NFO ns 22 - Sort sølv blotchedtabby vs NFO n 22 - Sort blotchedtabby

Rufisme betegner den store variation, der er i det gulligt-brunlige pigment (phaeomelanin) hos katte. Farveintensiteten hos kattene kan være styret af forskellige polygener, og her er rufisme et af dem, som for eksempel forskellen på en gullig-orange huskat og en strålende klar rødtabby Perser. Begge farver er forårsaget af O-genet, men forskellen på dem er bestemt af graden af rufisme. Perserens dybe farve skyldes så, at der i generationer har været selekteret efter farver, således at den klare farve er blevet genetisk forstærket, mens huskattens farve skyldes andre gener. Tilsvarende findes phaeomelanin-pigmentet hos sort tabby eller bruntabby i et bredt spekter, fra helt kold grålig bundfarve til varm kastanjebrun. Det afhænger også af tilstedeværelsen af rufismegener.

For blandt andet Abyssinier og Somali er en høj grad af rufisme et af racens kendetegn, og den “røde” Abyssinier skyldes ikke det røde O-gen, men derimod b1, som betegnes cinnamon eller sorrel, og som hos andre racer giver en mere brunlig farve. Hos Abyssinieren giver det en næsten ræverød farve, fordi det optræder i kombination med rufismegenerne.

Mange mennesker kalder pletvise misfarvninger på sølvkatte eller farven på sølvkatte med en lav grad af sølv for rufisme. Den sprogbrug er jeg ikke enig i. I stedet skyldes misfarvninger på sølvkatte, som man på engelsk ofte kalder “tarnishing”, et uønsket gennembrud af phaeomelanin-pigment, som ikke er blevet ordentligt undertrykt af I-genet.

Det er klart, at det ikke betyder, at en sølvkat ikke “kan” have rufisme. Igen er Abyssinier og Somali et godt eksempel på racer, hvor man ser rufisme også på sølvkattene, fordi der i generationer er blevet selekteret for rufisme på ikke-sølvkattene. Men at kalde pletvise misfarvninger på en sølvkat eller simpelthen en lav grad af sølv hos en i øvrigt koldt farvet kat for rufisme, er som sagt ikke en sprogbrug jeg er enig i. Rufisme handler om graden af phaeomelanin-pigment, og tarnishing handler om manglende undertrykkelse af phaeomelanin-pigment.

Se også Robinson’s Genetics for Cat Breeders and Veterinarians, 4th Edition af Carolyn Vella et. al. for en uddybende forklaring.

Nej, da hun er tortie, er hun fs 02 21.

[QUOTE=holymoly;624529]Rufisme betegner den store variation, der er i det gulligt-brunlige pigment (phaeomelanin) hos katte. Farveintensiteten hos kattene kan være styret af forskellige polygener, og her er rufisme et af dem, som for eksempel forskellen på en gullig-orange huskat og en strålende klar rødtabby Perser. Begge farver er forårsaget af O-genet, men forskellen på dem er bestemt af graden af rufisme. Perserens dybe farve skyldes så, at der i generationer har været selekteret efter farver, således at den klare farve er blevet genetisk forstærket, mens huskattens farve skyldes andre gener. Tilsvarende findes phaeomelanin-pigmentet hos sort tabby eller bruntabby i et bredt spekter, fra helt kold grålig bundfarve til varm kastanjebrun. Det afhænger også af tilstedeværelsen af rufismegener.

For blandt andet Abyssinier og Somali er en høj grad af rufisme et af racens kendetegn, og den “røde” Abyssinier skyldes ikke det røde O-gen, men derimod b1, som betegnes cinnamon eller sorrel, og som hos andre racer giver en mere brunlig farve. Hos Abyssinieren giver det en næsten ræverød farve, fordi det optræder i kombination med rufismegenerne.

Mange mennesker kalder pletvise misfarvninger på sølvkatte eller farven på sølvkatte med en lav grad af sølv for rufisme. Den sprogbrug er jeg ikke enig i. I stedet skyldes misfarvninger på sølvkatte, som man på engelsk ofte kalder “tarnishing”, et uønsket gennembrud af phaeomelanin-pigment, som ikke er blevet ordentligt undertrykt af I-genet.

Det er klart, at det ikke betyder, at en sølvkat ikke “kan” have rufisme. Igen er Abyssinier og Somali et godt eksempel på racer, hvor man ser rufisme også på sølvkattene, fordi der i generationer er blevet selekteret for rufisme på ikke-sølvkattene. Men at kalde pletvise misfarvninger på en sølvkat eller simpelthen en lav grad af sølv hos en i øvrigt koldt farvet kat for rufisme, er som sagt ikke en sprogbrug jeg er enig i. Rufisme handler om graden af phaeomelanin-pigment, og tarnishing handler om manglende undertrykkelse af phaeomelanin-pigment.

Se også Robinson’s Genetics for Cat Breeders and Veterinarians, 4th Edition af Carolyn Vella et. al. for en uddybende forklaring.[/QUOTE]

Tusind tak Pil, du er simpelthen fantastisk til at forklare …Selv jeg forstår det :slight_smile:
tarnishing og rufisme har altid forvirret mig, nu kan jeg endelig skille de to begreber :slight_smile:

Tusind tusind tak for alle de gode forklaringer - jeg tror jeg er blevet klogere :tihi:

(men synes stadig at Betty er så meget anderledens i farven og lys i bunden - modsat Snus som jo er meget mørk)

Betty kan godt være lys i bunden pt, selvom hun ikke er med sølv.
Jeg har fået fortalt, det er fordi de har killingepels (selvfølgelig har de dét :høhø:) , og at det vil ændre sig når de vokser op.

Måske andre kan be- eller afkræfte dette eller forklare det nærmere?

Ser du på Bettys stamtavle, skal du helt ud til oldeforældrene før du møder sølv.
Både Bettys forældre og bedsteforældre, som er uden sølv, har været udstillet mange gange, og har opnået fine titler.
Havde disse katte været med sølv, var det temmelig sikkert blevet opdaget på et eller andet tidspunkt.

Så chancen/risikoen for at Betty er med sølv er meget, meget lille, da sølv ikke springer en generation over.

[QUOTE=Lindvig;624613]Betty kan godt være lys i bunden pt, selvom hun ikke er med sølv.
Jeg har fået fortalt, det er fordi de har killingepels (selvfølgelig har de dét :høhø:) , og at det vil ændre sig når de vokser op.

Måske andre kan be- eller afkræfte dette eller forklare det nærmere?

Ser du på Bettys stamtavle, skal du helt ud til oldeforældrene før du møder sølv.
Både Bettys forældre og bedsteforældre, som er uden sølv, har været udstillet mange gange, og har opnået fine titler.
Havde disse katte været med sølv, var det temmelig sikkert blevet opdaget på et eller andet tidspunkt.

Så chancen/risikoen for at Betty er med sølv er meget, meget lille, da sølv ikke springer en generation over.[/QUOTE]

Puha, godt! Jeg vil nemlig have en ægte gr III :smiley:
Tak for info, Hanne.

[QUOTE=Lindvig;624613]Både Bettys forældre og bedsteforældre, som er uden sølv, har været udstillet mange gange, og har opnået fine titler.
Havde disse katte været med sølv, var det temmelig sikkert blevet opdaget på et eller andet tidspunkt.

[/QUOTE]

Det behøver så absolut ikke være blevet “opdaget”, sølv kan som sagtens sidde i et enkelt hårstrå eller to, og snakker vi ex blå katte, så kan det være umuligt at se. Min Minik har en mor der fremstår som blå nonagouti, hendes far det samme. Hans søster Ivalo er blå og jeg kan ikke se sølvet på hende, men forudser at det nok skal vise sig på hendes afkom (så tager vi den til den tid) så det kan sagtens være sådan at det ikke hverken ses eller opdages.

Det er ikke første gang i historien man hører om sølv der dukker op efter flere generationer, trods det faktum at det nedarves dominant. Hvorfor mon så mange sukker efter en dna-test? :wink: Så nok så mange udstillinger gør ikke at man har garanti for at der ikke er sølv på en kat… desværre.

[QUOTE=En forhenværende bruger;624623]Det behøver så absolut ikke være blevet “opdaget”, sølv kan som sagtens sidde i et enkelt hårstrå eller to, og snakker vi ex blå katte, så kan det være umuligt at se. Min Minik har en mor der fremstår som blå nonagouti, hendes far det samme. Hans søster Ivalo er blå og jeg kan ikke se sølvet på hende, men forudser at det nok skal vise sig på hendes afkom (så tager vi den til den tid) så det kan sagtens være sådan at det ikke hverken ses eller opdages.

Det er ikke første gang i historien man hører om sølv der dukker op efter flere generationer, trods det faktum at det nedarves dominant. Hvorfor mon så mange sukker efter en dna-test? :wink: Så nok så mange udstillinger gør ikke at man har garanti for at der ikke er sølv på en kat… desværre.[/QUOTE]

Jeg er også meget spændt på det sølv, da jeg selv mener, at min ene hunkat “gemmer” sølvet. Hun er lys i bunden, men det er ikke nok til, at man med sikkerhed kan sige, at det er sølv. Hendes søster er sort tortie smoke. Så jeg glæder mig til engang at se afkom efter hende.

At se tilbage i en stamtavle giver ikke en 100% afklaring på, om ens kat er med sølv - det giver en indikation.
At tage på (mange) udstillinger med sine katte, giver heller ikke en 100% afklaring - igen det giver en indikation.
Og ja, vi er nok mange der vil juble, den dag en dna test for sølv er muligt.

Selv har jeg en n 09 kat på 3 år, som jeg lige har søgt stamtavleændring på.
Hun var reg. som n 09, men er i virkeligheden ns 09.
Utallige er de gange, jeg og andre - endda garvede - opdrættere har kigget i hendes pels.
Så var hun sølv, så var hun ikke sølv, så var hun dårlig sølv, så var der ikke noget der hedder dårlig sølv,
så burde sølv være HELT hvidt i bunden (sammenlign med et stykke A4 papir), så kunne det godt være mindre end helt hvidt osv. osv.
Forklaringerne var mange, teserne ligeså.

Kig i hendes stamtavle Hanne, sagde man til mig. Jow tak, men hvad hjælper dét, når der ligger hvide katte bagud.
Og hvad hjælper det at kigge i stamtavlen, når / hvis der er katte dér, som måske ikke er reg. korrekt. Eller hvis ejerne ikke sørger for at ændre stamtavlen, når “fejlen” opdages.

Så må man vente og se, hvordan katten udvikler sig ELLER parre med en ikke sølv kat, og se om der kommer sølvkillinger.

Nu som 3 årig er der ingen tvivl, hun er helt hvid i bunden.
Især nu hvor hun er højdrægtig ses det rigtig tydeligt :slight_smile:

Så Pia, der er ingen garanti, kun en indikation.
Som jeg skrev (og det mener jeg stadig) så er chancen/risikoen for at Betty er med sølv meget, meget lille … men den ER der.
Er De forvirret, så følge med i næste episode af SKUM :høhø: