NEM ID - den her er ret griner!

http://www.ernemidnedeigen.dk/

Shit, jeg orker bare ikke det skrammel! Min netbank opfordrer konstant til at jeg skal går over til NemID og om lidt virker den gamle login metode med en IDnøgle på computeren ikke mere. ØV, øv og atter øv - hvad skal vi med det bras! Jeg har ellers ingen hang til konspirationsteorier, men lige netop det at lægge HELE sit liv hos ét firma, uanset om det er statsligt eller privat, det er bare ikke en god idé! Øv, øv, øv!
VH
Susanne

[quote=Susanne W;497621]Shit, jeg orker bare ikke det skrammel! Min netbank opfordrer konstant til at jeg skal går over til NemID og om lidt virker den gamle login metode med en IDnøgle på computeren ikke mere. ØV, øv og atter øv - hvad skal vi med det bras! Jeg har ellers ingen hang til konspirationsteorier, men lige netop det at lægge HELE sit liv hos ét firma, uanset om det er statsligt eller privat, det er bare ikke en god idé! Øv, øv, øv!
VH
Susanne[/quote]

Man kan godt nøjes med at lægge sin bankkonto i deres hænder :slight_smile:

Jeg er bestemt ikke fan af det system og har valgt kun at bruge det til banken (hvor det ikke er til at komme uden om). Første gang, jeg skulle betale regninger efter installeringen, kunne jeg kun godkende én, før der var systemfejl :thumbdown::thumbdown: Først dagen efter kunne jeg godkende den anden regning. Heldigvis er jeg da altid i god tid med den slags…

Haha… sjov hjemmeside…:klapper:

[quote=Susanne W;497621] Jeg har ellers ingen hang til konspirationsteorier, men lige netop det at lægge HELE sit liv hos ét firma, uanset om det er statsligt eller privat, det er bare ikke en god idé! Øv, øv, øv!
VH
Susanne[/quote]

ja, og et firma med 40 ansatte til at passe på SÅ vigtige informationer - en virksomhed som ikke har kunnet finde ud af bare at sende breve ud på rigtige måde :doh:

meget god radio dok om emnet…

http://www.dr.dk/P1/P1Dokumentar/Udsendelser/2010/11/09101425.htm

"Det er op til det bankejede firma DanID selv løbende at kontrollere og evaluere, om deres egen sikkerhed er i orden, når de leverer NemID til danskerne og vogter over de enorme mængder af følsomme oplysninger, som nøglerne giver adgang til. Det er også op til det private firma selv at stå klar med et beredskab, hvis nogen forsøger at stjæle eller skade den nøgle, der giver adgang til alle danskeres personlige oplysninger og bankkonti.

Virksomheden skal dog en gang om året får udført en uvildig sikkerhedsrevision og sende en rapport til IT- og Telestyrelsen, hvor DanID’s ledelse skriver under på, at alle sikkerhedsprocedurer overholdes.

Videnskabsministeren oplyser, at den task force, som hun har nedsat i forbindelse med de mange fejl og nedbrud i NemID også har til opgave at holde løbende øje med sikkerheden i systemet. Præcist hvordan denne opgave varetages, ønsker hun ikke at uddybe."

uha jeg føler mig meget mere sikker: privat virksomehed med begrænset kontrol + politiker ‘task force’ …not

det er ikke et som om men hvornår nemID bliver hacket - og hvem mon betaler når folk har fået misbrugt deres oplysninger…lyt med i radio dok - der er interview med hacker, der fortæller hvorfor nemid er specielt attraktivt som mål…

og ja, hjemmeside er god :høhø:

talte i øvrigt med min banks nemid support - det må være et hårdt job - sådan være i første række for sådan et system…syntes Videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen skulle tage den tjans i et par dage

jeg kender et par hackere der glæder sig :slight_smile: de giver systemet MAX 6 md i drift før nogen hacker sig ind…

som den ene sagde - hvis det er et par - så stjæler den ene et par mia og den anden bomber systemet tilbage til stenalderen så folk er tilbage til de gode gamle systemer igen

jeg håber faktisk lidt de får ret !

[quote=Battlestar;497694]jeg kender et par hackere der glæder sig :slight_smile: de giver systemet MAX 6 md i drift før nogen hacker sig ind…

som den ene sagde - hvis det er et par - så stjæler den ene et par mia og den anden bomber systemet tilbage til stenalderen så folk er tilbage til de gode gamle systemer igen

jeg håber faktisk lidt de får ret ![/quote]

Det lyder lidt vildt alligevel:S

Men jeg vil gerne have det gamle system tilbage…:kryds:

Hehe… Jeg har nu ikke haft nogle synderlige problemer med det. Syntes det er rart at have adgang til alt, også uden at man - som med den gange digitale signatur - skal bruge sin egen pc.
:slight_smile:

At sikkerheden så slet ikke er som den egentlig skal være… ja det er dybt kritisabelt! :thumbdown:

Jeg kan faktisk meget godt lide NemID :slight_smile:
Det er meget handy hvis man ikke har sin egen computer ved hånden. Og har alligevel nøglekortet i pungen hele tiden og det er nice kun at skulle huske én kode xD

Men ved ikke hvor sikkert det er? Umiddelbart virker det jo sikkert, men man kan vel ikke vide det før det er sket og koden er knækket? :thumbdown:
Men tror og håber ikke at det kommer så vidt :slight_smile:

Jeg har også fået brev fra mit pengeinstitut om at gå over til nem-id, men jeg hakkede bare af på siden, at jeg ikke havde fået noget brev - Gad ikke sætte mig nærmere ind i det på det tidspunkt, men jeg må vel bide i det sure æble og gøre det … ved lejlighed.

[quote=34Charlotte;498331]og det er nice kun at skulle huske én kode xD
[/quote]

Tidligere skulle jeg på min netbank logge på med én kode, som jeg samtidig også brugte til at godkende betalinger (mit aftalenummer/brugernavn stod der, når jeg åbnede “login”).

Nu skal jeg logge på med aftalenummer, brugernavn og én kode + vistnok også NemID. Når jeg så skal godkende betalinger skal jeg godkende med brugernavn, kode + NemID.

Det er alt andet lige mindst én kode mere end jeg brugte før - og jeg bruger ganske simpelt ikke min netbank ofte nok, til at det er relevant at gøre det andre steder end derhjemme. Men så slipper jeg i det mindste for at skulle huske at have nøglekortet med mig hele tiden :slight_smile:

jeg HADER!!! det… jeg logger på netbank 15-20 gange på en dag…

hvem tror i IKKE bruger nem id endnu ??? jeg DØR når jeg skal til at bruge det