Når man flyver med kat

Jeg skal snart ud og flyve med kat for første gang, og har lidt spørgsmål…

Jeg har styr på vaccine, pas, transport taske osv… Har selvfølgelig booket plads i flyet til ham… :tihi:

Men er der noget rent praktisk jeg skal være opmærksom på? Hvor mange papirer skal man vise? Skal man igennem nogen form for dyrlæge kontrol? Og er det når man tager afsted fra dk eller mår man kommer frem - i dette tilfælde Norge?

Skal man beregne eksta tid indtjekning?

Rejser katten som pet-in-cabin, skal transporttasken gennemlyses i sikkerhedskontrollen. Du skal holde katten imens.
Kattens pas skal nogle gange vises ved check-in og igen i tolden ved ankomst. Hvis dette forlanges, bliver du bedt om at vise papirerne.
Nogle lande kræver ekstra sundhedsattest, andre lande kræver rævebændelormekur (praziquantel). Hvor skal du rejse hen med katten?

Camilla - Det står i indlægget at de skal til Norge? :slight_smile:

Ja, vi skal til Norge…

Og har styr på pas, vaccine, ormekur får han torsdagen inden vi tager afsted…

Det var mere det praktiske i selve lufthavnen jeg ville vide lidt mere om :slight_smile:

Har planer om at han skal have sele på, pg det er jo så en god ide, hvis han skal ud af tasken ved indtjek af håndbagage :slight_smile:

For mange år siden (/ 2001) havde jeg kat med på udstilling i Bergen ( BERAK) og skrev direkte til Flesland lufthavn, hvad der skulle medbringes, både ud og hjem! De var dengang meget venlige og gav mig alle oplysninger! hvor både Oline og jeg havde en dejlig 3-dages tur!
så: Skriv direkte til lufthavnen!

Cats og Conni

[QUOTE=Baileyhusmis;927038]
Har planer om at han skal have sele på, pg det er jo så en god ide, hvis han skal ud af tasken ved indtjek af håndbagage :)[/QUOTE]

Du skal være opmærksom på, at de måske også gerne vil have selen gennemlyst…ligesom du ikke må have bælter på når du går igennem security, så kan du også risikere, at du ikke må give katten sele på uden at den er gennemlyst først.

Det oplevede vi i Vilnius, da vi hentede Hicotea - vi fik allernådigst lov at give hende selen på, under for udsætning af, at når hun var kommet igennem og puttet i kassen igen, så fik de selen igennem scanneren.

Hold da op… Godt at der er næsten to uger til… Kan se at der er lidt jeg skal have undersøgt endnu… :slight_smile:

tjaaa- og jeg har såmænd oplevet i helsinki at få lov at tage tasken med igennem og så klappede han lidt på den for han syntes det var synd for kattekillingen.
kun da mette og jeg skulle hjem fra vilnius skulle de tjecke vaccine- hverken finland t/r eller polen t/r har jeg vist dem. heller ikke hjem fra amsterdam via paris- eller fra kbh til amsterdam - ved dog ikke om det blev chekket da disco stod på flyveren i norge mod kbh hbor jeg tog ham med videre.
så det varierer vildt.
umiddelbart er du klar- husk bare en time extra til indtjeck for en sikkerheds skyld.
og så læg et håndklæde i bunden og hav et at skifte med- just in case. nu er det jo ikke så langt men alligevel

Der er en lang tråd lige her med gode råd:

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?41865-Ud-at-flyve-med-killingen