Når opdrætteren er i tvivl?

På billedet kan jeg bedst lide farven på Pixi (mest mørk og dyb), men ved ikke om det er rigtigt? :slight_smile: Men ellers kan jeg bedst lide, var det lillesøster? (den til venstre)

Men hvad mangler du mest i dit opdræt? :høhø:

Hvis jeg tænker på andre aby og somali jeg har set, så ser den til venstre mest “typisk” ud i mine øjne. Men det er ikke en race hvor jeg ved ret meget om standarden. Lækre er de jo allesammen :slight_smile: Men øjnene ser mest “rigtige” ud på den til venstre.

Uden at have en dyt forstand på racen ville jeg vælge pigen til højre på billedet, da hun ser ud til at have større øre og øjne, dybere farve og bredere brystkasse. Det ser også ud til, hun har små tufser på ørene.
Pigen i midten er heller ikke helt ueffen mht. farve, udtryk og ørestørrelse + lidt kraftigere og bredere næse.

Godt, det ikke er mig, der skal vælge!

Lillesøster :wehuu: Meget harmonisk og blikfangende :smiley:

Godt jeg ikke er i dine sko, de jo alle skønne.

Stod jeg som killingekøber hos dig, og havde frit valg på alle hylder, så havde jeg valgt killingen til højre. Jeg synes hun har et harmonisk ansigt og så ser hun da bare alt for sød ud. Èt er naturligvis udseendet, noget andet er temperament, som jo for mig spiller en væsentlig rolle.

Men sikke en beslutning Teresa. :goodluck:

Hvis man kaster en legetøjsmus hen over gulvet, hvem af dem kommer så først?

vh

Andreas

Killingen til højre har som billedet viser det for runde øjne

Den der sidder bagers synes jeg er noget så fin

Tusind tak for kommentarer og “valg”. Som I har bevist så ER det ikke noget nemt valg. Og valget skal jo tages - idet to af killingerne er solgt til kæl og bliver kastreret på fredag :yikes:

Jeg har med vilje ikke givet nogen af de oplysninger som jeg har - netop for at få en spontan respons.

Men - det vil være interessant at høre om nogen af jer vil ændre mening når I hører resten. :tihi:

Hermed anden del af opgaven:

Storesøster har stort set ingen farve - og temmelig meget hvidt. Hun er som navnet siger den største og den med mest hals og holdning og hun har en dejlig lang hale. Hun har lidt små øjne i forhold til mit ideal. Hun er den af kuldet der mest ligner farmand ( Rags) og farmor ( Karita) - den første og hidtil eneste der kan og vil springe meget højt op ( og ned). Meget livlig og fræk - kælen men ikke “klæbrig”.

Pixi har fået sit navn ( som kun er et "arbejdsnavn) fordi hun ligner sådan en lille skovtrold. Hun er mellem størrelse og den med mest sort over det hele, mest dramatik. Hendes ører er ikke så velplacerede som de to andre og hun her lidt det som Eric Reijers kalder “sovekammerlook” - et look jeg nok ikke er så meget til. Hun er livlig og legesyg men LIDT mere forsigtig en de to andre.

Lillesøster er den med mest jævn og varm farve, den mindste af kuldet og mere “refined”. Hun har charme, masser af charme og det er jo altid svært :høhø: Nok de bedst placerede ører og de flotteste øjne ( de er ikke runde - men pænt store og mandelformede). Hun har lidt sin mors korte hale ( og vil MÅSKE få mangel på pels på halen som mor og bedstemor har ??).
Hun er den mest kælne - kan være “klæbrig” når det stikker hende.

Da de var helt små - synes jeg at storesøster var bedst. Men så kom lillesøster pludselig og var jo møj charmerende og sød ( hun sover gerne på min skulder hvis hun kan komme til det) og med et spændende look.

Her er mit dilemma:

Dette kuld er det eneste efter Rags hvor jeg kan beholde noget. Storesøster er den af kuldet der ligner Rags og Karita mest - i type ( og i mangel af farve). Som Henning siger, hende med larvefødderne :klapper:

Spirit - morkatten - forventer vi at parre til Way. Sandsynligheden for at Way og Spirit sammen vil lave en ny “lillesøster” eller Pixi er langt større end for at de laver en “storesøster”. Men nogen garanti er der jo aldrig.

MEN - jeg er ikke i tvivl om, at udstillingsmæssigt er lillesøster det helt rigtige kort. Hun har temperamentet ( ikke mindst til ringudstillinger) og lover superflot farve og har et pænt - måske lidt dukket hoved og look.

Storesøster har et mere udfyldt ansigt - spændende på sin vis…og den der holdning…og lang hale…mere en avlskat end en udstillingskat.

Nå - hvad siger I så ? :tihi:

[QUOTE=Andreas;718902]Hvis man kaster en legetøjsmus hen over gulvet, hvem af dem kommer så først?

vh

Andreas[/QUOTE]

:tihi: det kommer an på hvem der kastede den. Var det dig - så blev det nok Lillesøster eller storesøster :stuck_out_tongue: når det er mig så er de alle 3 lige hurtige :tihi:

Ud fra det jeg sagde for oven og det du beskriver nu af hver kat, så er jeg stadigvæk fast på at jeg synes storesøster er den jeg bedst synes om :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;718567]Uha - den er svær. Hvem af dem ligner mest Farmor Karita i samme alder? :wink:

Lige nu kan jeg bedst lide Storepigen, men temperamentet kan jo ikke ses på et foto.[/QUOTE]

I kuldet hvor Karita var i beholdt jeg jo netop hende pga type - hun var den lege i kuldet - men den med mest holdning og look. Hendes søster, Leonora, var den helhedsmæssigt pæneste - hun havde farven og pelsen - men et dukkehoved ( langt mere dukkehoved end “lillesøster” i dette kuld). Leonora holdt jeg så en snor i da jeg udplacerede hende til en veninde og hun er mor til Shine og Caithlin og bedstemor til Craic. Man kan godt sige, at Leonora har givet udstillingsmæssigt mere tilfredsstillende katte end Karita har - men jeg “slås” stadig med de der tuttenutte hoveder efter hende ( både Shine og Craic har sådanne hoveder - ikke lige hvad jeg helst vil).

Tjaeh, behold Storesøster, og forsøg at lokke de nye ejere af Lillesøster til at udstille? :høhø:

Hvis storepigen har den rigtige type, så vælg hende - farven kan altid tilsættes senere med den rette hankat :slight_smile:

Nemlig. :ok:

Se det kommer der af at have ens farvede katte. Jeg ville jo aldrig komme i den situation. Hos mig ville køber ha DEN killing og bestemt ikke den ved siden af for den har ikke den rigtige farve.

:tihi: Godt det ikke er mig, der skal vælge imellem trillingerne - de har hver deres charme og fortrin :inlove: … Men jeg må konstatere, at jeg er til drama og bedroom eyes, for Pixi er storfavorit hos mig :hjerte:

Med det du har skrevet så ville jeg vælge storesøster, og acceptere at hun ikke er udstillingsegnet men at hun er en avlskat.

Jeg lægger mest mærke til Storesøster. Hun har de mest skrå øjne.

vh

Andreas

Og jeg holder på mit første bud, Lillesøster.

Jeg holder fast ved min første indskyldese nemlig Storesøster, i mine øjne har hun det look jeg kan lide og er god sådan all round, men mangler lidt farve og det kan jo komme via en evt. far til kommende killinger

MVH
Gitte