Næseoperation?!?

[QUOTE=Susanne W;715259]Hvis hun var min, så ville jeg ikke betænke mig et eneste øjeblik - så røg hun direkte med næste bybus til Brabrand og fik en tid hos Knud :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Jeg mangler lige en enig knap - så får lige te ENIG herfra :slight_smile:

Undskyld jeg blander mig og måske drejer emnet lidt, men er det ikke at betragte som en alvorlig fejl i henhold til købeloven? Altså, kan det ikke pålægges opdrætter at betale udgiften til en operation? :?

Det ved jeg ikke om jeg vil pålægge opdrætter, men tilbyder opdrætter selv at slå halv skade når vi taler om så ung en kat så ville jeg da nok ikke sige nej tak :slight_smile:

Men hvorfor kun “halv skade?” Det er jo stadig en fejl 100 % fra opdrætter.

Skal vi ikke lade det erstatnings-halløj ligge? Der er masser af andre tråde om det - og ellers kan man altid starte en ny.

Her drejer det sig mere om gode råd om Ruths næseoperation.

Ja, og indtil videre ser det ud til, at Vivi har en ganske glimrende dialog med opdrætter, så det synes jeg, vi skal lade dem selv klare :slight_smile:

Ruth var fin ved køb og opdrætter skal under ingen omstændigheder hæfte for det og det skal bestemt ikke være et diskutions emne i denne tråd!

[QUOTE=Susanne W;715259]Hvis hun var min, så ville jeg ikke betænke mig et eneste øjeblik - så røg hun direkte med næste bybus til Brabrand og fik en tid hos Knud :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Jeg gør intet uden at undersøge tingene grundigt - og Abild er med i overvejelserne … men samtidig er jeg MEGET tryg ved mine faste dyrlæger(som jeg også har arbejdet hos i en del år) - jeg ringer og taler med dem i morgen…

Jeg luftede bare tanken… Al respekt for din beslutning. Hvis det var min kat, og min udgift, så var jeg i hvert fald gået dén vej.

[QUOTE=Margrethe;714700]Jeg var hos dyrlægen her kl.8.00. Ruth blev lyttet på og undersøgt i begge ender :ups:

Men det åbenlyse( som jeg ikke have kigget efter selv) var at næsen faktisk er lukket :thumbdown::s:(
Dyrlægen talte om at lave en operation af næsen hvor man fjerner noget af huden så der igen bliver passage…

Er der nogen der har erfaringer med det??

  • han talte om mulige re-operationer …

Jeg synes faktisk at det er svært - og jeg er nød til at vide om det er det værd før hun skal igennem sådan en omgang!!
Jeg synes ærlig talt at det virker meget bizart… og jeg troede jo netop fordi jeg valgte en exo med næseryg - så var jeg sikker… Øv :ked:[/QUOTE]

øv - hvor trist :frowning:

jeg håber du finder en god løsning for Ruth - kan godt forstå du syntes det er svært…for det er jo altid et svært dilemma med operation som måske løser problem - måske ikke. og så at beslutte om katten skal igennem det.
…det lyder som om du har nogle gode dyrlæger som du stoler på, så de kan sikkert hjælpe dig med beslutning om hvad der skal gøres.

i forhold til næser er det ikke bare et spørgsmål om næseryggens længde - men også hvordan den er vinklet - altså om der er en ‘snude’ bag - om næsen er vinklet ud fra ansigtet på den rigtige måde. om den er bred og om næseryggen er buet. ligeledes hvor næsespejlet sidder i forhold til øjne/resten af ansigtet og så naturligvis næsebor (som jo også er en finurlig konstruktion hos katte hvor der ligesom er ‘vinger’ ud til siden…øh hvis det giver mening…selve næsebor er jo ikke bare runde …)

denne her video - som er om hunde - syntes jeg forklarer problematik omkring vejrtrækning og ansigtsform godt. og specielt om ‘aerodynamiken’ i vejrtrækning

og sidst i videoen fortæller dyrlæge også om operative muligheder - hos hunde operere man åbenbart flere ting (afhængig af patient)… både næsebor, gane, fjerner mandler.

her anbefaler de i øvrigt tidlig operation (6-7 mdr) på hunde - mon ikke det samme gælder for katte med brachycephalic ansigtsform…

jeg ved ikke om der også bruges laser her i DK, men det lyder som om det er godt?

//youtu.be/-bOwDBowtds

[QUOTE=Musashi;718192]øv - hvor trist :frowning:

jeg håber du finder en god løsning for Ruth - kan godt forstå du syntes det er svært…for det er jo altid et svært dilemma med operation som måske løser problem - måske ikke. og så at beslutte om katten skal igennem det.
…det lyder som om du har nogle gode dyrlæger som du stoler på, så de kan sikkert hjælpe dig med beslutning om hvad der skal gøres.

i forhold til næser er det ikke bare et spørgsmål om næseryggens længde - men også hvordan den er vinklet - altså om der er en ‘snude’ bag - om næsen er vinklet ud fra ansigtet på den rigtige måde. om den er bred og om næseryggen er buet. ligeledes hvor næsespejlet sidder i forhold til øjne/resten af ansigtet og så naturligvis næsebor (som jo også er en finurlig konstruktion hos katte hvor der ligesom er ‘vinger’ ud til siden…øh hvis det giver mening…selve næsebor er jo ikke bare runde …)

denne her video - som er om hunde - syntes jeg forklarer problematik omkring vejrtrækning og ansigtsform godt. og specielt om ‘aerodynamiken’ i vejrtrækning

og sidst i videoen fortæller dyrlæge også om operative muligheder - hos hunde operere man åbenbart flere ting (afhængig af patient)… både næsebor, gane, fjerner mandler.

her anbefaler de i øvrigt tidlig operation (6-7 mdr) på hunde - mon ikke det samme gælder for katte med brachycephalic ansigtsform…

jeg ved ikke om der også bruges laser her i DK, men det lyder som om det er godt?

//youtu.be/-bOwDBowtds
[/QUOTE]

Tak for dit indlæg!

Ja det er en kompliceret affærde som bare ikke er ligetil - hvad enten man vælger det ene eller det andet…

Jeg er som det ser ud nu blevet rådet til at vente og se an, dette grunder i;

  1. at det er en “tilstand” hun er vokset ind i - og måske vokser ud af(og hermed kan undgå en smertefuld operation)
  2. at hun stadig vokser og derfor er chancen for at skulle opereres flere gange større…

Så pt ser jeg tiden an.

  • og måske er det indbildning men jeg synes faktisk at det så småt bliver bedre…

(der er selvfølgelig dyrlæge med på råd)