Navnevalg til killinger?

Hvordan vælger du navne til dine killinger?

Skal det være let at sige?
Skal det være sødt?
Skal det betyde noget?

Plejer du at bruge temaer, eller andet navnesystem?

Jeg bruger alfabetet, både fordi jeg er miljøskadet efter 30 år i biblioteksverdenen OG fordi jeg syntes det er nemmere at holde styr på hvem der er født før hvem og hvilke mislinger der var i hvilke kuld.
Man er jo ikke itvivl om j-kuldet er ældre end N-kuldet eller S-kuldet er yngre end B-kuldet (det er forøvrigt morfar)
P.t. finder vi på u-navne…det er lidt svært, men det gør ikke noget.
Og v-navne arbejdes der også med…det er heller ikke verdens nemmeste bogstav.
'Jeg har en mislingenavnebog og når jeg møder et navn jeg syntes om skriver jeg det i den.
På min torsdagsbiblioteksvagt sad bossen og undertegnet og fandt på navne…litterære vel og mærke :tihi:

Et lille udpluk af Kamikaze-mislingenavne
Galooli…fundet på behind the names…og betyder lille prinsesse…Galooli hedder idag Galooli :ok:
Findus…ja har man et f-kuld så skal man også have en Findus…han lyder det som en hund…en velopdragen vel og mærke :rock:
Cedille…har fortalt det før, men det kom sig af, jeg skulle hjælpe en låner med at finde ud af hvad det lille vedhæng hedder under C’et på fransk og portugisisk der indikerer C’er udtales som et C uagtet om det er foran en vokal eller konsonant…Cedille bor her og hedder Cedille…sommetider Dyllen, men det lyder hun også :ups:
Beloki er en spansk cykelrytter der var på toppen da min Beloki blev født.
Af samme grund får jeg altid 2 gratis poser kyller når jeg henter kyller i kylleriet…rugemesteren er i den grad cykelidito…kører rundt på Jesper Skiby’s aflagte racercykel…så da han (rugemesteren) fandt ud af jeg havde en Beloki, så skulle han da have 200 kylsibobber for sig selv :sshh:
Milau…et navn nogle mislingekøbere fortalte deres kat derhjemme hed…de købte nu aldrig, for de var ved at :besvimer: da de hørte prisen…helt ok med mig, men jeg stjal lige navnet :muhaha:
Milau hedder også Milau midag
Lo-Oya…skurken i en bog Af Geral Durrell…spøgefuglen hedder bogen. Lo-Oya hedder Nimbus idag.
Rasmis bor hun min dyrlæges datter og hedder Rasmis…opkaldt efter en letlæsningsbog jeg fik i hænderne på biblioteket. Så det var da indlysende de to sort/smoke R-hanmislinger i kuldet skulle hedde Rasmus og Rasmis.
Honda fik sit navn den dag jeg kom hjem og han var løbet tør for brændstof. 1 omgang KMR og han kørte for fulde gardiner igen. Det skete aldrig siden, jeg tror han blot har haft det svært i så stort et kuld…12 mislinger…dog 2 mødre med masser af mælk i babserne.
Og så var det jo indlysende hans også sorte bror hed Herbie.
Må hellere stoppe nu…for der er masser af navne indnu :tihi:

Jeg har valgt nogle med vilje ikke-kaldbare stamtavlenavne, for jeg synes det er bedst hvis man selv giver sin kat et navn.

Mit første kulds navne er nogle fraser fra en sang, som jeg synes passer rigtig godt til dem.

Og det kommer mit næste kuld også til, tror jeg - ved godt hvilken sang næste gang også.

Jeg har valgt temaer …Dels fordi mit opdræt er så lille, at jeg sikkert ALDRIG kommer igennem alfabetet, og dels fordi jeg synes det er sjov at finde gode temaer :slight_smile:

Mit første kuld valgte jeg store komponister. kuldet jeg har nu, har jeg valgt navne fra store operaer, og gerne operaer skrevet af de komponistnavne jeg brugte i første kuld. De navne jeg vælger er sikkert ikke særlig velegnet til ‘daglig-navn’ …medmindre man bruger forkortelser …Jeg har bla. nu en i kuldet, som på stamtavlen vil blive døbt *Madame Butterfly’ …Måske bliver hun her, og vil så sikkert blive kaldt ‘Fly’ ??

Temaer

Alle vores kastrater er opkaldt efter Egyptiske faraoer (med undtagelse af Obelix fordi han faldt i en kogende gryde som killing)

Dernæst er mit stamnavn Battlestar - så det skal være store navne med stor betydning der skal følge op på det… Battlestars er kæmpe stjerneskibe med gigantisk firepower så det nytter ikke rigtig at kalde en killing/kat for lille-fis eller tut eller den slags hos mig :slight_smile:

Jeg er ikke opdrætter.
Jeg skal heller ikke være det.

Jeg har jo “min egen” som jeg har 4 katte fra :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:

Men navne…du godeste :slight_smile: nogle “mærkelige” navne; som opdrætterne giver killingerne.
Jeg har bl.a. en T-Bone.
Hvis han havde haft navnet f.eks. Thomas - så var det blevet ved det.

Og jeg nægter at kalde på mine katte med alle disse mærkelige navne.
Min nabo synes i forvejen, at jeg er lidt besynderlig -surrender

Lille Elvis, som vi har mistet, fik lov til at hedde Elvis på sin stamtavle.
Det var dejligt.
Jeg kan næsten ikke huske deres “rigtige” navne.

Derfor hedder T-bone = Findus.
Jeg skal nok lade være med at fortælle, hvad Mozart hedder på sin
“dåbsattest”

Mine 2 første hed Julle og Trille…to navne der er meget svære at udtale på færøsk :tihi: Så de blev omdøbt til Vívil og Flykra. Vívil minder om ordet for klovn, og Flykra er det færøske ord for snefnug :slight_smile: Vi nåede også at få navnene på deres stamtavler :thumbup:
Artos har fået sit navn fra opdrætter. Vi fik muligheden for at omdøbe ham (og få navnet på stamtavlen) men kravet var, at det skulle begynde med A…Vi fandt så ingen færøske drengenavne med A, som vi kunne lide. Og når hans navn alligevel ikke kom til at matche de andres, så kunne han ligesågodt beholde navnet Artos :smiley: Det passer faktisk perfekt til ham :ok:

Ang. opdræt, så kan du sætte alt efter Yogini(s)… :slight_smile: Så det blir let.

Jeg spørger kattene, hvad de hedder, også fortæller de det da.

Et udpluk -

Nanoq - kaldes mest Mila herhjemme. Det betyder mand og er en stor tibetansk yogi, som efterlod huller i stenbunden, når han lavede glidefald. Nanoq er lige så sej:-)

Tara er opkaldt efter den buddhistiske befrierinde buddhini Tara - et symbol på visdom fordi hun er klog.

Robbie Tip-top Of The Pop er opkaldt efter Robbie Williams

Freja var kærlighedens gudinde - og ja det var hun.

Happy skabte en masse glæde:-)

Malik er opkaldt efter min gode ven - Malik en munk, som jeg holder meget af. Det betyder “Bølge”.

Hver kat har sit navn - det er aldrig svært - ser jeg katten, så indfinder navnet sig straks. Det kalder jeg at de fortæller det selv.

MVH

Jeg bruger alfabetet, for lige som Brita, synes jeg det er det letteste, at holde styr på.
A-Z i første omgang fik alle navne efter skrifttyper (jeg er grafiker). Killingekøberne fik udleveret en liste, hvor de så kunne vælge navne fra.
Jeg giver ikke skrifttypenavne længere, så A-kuld nr 2 har fået navne fundet i fremmedordbogen, som jeg synes lød godt og som har en god eller sjov betydning.
Hvis killingerne reserveres før jeg søger stamtavler, får køberne lov at bestemme navnet - men forbogstavet bestemmer jeg :slight_smile:

jeg er jo så til tema’er - og nogen JEG har et eler andet forhold til
det første var et gyser kuld - og rynkes bliver et x-men kuld
wolverine- mystique - storm

skal have et heavy rock kuld, et mc kuld og og og og

Jeg bruger også tema kuld, det er sjovest synes jeg :slight_smile:

Det behøver ikke nødvendigvis være noget katten kan kaldes, køber bestemmer jo helt selv hvad de vil kalde den, når den flytter hjem til dem :o)

Mit første (og eneste, indtil videre) kuld var opkaldt efter Mariah Carey sange. Jeg havde dog valgt titler med kun et enkelt ord:

Hero - Hedder i dag Pjuske

Honey - Hedder i dag Ally

Sweetheart - Er først lige flyttet, så jeg ved ikke hvad de finder på at kalde hende

Fantasy - Hedder i dag Celeste

Dreamlover - Hedder i dagAslan

Heartbreaker - Kalder vi Coolio, Creamy, cremebollen

Jeg drømmer om at lave et Jordens Børn kuld; Ayla, Jondalar, Thonolan, Jetamio osv :slight_smile:

Jeg drømmer om at lave et Jordens Børn kuld; Ayla, Jondalar, Thonolan, Jetamio osv :)[/quote]

Der er nok èn der er fan af Jean Auel :rock:
Husk også at læse Michael Gear :ok:

[QUOTE=DK Thomani;213380]Jeg bruger også tema kuld, det er sjovest synes jeg :slight_smile:

Jeg drømmer om at lave et Jordens Børn kuld; Ayla, Jondalar, Thonolan, Jetamio osv :)[/QUOTE]

også dig :slight_smile: der er altså også virkelig nogle flotte navne i mellem… dog untaget Broud… ikk :)??

Jo for søren, det springer jeg nok liiige over :slight_smile:

Vi bruger også temaer. Det giver en meget større frihed og mulighed for kreativitet. Når temaet er valgt og navnene delt ud, så har køber dog stadig mulighed for at ændre dette - når bare navnet holdes indenfor temaet (og jo selvfølgelig ikke er et navn, som en af de andre killinger allerede har -høhø) Derudover blander jeg mig overhovedet ikke i, hvad folk ønsker at kalde deres kat. Om det har en forbindelse til det registrerede navn eller ej, det må de helt selv om.
Vi havde f.eks. et kuld, der blev født samme nat, som der var Super Bowl, så selvfølgelig blev det til et Super Bowl kuld med navnene Touchdown, Field Goal og Quarterback.

Jeg har (Men det kuld jeg har nu) haft fornøjelsen af at give 10 killinger navne… Og de er alle blevet til sprut…

Vodka, Shaker, Cognac, Whiskey, Bailey, Tequila, Sambuca, Galliano, Kahlua og Morgan…

Derudover har jeg haft/har 2 sodavand: Fanta og Faxe K…
Og har 2 chokoladebarer: Yankie og Holly…

I min barndom gav jeg navne til 3 killinger af racen ægte huskat.

De blev opkaldt udfra temaet “store kattedyr”: Panter, Puma og Tiger.

Tiger blev solgt gratis til bagerens datter som boede i lejlighed. (Og jeg genbrugte navnet Tiger senere i mit liv, fordi jeg syntes det var så godt). Puma blev til “Pumse” (ret kikset, det var min mors kat) og Panter beholdt sit navn som kaldenavn også.

Det behøver du skam ikke det kan jeg da fortælle, han hedder: Love Comes Quickly. Jeg kunne lide ham fra aller aller første øjeblik jeg så ham - så det er da et glimmerne navn. I daglig tale hed han for det meste Quickly det er da et lige så godt navn som fx Anders Lund Madsen osv - hvis du spørger mig :slight_smile:

Nu fik jeg jo selv lov til at navngive.
Amira hedder som hun gør pga. en kombination imellem at det skulle lyde fornuftigt sammen med opdrætters katterinavn, og det skulle have en betydning, der passer til hende.
Hun ligner gerne sådan nogle egyptiske katteskulpturer, så det var ret oplagt at lede efter navne i det arabiske sprog (der tales arabisk i Egypten). Og hun er ultra feminin.
Amira betyder prinsesse på arabisk, derfor.