Når anatomien giver problemer

A/D er virkelig godt til at få sul på kroppen og sådan ca 99% af alle katte synes det er noget af det lækreste, så det er også ret let at få i dem :slight_smile:
Og ellers er det med at hælde alt det tørkost og vådmad i hende som hun vil spise… der skal stå mad fremme hele tiden!

Og ja… kaffefløde smager rigtig godt :wink:

Det vil nok være klogt at veje hende med jævne mellemrum… bare så du ikke lige pludselig står med en fed missepige :slight_smile:
Så længe hun er så tynd skal hun have masser af alt det som man jo normalt kun lige vil give som en lille snack et par gange om ugen fordi det feder helt enormt…

[quote=Ann K;516437]A/D er virkelig godt til at få sul på kroppen og sådan ca 99% af alle katte synes det er noget af det lækreste, så det er også ret let at få i dem :slight_smile:
Og ellers er det med at hælde alt det tørkost og vådmad i hende som hun vil spise… der skal stå mad fremme hele tiden!

Og ja… kaffefløde smager rigtig godt :wink:

Det vil nok være klogt at veje hende med jævne mellemrum… bare så du ikke lige pludselig står med en fed missepige :slight_smile:
Så længe hun er så tynd skal hun have masser af alt det som man jo normalt kun lige vil give som en lille snack et par gange om ugen fordi det feder helt enormt…[/quote]

Vi har desværre ingen vægt, men regner med at få en i julegave, så vil jeg følge hendes vægt meget nøje…:høhø:

lige et spørgsmål… Hvor meget tror I, jeg skal give hende af sådan Hills A/D om dagen?

hvad hun kan spise… - det fik jeg at vide jeg skulle da jeg fik mine 2 tøser… de var stærkt underernærede

Det vil jeg gøre så… Hun er elle vild med det… Har ikke set hende spise så meget før… og hurtigt…

Hej Tine.
Har først lige set du havde lavet en tråd:ups:, det viste jeg ikke.
Ann K:), jeg har nu skrevet lidt frem og tilbage med Tine, og spurgt ind til nogle ting osv…

Et pip herfra, hvis du har brug for flere forslag:
RC Exigent - den til kræsne katte. Jeg fik en prøve dengang det kom frem, og jeg kunne SE mine to katte vokse udad -uha

[quote=Ann R;516577]Et pip herfra, hvis du har brug for flere forslag:
RC Exigent - den til kræsne katte. Jeg fik en prøve dengang det kom frem, og jeg kunne SE mine to katte vokse udad -uha[/quote]

Okay… dejligt med så mange forslag… SÅ er det vel bare at gå i krig…:høhø:

Ak ja, sådan er det også hver gang jeg er til dyrlæge med Valentin - de synes også han er sååå fladnæset, de ville nok næppe tro at han er en livlig og legesyg kat når han er hjemme i trygge omgivelser :slight_smile:
Vurdér hende efter hvordan hun er derhjemme. Hvis hun er frisk og legesyg, så ville jeg altså ikke umiddelbart tro, at hun har problemer med at trække sit vejr.

Mht. hendes vægt, så tænker jeg mere på nyrerne og om hun evt. kunne have dårlige nyrer? Er hun testet for PKD?

[quote=Camilla;516628]Ak ja, sådan er det også hver gang jeg er til dyrlæge med Valentin - de synes også han er sååå fladnæset, de ville nok næppe tro at han er en livlig og legesyg kat når han er hjemme i trygge omgivelser :slight_smile:
Vurdér hende efter hvordan hun er derhjemme. Hvis hun er frisk og legesyg, så ville jeg altså ikke umiddelbart tro, at hun har problemer med at trække sit vejr.

Mht. hendes vægt, så tænker jeg mere på nyrerne og om hun evt. kunne have dårlige nyrer? Er hun testet for PKD?[/quote]

Nej det er hun ikke. Vil du lige skrive lidt om hvad det er?:S
legesyg er hun ikke. Men hun ligger heller ikke stille hele tiden.
Fx. “går” hun på køkkenskabene, vil kæles, osv…

Hvor er det altså dejligt, at så mange vil råde og hjælpe Tine og arme, søde Missy. De har brug for det.

Missy er nok bare en rolig, normal perser. Kærlig og fredelig :hjerte:

Mht luftveje/næse: Min Leise havde tilgroet næse, og levede fint med det. Han snorkede, og var helt våd på hage, hals og bryst, når han havde drukket vand, men ellers var han OK.
Jeg valgte at lade ham operere for at sikre ham - en i øvrigt sund og frisk EXO på 8 år - en optimal livskvalitet.
Han er sådan en kælen og glad legedreng på 11 i dag :yah:

Exigent, den klassiske, vil ingen af mine have. Måske er det en perser-ting… :?
Af de nye Exigent-varianter er det kun Aromatic, som Leise vil have. Gia vil ikke.

