Nicolaj halter

Nicolaj halter på sit forben. Jeg har tjekket benet, der er ikke nogen skader at og benet er heller ikke varmt eller hævet. Han er frisk og aktiv, men når han løber halter han. Jeg ved ikke om han er faldet ned eller noget, mens jeg har været på job.
Bør jeg tage ham til dyrlæge straks, eller kan jeg vente og se tiden lidt an?
Skal jeg give ham en gang Metacam og se hvordan det virker?
Hvad ville i gøre:?

Har i da slet ikke nogle råd? I plejer da at være ret hurtige.

Har du checket alle hans kløer? Bugatti haltede for et stykke tid siden på det ene forben, når han havde løbet. Han viste sig at have noget infektion omkring den ene klo (den oppe på benet).

Hvis han ikke virker til at være enormt øm, så du ikke må røre ved ham, så ville jeg vente og se tiden an. Jeg ville ikke give ham metacam.

Hans kløer fejler ikke noget. Men efter dit svar tjekkede jeg ham lige igen, det er i poten han er øm, men der er ikke noget at se.

Han kan være landet forkert, så den er lidt øm. Se det an om det forbedres. Jeg ville ikke være så bekymret.

Måske kan han være blevet stukket af en bi eller hveps?

Det er han bestemt ikke, Nicolaj er allerigsk overfor bistik. Så hvis det havde været det så var det et spørgsmål om liv eller død.
Men ellers et godt bud.

[QUOTE=irene;664852]Nicolaj halter på sit forben. Jeg har tjekket benet, der er ikke nogen skader at og benet er heller ikke varmt eller hævet. Han er frisk og aktiv, men når han løber halter han. Jeg ved ikke om han er faldet ned eller noget, mens jeg har været på job.
Bør jeg tage ham til dyrlæge straks, eller kan jeg vente og se tiden lidt an?
Skal jeg give ham en gang Metacam og se hvordan det virker?
Hvad ville i gøre:?[/QUOTE]

Hvor gammel er han?
Umiddelbart ville jeg se tiden an - men uden at give ham smertestillende.
For har han en skade, vil han belaste benet, når det ikke gør ondt.

Han bliver 3 år i november. Det virker som om det er poten, men han er legesyg og virker helt normal. Når jeg føler ham igennem, begunder han at slikke sig om munden og hvæsse, når jeg kommer til poten.
Jeg er jo lidt nervøs, fordi hans bror jo har HD. Han er tjekket, men man ved jo aldrig.

[QUOTE=irene;664998]Han bliver 3 år i november. Det virker som om det er poten, men han er legesyg og virker helt normal. Når jeg føler ham igennem, begunder han at slikke sig om munden og hvæsse, når jeg kommer til poten.
Jeg er jo lidt nervøs, fordi hans bror jo har HD. Han er tjekket, men man ved jo aldrig.[/QUOTE]

Det lyder absolut ikke som HD, synes jeg.
Mon ikke han har leget med en hveps eller noget i den stil?

Hveps, kan han ikke tåle. Han er allerigsk, så jeg er glad for at det ikke er det. Vi har en sprøjte liggende til ham, hvis han bliver stukket. Så vi kan nå til dyrlæge med ham hvis han bliver stukket, det var ret slemt sidste gang.

Det er ikke HD-symptomer. Sandsynligvis har han trådt forkert og er lidt øm. Hæver poten eller bliver rød og mere øm, så ville jeg søge dyrlæge, men virker han ellers glad og støtter på den, så er der ikke umiddelbar grund til bekymring, synes jeg.

Det kunne være han er landet forkert i et spring. Jeg ville se tiden an og se om ikke det blev bedre indenfor de næste par dage. God bedring med ham

Jeg ville vente en dag eller to og se, om det ikke bliver bedre. :slight_smile:

God bedring med ham.

Giv ham nogle dage og er det ikke forbedret, så lad Dr. Dyr kigge på ham :slight_smile:

Det kan det faktisk godt være. Der kan være tale om gigt i “håndleddet”, som skyldes en kompensationsbelastning pga HD.

Han kan have trådt noget op mellem trædepuderne og hvis du bruger klumpende grus, kan der også sidde en “cemeltklump”.

Hvis du for nylig har klippet hans kløer, kan du så have klippet for tæt?
Dette kan nemlig give klovoldsbetændelse og betændelse i knoglen.

Læg mærke til, om han slikker mere end normalt på poten.

Lige lidt update.
Nicolaj har været hos dyrlægen. Han var lidt øm ved albuen i højre forben, men der var ikke noget unormalt at mærke. Så hun mente at det nok ikke var noget alvorligt. Hvis vi ønskede det ville hun da gerne røgtenfotografer ham, men hun mente at dette ikke ville vise noget. Han får nu Metacam i 7 dage, så må vi så se om det var det.

Tak for update’n og fortsat god bedring med ham.
NB man kan også få dysplasi i albueleddet, så hvis ikke det forsvinder ville jeg anbefale røntgen… men håber selvfølgelig det er væk hurtigt

:slight_smile:

Hvis det ikke forsvinder bliver han da helt sikkert røntgen. Vi havde regnet med det skulle han i dag, så vi kom med ham fastende. (Det gav mig lige en fridag:høhø:)

[QUOTE=danpia;667438]Tak for update’n og fortsat god bedring med ham.
NB man kan også få dysplasi i albueleddet, så hvis ikke det forsvinder ville jeg anbefale røntgen… men håber selvfølgelig det er væk hurtigt

:)[/QUOTE]
Hvis det er dysplasi i albueleddet, ville det så komme fra den ene dag til den anden eller hvad:?. Ville dyrlægen ikke kunne mærke noget i leddet.:?