Når killingen er kræsen - nogle tips?

Min kat på 12 uger er enormt kræsen, han spiser Royal canin ‘kitten’ men ikke noget andet.
Han slikker én gang på sit vådfoder og så er det dét - uanset hvilken en (af de portionsposer vi har prøvet).

Igår kogte jeg lidt torskerogn til ham, men nope, det ville han ikke have. Rejer, tun mm vil han heller ikke have.

I morges hældte jeg lidt kogt vand på vådvoderet og der lappede han bare vandet i sig, såå…:uha:

Han skulle gerne tage lidt på da han er benet, jeg har læst et sted at man helst ikke må kunne mærke ribbenene, men det kan man sagtens…

Han spiser ca 60 gram af sin RC og det er hvad han ca skal have, så på dét punkt går det fint.

Nogle ideer, eller skal jeg bare lade ham være og droppe det våde (og almindelige) og så bare køre rent på Royal canin:confused:

  • generelt er han en sød, fræk og glad kat der er meget interesseret i sine omgivelser.

Han er en Ragdoll, ved ikke hvad sådan nogle vejer når de er 12 uger, så jeg har lidt svært ved at vurderer om han er helt normal vægtig eller ej.

Undskyld det blev lidt langt.

Helene

Det er nu ikke sikkert, at han kommer til at tage specielt på af det, men det er uanset hvad en god ide, at katten vil spise vådfoder. Det er godt for urinvejene, modsat hvis den lever udelukkende af tørfoder.
Der ser ud til at være en løsning med det kogte vand. Prøv at mose vådfoderet lidt ud i vandet, og så fjerner du simpelthen tørfoderet i et par timer og lader bare vådfoderet stå fremme og ser hvad der sker. Mon så ikke han begynder at spise lidt mere af det? En voksen kat kan man sagtens fjerne det i 12 timer, men det synes jeg er for længe til killingen.
Jeg tror heller ikke, at du skal være bekymret over, at du kan mærke ribbenene. Sådan nogle killinger skyder jo ofte i vejret, hvor de simpelthen i perioder ikke kan spise tilsvarende. Sådan er det vist for de fleste børn, at de i perioder er ranglede :slight_smile:
Men få endelig vænnet ham til vådfoderet, hellere nu end som voksen, det er nemmere.

Har du prøvet med råt kød:? Råt hakket oksekød (gerne med en høj fedtprocent) plejer killinger ikke at kunne stå for - det kan dog være, han skal lære at spise det ved at få små kugler ind i munden, for det kunne måske lyde, som han kun har fået tørkost hos opdrætteren… Ved du, hvilket foder han er vokset op på:? Har han fået andet end tørkost hos opdrætteren:?

Njaaa, jeg ved kun han er vant til RC, først babycat og nu kitten. Hun sagde hun havde givet killingerne lidt af hvert, tørfoder, kartofler, lidt af det de selv har spist osv…
Råt kød lyder som en god ide, men kan jeg købe det hos supermarked…tænker hvad med bakterier osv (eller bider det ikke på katte)?? VI mennesker skal jo helst gennemstege kødet osv…:confused:.

Jeg skal snart ud og handle, så kunne jeg jo købe noget med hjem.

Korat!!:D. Min gamle kat var Korat, oprindeligt en hittekat efterladt af nogle thailændere. Han var simpelthen så dejlig - og noget af et madøre, han kunne æde ALT og hvis jeg gik ud for at hente noget i køleskabet og han ikke fik en ‘godbid’ så løb han efter mig og daskede mig over benene, godt fornærmet:tihi:. SUPER skøn kat - den eneste Korat jeg iøvrigt har mødt.

[quote=pivnu;504888]Det er nu ikke sikkert, at han kommer til at tage specielt på af det, men det er uanset hvad en god ide, at katten vil spise vådfoder. Det er godt for urinvejene, modsat hvis den lever udelukkende af tørfoder.
Der ser ud til at være en løsning med det kogte vand. Prøv at mose vådfoderet lidt ud i vandet, og så fjerner du simpelthen tørfoderet i et par timer og lader bare vådfoderet stå fremme og ser hvad der sker. Mon så ikke han begynder at spise lidt mere af det? En voksen kat kan man sagtens fjerne det i 12 timer, men det synes jeg er for længe til killingen.
Jeg tror heller ikke, at du skal være bekymret over, at du kan mærke ribbenene. Sådan nogle killinger skyder jo ofte i vejret, hvor de simpelthen i perioder ikke kan spise tilsvarende. Sådan er det vist for de fleste børn, at de i perioder er ranglede :slight_smile:
Men få endelig vænnet ham til vådfoderet, hellere nu end som voksen, det er nemmere.[/quote]Jamen det er PRÆCIS mine tanker angående vådfoderet, at det simplthen er et must for en hankat - specielt når han senere skal kastreres, og katte ikke altid er så gode til at drikke det væske de behøver for at få skyllet nyrer og urinveje godt igennem dagligt. Jeg er hunderæd for at han skal få urinvejssten/krystaller og den slags. Så det er derfor jeg kæmper lidt af en kamp for at få lidt vådt i ham.

Men god ide med at mose det ud sammen med vandet:D

[quote=Helene;504904]Jamen det er PRÆCIS mine tanker angående vådfoderet, at det simplthen er et must for en hankat - specielt når han senere skal kastreres, og katte ikke altid er så gode til at drikke det væske de behøver for at få skyllet nyrer og urinveje godt igennem dagligt. Jeg er hunderæd for at han skal få urinvejssten/krystaller og den slags. Så det er derfor jeg kæmper lidt af en kamp for at få lidt vådt i ham.

Men god ide med at mose det ud sammen med vandet:D[/quote]

Hvad er det du frygter at kastrering har med det at gøre?

Katte kan sagtens tåle råt kød - de er rovdyr;) Mine rører ikke tilberedt kød, hvis de kan blive fri.

Koraten er bestemt en dejlig race:love:
Det lyder usandsynligt, at thailændere ville efterlade deres kat nogensteder - er du sikker på, de havde med “hjemmefra”:? Katte - især nationalkatten Si Sawat (også kendt som Korat i Vesten) kan nemlig være ret svære at få lov at udføre fra Thailand, da de skal have eksportpapirer og papirer på deres herkomst, før de må rejse osv.

[quote=Sheer;504909]Hvad er det du frygter at kastrering har med det at gøre?[/quote]Dyrlægen fortalte, at kastrerede hankatte helst skal på en diæt for at forebygge overvægt og urinvejssten. De fertile katte har ikke HELT så store problemer med urinvejssten, som de kastrerede. Hun sagde det skyldtes at kastrerede katte spiser mere, og derfor belaster deres nyrer (og urinveje) mere end de fertile. Og at væske er meget vigtigt i hele kattens liv, specielt sammen med tørfoder.
Om det passer ved jeg ikke, men det gav meget god mening da hun forklarede mig det:tihi:.

Ja, det er vigtigt at fodre fornuftigt.

[quote=dkkorat;504910]Katte kan sagtens tåle råt kød - de er rovdyr;) Mine rører ikke tilberedt kød, hvis de kan blive fri.

Koraten er bestemt en dejlig race:love:
Det lyder usandsynligt, at thailændere ville efterlade deres kat nogensteder - er du sikker på, de havde med “hjemmefra”:? Katte - især nationalkatten Si Sawat (også kendt som Korat i Vesten) kan nemlig være ret svære at få lov at udføre fra Thailand, da de skal have eksportpapirer og papirer på deres herkomst, før de må rejse osv.[/quote]Ja, jeg må være dig svar skyldig, for jeg ved det ikke. Min kat blev 14 år, og blev tippet til at være omkring 10 uger da jeg fandt dem (plus minus). Der var også to andre killinger, men den ene blev aflivet og dyrlægen beholdt den anden.
Hvordan thailænderne havde fået deres katte, melder historien ikke noget om. Men de blev efterladt med kærlighed, for de lå i en kasse med tæppe og en masse ‘tingel-tangel’ (min var så smuttet ud af kassen). Hende der havde arbejdet for dem sagde, at de ikke kunne få killingerne med til Thailand, og hun vidste ikke noget om de katte de havde og hvor de kom fra.

Men selvom hun var lille så udviklede hun sig fint, men blev aldrig særlig stor. Så det endte heldigvis lykkeligt…

Hov, kom til at skrive han, det var en hun. Rettede det lige. Jeg er lidt farvet af at have en han nu.

[quote=Helene;504917]Dyrlægen fortalte, at kastrerede hankatte helst skal på en diæt for at forebygge overvægt og urinvejssten. De fertile katte har ikke HELT så store problemer med urinvejssten, som de kastrerede. Hun sagde det skyldtes at kastrerede katte spiser mere, og derfor belaster deres nyrer (og urinveje) mere end de fertile. Og at væske er meget vigtigt i hele kattens liv, specielt sammen med tørfoder.
Om det passer ved jeg ikke, men det gav meget god mening da hun forklarede mig det:tihi:.[/quote]

Plausibel forklaring. Nogle tror bare, at kastration også gør urinvejene smallere, men det er der med dagens videnskab ingen tegn på. Men klart at man skal holde vægten i skak på en kastrat. Det er vådfoderet i øvrigt også godt til. Det fylder/mætter bedre.

Jaaa, man skal også passe på engang i mellem, for der er også mange ammestue historier.
Jeg er heller ikke altid enig med fx dyrlæger og tager ikke ALT hvad de siger for gode varer (vil i hvert fald gerne have en second opinion) hvis jeg er i tvivl…

Håber også jeg kan få lokket noget vådfoder i ham…jeg kæmper i hvert fald for det.

Man skal dele det op i han- og hunkatte :slight_smile:

Hunkatte har sjældent problemer med urinvejssten, da deres urinrør er bredere end hannernes, så stenene skal være ret store, for at sætte sig fast.

Mht kastrerede/ikke-kastrerede hankatte, tror jeg ikke på den. Simpelthen fordi der ikke er ret meget, at lave statistik på. Hvor mange fertile hankatte over 1 år findes der? Procentvis er det ganske få af de hankatte, der er i landet.
Så naturligvis ser dyrlægerne langt flere hankastrater end fertile hankatte med urinvejsproblemer - det er simpel logik i mine ører :slight_smile:

Min tidligere dyrlæge havde faktisk lidt en teori om, at det især var ex-avlshanner/sent kastrerede katte, der fik flest urinvejsproblemer - fordi de, når de bliver fertile, ofte begynder at urinmarkere (ikke nødvendigvis strinte, nogle bruger også bare bakken) og dermed tisser oftere. Når de så bliver kastrerede og ikke længere markerer, så ligger urinen længere i blæren og får lettere ved at danne krystaller.

Om der er hold i teorien, ved jeg ikke - jeg har 7-9-13 aldrig haft en kat med urinvejsproblemer, og jeg har haft både tidligt og sent kastrerede katte …

Jeps, lyder også logisk i mine:D

Det er vel efterhånden kun udekatte/hanner der er som naturen har skabt dem - og så dem man finder hos opdrætterne…:gruble:

:slight_smile:

Okay, så fik jeg købt hakket kosekød, og det kan han godt lide!!!

Men hvad mere sjovt er, at han åbenbart også kan lide dåsefoder fra Applaws med kyllingebryst og græskar:uha:
Jeg har 12 dåser stående, men tænkte, hvis ikke han kan lide vådfoder fra RC, så kan han sgu nok heller ikke lide fra applaws, da det jo ikke er smattet, men er højkoncentreret i store hele stykker. Men fandeme om han ikke åd hele dåsen i ét hug!!!

Så nu tror jeg jeg ved hvad problemet er, han kan kun lide de rene råvarer, det rå oksekød, de hele stykker kylling osv…men giver det nu mere væske? Nogen der ved det.
Han kan åbenbart ikke lide når maden er mikset sammen til bløde ‘boller’…og JEG som troede han ikke kunne tygge:D

Det er helt fint. Det eneste jeg vil prøve at undgå, det er at komme til at basere hans foder på udelukkende kylling og tun (som netop er dem, der findes i ikke-smat-form).
Jeg synes det er meget ensformigt, men det er desværre det eneste der laves, næsten, af mærkerne Porta 21, Almo Nature og Applaws.
Almo Nature har faktisk et par oksekødsvarianter efter samme princip, som mine katte ikke var så vilde med, men det kan jo være, at din er. ‘Rind’ og ‘Kalb’: Almo Nature Katzenfutter günstig online kaufen | zooplus (de er ikke på den engelske). Desværre så varianter med f.eks. tun/oksekød eller kylling/oksekød, der er typisk så lidt oksekød i, at det kan være lige meget.

Men ja, ellers må du jo også fortsætte med det rå :wink: Hvis du gør det i større mængder, så husk at sørge for enten at få lagt et decideret BARF-program, så at katten får hvad den har behov for, eller hvis du bare vil hygge dig med noget muskelkød, så er en vitamin/mineral-blanding som den her, lavet til præcist at opveje manglerne ved rent muskelkød: Felini Complete günstig kaufen | zooplus (modsat diverse vitamin-pastaer).

Hvad er et BARF program, og hvor kan man få lagt dét henne???

Rigtig kattemad har nogle råfoderblandinger, der er klar til brug: http://www.rigtigkattemad.dk/ Men det er dybest set ligesom selv at købe i supermarkedet og selv afmåle rette mængde BARF-vitamin/mineral, som jeg skrev om før. Ellers burde forhandlerne kunne vejlede dig i mængder og forhold. Katten har f.eks. både behov for indvolde, kallun (noget maveindhold, vist) og ben og brusk ud over muskelkødet. Men sørg for at forholde dig kritisk overfor, om de har forstand på katte. Katte har ikke de samme behov som hunde, og konceptet er sådan mest af alt trukket over fra hundene.

Lige en lille opdatering - han er ikke så kræsen mere!!:thumbup:

Nu har han spist tun, alm portionsposer, applaws mm. Det går MEGET bedre!. Men han spiser ikke så meget vådfoder, men det er jo nok fordi han stadig er killing…han spiser ca 20-30 gram af gangen. Jeg er jo vant til voksne katte der ku’ høvle halve og hele dåser ned af gangen, så jeg skal liiige se det hele gennem killingebrillen:)

Meeeeen lidt har jo også ret. Bare svært at doserer, der går meget til spilde.