Hjemmefra var Leise vant til lidt lunet kaffefløde hver dag, men hos mig rørte han det ikke.
Derimod er en teskefuld lunet smør, Lurpak smørbar, et sikkert hit! Det er hans absolutte yndlingsguf, og det befordrer maven :ok:

Når Missy har god appetit, vil kæles, færdes rundt, og hygger, så skal det nok gå godt.

Jeg har også hørt lidt af hvert af overdrevent vrøvl og utilstrækkelig behandling fra dyrlæger, der ikke er vant til persere.
Der er altså syvmileskridt fra MCO over ABY til vores specielle fladsnuder :slight_smile: Og hurra for det :ok:

Det tager tid at finde den rette Dr Dyr, men det skal nok lykkes :slight_smile:

[quote=Saphiira;516728]Nej det er hun ikke. Vil du lige skrive lidt om hvad det er?:S
legesyg er hun ikke. Men hun ligger heller ikke stille hele tiden.
Fx. “går” hun på køkkenskabene, vil kæles, osv…[/quote]

PKD er en arvelig sygdom, som desværre er typisk for perser. Dog kan man teste for det og dermed undgå at det går videre i arv fra forældredyr til killing. PKD nedbryder nyrevævet og dermed nyrernes funktion. Men rolig nu, det er jo slet ikke sikkert at hun fejler noget.

Jeg vil gerne komme og se hende, hvis du har brug for at få vurderet hvordan hun er - altså om hun er en normal perser :tihi: Perserkatte er ikke typisk den slags katte som løber på væggene (selvom jeg er indehaver af en sådan atypisk perser, så det findes også…), men selvfølgelig skal hun heller ikke ligge i en kurv og aldrig røre sig. Jeg har haft en exotic som blev syg af en nyrelidelse (ikke PKD) så jeg tror godt jeg vil kunne vurdere om hun virker syg.

Min perser er altså heller ikke nogen stor kat, hun vejer lige omkring de 3 kg og det er fint for hende. Men hun er så også en kat som altid er ude på ballade og narrestreger, så man er ikke i tvivl om at hun er sund og rask (omend irriterende :)).

Jeg synes det ville være en god idé for dig, at få taget blodprøver på hende for at få et overordnet billede af hendes organfunktion - nyretal, levertal osv. Derudover kunne en PKD-test måske være rart at få lavet også. Det kan dyrlægen også klare med en blodprøve.

Men ellers er du velkommen til at skrive til mig, hvis det er. Jeg hjælper gerne det jeg kan og har da noget erfaring med perser og exotter :slight_smile:

[quote=Camilla;517003]PKD er en arvelig sygdom, som desværre er typisk for perser. Dog kan man teste for det og dermed undgå at det går videre i arv fra forældredyr til killing. PKD nedbryder nyrevævet og dermed nyrernes funktion. Men rolig nu, det er jo slet ikke sikkert at hun fejler noget.

Jeg vil gerne komme og se hende, hvis du har brug for at få vurderet hvordan hun er - altså om hun er en normal perser :tihi: Perserkatte er ikke typisk den slags katte som løber på væggene (selvom jeg er indehaver af en sådan atypisk perser, så det findes også…), men selvfølgelig skal hun heller ikke ligge i en kurv og aldrig røre sig. Jeg har haft en exotic som blev syg af en nyrelidelse (ikke PKD) så jeg tror godt jeg vil kunne vurdere om hun virker syg.

Min perser er altså heller ikke nogen stor kat, hun vejer lige omkring de 3 kg og det er fint for hende. Men hun er så også en kat som altid er ude på ballade og narrestreger, så man er ikke i tvivl om at hun er sund og rask (omend irriterende :)).

Jeg synes det ville være en god idé for dig, at få taget blodprøver på hende for at få et overordnet billede af hendes organfunktion - nyretal, levertal osv. Derudover kunne en PKD-test måske være rart at få lavet også. Det kan dyrlægen også klare med en blodprøve.

Men ellers er du velkommen til at skrive til mig, hvis det er. Jeg hjælper gerne det jeg kan og har da noget erfaring med perser og exotter :)[/quote]

Mange tak for hjælpen - og oplysningerne! Det er jeg VIRKELIG glad for.
Missy er også en lille perser i forhold til dem jeg så ude ved hende jeg købte Missy hos. Men alligevel er de 3 kg aaalt for lidt til hende. Hendes knogler mærkes aalt for tydeligt.
Måske skal jeg bare vænne mig til at persere er så stille og rolige?:høhø: