Nogen, der har erfaring med pelsmider?

Chili er afleveret hos dyrlægen i morges. Til årligt tjek og vaccination, men hun skal også testes for blærebetændelse - og pelsmider, som dyrlægen nu tror, det kan være, der giver hende (og Asani) kløe. Jeg havde selv gættet på øremider, men det så ikke ud til at være tilfældet.

Det kunne måske også passe meget godt, for jeg har i en periode bemærket, at de begge har meget skæl. Jeg vidste bare ikke, det kunne være tegn på pelsmider.

Nogen, der har erfaring med sådan nogle kryb? Iflg. Netdyredoktor skulle det ikke være så svært at komme dem til livs?

Dyrlægen mente, at stress i forbindelse med kløe godt kan have gjort, at Chilis trang til at tisse ved siden af bakken er blevet aktiveret. Og måske kan det også have givet hende blærebetændelse. Det er før set, at hun har fået det af stress.

Måske er det også kløe, der har været årsag til Asanis sår på hagen - og slet ikke hageeksem.

Vi må se, hvad resultatet af hans undersøgelser bliver. Men umiddelbart lyder det meget rigtigt, at det kan være sådan noget.

Nå men det bliver da lidt spændende at høre hvad han siger så. Det kunne da være rart hvis det var noget der var nemt :wink: Hvordan med Asanis sår på hagen, er det blevet bedre ?
God bedring til dem begge.

… også skal jeg da vist lige på Google og læse om hvad det er for nogle fætre

Vores blåkappe kanin havde for et par år siden pelsmider i nakken og mellem skuldrene. Det blev behandlet med nakke dråber. Jeg mener det var ADVANTAGE VET, i hvertfald var det beregnet til katte.

Efter en uge var det helt væk.

1 Synes om

Tak for svar. Det viste sig selvfølgelig, at det ikke var pelsmider. Da der heller ikke var spor af lopper, tester de nu for ringorm :unamused: Jeg får svar i morgen.

Men hvis det nu ikke er pelsmider, lopper eller ringorm - hvad kan så få dem til at klø? Begge to. Hvis det bare var den ene, kunne det være så meget, men det er dem begge.

kan huske da Cillie kom, hun havde “skæl” …der viste sig at være luseæg da de kom under mikroskop …men advantage, så var de væk

Men dyrlægen har jeg kigget i mikroskopet for at finde ud af, om det var pelsmider. Jeg håber da, han også ville kunne se, hvis det var luseæg :slight_smile:

det kan tænkes at det ikke er det første der falder ham ind …det er da nogle år siden …men som jeg husker det, blev der dømt skæl, og først senere luseæg…og lus hos kat er da vist relativt sjældent …håber det er noget simpelt

Jeg boede samen med en pels-Mide i små 10 år … det var ikke så slemt :flode:
Men dyrlægen fik ram på den til sidst …

6 Synes om