Neutralisering af huskattekillinger

Altså der hvor jeg var i praktik hos en dyrlæge, neutraliserede dyrlægen de katte som kom ind på de nærliggende internater, og gav dem en grundig undersøgelse, men udover dette så stod internatet for alt andet

Så vidt jeg ved er det forskelligt. Hos Dansk Dyreværn Århus foregår det hos dyrlægen. De indledende undersøgelser foregår på internatet, selve neutraliseringen foregår i dyrlægens praksis. Men jeg mener at vide, at hos Inges Kattehjem foregår det på internatet. Hos Kattens Værn er der somme tider adresse-sammenfald imellem internat og dyrlæge.
Jeg læser dit spørgsmål som, at folk skal henvende sig hos internaterne, der så sørger for forløbet, og at folk så kan hente killingerne igen på internatet, og det øger alt andet lige administrationen - men jo i en god sags tjeneste.

[quote=Susanne Harbo;362194]Så vidt jeg ved er det forskelligt. Hos Dansk Dyreværn Århus foregår det hos dyrlægen. De indledende undersøgelser foregår på internatet, selve neutraliseringen foregår i dyrlægens praksis. Men jeg mener at vide, at hos Inges Kattehjem foregår det på internatet. Hos Kattens Værn er der somme tider adresse-sammenfald imellem internat og dyrlæge.
Jeg læser dit spørgsmål som, at folk skal henvende sig hos internaterne, der så sørger for forløbet, og at folk så kan hente killingerne igen på internatet, og det øger alt andet lige administrationen - men jo i en god sags tjeneste.[/quote]

Som sagt troede jeg dyrlægerne gjorde det på klinikken. Hos dyrlægen afleverede og hentede ejeren killingerne - indgrebene blev gjort foranlediget af internatets “henvendelse” rekvisition eller hvad ved jeg. Altså var det eneste internatet skulle gøre at bekræfte det var huskatte der gik ind under et regelsæt de har for fixning af disse

I Frederiksværk Kommune, hvor jeg bor, betaler kommunen for aflivning af vildkatte; men ikke for neutralisering.

I området her er der mange ældre, som fodrer vildkattene, så de er halvtamme;
de kan også kun blive tilbudt aflivning.

Det synes jeg er tarveligt.
Det betyder jo blot flere killinger. :ked:
De ældre har ikke penge til en flok neutraliseringer.

Måske skulle jeg forfatte et indlæg til vores lokale avis.

Jo, men hvad er forskellen på om man bare skal ringe til en dyrlæge og bede om at få kastreret et kuld killinger, eller om man skal ringe til et internat?

At internatet får så billig en pris, ville jo nok se noget anderledes ud, hvis der pludselig kom væsentlig flere killinger.

Dyrlægen skal jo da også have sin løn, og det er da ikke rimeligt at de dyrlæger der i forvejen arbejder meget billigt én dag om ugen for at neutralisere katte for et internat, også skulle gøre det alle de andre dage, for så ryger hans løn sig jo hurtigt en tur.

Hvis man skulle gennemføre idéen, skulle det vel være alle dyrlæger der kunne tilbyde den samme lave pris, og ikke kun dem der har valgt at være tilknyttet et internat???

I forvejen er der jo stor forskel på priser fra den ene dyrlæge til den anden, og som jyde kan jeg jo ikke forstå at det i KBH er meget dyrere at få neutraliseret en kat end her hos os (tænkt eksempel, for der er sikkert også ting der er dyrere i Jylland)

Alene her hvor jeg bor, er der indenfor 30 km. 15 dyrlæger, og prisforskellen på at få fixet en killing (indbefatter kastrataktion, vaccine, øremærke og alm 12-ugers-tjek) er altså over 1000,-kr.

[quote=Mona Jensen;362213]I Frederiksværk Kommune, hvor jeg bor, betaler kommunen for aflivning af vildkatte; men ikke for neutralisering.

I området her er der mange ældre, som fodrer vildkattene, så de er halvtamme;
de kan også kun blive tilbudt aflivning.

Det synes jeg er tarveligt.
Det betyder jo blot flere killinger. :ked:
De ældre har ikke penge til en flok neutraliseringer.

Måske skulle jeg forfatte et indlæg til vores lokale avis.[/quote]

Det er jo netop i sådanne tilfælde, at situationen kan vokse folk over hovedet.

De kan ikke holde ud at kattene sulter og derfor fodrer de dem, med det resultat, at der selvfølgelig bliver flere og flere.

Kommunen kunne da godt være så humane, at de gav et tilskud til neutralisering istedet for bare at aflive kattene.

Men de vil måske hellere have myriader af mus og rotter?

:s:S:S:S

Nu hjælper det jo heller ikke at der er en del internater der lader drægtige hunkatte få deres killinger i stedet for at få disse hunkatte neutraliseret og killingerne fjernet. Der bliver brugt en del resurcer på disse kuld og så giver det jo igen flere killinger ( som ofte er nemmere for internaterne at placere end de voksne - men hvem vinder lige i denne situation ? ).

Teresa Guldager