Nini og Ninja gider ikke tørfoder

Jeg ved godt, at vi kun har haft dem knap 1½ døgn, men de har slet ikke rørt deres tørfoder (Hills killingefoder). Til gengæld spiser de med stor appetit både vådt og råt.
Mon de får “for meget” vådt + råt (de får 3 gange om dagen og levner lidt) og jeg skulle give dem lidt mindre portioner, så de også har appetit til tørfoderet?

For min skyld måtte de gerne bare leve af råt og vådt, men hvordan dælen sørger vi så for, at de er dækket helt ind ift ernæringsmæssige behov?

(og lidt surt, at have for 500 kr killingetørfoder de ikke gider æde, når nu man har stram økonomi…)

Ernæringsmæssigt må de gerne leve af vådt og råt - de vil endda leve mere “rigtigt” på den måde. Det vigtigste er, at du skal sørge for, at vådfoderet er klassificeret som et fuldfoder (står på pakken/dåsen). Ellers kan de risikere at komme i mangel af vigtige vitaminer og mineraler.

Råt er godt til mange ting, men hvis det kun er kød, er det ikke fuldfoder og skal tilsættes et pulver for at dække kattenes behov ordentligt. Hvis der til gengæld er brusk/ben med i det rå, er problemet ikke så stort :slight_smile:

Mht. al den killingetørfoder, du har stående, så skal de selvfølgelig spise det. Mad er for dyrt til at smide ud, når budgettet er stramt :slight_smile: Jeg har én, der er lige modsat og helst kun vil spise tørt. Han får vådfoder med tørfoderdrys - måske du kunne prøve det samme startende med meget små mængder drys og så sætte mængden op gradvist :slight_smile:

[quote=Temple Bar;394066]Ernæringsmæssigt må de gerne leve af vådt og råt - de vil endda leve mere “rigtigt” på den måde. Det vigtigste er, at du skal sørge for, at vådfoderet er klassificeret som et fuldfoder (står på pakken/dåsen). Ellers kan de risikere at komme i mangel af vigtige vitaminer og mineraler.

Råt er godt til mange ting, men hvis det kun er kød, er det ikke fuldfoder og skal tilsættes et pulver for at dække kattenes behov ordentligt. Hvis der til gengæld er brusk/ben med i det rå, er problemet ikke så stort :slight_smile:

Mht. al den killingetørfoder, du har stående, så skal de selvfølgelig spise det. Mad er for dyrt til at smide ud, når budgettet er stramt :slight_smile: Jeg har én, der er lige modsat og helst kun vil spise tørt. Han får vådfoder med tørfoderdrys - måske du kunne prøve det samme startende med meget små mængder drys og så sætte mængden op gradvist :)[/quote]

Tusind tak for råd, det vil jeg prøve :tak:

Pt er det Lux vådfoder og der står det er fuldfoder.
Råt har været pangasiusfilet, sild og rejer, men jeg vil lave aftale med min fiskehandler om at afhente hele fisk/fiskerester hos ham, sådan med hoved og finner osv og så får de også kyllingevinger. Jeg vil også finde ud af om det er muligt at købe daggamle kyllinger og mus et eller andet sted…

[quote=Katze;394078]Tusind tak for råd, det vil jeg prøve :tak:

Pt er det Lux vådfoder og der står det er fuldfoder.
Råt har været pangasiusfilet, sild og rejer, men jeg vil lave aftale med min fiskehandler om at afhente hele fisk/fiskerester hos ham, sådan med hoved og finner osv og så får de også kyllingevinger. Jeg vil også finde ud af om det er muligt at købe daggamle kyllinger og mus et eller andet sted…[/quote]

Lux er fuldfoder, så det kan du roligt fortsætte med :slight_smile:

Hele rå fisk og hele kyllingevinger (og for den sags skyld lår) er supergodt til dem. Måske kan du også lave en god aftale med den lokale slagter om “affald” fra huggeblokken? Kattene er jo ligeglade med, at det ikke er pæne, reelle stykker - bare kvaliteten er der :slight_smile:

Hvis du præciserer, hvor i Østjylland, du bor, er der sikkert nogen, der kan hjælpe med daggamle kyllinger.

[quote=Katze;394078]Tusind tak for råd, det vil jeg prøve :tak:

Pt er det Lux vådfoder og der står det er fuldfoder.
Råt har været pangasiusfilet, sild og rejer, men jeg vil lave aftale med min fiskehandler om at afhente hele fisk/fiskerester hos ham, sådan med hoved og finner osv og så får de også kyllingevinger. Jeg vil også finde ud af om det er muligt at købe daggamle kyllinger og mus et eller andet sted…[/quote]

Jeg synes så ikke det er nogen ulykke hvis misserne ikke får tørfoder …Men det er min personlige holdning, og jeg har da selv en kat ( 4 år ) som aldrig i hendes liv har smagt tørfoder - Nu er alle mine 5 katte sunde og raske, men hende der ikke spiser tørfoder er nok den sundeste - Hun har de flotteste tænder, og har aldrig haft en sygedag.

Når/hvis du feks fodrer dem med noget oksefars, som jo er uden ben og brusk …Så kan du med fordel drysse lidt af dette produkt over - Det burde dække dem ind hvad angår vitaminer/mineraler og taurin

Men ellers er jeg enig med Mette ( igen ) en kat kan trives aldeles godt på vådt og råt …Når bare det våde er fuldfoder ( der gør såmæn heller ikke noget, de engang imellem får vådmad som ikke er klassificeret som fuldfoder.

Tanken om, at de skal 100% på vådt og råt tiltaler mig rigtig meget og giver, for mig, mening, så det vil jeg bestemt gøre.
Men HVIS nu de ville gide æde killingefoderet, så ville det være ok:tihi:, for 500 kr er skisme en stor udskrivning i vores regning.

Enig :slight_smile: Bare det ikke bliver for tit og/eller kombineres med råt uden tilskud. Jeg giver såmænd også selv vådfoder, der ikke er fuldfoder, men ikke som deres hovedfoder :slight_smile:

Nemlig …Mine får da ofte et par dåser til natmad som ikke er klassificeret som fuldfoder, men jeg ved jo osse at de er så rigelig dækket ind med dagens øvrige måltider.

[quote=Katze;394091]Tanken om, at de skal 100% på vådt og råt tiltaler mig rigtig meget og giver, for mig, mening, så det vil jeg bestemt gøre.
Men HVIS nu de ville gide æde killingefoderet, så ville det være ok:tihi:, for 500 kr er skisme en stor udskrivning i vores regning.[/quote]

Så må du prøve at drysse tørfoderet oven på deres vådmad - Men bliv ikke forbavset hvis de sorterer det fra :-). Hill’s tørfoder nægter ALLE mine at spise, og har altid gjort det, og jeg aner ikke hvorfor.

Hvis du må opgive at få dem til at spise det tørfoder du har, så prøv om du evt. ikke kan sælge det til en anden ‘slave’ herinde :slight_smile:

:inlove:

PS :

Der er smagsgaranti på alle Hills produkter - så måske kunne du få pengene tilbage eller bytte det til noget vådfoder ??

:kryds:

PS :

Der er smagsgaranti på alle Hills produkter - så måske kunne du få pengene tilbage eller bytte det til noget vådfoder ??

:kryds:[/quote]

Ja? Det vidste jeg ikke…hm, men jeg skal jo betale porto så, for skal vel returnere det?

:slight_smile:

Ehm… har du ikke købt det i DK ??

Hvis du har købt det udenlands f.eks. i Zoo-Plus - så må jeg melde pas - men der er helt sikkert andre, der kan træde hjælpende til ?

:ok:

[quote=Tante Tut;394151]:slight_smile:

Ehm… har du ikke købt det i DK ??

Hvis du har købt det udenlands f.eks. i Zoo-Plus - så må jeg melde pas - men der er helt sikkert andre, der kan træde hjælpende til ?

:ok:[/quote]

Zooplus.co.uk :frowning:

Jeg ville forsøge at få dem til at spise det i et stykke tid. Tålmodighed er en dyd med nogle katte :stuck_out_tongue:

Og ellers skal der nok være nogen, der vil købe rester, så du får i hvert fald nogen af pengene hjem igen :slight_smile:

Jeg opblødte lidt af det natten over og blandede i deres vådfoder- det spiste de lidt af, så nu prøver jeg langsomt at øge mængden og samtidig opbløde det mindre og mindre…så må vi se :slight_smile:

Og så lader jeg tørfoderet været deres natmad.

Artos nægtede også at spise tørfoder…han var ca 5 måneder da vi pludselig fangede ham i at stå og guffe løs af voksenfoderet :øhmm: siden den dag har han spist tørfoder…
Måske dine er på samme måde? pludselig en dag guffer de løs? ellers mener jeg at du gør det rigtige i at blande tørfoderet i vådfoderet og ellers give dem lødigt foder :smiley:

Det ser ud til misserne får det de skal have, men lur mig om ikke det er fordi de ikke gider killinge mad i tørfoder.
Mine killinger har aldrig kunnet lide killinge tørfodder, men altid spist voksen tørfodder. Så hvis jeg var dig ville jeg blande voksenmad i, så skal det nok glide ned. Med den kost du giver killingerne sker der ikke noget ved det, de får alt det de har brug for. Killinger i naturen får jo heller ikke tørkost til killinger, men alt det missemor giver dem.
Knus Elin

Nini spiser tørfoderet nu, men Ninja gider stadig ikke. Jeg tager våd + råt fra dem om natten (så står det heller ikke og lugter i stuen hele natten) og nu virker Nini helt a-ok med tørfoder. De får stadig våd + råt 3 gange dagligt. Så nu håber jeg bare at Ninja også ser fidusen…
Men når denne her 10 kg pose foder er væk, så får de derefter 100% vådt + råt.