Når katten/Killingen skifter tænder?

… Er det så normalt at det kan bløde lidt? :?

Jeg sad og legede med Oliver for lidt siden og opdagede at han bløder fra en af kindtænderne der er på vej op… Kunne se blodet på den bamse vi sad og legede med, fordi han jo slås med den…

Han spiser helt normalt, både vådfoder, tørfoder og godbider, så det ser ikke ud til at genere ham…

Han har pt 4 hjørne tænder i overmunden :tihi: På et tidspunkt havde han også 4 hjørne tænder i undermunden, men mælketænderne er røget, for nu sidder der kun 2 :slight_smile:

Victor har skiftet tænder helt uden at jeg bemærkede det stort set. Jeg har ikke bemærket noget blod, men nu er det jo også sofus han slås med og ikke en bamse. Han kan dog godt li at få gnuppet gummer, som han får ved at bide i mine fingre. Han bider ikke hårdt og slet ikke når han ikke rigtig har nogen kind-tænder. Hans hjørnetænder er vist udskiftet, for de ser ret store ud i forhold til sofus tænder. Men jeg må indrømme at jeg aldrig har lagt mærke til manglende hjørnetænder.

Jeg ville heller aldrig have opdaget det hvis ikke det lige var for de 4 hjørne tænder i over og under mund… :tihi: Men jeg tænker lidt at det bløder jo også når vi skifter fra mælketænder og til “voksen” tænder… Så mon ikke det er det samme med katte?

Ja, det er ganske normalt. Når mælketænderne løsner sig fra tandkødet, kan det sagtens bløde en lille smule.

Fik også et helt chok en morgen for nogle måneder siden, der var en masse blod på deres ene seng. Tjekkede begge katte igennem, så var det lille Minou der havde smidt en mælketand - fandt tanden bagefter lige ved siden af sengen :slight_smile:

[quote=Vics;489020]Ja, det er ganske normalt. Når mælketænderne løsner sig fra tandkødet, kan det sagtens bløde en lille smule.

Fik også et helt chok en morgen for nogle måneder siden, der var en masse blod på deres ene seng. Tjekkede begge katte igennem, så var det lille Minou der havde smidt en mælketand - fandt tanden bagefter lige ved siden af sengen :)[/quote]

Iiih jeg ville ønske at jeg havde fundet Victors tænder, men de er nok endt i støvsugeren.

Ville ellers gerne gemme dem, som et lille minde om hans tid som killing :slight_smile:

Det kan sagtens bløde lidt fra tandkødet når katten skifter tænder. Det er også normalt at de får dobbelte hjørnetænder i en periode. Jeg tror det hænger sammen med at et rovdyr helst skal have sine “dræbertænder” og derfor falder de første ikke ud før de nye er vokset et stykke frem.

Det er meget forskelligt hvordan man oplever det når katten skifter tænder. Min Bastian skiftede stort set alle tænder samtidig og var meget generet af det. Han rev og flåede sig i munden, det var virkelig voldsomg.

Først troede jeg det var noget han havde ædt som sad fast og generede men undersøgelse hos dyrlægen viste ikke noget ud over en masse løse tænder. Der blev fjernet en del af dem under narkose men han var fortsat meget generet i sin mund.

Løsningen blev at jeg måtte smørre hans gummer flere gange dagligt med xymelin gel der er beregnet til at bedøve gummer hos babyer med.

Alle de andre katte jeg har haft gennem tiden har jeg aldrig bemærket at de skiftede tænder… det er heldigvis gået smertefrit.

Tusinde tak for alle jeres gode svar :smiley:

Tænkte at det nok var normalt, men ville lige høre jer herinde for at være sikker :slight_smile:

Tænderne nærmest flyver ud af munden på lille manden pt…

Jeg havde blod på begge mine hænder i morgs efter en omgang slåskamp med en bamse… Som også er blevet blødt godt på…

Jeg har ikke fundet nogle af tænderne, og har på fornemmelsen at han slugt de fleste af dem :? Kan det skade i mavsen?

Hans gummer er ømme og klør, hvilket der ikke er noget at sige til… Idag har han mest ville have sin vådfoder, så han har fået flere gange end normalt… Har dog haft puttet lidt tørfoder i vådfoderen… Derudover har den stået på en masse godbider, som glædeligt glider ned :thumbup: