NATOs generalsekretær

Nu har jeg spurgt mange omkring mig, og alle kommer med nogle meget usikkre og vævende svar, så nu prøver jeg herinde:
Hvad laver NATOs generalsekretær? Hvilke poster styrers, og hvilken form for “magt” har vedkommende.

Jeg aner det simpelthen ikke - men det virker som om, alle burde vide, og at man er lidt uvidende, hvis man tilstår at man ikke ved det…

her er lidt sakset fra nettet

NATOs generalsekretær er den øverste civile chef for den vestlige forsvarsalliance, der i øjeblikket omfatter 28 medlemslande.

Det er generalsekretærens opgave at lede den politiske del af NATO-samarbejdet; herunder topmøder og ministerrådsmøder. Desuden fungerer vedkommende som NATOs ansigt udadtil og optræder som samlet talsmand for alliancen.

Jobbet har normalt været besat af tidligere udenrigsministre, forsvarsministre eller højtstående diplomater.

Vedkommende skal have både udenrigspolitisk og militær viden samt evnen til at strikke kompromiser sammen, idet alle beslutninger i NATO træffes i enstemmighed.

Generalsekretæren udpeges for fire år med mulig forlængelse i op til to år og er øverste chef for NATOs politiske og civile stab i hovedkvarteret i Bruxelles samt rundt om i medlemslandene - i alt cirka 5.000 ansatte.

NATO-generalsekretæren kommer normalt fra et europæisk land, idet en amerikansk general altid har posten som NATOs øverste militære kommandør, SACEUR.

TAK Johnny, det er lige sådan noget jeg trænger til at få at vide. Det er pinligt at sidde i en forsamling eller se nyheder og så tidens tophistorier er sort snak… :slight_smile:

NB, jeg er eller normalt rimelig opdateret i verdenssituationen :tihi:

Spændende hvordan vores tidl statsminisker klarer den post, men det er da en stor ære til et lille land. Så vidt jeg husker var det da også den post, Uffe Ellemand i sin tid var kandidat til?

[quote=Rita;161347]TAK Johnny, det er lige sådan noget jeg trænger til at få at vide. Det er pinligt at sidde i en forsamling eller se nyheder og så tidens tophistorier er sort snak… :slight_smile:

NB, jeg er eller normalt rimelig opdateret i verdenssituationen :tihi:

Spændende hvordan vores tidl statsminisker klarer den post, men det er da en stor ære til et lille land. Så vidt jeg husker var det da også den post, Uffe Ellemand i sin tid var kandidat til?[/quote]

der er skam ikke noget at være flov over, jeg vidste det heller ikke, så jeg måtte lige ind og søge på det, for blev da nysgerrig

så er det altså ikke Foghs evner ud i blokpolitik han skal gøre brug af i denne stilling :tihi:

Blokpolitik… Hvor får du da den idé fra, Dorte :danse:

Jeg ved det godt - jeg er langt ude [bighappy]