Når katten har været i narkose

Mind mig lige om en anden gang, at jeg aldrig igen skal have en hunkat, der ikke er
neutraliseret på forhånd!

Jeg har faktisk prøvet det før, endda to gange, fordi Cinnamon måtte opereres to
gange - men dengang havde jeg kun hende. Chili var såmænd heller ikke det store
problem i går, men de andre ville gerne banke hende :dokdok:

Det kom selvfølgelig ikke helt bag på mig. Jeg har jo hørt om det ofte nok, at de
andre katte bliver sure, når en kat kommer hjem og lugter af dyrlæge og narkose og
what not. Mine har bare aldrig reageret sådan, og i hvert fald både Magic og Asani
har prøvet det før.

Asani tog det nu også meget pænt. Han var henne at snuse meget indgående,
hvæste lidt, gik, kom tilbage igen - og så var det okay, selv om han holdt sig lidt på
afstand. Abasi var også henne at snuse og havde snuden langt inde i øret på Chili.
(Hun blev jo naturligvis også øremærket og har grøn farve både i ørerne og i nakken
og rundt om øjnene). Abasi var dog mere uforsonlig, og han knurrede af hende
resten af aftenen, hvis hun kom for tæt på.

Magic, derimod, stak hende et par på hovedet, mens han sagde grimme ting, så
ham måtte jeg holde helt væk. Hun sad jo bare der på sin lille rumpet og var
svimmel og rundtosset og halvt bedøvet og reagerede slet ikke :trøste:

Hele eftermiddagen og en stor del af aftenen brugte Chili dog på at sove på mit
bryst, mens vi lå på sofaen. Så var jeg så nogenlunde sikker på, jeg kunne holde
hende varm. Egentlig kun afbrudt af, at hun var ude at spise. Hun var jo frygteligt
sulten, det lille pus, og huggede i sig.

Og så skulle hun da også lige forsøge at hoppe op på køkkenbordet. Jeg nåede
simpelthen ikke at reagere, før hun faldt ned igen, fordi hun ikke kunne hoppe helt
derop i sin halvt bedøvede tilstand. Hun kom selvfølgelig ikke noget til, men det er jo
ikke godt for stingene, at hun anstrenger sig alt for meget.

Hun har heldigvis ikke vist nogen særlig interesse for stingene. Som er udvendige,
så der er masser af løse ender at få fat i, da hun jo også fik fikset en navlebrok :S
Men jeg tror, at hendes ører klør.

I nat har hun sovet inde hos mig, mens de andre har været lukket i stuen, og her til
morgen er hun helt frisk igen. Og meget grøn :uha: De andre lader også til at være
kommet sig over gårsdagens modvilje, så hun nu kan færdes trygt med dem igen :slight_smile:

Det lyder normalt, omend det er voldsomt at overvære.

Vi havde Visa som ofte var i dormitor-narkose for at få undersøgt munden.Hver gang hun kom hjem, lagde Jihad sig tæt op ad sin gode veninde (som ofte lå hos mig eller NP) og skældte og smældte hende lige op i ansigtet. Det var meget dramatisk og en smule tragikomisk at overvære. (Jihad fik ikke det tilnavn uden grund;))

Helt generelt mener jeg slet ikke man bør lukke kattene sammen, når de kommer hjem fra operation.

Typisk holder jeg den opererede kat i mit soveværelse hele aftenen og natten over.

Efter en nat under mors dyne, lugter den nemlig helt fint og narkosen er ude af kroppen, så den også bevæger sig som den plejer.

Nogle katte kan tage måneder at føre sammen igen, hvis de først har set sig sure på hinanden - hvorfor dog tage den risiko, når det kun drejer sig om et halvt døgn for sig selv :slight_smile:

[QUOTE=dkkorat;975835]Det lyder normalt, omend det er voldsomt at overvære.

Vi havde Visa som ofte var i dormitor-narkose for at få undersøgt munden.Hver gang hun kom hjem, lagde Jihad sig tæt op ad sin gode veninde (som ofte lå hos mig eller NP) og skældte og smældte hende lige op i ansigtet. Det var meget dramatisk og en smule tragikomisk at overvære. (Jihad fik ikke det tilnavn uden grund;))[/QUOTE]

Ja, det lyder meget genkendeligt :slight_smile:

Jeg kunne også bare have holdt hende inde i soveværelset indtil i dag. Det
vil jeg nok også overveje, hvis en af de andre, voksne katte skal i narkose
på et tidspunkt.

Men det var nu ikke værre, end at jeg kunne holde styr på dem i går.
Og selv om Magic brugte en rigtig grim mund over for hende og stak hende
et par, så var det da heldigvis et par flade og ikke et par med klør :høhø:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;975840]Helt generelt mener jeg slet ikke man bør lukke kattene sammen, når de kommer hjem fra operation.

Typisk holder jeg den opererede kat i mit soveværelse hele aftenen og natten over.

Efter en nat under mors dyne, lugter den nemlig helt fint og narkosen er ude af kroppen, så den også bevæger sig som den plejer.

Nogle katte kan tage måneder at føre sammen igen, hvis de først har set sig sure på hinanden - hvorfor dog tage den risiko, når det kun drejer sig om et halvt døgn for sig selv :)[/QUOTE]

Jamen, du selvfølgelig ret, Vivi. Jeg har tidligere forsøgt at gøre sådan, men det er
altid endt med, at de (Cinnamon og Asani) er sluppet ud alligevel - og der har ikke
været noget ballade. Men eftersom der trods alt var lidt i går, vil jeg helt bestemt
ikke risikere, at de voksne bliver sure på hinanden på den måde, hvis det bliver
aktuelt. For det er meget tænkeligt, at Magic kun lod Chili slippe så billigt, fordi hun
er så lille.

Tea har skrevet en god artikel
http://www.kattegale.dk/content.php?157-Når-din-kat-har-været-i-narkose

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;975854]Tea har skrevet en god artikel
http://www.kattegale.dk/content.php?157-Når-din-kat-har-været-i-narkose[/QUOTE]

Ja, det er faktisk en rigtig fin artikel - og god at linke til i denne sammenhæng :ok:

Det er nu ikke, fordi jeg har været i tvivl om, hvad jeg kunne forvente, og hvordan katten skulle behandles. Det var mere de andre katte, der var “problemet” :slight_smile:

Egentlig ville jeg også bare dele mine erfaringer, og så er det jo kun godt, hvis der kan komme en diskussion ud af det - måske endda især om, hvordan man forholder sig, når man har flere katte, når nu Tea allerede har skrevet så udførligt om selve narkosen, og hvordan den påvirker katten.

Ved ikke om narkosetype spiller en rolle. Jeg oplever ikke de store problemer med de andre katte. Men de er også til afdunstning en nats tid på badeværelset der har varme i gulvet

Tak for at du delte, Ingrid - disse erfaringer er gode at huske på, hvis det skulle blive aktuelt engang. :ok:

Og fortsat god bedring til lille Chili. :kryds:

[QUOTE=FinnFrode;975995]Tak for at du delte, Ingrid - disse erfaringer er gode at huske på, hvis det skulle blive aktuelt engang. :ok:

Og fortsat god bedring til lille Chili. :kryds:[/QUOTE]

Ork, Chili har glemt alt om i går. Lige nu tosser hun rundt med en DaBird-agtig ting. Når hun først fanger den, giver hun ikke slip på den igen, så hun får lov at trække rundt med den i hele hytten. Det ender gerne med, at den kommer til at sidde fast, når hun tilstrækkeligt mange gange har løbet rundt om et stoleben med den :klapper:

Jeg tænker lige at dine betragtninger Ingrid, sagtens kunne have været med i min artikel.
Men nåja, man kan altid være bagklog.

Er glad for at læse at Chili er i hopla igen. :slight_smile: