Nabokatten - irriterende

Puha sikke en mundfuld at komme igennem… Magen til ting folk vil gøre ved katte…

Ved godt fritøbere kan være irriterende for andre, men føj for nogle tankegange der er her i denne tråd mht. katte

http://akvariesiden.akvariefisk.dk/f…71499&#SiteEnd

Først vil jeg sige at jeg har IKKE kigget på linken

Ja fritløbere kan være en rigtig pain in the ass, jeg har mødt min del af fritløbere der strintede på mit vasketøj, strintede på min hoveddør, der drev mine egne katte til vanvid, med indbyrdes slagsmål og urenlighed som følge.

Jeg kunne ikke drømme om at skade katten, men hold op hvor har jeg mange gange drømt om at køre ejere gennem byen på hjul og stejle :muhaha:

Jeg kan sagtens sætte mig ind i at nogle bliver desperate over at konstant blive generet af andre menneskers katte, det er simpelthen så uansvarligt og så hensynsløst af disse ejere, og kan man ikke finde ud af hvem der ejer katten, og det kan kræve et rigtig stort arbejde, hvad gør man så :? tilsidst kan man blive så frusteret at man griber til “grimme” ting, alt sammen fordi der er ejere derude der mener at det nærmest er deres pligt, at lade deres katte genere alt og alle, men med det trist resultat at deres og måske andre katte bliver ofre for den magtesløshed andre får :frowning:

vi har en gang hjemme ved mine forældre stået og måtte aflive/fjerne en fremmed kat fra grunden :venter:
Den havde valgt at bruge vores sprit nye 200kvm udhus/garage/fyrrum (som var betrukket med fine nymalede trælister) som sit personlige kradsetræ og pisseområde… og den var MEGET fertil… Det kostede i omegnen af 15.000 at reparere:( listerne på udhuset var oprindeligt træ fra egen skov, men eftersom vi ikke havde mere, så måtte vi jo ud og købe nyt træ og betale en tømrer og maler - IGEN! :doh:
den skræmte i samme omgang mine egne katte, som jo gik inde og kiggede ud af vinduerne… sikke en omgang stress de fik :frowning:

Vi ringede kort til landbetjenten - forhørte om vi havde forstået mark og vejfreds loven ret…
vi kendte ikke ejeren, så der røg en annonce i lokalavisen og samtlige supermarkeder i byen…
2 dage senere, hvor ingen havde henvendt sig, stod landbetjenten der med en fælle - katten gik i og landbetjenten tog strejferen med til aflivning. Den var hverken mærket eller chippet og så frygtelig hærget ud… Den fik fred samme dag.

Jeg vil IKKE have strejfende katte på min matrikel - præcis som jeg heller ikke lader mine forældres jagthund lege ta fat i andres have… Mark og vejfreds loven er i mine øjne svær at mistolke - hold dit kræ på egen matrikel! Hvis man er generet af andres husdyr, så kan man advare dem og i de efterfølgende 12 måneder må indfange og fjerne dyret. HVIS fjernelse af dyret indebærer døden er man IKKE erstatningspligtig så længe ejer var advaret inden for de sidste 12 måneder…
Jeg forstår ikke at folk har så svært ved at forstå, at man skal holde sine kræ på egen matrikel… man vil vel heller have folks hunde til at løbe løs i byer og på land?

første gang jeg ser ridser på toppen af min bil flytter jeg en kriger - jeg holder mine katte på egen matrikel og forventer at folk holder deres kræ af min matrikel…

det lyder super koldt og hårdt, men helt ærligt - loven er klar… hvis man har moralske skrupler ved at lave katten blive hjemme, og man ikke synes at man kan give katten “optimale betingelser” uden at bryde loven - så lad være med at have katten?
det er nu en gang direkte lovbrud at lade katten løbe ud over matrikel grænsen - længere er den bare ikke min verden… sorry to say…

at jeg så SLET ikke er enig i hr. due-ejers måde at gribe sagen an på:doh:
salon riffel - fordi den ikke larmer? :doh::doh::doh: armen altså! :doh:
fang kræet i en fælde, sæt den foran naboens dør og tag så snakken om, at du IKKE ønsker deres kat på ens matrikel… bedre beviser får naboerne ikke på at katten har været der…
så har naboerne fået deres advarsel - og kan forhåbentligts se problemet og alvoren i hans dyre racefugle bliver slagtet af deres kat…

[quote=Marianne H;468008]
Jeg kan sagtens sætte mig ind i at nogle bliver desperate over at konstant blive generet af andre menneskers katte, det er simpelthen så uansvarligt og så hensynsløst af disse ejere, og kan man ikke finde ud af hvem der ejer katten, og det kan kræve et rigtig stort arbejde, hvad gør man så :? [/quote]

Jeg er bare enig!
Og selvom man kender ejeren, hvad gør man så?

Tænker ofte på de unge nyindflyttede i vores forening, der jævnligt får overpisset babyens barnevogn.
Og hold da kæft, hvor er jeg glad for at være sikker på det ikke er mine katte, der gør det.

Nej, det er ikke lovbrud at lade sin kat gå frit omkring…
Der er ingen lov de siger man skal holde katte på egen grund…

Til pommern med hvad der står i mark-og vejfredslovens § 14, det er ikke den der fastslår hvorvidt dyr skal holdes på egen grund…den fortæller KUN, at folk er optagelsesberettigede såfremt de ikke vil have andres dyr på deres grund.

Det skal udtrykkeligt fremgå af mark- og vejfredslovens § 1 hvis katte er omfattet…og det er de ikke.

Nogen “antager”, at katte er omfattet af §1, men begrebet ”husdyr” er ikke nærmere defineret i lovens kapitel 1 og før der har været en sag hvor dommen fastslår katte er omfattet af den paragraf, så er de det ikke.

Hunde har deres egen lov på området det har katte ikke.

Og man er såmænd måske ikke engang erstatningspligtig for evt. skader ens kat måtte lave…netop fordi man ikke har pligt til at holde dem på egen grund

Bliver du påført en skade eller en udgift på grund af en kat, skal det bedømmes efter en helt anden skala, om du kan få erstatning eller ej. Nemlig om man kan bebrejde katten - og dermed dens ejer - noget i forbindelse med skaden.
Løber en kat fx ud foran din bil, så du kører galt og ødelægger bilen, får du ikke skaderne erstattet. Her er det ikke nok at dokumentere, katten var årsag til uheldet. Der skal tillige være noget, man kan bebrejde katten eller dens ejer, og det er der ikke, for katte strejfer nu engang frit omkring.

Læg mærke til ordet antager, altså i ovenstående Nogen “antager”, at katte er omfattet af §1

For det er lissom det der afgør det hele.

Man antager, altså formoder/går ud fra, at visse kæledyr, eks. hunde og katte, hører under begrebet “husdyr”…men det er lige netop ikke det samme som at de gør det, fordi der netop kun er tale om en antagelse og ikke et faktum.

Og indtil der er faldet dom for at de gør, ja så gør de det netop ikke…

Så altså:
Det er ikke fastslået, at hunde og katte m.m. er omfattet af lov om mark- og vejfred §1.
Hunde har deres egen lov på området

Katte har ingen lov…og derfor er der ikke pligt til at holde sin kat på egen grund…

Men derfor skal nogen selvfølgelig ikke finde sig i, at fremmede katte render ind og slår deres dyr ihjel…for der er loven sådan indrettet, at man uden at advare ejeren, må aflive den angribende kat (eller et hvilket som helst andet indtrængende dyr)

Det fremgår af § 14 stk 2 i lov om mark- og vejfred, at man må bortskyde dyr uden videre hvis de er til fare eller angriber dyr og/eller mennesker.

Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom

M.h.t. føj for nogle tankegange der er her i denne tråd mht. katte

Så er det indtil andet er konstateret, kun tankegange…men korrekt, der forsvinder mange katte, som blot indfanges og aflives i “nattens mulm og mørke”…Og fremmede katte kan være til stor gene…det ved jeg da også selv, på trods af mine egne er fritgående…men som nævnt er det sgu ikke særlig sjovt, at få overstrintet vasketøjet, døre o.s.v. af fritlevende, vilde, fertile hankatte…og ligeså med fertile hunkatte, der kommer og beriger en med sine killinger…

Ved ikke om jeg bryder en regel nu, men jeg synes simpelthent det første indlæg i tråden der linkes til fortjener at blive citeret, så I alle kan læse det.

Jeg føler med trådstarteren derinde, synes godt nok det er synd for ham/hende.

Og min holdning til fritløb og naboers katte, som er til gene, kender I jo allerede.

[quote=Sheer;468218]Ved ikke om jeg bryder en regel nu, men jeg synes simpelthent det første indlæg i tråden der linkes til fortjener at blive citeret, så I alle kan læse det.

Jeg føler med trådstarteren derinde, synes godt nok det er synd for ham/hende.

Og min holdning til fritløb og naboers katte, som er til gene, kender I jo allerede.[/quote]

Ja, og jeg sad bare og tænkte over, om trådstarteren havde set det var kattene der havde flået duerne.

Katte plejer ikke flå duer fra hinanden, som trådstarter beskriver det…det gør derimod eks. mink.
Det er som om han slet ikke overvejer, at mår og mink også kan finde på at gå ind om dagen, siden der kun er sikret mod det om natten…

[quote=Felis;468435]Ja, og jeg sad bare og tænkte over, om trådstarteren havde set det var kattene der havde flået duerne.

Katte plejer ikke flå duer fra hinanden, som trådstarter beskriver det…det gør derimod eks. mink.
Det er som om han slet ikke overvejer, at mår og mink også kan finde på at gå ind om dagen, siden der kun er sikret mod det om natten…[/quote]

Sad selv lige og læste lidt af tråden igen, og kom frem til det samme… Mig bekendt sviner mine katte altså ikke så voldsomt når de fanger en fugl og det bliver spist…

Jeg har haft en fertil hankat til at komme her… FØJ.

Mine katte har mulighed for at komme ud hver dag, hvis de har lyst. I dag har ingen haft lyst, fordi det blæste:høhø:

Men mine er øremærket + neutraliseret. Har talt med mine naboer, og de ved de bare skal komme til os.

Men, som den ene nabo sagde(det er også vores udlejer) - at de da næppe kunne forlange at vi holdte vores kat ovre ved os selv, når deres dreng for det første elsker at lege med dem og for det andet bryder ind i vores have hver dag og han ville blive utrolig ked af ikke at måtte det :thumbup:

Generelt synes jeg det er synd man giver katten skyld for at opfører sig “naturligt”… Det er ejerne der har skylden. Men, når det er sagt så synes jeg nu det virker som om tråd starter derinde virkelig ønsker at bevare et godt nabo skab…

I øvrigt - så ville jeg altså som nabo, hvis han bad mig holde mine “kræ” på egen matrikel, bede ham gøre det samme. Hvis katte er husdyr, og omfattet af den regel er hans duer jo også!! Så den ville jeg bede ham stoppe skråt op :gruble:
Så måtte han komme fornuftigt og forsøge at finde en løsning - ville bare stjerne fuldstændig ud hvis han stod og brugte den regel som argument.

I øvrigt, synes jeg det er kvikt af en, det med at sige at hvis et hegn kan holde kattene inde i en have - må det også kunne holde dem ude om en anden. :ok: Så slipper han også for at jokke i den med hvilke dyr der er omfattet af reglen…

[quote=Abaddon;468590]

I øvrigt, synes jeg det er kvikt af en, det med at sige at hvis et hegn kan holde kattene inde i en have - må det også kunne holde dem ude om en anden. :ok: Så slipper han også for at jokke i den med hvilke dyr der er omfattet af reglen…[/quote]

Jamen bestemt er det da en løsning…nu har vi KUN problemer med folks fritgående katte og helt ærligt synes jeg ikke det er rimeligt at VI hænger på regningen med at indhegne haven pga. DERES kræ, som de har VALGT at have, men det er selvfølgelig løsningen for man kan jo ikke bede dem om at holde deres katte inde, det er jo synd for kattene og vil sikkert ende med en aflivning.
Men jeg kommer aldrig til at synes det er rimeligt, at have fritgående katte medmindre man bor på landet. Selv på landet ville jeg ikke turde, men risikoen for at genere naboerne bliver minimeret. At have fritgående katte i byen forstår jeg ikke. For det første er man slet ikke herre over hvor mange mennesker katten generer og hvem man skal spørge om det er ok. For det andet er der ikke ret meget natur i at tøffe rundt på asfalt og fliser hele dagen.

Men ja, I kender jo min holdning.