Neutralisering af huskattekillinger

Jeg syntes det er et stort problem at betanden af huskatte/blandingskatte vokser og vokser - internaterne bugner af katte og killinger - mange katte lever en kummerlig tilværelse.

Mange, mange års prædiken har ikke vendt billedet - desværre.

Jeg ved ikke rigtig hvordan man kan få gjort folk mere ansvarsbevidste så de sørger for at neutralisere - og ikke leverer killinger der ikke er fixet.

Kunne det tænkes, at Internaterne kunne tage huskattekuld ind og den tilknyttede dyrlæge neutralisere, mærke og vaccinere - til en rimelig pris - således killingerne kunne sælges fixede - og ejerne kunne se fordelen - da de ikke selv kunne få indgrebet gjort for den pris.

I sidste ende gavner det jo alle - også internaterne.

Fantastiks ide Lis, det ville virkelig være rigtig godt for alle.

Det var da en idé at forelægge KV, Inges kattehjem, DB m.fl.

Eller måske Den danske Dyrlægeforening kunne opfordre sine medlemmer til at være behjælpelige med fornuftige priser.

Jeg ved der er dyrlæger, som neutraliserer katte til en pris der er i underkanten af, hvad det burde koste, netop for at få så mange som muligt neutraliseret.

:slight_smile:

Det er en fed ide…

men det kræver national bevidsthed…

hvis man kan få radiostationer som P1, godmorgen/godaften DK, til at fortælle om det så alle målgrupper rammes… så tror jeg der er en fremtid i projektet…

men det kræver at der er nogle vægtige stemmer bag og et website hvor folk kan få informationen samlet

Problemet er jo bare, at mange mennesker ikke ser nogen grund til overhoved at skulle neutralisere, om det så var gratis.

Så længe der stadig findes dyrlæger som ikke vil neutralisere før en killing tidligst er 6 måneder, så kan ‘kampen’ blive svær.

Vi skal simpelthen ha’ en kattelov, så kattens status bliver højnet !!!

Det er desværre sandheden. Men en del vil syntes det er godt og gøre det - andre rykker måske ad åre - kan man kun håbe …

Jeg ved at de i Sønderborg neutraliserer, øremærker og vaccinerer huskatte for den nette sum af 800 kr. Dette gælder kun huskatte om man skal kontakte en eller anden fond for at få en tid, men det skulle være et løbende tilbud. Kunne den eventuelt hedde kattefonden eller noget i den stil?

Jeg har snakket med dem dengang med hitterne. Manden jeg snakkede med fortalte mig at det primært drejede sig om gårdkatte - så tror umiddelbart ikke det er noget alle kan benytte sig af bare fordi de ikke selv gider at betale.

Men i øvrigt er det vel ikke kun et problem med huskatte - hvad med alle de birmaer, MCO’er, NFO’er og alle de andre racekatte der sælges som kælekatte uden at være neutraliserede. Hvis man ikke kan overbevise om vigtigheden af neutralisering inden salg indenfor “egne rækker”, så er det efter min mening en stor opgave at skulle overbevise folk uden særlig tilknytning til katteverdenen om at det er nødvendigt…killinger er jo søde, så jeg kan da godt forstå folk tænker “hvad er der så slemt i at få et kuld eller 3?”…selvom jeg naturligvis ikke er enig.

Men det er en god ide Lis og det kan da godt være det vil hjælpe - så det er vel bare med at tage kontakt til dem der skal involveres :slight_smile:

Men jeg tror sagtens at generel oplysning vil ramme begge steder, Hanne. :slight_smile:

Ingen grund til at vente med at udbrede budskabet fordi der mangler 100% dækning i blandt racekattene, mener jeg. (Eller en mindre procentdel, evt. :venter: )

[quote=Sheer;362086]Men jeg tror sagtens at generel oplysning vil ramme begge steder, Hanne. :slight_smile:

Ingen grund til at vente med at udbrede budskabet fordi der mangler 100% dækning i blandt racekattene, mener jeg. (Eller en mindre procentdel, evt. :venter: )[/quote]

Nej, selvfølgelig skal man ikke vente…jeg mente bare at det nok er noget af et projekt at overbevise den almindelige katteejer og landmænd om at deres katte skal neutraliseres…men der er jo ingen der har sagt det skulle være let.

Jamen internaterne har jo ikke ubegrænsede midler.

Og der er jo heller ikke plads til killingerne på internatet, så havde de jo nok taget dem ind alligevel.

Og hvis folk finder ud af at de kan slippe af med killinger ved bare at smide dem på internat gratis, så kan jeg godt frygte at der faktisk vil være mennesker der ikke ville neutralisere, som dog gør det idag, for at slippe for bøvlety med killinger de ikke kan komme af med.

Og i sønderborg findes der ganske rigtigt en fond, igennem hvilkne man kan få neutraliseret sine huskatte billigt, men den har jo heller ikke ubegrænsede midler, da det er en privat-mand der har skudt nogen penge i den, og den således langsomt drænes.
Og man skal til Sønderborg dyrehospital og få det gjort, så det er jo ret lant og køre hvis man bor på fyn f.eks.

[quote=alleos7;362098]Jamen internaterne har jo ikke ubegrænsede midler.

Og der er jo heller ikke plads til killingerne på internatet, så havde de jo nok taget dem ind alligevel.

.[/quote]

Det var da heller ikke internaterne der skulle betale - det skulle ejeren af kuldet. De skulle jo heller ikke blive der.

At neutralisere “huskatte” kuld for kostprisen - kunne vel i ende op med at blive at reducere belastningen på internatet i sidste ende …

Og så det forebyggende i at flere bliver obs på nødvendigheden

Tror du har misforstået budskabet:-)

[quote=alleos7;362098]Jamen internaterne har jo ikke ubegrænsede midler.

Og der er jo heller ikke plads til killingerne på internatet, så havde de jo nok taget dem ind alligevel.

Og hvis folk finder ud af at de kan slippe af med killinger ved bare at smide dem på internat gratis, så kan jeg godt frygte at der faktisk vil være mennesker der ikke ville neutralisere, som dog gør det idag, for at slippe for bøvlety med killinger de ikke kan komme af med.

[/quote]

Altså som jeg forstår det er det ikke meningen killingerne skal være på kattehjemmene, men blot neutraliseres mm. den vej for at det bliver billigere således at folk får det gjort inden salg. Jeg er helt enig med dig i at kattehjemmene ikke kan tage killingerne ind - de har jo rigeligt :slight_smile:

Ja, sådan et tilbud hos internaterne der hedder noget i stil med “få dit kuld vaccineret, kastreret og mærket for XXX kr” samlet tilbud til kuldet, eller sådan noget :slight_smile:

Jeg har talt med ham idag, og han sagde altså at det eneste krav der var, var at de skulle være huskatte. Han tager ikke stilling til om det er gård, musefangere eller sofaløver - så længe de var huskatte, kunne de benytte sig at det tilbud.

Ok, det var bare ikke meldingen jeg fik - men det er jo også 2 år siden :slight_smile: Jeg ved ikke om det var fordi jeg sagde det var vildkatte…dengang skulle der i hvert fald overtalelse til for at kunne gøre brug af det - jeg fik dem så ordnet gennem kattens værn i stedet for. Men fint nok, hvis alle kan gøre brug af det :thumbup: - fik bare indtryk af der ikke var ubegrænsede midler.

[quote=Lis Dahlstrøm;362101]Det var da heller ikke internaterne der skulle betale - det skulle ejeren af kuldet. De skulle jo heller ikke blive der.

At neutralisere “huskatte” kuld for kostprisen - kunne vel i ende op med at blive at reducere belastningen på internatet i sidste ende …

Og så det forebyggende i at flere bliver obs på nødvendigheden

Tror du har misforstået budskabet:-)[/quote]

Jamen der skal da stadig “mandetimer” på internatet til at koordinere alt.

Så var det da nemmere at dyrlægerne bare tog noget mindre for det…
.

Her hvor jeg bor, er der f.eks 60 km til nærmeste internat, hvor mange hr. og fru Danmark gider at køre den lange vej for at få neutraliseret killinger?

Idéen er såmænd meget god, jeg tror bare ikke på at vi nogensinde kommer problemet til livs, ad frivillighedens vej.
Og i det øjeblik det koster noget, er der mange der ikke ville benytte sig af det, for det er jo immmervæk billigst bare at lade være.

Der skal simpelthen nogle skrappe regler til, og så skal der én gang for alle udryddes bestanden af halv- og helvilde katte først, så man derefter kan påbyde at katte skal være registrerede, og antræffes en kat uden registrering, er det aflivning hvis ikke der er ejer, og ellers STOR bøde til ejeren.

Idéen og tanken er god, men det kommer til at koste hos internaterne, i hvert fald i administration, hvis kattene skal ind omkring dem for at komme videre til dyrlægen og retur.
Kunne internaterne være så heldige, at en frivillig, ulønnet medarbejder ville påtage sig opgaven, kunne den måske realiseres. Og der skulle vel kunne findes en/flere katte-glade sjæle, der vil bidrage til at bestanden af katte nedbringes.
Måske en idé at afprøve idéen i lille scala i første omgang, altså starte op på et enkelt internat.
Ved neutralisering af hittekatte giver mange dyrlæger rabat, når man husker at gøre opmærksom på, at det er et stykke dyrevelfærdsarbejde.

Jeg synes det lyder som en rigtig god ide, men tror måske den vil blive svær få igennem.

Internaterne ville skulle have mere personale/frivillige, som kunne tage sig af det administrative osv. Desuden tror jeg de fleste a dem, der i forvejen ikke får neutraliseret deres katte, ikke ville køre langt, for at finde et internat. Nogle steder er der jo langt imellem dem, og det er ikke alle der har bil, eller kan skaffe et lift.

Tror måske det ville være bedre, hvis dyrlægerne satte priserne ned. Jeg har tit hørt undskyldningen med at folk ikke har pengene til at få neurtraliseret deres dyr, fordi det er for dyrt. Nogle dyrlæger er villige til at lave en afdragsordning, men det er langt fra de fleste.
Det tror jeg helt ærligt man ville nå længere med.

Jeg troede langt de fleste internaters dyrlægearbejde foregik hos dyrlægen og ikke på internatet - men sådan er det måske ikke?