilbage, kan få mig til at se rødt, når han ikke vil forstå/er enig i min holdning.

En ting er dog helt fuldt og fast sikkert. Den dag vi køber eget hus, er der intet at rafle om uanset om jeg får dette indhegnet eller ej. Men jeg vil under alle omstændigheder tjekke markedet ud.

[QUOTE=Beydana;918309]Øv, at stolperne knækkede :frowning:
Du kan sagtens lave 3 m. imellem stolperne. Det er også det, jeg har sigtet efter - forstået på den måde, at jeg har sørget for at der er lige langt iml. stolperne på de forskellige sider. På een side er afstanden 3 m. - på den anden 2.7…Når man kender målene er det nemt at beregne. Så du må ud at måle op :slight_smile: Antal m2 er sådan set ligegyldigt i denne sammenhæng. Huset kommer jo også til at betyde noget, da det vil udgøre noget af siderne i indhegningen.

Forresten kan det også være en god idé at indhente priser forskellige steder. Hvis jeg havde handlet hos Stark, havde min udvidelse kostet 1000.- kr. mere end det jeg endte med at betale :uha: Jeg købte i stedet materialerne hos Hegnslageret i Hedensted. - i den fysiske butik, da jeg kun bor 8 km. derfra.[/QUOTE]

tak for rådet :slight_smile: Jeg vil prøve i de forskellige byggemarkeder og sikre efter det billigste. Kvaliteten går jeg ikke så meget op i, hvis det skal pilles ned om nogle år, - men det skal selvfølgelig kunne holde til to katte. :slight_smile:

Det ser da rigtig lækkert ud, og nej jeg ved ikke hvad det vil løbe op i, men jeg vil altså lige rose dig, for dine grafiske tegninger både dem kun med tegninger og så dem hvor du har lavet det på billederne…he he…det er sgutte så tosset :slight_smile:

Mange tak Yvonne. Det var sødt sagt. Jeg har heller aldrig nogensinde, taget så lang tid om at oprette en tråd. Selve tråden tog mig næsten også halvanden time at oprette, med upload af billeder, redigering af billederne i paint, og skrive selve tekstens indhold. :slight_smile: