NFO ns 22 - Sort sølv blotchedtabby vs NFO n 22 - Sort blotchedtabby

Hvor tæt er disse to rent farvemæssigt, og hvordan ser man tydeligst forskellen?

Man kan sige at den sorte tabby er brun/gylden med sorte “striber”
Og den sort-sølv er grå/sølv med sorte “striber” :slight_smile:

http://www.google.dk/search?um=1&hl=da&tbm=isch&sa=X&ei=TiwGTtvEO8bqOfvA2cMN&ved=0CDQQBSgA&q=Sort+sølv+blotched+tabby&spell=1&biw=1366&bih=587

http://www.google.dk/search?hl=da&q=sort+blotched+tabby&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&biw=1366&bih=587&wrapid=tlif130902737008410&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi

Hehe, det kommer an på om katten er god eller dårligt sølv…

Her to meget tydelig sort sølv tabby (ns 22)

Her to meget tydelig sort tabby (n 22)

NFO er jo en race hvor farven ikke har været i helt så meget fokus som de racer hvor der er mange point på farve og mønster, så derfor synes jeg ofte at man ser hos dem og MCO, at der findes nogle rigtig dårligt farvede katte hvor man bare ikke kan finde ud af om katten er med eller uden sølv - og forskellige dommere mener så det ene og så det andet…

MEN sådan som man ser det, så vil det inderste af kattens hår være hvidt fremfor sort… (de sorte hår er så hvide inderst og sorte yderst - og de hår der er agouti har striber i bånd, og er hvide inderst)…

Genetisk så er det der adskiller de to farver det gen, der hedder Inhibitor-genet… :slight_smile: Det påvirker pigmentet i kattens hår, så farven “skubbes” ud i spidsen af hårstrået og efterlader delen tættest på roden hvid. Det er dominant, så katten behøver kun én udgave af genet for at blive sølv :slight_smile:

Det kommer meget an på hvor godt sølv den ene er. En dårlig sølv og en meget kold sorttabby kan meget let forveksles, hvor imod er sølvet godt, så er man på ingen måde i tvivl.

Når du skal kigge efter sølv, så kig bag ørerne, det er som regel der det først er synligt.

Jeg er måske ved at blive klogere :smiley:

Dvs at dårlig sølv ofte forveksles som n?

Pia R - Ja, det kan det gøre… Og sølvet kan også tage tid om at udvikle sig, sådan at katten bliver det tydligere med alderen :slight_smile:

Mon du tænker på om Betty er med sølv?
Det er hun ikke, idet ingen af hendes forældre er med sølv.

I øvrigt kan det være svært at se om en kat (killing) er sølv, især hvis det er “dårligt” sølv.

Denne kat står f.eks. som sølv tabby, men i forhold til de korthårskatte jeg viste billeder af, så synes jeg ikke at det er helt så indlysende ved første øjekast (den kan så sagtens være det meget tydeligt så snart man skiller pelsen og ser på hårene)

Genetisk er der ét gen til forskel, nemlig det dominante inhibitorgen, I. En god sølv er ikke svær at skelne fra en sort tabby, men en kat som udviser meget lav grad af sølv kan være svær at skelne fra en ikke-sølv.

Inhibitorgenet virker ved, at det påvirker hårenes pigmentering, således at de bliver hvide i bunden. Man siger, at det hæmmer farven, deraf navnet inhibitor-genet (“inhibition” betyder hæmning). Inhibitorgenet bevirker ikke kun at hårrødderne bliver hvide, men påvirker også resten af farven, således at den brun-grå-gullige bundfarve (phaeomelanin) hos en bruntabby bliver hvid, mens kattens sorte aftegninger (eumelanin) bevares, og katten bliver sortsilvertabby i stedet for bruntabby. En blåtabby kat med inhibitorgen bliver blå silvertabby, en sort kat med inhibitorgen bliver sortsmoke, osv. osv.

Som regel er det sværest at se forskellen i foryndingsfarverne, blå vs. blå smoke, creme tabby vs. creme silvertabby osv.

Af og til ser man brunlige pletter eller plamager på sølvkatte, det såkaldte “tarnish”, på dansk af og til kaldet “snavset sølv”. Det skyldes, at hæmningen af phaeomelanin er ufuldstændig, så der i visse områder af pelsen dannes gulligt pigment, phaeomelanin. Mange mennesker kalder brunlige plamager på sølvkatte for “rufisme”, men jeg er ikke enig i denne sprogbrug (og det er Vella et al. heller ikke :wink: ).

Pil - Dejligt at høre, for jeg har også ment at det hed tarnish og ikke rufisme, men er så blevet oplyst om andet ved flere forskellige genetik kurser…

(Edit: Mere præcist så har jeg ment at rufisme var noget andet (den varme farve på ikke sølv), og har så fået oplyst at det også hedder det på sølv katte, og også kaldes tarnish… :slight_smile: Bare lige for at gengive det korrekt)

Ja, jeg har også hørt det gengivet flere steder. Men på mine genetikkurser kalder vi det ikke rufisme, for dét er nemlig noget helt andet. :smiley:

Pil - Jaeh, men nu har jeg jo desværre ikke været på genetik kursus med lige dig :høhø:

Spændende :slight_smile: …Hvad er rufisme så ?, Jeg har nemlig ikke hørt det benævnt som andet end rufisme, når vores sølvbriter nogen gange kan have et rødligt skær i størrer eller mindre grad

Jeg har nu også fået at vide altid, at rufisme er det rødlige skær :wink:

Hende her er også sort sølv tabby, selvom hun skjuler det godt. Og hun er med det “gode” sølv. :slight_smile:

Hun er ikke ns 22, som der blev spurgt til, hun er både tortie og bicolour (med temmelig meget hvidt, så vidt jeg kan se), så det er klart hun skjuler det godt!

Hvis du kigger på min hjemmeside : www.dk-mosters.dk og kigger på hanner : Diablo, han er ns 24 og kigger på hunner : Wicky nu er f 22, godt nok tortie meeeen
Der ville du kunne se forskellen, og det skal siges at Diablo ikke er den bedste sølv, derfor det du måske søger ?

Om en given kat er med sølv ses ved at skille hårene og er de lyse næsten hvide i det sidste stykke ind mod huden er det en sølvkat.
Jeg har set flere katte møde på dommerbordet og når så dommeren piller i pelsen bliver katten afvist som værende uden sølv.

Det er ikke farven som sådan der afslører om katten er en sølvkat selv om den i mange tilfælde giver et godt hint. Katte med dårligt sølv afslører ofte først deres sande gensammensætning ved at få sølvkillinger med en ikke sølvkat.

[QUOTE=Babette;624490]Om en given kat er med sølv ses ved at skille hårene og er de lyse næsten hvide i det sidste stykke ind mod huden er det en sølvkat.
Jeg har set flere katte møde på dommerbordet og når så dommeren piller i pelsen bliver katten afvist som værende uden sølv.

Det er ikke farven som sådan der afslører om katten er en sølvkat selv om den i mange tilfælde giver et godt hint. Katte med dårligt sølv afslører ofte først deres sande gensammensætning ved at få sølvkillinger med en ikke sølvkat.[/QUOTE]

Der har været meget tvivl om Diablo var med sølv eller ej, da han var killing. Jeg lavede en testparring med en ikke sølv hunkat, og derfor kunne se om afkommet var med sølv. Ouzo som er på vores killingeside er sølvkat, og derfor bekræftet at Diablo er med sølv.

[QUOTE=Susanne L. Moshage;624462]Hende her er også sort sølv tabby, selvom hun skjuler det godt. Og hun er med det “gode” sølv. :slight_smile:
[/QUOTE]

Trods det hvide og det tortie er hun nu en af dem det er temmelig nemt at se på - bare på et billede :slight_smile: (kig på det sorte på toppen af hovedet, det er slet ikke til at tage fejl af) :slight_smile: