Når man skal lave plankeværk

Jeg absolut HADER tanken… men vi er nok nået dertil, hvor vi er nødt til at acceptere ideen…
Vores hæk ind mod især den ene nabo er ved at være temmelig lurvet og slidt… Der er døde områder og diverse huller. Alt andet end kønt - og temmelig umuligt at rette op, trods at vi har forsøgt med nye hækplanter etc… Jorden er slidt/udpint og hækken har svært ved at komme sig.
Så enten skal der en helt ny hæk til… eller det der famøse plankeværk…
Vores nabo har luftet ideen med plankeværk - og vil også gerne selv står for arbejdet… Vi kan desværre ikke selv hjælpe med arbejdskraft (jeg KAN ikke, og Jan arbejder jo og kan ikke rigtig få fri i de weekender, hvor naboen vil knokle) - men vi kan jo da i det mindste betale for en del af plankeværket… Nabo vil uanset hvad nok alligevel opføre plankeværket, dog så bare på deres side af hækken og altså på deres egen grund (det vil helt sikkert medføre hækkens totale død!) Nabo er helt villig til selv at grave hækken op, plane jorden og sætte plankeværket op - vi skal formentlig nok selv efterbehandle dette på vores side, men jeg kan sagtens forestille mig at vi kan lave en aftale om at de også gør det…
Hvor meget er det rimeligt at vi lægger af penge?
Allerhelst ville jeg gerne kunne sige, at vi betaler alle materialer til plankeværket, når nu Nabo bidrager med al arbejdskraften - men det er jeg bange for at vi ikke har økonomi til…
Laver vi en aftale kommer det formentlig til at stå i skellet mellem de to ejendomme. Er der noget vi skal være opmærksomme på ved dette? jeg tænker tinglysning eller andet…

En anden fordel ved at lave en aftale om plankeværket, er at vi får en sikker side i en del af katteløbegården - og meget nemt mht overdækning af det hele :slight_smile:
Så selv om vi bestemt ikke er til at lukke os inde i sådan et Fort Knox, så er vi da begyndt at se nogle fordele ved det :wink:

Hvis jeg var naboen ville jeg synes at det var rimeligt at i betalte alle materialer når de nu skal lave det hele… (det er jo ikke kun plankeværket op - men som du skriver , alt forarbejdet med den gamle hæk…)

men tal med dem og hør hvad de selv havde tænkt at i skulle birdage med!? det er næsten det nemmeste…

Der er naboen, som kommer og fortæller at de vil lave plankeværk… uanset om vi vil være med eller ej!
Spørgsmålet om de må fjerne hækken er helt af praktiske hensyn til dem selv… Inde på deres side skal de ellers fjerne en lille anlagt flisesti for at få plads til plankeværket, det behøver de ikke hvis de kan sætte plankeværket i skellet :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;838939]Der er naboen, som kommer og fortæller at de vil lave plankeværk… uanset om vi vil være med eller ej!
Spørgsmålet om de må fjerne hækken er helt af praktiske hensyn til dem selv… Inde på deres side skal de ellers fjerne en lille anlagt flisesti for at få plads til plankeværket, det behøver de ikke hvis de kan sætte plankeværket i skellet :)[/QUOTE]

Okay - men netop fordi der er sådanne hensyn at tage (som vi her på KG ikke kan se) så var det måske nemmest at tage den med dem - måske i kunne tilbyde at betale ½delen og så sørge for kolde drikkevarer og kage de dage hvor de arbejder… det er da altid rart når man skal knokle :smiley:

Det skal måske lige siges at Nabo er et pakistansk ægtepar på nogenlunde vores egen alder… Når der skal laves noget inde hos dem, så er der en sand vrimmel af gode stærke hænder, som får ordnet tingene i løbet af meget kort tid :wink:
(Jo, jeg kan godt blive en smule misundelig over at nogle har sådan et netværk! :smiley: )

Da jeg købte mit hus, stod der de mest rådne, gamle, uens plankeværk på begge sider af grunden. Min nabo til den ene side er en gammel, fattig kvinde, der også drikker for meget :frowning: - og ikke kan klare sig selv uden hjemmehjælp.
Så jeg foreslog hende, at hvis jeg ‘fik lov’ at skifte plankeværket og ‘fik lov’ at bestemme, hvordan det skulle se ud, så betalte vi alt - og udførte alt arbejdet. Og det var hun helt med på. Og meget glad for. :slight_smile:

Plankeværket til den anden side blev skiftet sidste sommer. Dén nabo aftalte jeg med, at vi deltes om udgifter til hele ‘skelettet’, da det jo var fælles. Naboen hjalp med at fjerne det gamle, men det var os (og en af vores venner), der satte ‘skelettet’ op. Jeg betalte for de brædder, der blev sat på ‘min’ side. Så måtte han jo selv bestemme, om han ville se på bagsiden af ‘mine’ brædder, eller sætte noget andet op på hans side. :slight_smile:

Jeg synes absolut ikke, i skal tilbyde at betale for hele plankeværket. Det er DYRT, sådan noget - dyrere end man lige regner med. Og det er jo ikke rimeligt, at i skal betale 10-15.000 kr. for at naboen så ‘bare’ gør arbejdet. Det synes JEG i hvert fald ikke, det er.
Det er jo faktisk ikke jer, der vil have det op nu. Jeg synes også godt, at naboen kan tage hensyn til, at i ikke KAN hjælpe til fysisk, uanset hvor gerne i ville. (Eller, kunne din mand eventuelt stille og roligt begynde at fjerne hækken, de dage, han har fri…?)

Jeg synes, i skal deles om udgifterne til materialerne.
Så må naboen tage slæbet, når nu det er dem, der vil have det op. Så må du jo komme med kaffe, kolde sodavand og bananmuffins, mens de knokler. :cool2:

Jeg ville dog altid vælge at sætte det i skel - det er da det mest rigtige - især når hækken alligevel er så ‘pjevset’. Det skal i øvrigt ikke meldes nogen steder. :slight_smile:

Vi betalte halvdelen, da naboen kom og ville have plankeværk. Det var iøvrigt hans eget forslag, at det var ½ - ½. Min mand hjalp med at fjerne hækken, og naboen satte plankeværket op. Desværre. Det ligner noget, der er løgn :frowning:

For flere år siden var vi i samme situation. Vores fordeling var sådan:

Nabo: rykkede gammel hæk op med kran. Den var kæmpe stor og uformelig. Betale ½ af materialer og gå til hånde ved opsætning af nyt stakit.

Os: Betale ½ af materialer og sætte nyt stakit op.

Det var en fin aftale, da han havde maskine og fysik til hans del og vi havde venner og fysik til vores del :slight_smile:

Stakittet blev placeret i skel, så derfor delte vi udgifterne :slight_smile:

Jeg skal se om jeg kan tage et billede af et ‘‘plankeværk’’ som er lige i nærhenden af os og som nok bliver den løsning der skal være når hækken skal ned mellem nabo og os. Det er egentlig et trådhegn, men der bliver flettet træ ind og det er rigtig pænt. Jeg bryder mig ikke om de der træ løsninger som kan købes i plader, først fordi de ikke er pæne og derefter fordi de ikke er holdbare, det er den løsning jeg har set.

I vores sommerhus væltede der flere træer som stod i skel, vi valgte så at fælde resten før de også væltede, det betalte vi for, nabo skulle så plante nye og den løsning fungerede perfekt.

Birthe - har du fået taget billeder af jeres hegn?
Det lyder både anderledes og måske endda som noget jeg vil kunne holde ud at se på :smiley:

Jeg hader af princip plankeværk! Fatter ikke ideen med at flytte i hus med lys og luft - kun for at lukke sig inde bag plankeværkets “faste mure” :dokdok:
Så det er helt klart planen at et evt plankeværk skal dækkes med et eller andet hurtigvoksende og pænt grønt :slight_smile:

Vores nabo har sat et “halv højde” plankeværk op ind mod os. Der eer nemlig ikke hverken hæk eller plankeværk mellem haverne her fra starten, kun langs terassen.

Eftersom det var hende der ville ha’ plankeværket og ikke os, lavede og betalte de det selv. De fik så til gengæld lov til at sætte en låge i ind til vores have, for vi bor i et endehus og vinduespudsere osv skal jo så gennem vores have for at komme ind til naboen, hvis ikke det skal gå gennem huset.

Så hun fik et plankeværk og lov til at gå igennem vores brakmark L

[QUOTE=Ann K;845877]Birthe - har du fået taget billeder af jeres hegn?
Det lyder både anderledes og måske endda som noget jeg vil kunne holde ud at se på :smiley:

Jeg hader af princip plankeværk! Fatter ikke ideen med at flytte i hus med lys og luft - kun for at lukke sig inde bag plankeværkets “faste mure” :dokdok:
Så det er helt klart planen at et evt plankeværk skal dækkes med et eller andet hurtigvoksende og pænt grønt :)[/QUOTE]

Vores er ikke lavet endnu, men jeg skal gå op af vejen her en af dagene og tage et billede af det som der er lavet hos en genbo :slight_smile:

Jeg mener da bestemt at man typisk deler udgiften til hegn og evt. opsætning. At naboen så gerne står for opsætningen er da bare et plus for jer!
Og når I fjerner hækken i skellet og sætter hegn op, så er der ingen, der blander sig i det…

Og ellers prøv at søge på hegnsloven…

[QUOTE=Lone;847308]Jeg mener da bestemt at man typisk deler udgiften til hegn og evt. opsætning. At naboen så gerne står for opsætningen er da bare et plus for jer!
.[/QUOTE]

Det er bestemt et stort plus for os, at naboen vil stå for arbejdet…
Men - det skal nok lige pointeres kraftigt, at plakeværket som sådan bestemt IKKE er et fælles ønske! Jeg kan ikke fordrage plankeværk og ville egentlig gå meget langt for at undgå at skulle se på et!
Her er vi så blot blevet præsenteret for det faktum at plankeværket altså bliver en realitet, hvad enten vi ønsker det eller ej… Og når nu det er sådan, så vil jeg i det mindste også gerne have bare et minimum af indflydelse på, hvordan det kommer til at se ud.

Da vi skulle sætte op i vores have, ville vi gerne skifte det til naboen på den ene side, især fordi det kun var 150 cm højt. Vi var sådan set bare glade for at få lov at skifte, og tænkte over hovedet ikke på at naboen skulle give noget til det fælles stykke. Det er faktisk først nu her at det overhovedet går op for mig at muligheden kunne have været der. Så det var os der betalte og satte op. Dog var det jo så også os der købte og bestemte udseende. Men det var så også identisk med det de havde før, bare 30 cm højere :slight_smile:

Havde næsten glemt det men her er et billede :slight_smile:

Det er et trådhegn med indsatte træstykker så det ser meget pænere ud. Billedet gengiver det ikke helt korrekt da jeg tog det da jeg passerede i bil.

[QUOTE=Ann K;847371]Det er bestemt et stort plus for os, at naboen vil stå for arbejdet…
Men - det skal nok lige pointeres kraftigt, at plakeværket som sådan bestemt IKKE er et fælles ønske! Jeg kan ikke fordrage plankeværk og ville egentlig gå meget langt for at undgå at skulle se på et!
Her er vi så blot blevet præsenteret for det faktum at plankeværket altså bliver en realitet, hvad enten vi ønsker det eller ej… Og når nu det er sådan, så vil jeg i det mindste også gerne have bare et minimum af indflydelse på, hvordan det kommer til at se ud.[/QUOTE]

Rent faktisk kan en nabo ved manglende eller mangelfuld afgrænsning i skel, sætte det op han/hun lyster og pålægge naboen halvdelen af udgiften.

Jeg vil undlade at betale, nu når de selv har åbnet for muligheden at I ikke skal betale. Jeg vil så bede dem om at gå lidt fra skel. så jeg selv kunne plante en ny hæk ligeledes lidt fra skel.

Tak Birthe… det ser da en anelse pænere ud en alt muligt andet…

Siden jeg oprettede denne tråd, har vi haft havemænd på herhjemme… Vores gamle hække er klippet/skåret helt ind til de rå stammer i et forsøg på at give dem nyt liv… Det ser ret surrealistisk ud ind mod naboen, men med lidt helt har det rettet sig fuldstændigt allerede til næste år…
Naboen har ikke siden talt om plankeværk… måske fordi de har haft travlt med at grave hele den gamle og dejlige prydhave op - og anlægge køkkenhave over det hele :uha:

Her et billede af hækken, som den så ud, da man havde fået skåret den halvvejs ind… Den vil ikke give nogen af os særligt megen privatliv i denne sommer :slight_smile: