Nedsat stofskifte/etc.etc

Er der nogen der har erfaring med katte med nedsat stofskifte, sukkersyge, forhøjet levertal.

jeg var afsted med min elskede Dali:(

I januar, efter vi i en periode på 4 mdr ikke kunnne få det foder, vi plejer at bruge, brugte vi et andet MEGET godt foder. Ingen katte reagerede de første 2 mdr, men Dali begyndte at skælle, men vi fik det gode foder tilbage og alle katte trivedes, men Dali har udviklet eksem.

jeg var afsted med ham, har fået taget blodprøver. vi fik lavet to køringer af prøven for en sikkerheds skyld:

Forhøjet levertal
Forhøjet blodsukker ( Men det ses ofte hos en stresset kat, og en tur til dyrlægen er stress nok til det udsving)

Vi afventer prøven for stofskifte.

har ikke fået ringet ang. fiv/felv test. Men mine katte testes jævnligt og
netop Dali er testet, før han har været brugt i avl og efter sidste fremmede kat. Det er nu ved at være to år, siden han har været i kontakt, og vores katte er eller løbende testet for det. (og dyrlægen ville have kontaktet mig, hvis den var positiv)

Jeg tror ikke på allergi, da han altid har kunnet tåle foderet, og dyrlægen mener ikke det her ligner allergi.

mht til leveren, kan vi åbne ham og se hvad det kan være, men jeg vil ikke unødigt udsætte ham for det.

har for en sikkerheds skyld taget en dyrkning for ringorm, men han er den eneste kat der ser sådan ud. (dyrlægen mente ikke det ligner, men vi gjorde det for at være på den sikre side)

jeg har badet ham i Nisoral (måske forkert stavet), det tager sin tid. Det er det mennesker også får for skæleksem.

Nogen gode ideer.

Lige nu tænker jeg alternativt.

For en god ordens skyld , han er kastreret for to år siden.

Så måske også noget hormonelt.

Hilsen
Birthe & co

Åh, det gør mig ondt, stakkels Dali!
Du og dyrlægen har sikkert ret i at det ikke er allergi, det er ikke det. Men at han altid har kunnet tåle det, er desværre ingen garanti, nok nærmest tværtimod. Foderallergi opstår netop som regel overfor noget, som katten har spist i lang tid uden problemer. Ditte f.eks. spiste og elskede foder med kylling til hun var 8 år - og udviklede så pludselig voldsom allergi.

Nå men… jeg kan anbefale Lene Boysen til hudproblemer, hvis I ikke finder årsagen i første forsøg - hun virkede virkelig kompetent.

Nus Creamy’s far - jeg håber du finder ud af at hjælpe ham. :hjerte:

Fiv/felv var negativ som forventet.

Så fik vi resultatet… Dali har nedsat stofskifte. Det er ikke almindeligt at katte har nedsat stofskifte. Behandlingen består i Eltroxin, optrapning over 4 uger og ny blodprøve.
SÅ må vi se om det virker.
Hilsen
Birthe

Dejligt at der formentlig er en løsning :slight_smile:
Hvad kostede det at få tjekket for nedsat stofskifte?

[quote=binks;412915]Så fik vi resultatet… Dali har nedsat stofskifte. Det er ikke almindeligt at katte har nedsat stofskifte. Behandlingen består i Eltroxin, optrapning over 4 uger og ny blodprøve.
SÅ må vi se om det virker.
Hilsen
Birthe[/quote]
Mon ikke nok det gør :slight_smile: Jeg har taget Eltroxin i årevis - det virker, og det er uden bivirkninger - i hvert fald hos 2-benede :ok:
VH
Susanne

[quote=Susanne W;412977]Mon ikke nok det gør :slight_smile: Jeg har taget Eltroxin i årevis - det virker, og det er uden bivirkninger - i hvert fald hos 2-benede :ok:
VH
Susanne[/quote]

Ja, det virker på mennesker, og netop min dyrlæge er i den samme behandling. Dali fik en hormonindsprøjtning i tirsdags, og i går startede vi på Eltroxin. Og i dag da jeg kom hjem fra arbejde, syntes jeg faktisk at han var lidt friskere. glæder mig til at få Dali “tilbage”, som den dejlige frække kat han er:) istedet for en “zombie”

Hilsen
Birthe

Interessant beretning. Vi har netop en kat, som vi har under mistanke for nedsat stofskifte. Hun tager på nærmest ved blot at kigge på mad, og så har hun ret dårlig pels og tendens til skældannelser. Vi har drøftet det med dyrlægen, som nærmest kategorisk afviste, at det kunne være det, fordi det er så sjældent, men vi har nu stadig mistanken i behold, for alt muligt er prøvet fodermæssigt.

Må jeg spørge, hvad du gav for at få Dali testet, for det kræver jo en blodprøve, og den pris, vores normale dyrlæge er disket op med, ligger vist temmelig meget i overkanten.

/Flemming

Hej.
Ved jo ikke lige, hvad Birthe har givet - men Glasgow Uni tager sølle £ 30,00 for en “gammel-mis-profil”, som bl.a. tester for T4 - stofskiftefunktion. Så det bør ikke koste alverden i Danmark heller… (Eller man får sin prøve sendt til Glasgow!)
VH
Susanne