Naboens kat

Min nabo har en tortietøs af en mis, hun sød, katten altså.
Hun går frit og tror hun bor her, eller også vil hun bo hos mig.
Hun er vel omkring 1½ til 2 år.
Hun går altid ude uanset vejret, og jeg syntes det synd for hende.
Men jeg har ikke taget ind men har den største lyst, bortset fra jeg ikke vil.
Jeg vil ikke ha’ en fritgående kat.
Men hvordan kan jeg på den peneste måde fortælle naboen at jeg altså ikke gider hendes kat jamrer sig ude foran min dør, eller hvis hun kan komme til sniger sog med ind så jeg må smide hende ud igen.

Har I nogle gode forslag?

Naboen er ved at flytte, og jeg ved endnu ikke hvor hun flyter hend, hvis nu katten stikker af ned til mig.

Hmm du kan jo vise hende Mark og vejfredsloven, det er hendes ansvar at hendes kat ikke genere nogen :slight_smile:

Byd naboen på en kop kaffe og forklar hende lidt om dit dyrehold - venlig og uden at angribe hende.

Sig, at det er generende for dine katte, som går sammen i en harmonisk flok, når der kommer katte udenfra og går ind osv. Og at du har bemærket, at der er mange katte, som lukkes ud hele dagen i vinterperioden - mens dine slet ikke vil ud fordi det er koldt.

Ved at holde den hos dig selv, så skal naboen nok lægge to og to sammen.

Gør hun ikke det, så må du tage tyren ved hornene og sige, at hendes kat generer din husfred - måske ikke med de ord - det er bedst med en venlig tone:-) Men sig det med et glimt i øjet og understreg, at du elsker katte og at det er en fantastisk kat - den forstyrre bare dine katte umådeholdent fordi den til syneladende har forelsket sig i dig:-)

du ved sådan i spøg men alligevel bestemt…

MVH

PS din undskyldning for at invitere kan være “Jeg har også en tortie - men med lang pels. Vil du se hende???” - uanset om Kista er tortie - så vil hun nok ikke kende forskel og så har du hende inde for din dørtærskel:-))

Ja det kunne jeg, men har faktisk snakket med hende en gang da jeg flyttede ind om at vi ikke må havde fritgående dyr her i egndommen, heller ikke katte. Hun sagde det vidste hun godt, men hun var til at havde inde når hun er vandt til at være ude, og det kan sgi også være svært ved jeg, men hun ahr ladt hende være ude hele tiden og sat mad ud til hende, men det gør hun heller ikke mere, det er så synd for den lille pus, hun er en meget sød og venlig lille pige og meget kælen.

[quote=lenschow;97246]Byd naboen på en kop kaffe og forklar hende lidt om dit dyrehold - venlig og uden at angribe hende.

Sig, at det er generende for dine katte, som går sammen i en harmonisk flok, når der kommer katte udenfra og går ind osv. Og at du har bemærket, at der er mange katte, som lukkes ud hele dagen i vinterperioden - mens dine slet ikke vil ud fordi det er koldt.

Ved at holde den hos dig selv, så skal naboen nok lægge to og to sammen.

Gør hun ikke det, så må du tage tyren ved hornene og sige, at hendes kat generer din husfred - måske ikke med de ord - det er bedst med en venlig tone:-) Men sig det med et glimt i øjet og understreg, at du elsker katte og at det er en fantastisk kat - den forstyrre bare dine katte umådeholdent fordi den til syneladende har forelsket sig i dig:-)

du ved sådan i spøg men alligevel bestemt…

MVH

PS din undskyldning for at invitere kan være “Jeg har også en tortie - men med lang pels. Vil du se hende???” - uanset om Kista er tortie - så vil hun nok ikke kende forskel og så har du hende inde for din dørtærskel:-))[/quote]

Jeg har sagt jeg har katte og at de ikke kommer ud.
Har inviteret hende en gang, men hun ville ikke, eller også havde hun ikke tid.
Hun er som flink nok, og har også været sød til at tage sin kat ind når hun var hjemme, der mærkede vi ikke katten, men så fik hun hund for et par måneder siden og det har været galt siden, som om så er katten bare i vejen.

Jeg har den største lyst til at tage hende ind, menn det går bare ikke her,
når hun er voksen og vandt til at gå frit.
Hun er ikke nutraliseret og har heller ikke øremærke eller chip, hun går med et halsbånd udenn noget tegn i, så jeg kunne jo bare omplacere hende hvis jeg ville da hun jo i princippet ikke ejes af nogen.

Helle, Kista er Tortie, og jeg er sikker på naboen sagtens kan se forskæl :slight_smile:

Det er ikke synd for katten at gå ude hele tiden hvis den er vant til det og finder steder der er læ og tørt, og den ellers fodres.

Men det er synd hvis naboen pudselig ikke tager sig af den mere…og endnu mere synd for katten, at den så bliver til gene for naboer…

Nu skriver du naboen er ved at flytte og har fået hund…så kan man jo kun gætte, om det så også bliver en af de katte som ejeren bare flytter fra.
Hvis det gør, må det så være kattens værn el.lign, der skal træde til…

For øvrigt er det ikke lovpligtigt at holde katten på egen grund…der er ingen lov der forbyder katte at færdes frit, men naboen har selvfølgelig pligt til at sørge for at fjerne den, såfremt den går ind og er til gene ved naboerne…

CITAT…sakset fra et andet forum:
Jeg ringede forøvrigt til Dyrenes beskyttelse,og spurgte hvordan det så ud ang. katte på egen matrikel.
Jeg talte med en mand (Troels Lund Larsen) fra Rådgivningen.
Han sagde at der ikke er en decideret lov om at holde sin kat på egen matrikel.Men ejeren skal sørge for at få katten fjernet,hvis det generer på nogen måde.
**

Men , det er på eget ansvar, at man lader sin kat gå frit, for enhver grundejer har lov til selv at bestemme, om han vil ha’ folks katte rendende, og hvis ikke, må han få dem fjernet, aflivet o.s.v…efter han, som loven foreskriver, har gjort ejeren af katten opmærksom på det…og sådan en advarsel gælder i et år.
Og hvis han ikke kender ejeren, skal han i et lokalt dækkende dagblad/avis annoncere, at katte vil blive fjernet fra hans grund.

CITAT:
Dansk lovgivning indeholder ingen regler, der giver katte “ret til at færdes frit”, men der er heller ingen forbud imod det. Derfor bliver det op til den enkelte grundejer at afgøre, om andres katte må færdes på ejendommen, eller de skal jages bort.**
Fra

Led selv videre inde på den side, der er flere spørgsmål ang. katte hvor det nævnes.***

Ja … naboer suk
Min ene nabo har fået et par katte - jeg har set dem i vinduet. Min anden nabo fortalte mig så i går, at katteejernaboen bliver ved med at spørge om hun ikke skal have en af killingerne, når de skal have det.
De er jo nødt til at få et kuld killinger på hunkatten … ellers bliver hun kuldret :doh:

hvis dyrenes beskyttelse virkelig mener det, så forstår jeg ikke hvorfor de skriver noget andet på deres hjemmeside TIPS, TRICKS OG VIGTIG VIDEN INDEN DU FÅR KÆLEDYR

katten værn mener i ørigt også at kat skal holdes på egen grund Kattens værn | Vi elsker katte!

og hvis ikke en kat er et husdyr hvad er det så ? http://www.kattens-vaern.dk/assets/vejfred.pdf

[quote=Lunica;97384]hvis dyrenes beskyttelse virkelig mener det, så forstår jeg ikke hvorfor de skriver noget andet på deres hjemmeside TIPS, TRICKS OG VIGTIG VIDEN INDEN DU FÅR KÆLEDYR

katten værn mener i ørigt også at kat skal holdes på egen grund Kattens værn | Vi elsker katte!

og hvis ikke en kat er et husdyr hvad er det så ? http://www.kattens-vaern.dk/assets/vejfred.pdf[/quote]

En kat er et kæledyr…husdyr er dyr der holdes i forbindelse med landbrugsavl, pelsavl o.s.v…altså dyr der holdes i bur, stald eller indhegnet…heste, køer, grise, og så pelsdyr (mink, ræve o.s.v.) …det er i hvert fald dem der er inbefattet i den lov… hundene har deres egen lov…

M.h.t. hvad der står på dyrenes beskyttelse, så er det jo sådan, at man altid bør stille sig tvivlende over for ting, som terorien kan være skrevet af nogen der ikke rigtigt ved hvad de har med at gøre…at det så er på hjemmesider hvor folk søger ¨råd og vejledning er jo beklageligt…men jeg holder mig i hvert til juristernes vurdering og fortolkning, de er kendt med reglerne og har jo nok en vis erfaring ud fra diverse afgørelser i forskellige sager…

den tvivl den burde vel så komme de sider til gode der er flest af, hvilket vil sige at den ene side der tolker loven som at den ikke indbefatter katte, kan ses bort fra.

Hun har fået mad udenfor af sin ejer, og der har været stillet læsteder til hende af sin ejer, men disse ting er nu fjernet.

Her i eejendommen må katte altså ikke gå frit, det står i lejkontrakten.

Jeg håber hun tager sin kat med sig, hun tog den da med herned, så mon ikke hun gør det, men hvis nu det ikke er så langt væk herfra og katten syntens den bor her, ja så vil den jo vende tilbage igen og igen.
Men nu ser jeg vad hun gør, jeg har ikke set katten i dag endnu.

[quote=Vivi_Fletcher;97361]Ja … naboer suk
Min ene nabo har fået et par katte - jeg har set dem i vinduet. Min anden nabo fortalte mig så i går, at katteejernaboen bliver ved med at spørge om hun ikke skal have en af killingerne, når de skal have det.
De er jo nødt til at få et kuld killinger på hunkatten … ellers bliver hun kuldret :doh:[/quote]

Ja den har jeg desværre også hørt før :prut:

Ja det ved jeg hun er - hvad mener du med forskel?:?

Jeg tænkte du kunne bruge Kista og hendes kat som en form for undskyldning til at få snakken i gang???:smiley:

Felis - i Dk har vi altså “pligt til at holde sit dyr hos sig” og at “Sikre at dyret ikke forstyrre andre”…

Jeg tror juristen tager fejl - mange ser katten som et landbrugsdyr (desværre ofte til skade for deres status) og katten vil derfor - afhængig af en dommers vurdering kunne falde ind under Loven om mark og vejfred.

Jeg kender et par folk hos politiet - som også er jurister - der siger, at dette er sådan det er. At loven kan tolkes.

Om Pias nabos kat er et landsbrugsdyr eller husdyr tør jeg ikke svare på - men husdyr kan nu gradbøjes en hel del… fx kan det være et dyr, der lever i huset i nogle juristers øjne…

Så begrebet er ikke så stationært - igen mangler vi en decideret lov om katte!

MVH Helle

[quote=lenschow;97430]Ja det ved jeg hun er - hvad mener du med forskel?:?

Jeg tænkte du kunne bruge Kista og hendes kat som en form for undskyldning til at få snakken i gang???:D[/quote]

Nårrr det var sådan du mente det, jeg troede at du mente hun ikke kunne se forskæl på hendes og min kat hi hi hi.

[quote=lenschow;97434]Felis - i Dk har vi altså “pligt til at holde sit dyr hos sig” og at “Sikre at dyret ikke forstyrre andre”…

MVH Helle[/quote]

Nej (ikke en kat) og ja i nævnte rækkefølge til de to påstande ;-)))))))

[QUOTE=Felis;97393]En kat er et kæledyr…husdyr er dyr der holdes i forbindelse med landbrugsavl, pelsavl o.s.v…altså dyr der holdes i bur, stald eller indhegnet…heste, køer, grise, og så pelsdyr (mink, ræve o.s.v.) …det er i hvert fald dem der er inbefattet i den lov… hundene har deres egen lov…

[/QUOTE]

ggg Felis, vi kan altså ikke blive ved at mødes på denne måde :stuck_out_tongue:

Hvis Mark og vejfred ikke gælder katte, hvorfor er det så lige at de specifikt er nævnt i loven ?

Både DB, KV og IK har i mange år arbejdet med katte også omkring lovgivning, alle 3 org har advokater/jurister tilknyttet, og jeg personligt har mere tiltro til hvad jurister som arbejder med netop det område, siger, frem for jurister som ikke har det som fast arbejdsområde.

Ja man har bestemt sig for at benævne katte og hunde for kæledyr, men det er en “rimelig” ny beslutning, derfor er disse dyr også benævnt husdyr, Mark og vejfred er jo en halvgammel sag, så derfor bruges ordet husdyr osse om katte og hunde.

[quote=Marianne H;97472]ggg Felis, vi kan altså ikke blive ved at mødes på denne måde :stuck_out_tongue:

Hvis Mark og vejfred ikke gælder katte, hvorfor er det så lige at de specifikt er nævnt i loven ?

Både DB, KV og IK har i mange år arbejdet med katte også omkring lovgivning, alle 3 org har advokater/jurister tilknyttet, og jeg personligt har mere tiltro til hvad jurister som arbejder med netop det område, siger, frem for jurister som ikke har det som fast arbejdsområde.

Ja man har bestemt sig for at benævne katte og hunde for kæledyr, men det er en “rimelig” ny beslutning, derfor er disse dyr også benævnt husdyr, Mark og vejfred er jo en halvgammel sag, så derfor bruges ordet husdyr osse om katte og hunde.[/quote]

:D:D:D:D

Jamen så kan man kun konstatere, at vi er uenige…men på det område står jeg fast…100% fast, for jeg ved det er sådan som jeg siger

ggg jeg står lige så fast, skal vi lade et par af kræene slås om det :tihi: