Nobel påklædning

Ja, jeg skal bare høre hvad jeres mening er :?

Nobel påklædning…

Er det jakkesæt til mænd og kjole eller nederdel til kvinder?

Eller er det “bare” pænt tøj, som sagtens bare kan være bukser og en bluse til kvinder og cowboybukser og en skjorte til mænd?

Vil helst ikke troppe op i noget forkert tøj… :tihi:

I min bog er selv rene og hele cowboy bukser IKKE nobelt, det hører til under casual. Noblet er mindst jakke og bukser med folder, skjorte og slips. Til kvinder kan et sæt bukser med jakke til nød gå an, men jeg forventer liiiidt mere hvis kodeks decideret siger nobelt. Skørter af en slags… og det er muligt, at jeg er gammeldags :slight_smile: Jeg er faktisk ret afslappet indstillet til tøj, men hvis jeg bliver bedt om at stille i nobelt dress, så får den lidt mere skrue end normalt.
VH
Susanne

Nobelt, jeg forstår det som elegant i denne sammenhæng. Stilfuldt, klassisk - så selvom jeans er en klassiker, så ville jeg ikke regne dem for elegante.
Hvis du tænker ‘elegant’, så går du nok ikke helt galt i byen. Der findes jo også kvinde-festdragt med bukser, f eks dame-smoking :slight_smile:

Jeg vil gerne have det uddybet lidt mere. Er det i en invitation - og til hvad, at det er nævnt? Eller generelt?

Det er galla premieren til “We will rock you” i Forum jeg skal til, og på billetterne står der “nobel påklædning”… Men jeg gider ikke troppe op i gallakjole, hvis det også er ok jeg “bare” har sorte bukser, en pæn bluse og en sort jakkesætsagtig jakke på :slight_smile: Føler mig ikke super godt tilpas i kjoler eller nederdele…

Cowboybukserne er så droppet, så må der findes et par stofbusker frem :slight_smile: Man mon manden skal have slips og jakke på, eller er en skjorte alene nok…?

Nobel påklædning indebærer for mænd jakkesæt eller bukser/(blazer)jakke, skjorte OG slips…og ikke noget med kondisko/gummisko (selv om man ofte ser den kombination til jakkesæt)

For damer indebærer nobel påklædning IKKE bukser under nogen form, men derimod nederdel/bluse evt. blazer…eller kjole…og nederdel og kjole ikke forstået som miniskørt med flæser fra H & M, men mere sådan klassisk stil…

[QUOTE=Camissen;548359]Det er galla premieren til “We will rock you” i Forum jeg skal til, og på billetterne står der “nobel påklædning”… Men jeg gider ikke troppe op i gallakjole, hvis det også er ok jeg “bare” har sorte bukser, en pæn bluse og en sort jakkesætsagtig jakke på :slight_smile: Føler mig ikke super godt tilpas i kjoler eller nederdele…

Cowboybukserne er så droppet, så må der findes et par stofbusker frem :slight_smile: Man mon manden skal have slips og jakke på, eller er en skjorte alene nok…?[/QUOTE]

ja så synes jeg selv arrangøren roder lidt rundt i begreberne, for gallapremiere er ikke lige det man vil forbinde med “nobel” påklædning…nobel påklædning plejer at være til mere formelle arrangementer.

Til en gallapremiere tænker jeg mere “fest” altså godt nok jakkesæt som jo er festtøj til herrer, men mere fest/gallatøj til damer.

Jeg tror egentlig bare de mener, at de ikke gider folk troppe op og ligne vagabonder i tøjet…altså mere som “ordentlig og pænt” klædt på til lejligheden

[QUOTE=Felis;548368]ja så synes jeg selv arrangøren roder lidt rundt i begreberne, for gallapremiere er ikke lige det man vil forbinde med “nobel” påklædning…nobel påklædning plejer at være til mere formelle arrangementer.

Til en gallapremiere tænker jeg mere “fest” altså godt nok jakkesæt som jo er festtøj til herrer, men mere fest/gallatøj til damer.

Jeg tror egentlig bare de mener, at de ikke gider folk troppe op og ligne vagabonder i tøjet…altså mere som “ordentlig og pænt” klædt på til lejligheden[/QUOTE]

Ja, det var også det jeg tænkte… Altså at man bare skal være pænt klædt, så man ikke ligner noget katten har slæbt ind… :tihi:

Og der kommer da sikkert også noget tv i en eller andenform, men satser da mere på de vil tale med evt. kendte mennesker, og bestemt ikke mig… Så vil ikke troppe op i en kjole, hvis jeg kan undgå det :smiley:

Her Topshop Clothing, Shoes & Accessories | ASOS

kan man f.eks. finde nogle meget gode kompromisser til en buksepige, der skal være “nobel”. Der er da indtil flere af de bukser, jeg selv kunne finde på at troppe op til fest i :slight_smile:

Men ellers vil jeg give Felis ret i, at “nobel” ikke er det ord, jeg ville bruge til at beskrive påklædningen til en gallapremiere.

Det kommer så sandelig an på faconen og materialet. :slight_smile:
Jeg har f.eks. et par lange, sorte bukser i tyndt, plisseret crepe og et par i østersfarvet silke.
Dertil bruger jeg flotte storskjorter - til de ensfarvede et løstbundet bredt slips.

… siger jeg, der ellers går i joggingtøj til daglig og sweaters, kattene har kartet op, så de ligner angora med udtrækstråde :høhø:

Ok, tror jeg har en idé om hvad der er ok at tage på efterhånden… Og satser på det ikke indebærer en kjole for mig :slight_smile: Ellers må jeg tage kunstigt skæg på og lade som om jeg er en mand… :klapper:

ja hvad er nobel påklædning nu tildags, jeg vil gå så langt som til at sige at det der med at nobel påklædning er lig med jakkesæt og slips er vist noget som hører fortiden til og som tilhører vores forældres generation(for de fleste af os ihvertfald).
en nobel påklædning ka jo fint være et par pæne bukser og en flot skjorte.
selvfølgelig hvis man skal til noget galla af en art er en smoking nok nr 1.

[QUOTE=Johnny;548770]ja hvad er nobel påklædning nu tildags, jeg vil gå så langt som til at sige at det der med at nobel påklædning er lig med jakkesæt og slips er vist noget som hører fortiden til og som tilhører vores forældres generation(for de fleste af os ihvertfald).
en nobel påklædning ka jo fint være et par pæne bukser og en flot skjorte.
selvfølgelig hvis man skal til noget galla af en art er en smoking nok nr 1.[/QUOTE]

Så må mange af de unge mennesker jeg kender være gammeldags. De har nemlig jakkesæt og ved også hvornår det er passende at iklæde sig det :slight_smile:

I dette sammenhæng vil jeg påstå at nobel påklædning er samme påklædning som du vil iføre dig når du skal spise på en pæn restaurant :slight_smile:

jeg ville vælge en aftenkjole - IKKE en galla men en stilet aftenkjole :slight_smile: - så er du ikke forkert på den ligemeget hvad der så end menes med nobelt :slight_smile:

Jo, men hvis man nu føler sig forkert i en kjole, så nytter det jo ikke. Jeg synes bestemt, det lyder som et arrangement, hvor et pænt sæt med bukser, bluse og jakke vil være absolut tilstrækkeligt. :ok:

En kjole magen til den som Sarah Brightman har på da hun synger sammen med Andrea Bocelli må da lige være sagen :høhø:

//youtu.be/f_JLkIOnq04