Når man lykkes

Tak begge to …Næhhhh 5 point er jo omtrent ingenting, og sikkert derfor at mønsteret ikke er interessant for nogen ?
Jeg er jo mønster freak, og så snart jeg ser en tabby kat, så kikker jeg mønster ( især blotched mønster, som jo er det jeg ‘arbejder’ med ) …Klare farver og et godt mønster højner i den grad enhver tabby kat. Nu er det jo korthårsrace jeg har, og her springer et dårlig mønster direkte i øjnene på mig.

Når mønstret kun giver 5 point kan jeg godt forstå det ikke ligger højest i folks prioriteter. Det er en skam. Jeg tror faktisk, nu jeg tænker over det, at en af de ting jeg synes er “kedelige” ved netop MCO er at de tit er så … grumset-melerede i farven. (nu håber jeg ikke jeg får alle MCO-opdrætterne på nakken)

Netop for os “almindelige mennesker” der ikke aner hvordan hverken hoved, hale eller ører SKAL sidde på sådan en… bli’ det farven og pelsen viser. Og hvis det så “bare” er gråt-i-brunt… så får det ikke den store WOW faktor frem hos mig. Jeg holder netop af katte med klare mønstre (eller pæne ensfarvede katte) og uanset hvordan pointstillingen er så overfører man naturligvis sine præferencer til andre racer, når man ikke ved bedre :slight_smile:

Så deilig,Pia, at du har fått en som er lovende vakker med det meste. Jeg forelsket meg nok også litt ekstra i den røde:hjerte:

Jeg syns det er trist at det ikke er en selvfølge at man også konsentererer seg om farger og mønstre,uansett hvilken rase man holder på med.

Ingenting er penere syns jeg enn en katt med god gjennomfarging/points-konstraster/mønster alt avhengig av rase.

Det skal så klart ikke være hovedprioriteringen,men en del av mange mål man har.

I min rase er jo store ører noe mange vil ha idag. Enda større og enda mer feil plassert enn rasestandarden, jo mer ekstreme jo bedre.
Jeg liker også mange av disse, MEN det er totalt sett bare 1 par ører,resten må også henge med.

For et par år siden var der et par kat IV katter som “alle ville ha”,men oppdretterene beholdt kattene selv. Jeg var kanskje en av de få som ikke ville hatt dem selv.
Dem hadde korte butte kropper, grusom form på øynene,skikkelig saggeøyner. En av disse var mønstret,men jeg ble ikke imponert :slight_smile:

Helsen og temperamentet er jo første prio så klart.
Men er dette i orden, så er looket,øyenform og farge veldig viktig for meg, og profil/ elegansen. Men det kan også hende, fordi jeg er mer glad i den Amerikanske typen generellt. Siden jeg gjerne vil ha slike katter i min avl,så får jeg mye av det gratis.
Når det kommer til mønster,dere vet jo alle hvor glad jeg er i særlig spotter,jeg kan ikke få nok av dem :tihi: MEN,det skal være klart og pent mønster.
Det samme når der kommer rufisme, det er altså penere uten:)

De er meget smukke Pia, jeg glæder mig til at følge dem :slight_smile:

Mit favorit mønster er klassisk tabby, og jeg synes selv jeg (eller kattene) er lykkedes meget godt på lille Cooper: