Når efløseren skal findes..... /O;

Hej kattefolk.

Det virker nok lidt sært det her - men anywayz… here goes:

Jeg har bestemt mig for at forberede mig grundigt før anskaffelsen af min næste kat. Det er ikke aktuelt lige nu og bliver det forhåbentlig heller ikke lige foreløbig. Jeg har min halvgamle tøs som jeg ikke igen vil parre med en ny indflytter .Hun er snart 12 og har fulgt mig siden killing. Hun har haft en omtumlet tilværelse og fortjener lidt ro på sine gamle dage. Men da jeg regner med at overleve hende - selv om jeg snart runder det halve århundrede - kommer der jo nok et tidspunkt hvor jeg skal ud og anskaffe mig en anden kat. For kat skal jeg ha!

Jeg har altid været glad for huskatte, og har aldrig selv haft andet. Jeg kan godt lide en kat som kræver lidt respekt og som er tam uden at være “billig” (LOL). Jeg har haft en del huskatte og har ikke været lige heldig med dem alle men jeg går ikke af vejen for en udfordring. Og lidt rifter på hud og tapet må man regne med. Hvad jeg til gengæld sagtens kan undvære er huskattens pels. Jeg er ikke fan af den korte stride pels som flyver rundt og sætter sig i alt.

Jeg tror derfor jeg vil se mig om efter en racekat næste gang. Den eneste race jeg kender til er Hellig Birma som en tidligere kæreste havde huset fuldt af. Jeg kan godt lide deres pels som mere samler sig i vat-totter - ikke at de ikke fælder, men det flyver ikke rundt og kilder i næsen. Til gengæld siger racen mig ikke så meget… er ikke vild med deres “væsen”.

… og det er så her i kommer ind i billedet! Jeg vil rigtig gerne høre om jeres racer - jeg leder sådan set efter en race som med rimelig sandsynlighed har et væsen og temperament som en sund huskat, men som har en mere sengetøjsvenlig pels. Jeg ved godt at alle individer falder forskelligt ud, men noget generelt må der kunne siges om den sag.

Jeg har et par racer i kikkerten, men vil gerne høre jeres mening inden jeg farver debatten med mine præferencer (O;

Kom frisk - det er en enestående chance for at reklamere for netop DIN foretrukne race (O

Jeg forstår ikke helt, hvad det er for et temperament du søger - huskatte er jo enormt forskellige.

En kat, der gerne vil være sig selv, men komme og kæle ind imellem :?
Er det korrekt forstået?

I så fald vil jeg gerne fraråde abyssinieren :slight_smile:

Hihi, ja havde du da bare ikke sagt det med pelsen, for så havde jeg da ment at en europe var sagen! :smiley:

Prøv evt. at tage et kig på www.killingelisten.dk og på de racebeskrivelser, der er ved mange af racerne der? :slight_smile:

Jeg sidder og tænker på om du er til meget, mindre eller ingen pelspleje :slight_smile: og som Vivi også temprementet :slight_smile:

Jeg har ikke forstand på andet end siam og til dels bengal, men de to racer har ingen pels der “totter” tvært i mod :slight_smile: Så det er nok heller ikke racer for dig :slight_smile:

Tak for linket - kendte jeg ikke. Er lidt lun på en russer. Kendte en gang en, men kan ikke huske hvordan pelsen er. Men jeg har indtryk af at den har de egenskaber jeg efterlyser (O;

Russer tror jeg Ikke har den pels du efterlyser. Men der kan i hvertfald PiaB nok uddybe :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;936521]Jeg forstår ikke helt, hvad det er for et temperament du søger - huskatte er jo enormt forskellige.

En kat, der gerne vil være sig selv, men komme og kæle ind imellem :?
Er det korrekt forstået?

I så fald vil jeg gerne fraråde abyssinieren :-)[/QUOTE]

Det er selvfølgelig en fejl at omtale huskatten som en race med bestemte egenskaber. Russeren bliver gerne omtalt som selvstændig, intelligent, elegant o.s.v… Og den finder sig ikke nødvendigvis i alt. Jeg er ikke til de mest nuttede racer, men vil hellere have et halvt vilddyr. Der må gerne være lidt tiger over det… Det er nærmest det jeg søger.

[QUOTE=DK Sugieh;936540]Jeg sidder og tænker på om du er til meget, mindre eller ingen pelspleje :slight_smile: og som Vivi også temprementet :slight_smile:

Jeg har ikke forstand på andet end siam og til dels bengal, men de to racer har ingen pels der “totter” tvært i mod :slight_smile: Så det er nok heller ikke racer for dig :)[/QUOTE]

Nu er en kat jo heldigvis mere end pels, og det skal ikke blive det afgørende i sidste ende - synes bare jeg ville undersøge om der skulle være en mulighed jeg har overset. Bengal er meget interessant for mig - den lyder som en kat efter mit hoved (O;

:slight_smile: Jeg synes i høj grad pelspleje er en afgørende faktor, da det kan være alt fra dagligt til stort set intet :slight_smile: Men det er nok fordi jeg er skruet sådan sammen at jeg under ingen omstændigheder har lyst til at frisere flere gange om ugen :wink:

Bengalen er en dejlig kat Den er aktiv, udspekuleret og meget hengiven for få mennesker. Mange individer er ret kloge og kan lære utrolige ting (se bort fra min Tino, han har ikke opfundet noget :smiley: )

Personligt mener jeg det er SYND at holde en mengal som indekat, men mindre man virkelig har mange m2 den kan muntre sig på. Men jeg ved også at jeg der er uenig med mange opdrættere af den :slight_smile:

Min plet kommer ud,(i skrivende stund i sele) ellers begynder han simpelthen at ødelægge ting og være bisset overfor de andre :slight_smile: At katte behøver legekammerater er der heller ingen tvivl om, men en bengal trives godt med både en anden kat men også rigtigt godt med hund :slight_smile:

På Fyn er der bl.a. Bindi bengals jeg synes du skulle besøge dem. De er “gamle” opdrættere, og kan helt sikkert vejlede dig omkring racen, og om det er en for dig :slight_smile:

Bengalens pels er flyvsk og OVERALT :wink: Bare lige en lille note :wink:

cooner er i hvert fald ikke lige sagen med det temperament du efterlyser :slight_smile: langt de fleste maine coons er lavet af velcro :slight_smile:

Jeg har en bengal og en russian blue. Bengalen Bastian, kunne overhovedet ikke trives som indekat. Han slikkede pelsen af, og blev fuldstændig kulret. Han er en pragtfuld kat men lider vist af OCD. Tingene SKAL være som de altid har været, ellers vandre han hvileløs rundt og brokker sig højlydt. En dag hvor jeg havde fjernet måtten ude i gangen, kunne han ikke komme ud. Han brokkede sig og brokkede sig, men selvom jeg åbnede døren for ham, ville han ikke ud. Først da måtten kom på plads, kunne han gå ud igen - skøre kat :tihi:

Isis er dronningen i huset. Hun er kun halvt så stor som Bastian, men det er hende der suverænt bestemmer. Hun kan åbne døre, apportere sit legetøj og hun springer uden videre fra gulv til overkant af dør. Hun er nysgerrig og vil være med i alt. Hun bliver 7 år men er stadig utrolig legesyg og meget aktiv. Hun gider ikke blive taget op, men kommer selv når det passer hende at blive nusset.

Begge er jo korthårede, men deres pels er alligevel meget forskellig. Isis’ er meget plydset og blød, og har en tendens til at kilde i næsen. Jeg synes ikke det hænger fast i tøjet eller sengetøjet, på samme måde som f.eks da jeg havde huskat. Men man kan nu godt se det, når hængekøjerne trænger til at blive vasket. Bastians pels er noget anderledes. Hans pels ses tydeligere i sengetøj, på tøjet og i møblerne, men stadig synes jeg ikke det er så slemt som med de huskatte jeg har haft.

Solveig :slight_smile: Du rammer ret godt med din beskrivelse af pletten :slight_smile: De er noget “sarte” med forandringer :slight_smile:

De er MEGET sarte med hensyn til forandringer. Eller det er Bastian i hvert fald, og det var min søns begal også. Det mindste der ikke er som det plejer, så vælter Bastians verden. Desværre reagere han lidt for ofte med at strinte indendøre, og det er altså rigtig træls. Heldigvis er det aftaget betydeligt, og det er mere end en måned siden han gjorde det sidst. Det var åbenbart fordi jeg tillod mig at overnatte hos en veninde en enkelt nat. Min søn var her om aftenen og da var der ingenting, men da jeg kom hjem, havde han strintet op af brændeovnen.

Russeren har jo enormt meget underuld ift mange andre korthårsracer - det er den som skaber ‘velour’ effekten på russerens pels :slight_smile:
En russer fælder i perioder meget, men som så meget andet underuld så samler det sig nemt i små totter - men jo underulden sidder også på tøj osv. Men efter tøj vask kan jeg godt se at det er huskatten pels der stadig sidder i mit tøj og ikke russerens :slight_smile: til gengæld er hans korte underuld ALLE andre steder :tihi: det er kort underuld = det flyver alle steder hen!
Fældeperioderne klarer jeg dog 80% af tiden med en god grundig vask :slight_smile: det klarer det værste. I år har så været totalt ulideligt fordi der har været op og ned temperatur så nu har han fældet konstant siden april :S jeg får snart spar af hans underuld der ligger overalt :tihi:

russeren ER lidt en sjov kat når det kommer til temperament, og der er stor forskel på russerne synes jeg… herhjemme plejer vi at sige at Yasha vil løftes/bæres i ca. 15 sekunder og så går han :tihi:
Men kommer han selv, så kan han ligge og putte i flere TIMER, bare det er ham selv som fik idéen :tihi:

Jeg tror måske Bastian er lidt mere sart end gennemsnittet :slight_smile: Så voldsomt har mine heldigvis ikke reageret, men de (især Tinos mor) bliver tydeligt urolige, når noget er anderledes :slight_smile:

Uha, du må bruge tiden til opdrætter besøg på samlebånd.
Det med pelsen klarer mine norske til UG med kryds og slange men nu er det jo ikke hele katten. En der vil være sig selv men ikke sig selv nok. Ja altså du kan risikere at din nye bedårende NFOkilling kun vil din mand og kun ser dig som den tjenstvillige der fylder fodertruget og tømmer kattebakken. Jeg kender flere NFO-er som absolut frabeder sig at blive krammet. De vil kun aes når de opholder sig på gulv, bord eller andet og når det passer dem. MEN jeg kende op til flere hvor jeg har anbefalet ny ejer at købe en baby-bæresele så de kunne slæge rundt på krammedyret de lige har købt hele tiden. Hvis du får flået tapet af en af mine NFOkillinger så må du være kommet til tage naboens i stedet for en af mine.

Ønsker du dig en ven for livet uden spidse syle på fødderne så kan du trygt vælge en Norsk Skovkat, men se dig grundigt for de er lige så forskellige som mennesker.

CH Uldtotte´s Babette har været vores tro følgesvend siden 1996. Hun har haft 2 ægtefæller og adskillige børnebørn her. Lige nu nyder hun livet som oldemor til mine 2 nyeste NFObabier Olivia og Oliver. Hvad hun har lagt grundstenen til af oplevelser kan der skrives en hel bog om. Heldigvis er sidste kapitel i den bog ikke skrevet endnu. Hos os hedder det En gang Norsk Skovkat altid Norsk Skovkat.

Tror jeg også han er, men han havde også en noget omtumlet start med flere flytninger. Det tror jeg altså har præget ham voldsomt. Så uanset hvordan og hvorledes, skal han aldrig omplaceres igen. Så hellere en aflivning, hvis det skulle komme dertil.

PiaB: Ja sådan er det også med Isis. Ikke om hun gider blive taget op og nusset med. Men kommer hun selv, er der ingen ende på nusse- og puttelysten :tihi:
Med hensyn til deres pels, så er det nemlig som om det ikke hænger så godt fast i tøj og møbler, som huskattepels. Her børster jeg Isis når hun fælder. Hun ææææælsker det og kom flyvende så snart hun hører jeg tager børsten. Det tager det værste, og resten er altså ikke noget at snakke om, i forhold til hvordan det var da jeg havde huskat.

[QUOTE=solveig;936747]

PiaB: Ja sådan er det også med Isis. Ikke om hun gider blive taget op og nusset med. Men kommer hun selv, er der ingen ende på nusse- og puttelysten :tihi:
Med hensyn til deres pels, så er det nemlig som om det ikke hænger så godt fast i tøj og møbler, som huskattepels. Her børster jeg Isis når hun fælder. Hun ææææælsker det og kom flyvende så snart hun hører jeg tager børsten. Det tager det værste, og resten er altså ikke noget at snakke om, i forhold til hvordan det var da jeg havde huskat.[/QUOTE]
Yasha finder sig i det i de 15 sekunder - min mor og jeg joker tit med det og tæller til 15, når en af samler ham op - og han spinder da og finder sig i det, men efter ca. 15 sekunder, så gider herren ikke mere og hopper ned :tihi: men ja - finder han selv på at han vil nusses, så tager det ingen ende før man sætter ham ned :tihi:

Jeg tænker på om en brite måske vil være noget for dig :gruble: