Nogen der har erfaring med Royal Canin Light Weight Care?

Vores tre katte får lige nu RC Digestive Care, da de to af dem har ret sart mave. Det foder fungerer rigtigt fint.

Desværre er to af dem ved at blive lidt overvægtige, og derfor overvejer jeg at skifte over til RC Light Weight Care. Men jeg er lidt bange for, hvad det vil gøre med deres maver. Jeg vil selvfølgelig sørge for en langsom overgang, hvor jeg blander de to fodertyper.

Er der nogen, der har erfaring med at give RC Light Weight Care til katte med sart mave?

Hilsen Mia

Jeg har egentlig kun to erfaringer med Royal Canin…
1 Min ene kat kan af en eller anden årsag ikke tåle nogen af varianterne - heller ikke dyrlægeseriens hypo-allergenic.
2. samtlige mine katte bliver smældfede af alle varianterne - dog mest af netop digestive og lightversionerne :S

Jeg ville forsøge mig med vådfoder i større mængde fremfor enhver form for light-tørfoder.

Tak for input :slight_smile:

Jeg har prøvet noget light-foder for en del år siden, jeg kan ikke huske mærket, men jeg synes ikke, det havde anden effekt, end at de bare spiste mere af det (det er lidt svært at afgrænse mængderne, når tre katte har mad stående sammen).

Måske skulle jeg bare prøve at købe en lille pose af det i første omgang…

Det er mest et problem for vores yngste kat på knapt 8 måneder, som er blevet lidt tyk om maven. De andre to trives egentligt fint nok vægtmæssigt, den ene har absolut ikke behov for at tabe sig, men ham havde jeg tænkt at jeg kunne give lidt ekstra ved siden af.

Jeg ved det ikke helt… :slight_smile:

Jeg tror mere på at du ødelægger hans spisemønster ved at give ham et foder, der indeholder flere kulhydrater, hvilket i kattes naturlige diæt blot udgør en 5% ca., og ved det netop får ham til at spise mere. Giv ham på 8 mdr. lidt ekstra vådfoder og noget ekstra motion (leg med drillepind et par gange om dagen etc.) i stedet er mit råd :slight_smile:

Tror I, at han vil spise mindre tørkost - de har det stående fremme hele tiden - hvis jeg giver ham vådfoder oveni?

Jeg bruger laaaang tid hver dag på at aktivere ham - han kan apportere, så jeg kan kaster legetøjsmuse, han løber efter den og henter den og kommer tilbage med den og så kaster jeg den igen osv. Det kan vi bruge hele aftenen på :slight_smile: Jeg er ret fokuseret på at holde ham i gang, også fordi at hvis han keder sig og har for meget energi, driller han de andre…

Sjenja - Ja, det tror jeg. En 2-300 gram vådfoder om dagen (øg dosis gradvist for mavens skyld) fordelt over 1-3 måltider bør gøre ham mere mæt og derved spiser han mindre tørkost, som feder en del ift hvor meget det mætter :slight_smile:

Jeg har faktisk aldrig tænkt over, at vådfoder mætter mere ift. kalorieindholdet end tørfoder, men det giver jo egentligt lidt sig selv, der er jo meget mere væske i - det er vel det samme som med frisk og tørret frugt :slight_smile:

Lige præcis Elvis - den yngste - har heldigvis ingen problemer med sart mave og er heller ikke kræsen, så det vil jeg da prøve, og se om det hjælper.

Jeg har gennem mange år fodret med Royal Canin produkter, og har sådan set været godt tilfreds med det.
Foderblandingen bestod bla. af Digestive og Light / Sterilised- produkter, men mine katte spiste for meget og blev lidt for runde. Om det var fordi foderet smagte ekstra godt, el. om det var fordi de ikke blev ordentlig mætte, må du spørge dem om :høhø: Jeg besluttede, at skifte foder til Hill’s c/d, Urinary Stress Reduced Calorie (med et lille dash Kingsmoor) og resultaterne udebliver ikke. Min ene kastrerede hankat vejede i april 7,93 kg. I dag viser vægten 7,3 kg.
Den anden vejede 7,2 kg. i april og i dag 6,5 kg. Mine fertile piger holder til gengæld vægten, hvilket er perfekt. Jeg er enig med de andre: vådt er godt :cool2: og mine katte får også dagligt vådkost (som ham på 6,5 kg. ikke rører med en ildtang. Han vil KUN spise tørkost)

Vi har fodret med Hills i/d i en periode, men jeg synes RC Digestive fungerer bedre - bortset fra vægten. Også fordi stykkerne er større, så de skal tygge dem - de små kugler fra Hills sluger især den ene kat bare hele og så får han spist så meget på så kort tid, at det kommer op igen. Det sker stort set slet ikke med RC Digestive.

Vi har også fodret med Hills k/d i en del år, det var OK, men samme problem med de små madstykker. Jeg synes egentligt Digestive fungerer rigtigt godt, bortset fra at den “lille” er blevet lidt tyk.

Men nu har jeg givet dem vådkost både i går aftes og her til morgen. Så prøver vi med det i en periode og ser om det har en effekt :slight_smile: