Nogen der har mod på at rådgive?

Vi havde egentlig besluttet at Aslan skulle være enekat, da vi ikke ville gamble med Aslans liv ved at få en lille ny.

Vores dyrlæge havde sagt om en ny killing: “Det er jer der skal tage valget, men I skal vide at der er en risiko forbundet med en killing for Aslan, den er lille men den er der!”. Selv en mikroskopisk risiko var vi ikke villige til at løbe - vi havde lige mistet Malou.

Som tiden gik hagede jeg mig fast i ordet “lille”. “Lille risiko” for at det gik galt, var jo lig “stor chance” for at dent gik godt!

Ville jeg kunne bære at miste Aslan blot fordi jeg ønskede en lille ny?

Sagde min dyrlæge at: “Får I en ny killing så udvikler Aslan med garanti FIP!” så var der ingen tvivl i mit sind. Aslan kommer først!

Kunne Aslans glæde ved en lille legekammerat, såfremt det gik godt, opveje den risiko der var for at det kunne få galt???

Jeg kontaktede efter megen overvejelser min dyrlæge og fik afvide hvilke forholdsregler jeg skal tage hvis og såfremt jeg beslutter mig for en ny killing med de risici det indebærer, men som hun sagde der er jo altid en risiko for at der kan ske vores dyr noget.

Vi har besluttet at den risiko vi løber ved at få en killing, opvejes af den glæde som vi kan berige Aslans og vores liv med ved at få endnu en kat.

Vores holdning har altid været at ethvert dyr har brug for en artsfælle - vil dog understrege at Aslan, imod hvad jeg tror på, faktisk trives som enekat. Håber vitterlig at han vil acceptere en lille ny og at de bliver til årlang glæde for hinanden.

Vi har kig på såvel en brite som en NFO og hold da op hvor er den svær.

Jeg skal nok lade være med at opstille en liste over alle de overvejelser og kriterier der har indflydelse på vores valg.

Det jeg godt vil høre andres mening om er:

Brite eller NFO - hvorfor?

Hun eller Han - hvorfor?

Jeg ved at mange af jer har hjulpet inde på XX i vinters, men nu er vi nede på to racer og ja stadigvæk to køn -thumbs

Mai - din evige kæmper. Jeg vil stadig anbefale en hankat, hvis du vælger at få en kat mere - og en NFO er en skøn skabning som jeg har indtryk af kan med stort set alle andre racer -forelsket -forelsket

Jeg siger ikke noget Mai -nananana

-kramer

-tihi -tihi -tihi

Vi har 2 han Briter og de trives fantastisk sammen! -forelsket Desuden synes jeg at det er en god ide at du køber en han til din Aslan da jeg har erfaret at drenge leger bedst da tøserne ikke er nær så glade for et lege så “voldsomt” som hannerne gør. Så tror jeg at han vil få glæde mest glade af en han-kammerat. Men det er bare min erfaring. Og vælg en Brite da de er en så evig hengivne og kan lege vildt og samtidig verdens største nusse-pusse trold! -thumbs

Årh, Mai - Jeg kan sagtens forstå dig og jeg er sikker på, at det vil komme til at gå godt.

Jeg kan ikke råde dig i forhold til en brite, men jeg kan sige, at jeg til enhver tid vil foretrække en hankat. Mine hankastrater er meget mere sociale/kælne og knap så “egne” som vores hunkat. Vores hunkat bestemmer selv farten såvel i forhold til os som vores andre katte. At der så er noget uhyre charmerende ved en elegant hunkat på stietter og med røde negle (billedligt talt), det er så noget helt andet. Skulle jeg udvide flokken med flere katte, ville jeg til enhver tid vælge en han (også selvom jeg er dødforelsket i Ingeborg Skjern…).

Skovkattene er jo meget aktive katte, som benytter enhver chance for at udfolde sig og det kan jeg forestille mig, vil være lidt anderledes end en brite - du vil være overrasket over f.eks. deres springkraft - i løbet af et splitsekund sidder de ovenpå køkkenskabet -what

Jeg tror ikke, at du skal hænge dig så meget i racen -specielt ikke, hvis du vælger en hankat - de er livsnydere og gode til at affinde sig med hinandens selskab. Se på katten og hvordan den er, bor etc. og foretag så dit valg.

Pøj pøj med det hele og hold os endelig opdaterede. [bigloony]

Hunner kan sandelig også være sociale/kælne -høhø Jeg har selv nogle piger, der sagtens kunne sidde på skødet af mig i døgndrift, alt imens jeg bare kælede og nusede med dem -hæhæ

Hunner kan sandelig også være sociale/kælne -høhø Jeg har selv nogle piger, der sagtens kunne sidde på skødet af mig i døgndrift, alt imens jeg bare kælede og nusede med dem -hæhæ[/quote]

Ja, det ved jeg [bigloony] Vores Hera er sandelig også kælen men slet ikke på samme måde som vores hanner. Nu er det jo også bare, hvad jeg ville vælge og det ville være en han. [bigloony]

Nå - der er åbenbart en el. anden forhistorie, og den kender jeg jo af gode grunde ikke, da jeg kun har været her i kort tid.

Jeg kender heller ikke din Aslan - ved ikke hvor gammel han er el. type.

Jeg kan kun sige, at når jeg har rådgivet andre i samme situation, hvor man står og gerne vil ha en ny kat ind, har jeg foreslået at tage TO nye killinger ind. Og det gør jeg fordi min erfaring siger, at den gamle kat får fred til sit liv og de to nye kan så terrorisere resten af hjemmet - sammen. -rofl Du siger også, at Aslan måske vil nyde at være alenekat - hvorfor skal han så også belemres med een ny irriterende killing ??

Og så må jeg jo lige kommentere din dyrlæges bem. om udvikling af FIP. . . . . -what ohhhh ve ohhhh skræk - tænk på hvor tit vi tager nye katte ind i vore katterier, så skulle det meste af Danmarks katte være døde af Fip på nuværende tidspunkt -hammerhead

Og hvilken race skal du så vælge - jaaaaaaa - så ku’ du jo tage een NFO og een Britte - og evt. een af hver køn - der er mange muligheder. Jeg er sikker på at Asland er græsk-Kartolsk, det er vist mere dit behov der skal dækkes her -lovelove

Nå. . . kan være jeg kommer med flere bem. når jeg har tænkt lidt . . . -fløjte -kaffe

Nu deler Mai og jeg dyrlæge og jeg læser faktisk ikke Mais bemærkning sådan. Risikoen kommer vi jo aldrig udenom og stressfaktoeren må alt andet lige være mindre, hvis der ikke kommer en ny kat.

Gugger.

Jeg bor i et rækkehus hvor vi max. må have to husdyr, så to killinger er udelukket.

Aslans forhistorie er ikke herinde, men jeg kan fortælle at det er yderst vigtigt at vi får en lille ny killing der ikke stresser Aslan, da han har været meget igennem som har svækket hans immunforsvar - sygdomsmæssigt har han blandt så meget andet haft corona. Det er pga det lave immunforsvar øget risiko for at Aslan kan udvikle FIP - vi mistede hans søster i januar pga. af det, så vi vil gøre alt for at mindske risikoen for at det sker igen.

Et andet krav er f.eks også at killingen skal have coronavira i blodet.

MB. -thumbs

Pernille H.

Mht. Ingeborg så -forelsket -forelsket -forelsket -forelsket men navnet -uh -uh … det tager vi to lige have en snak om på et tidspunkt.

May-Britt S.

Jeg kan kunne ikke lade den ligge, jeg har jo været “skruk” siden jeg fik Malou og Aslan. -kat3 -kat4 -katcry -fløde1 -playkitty1 -catsleep -kattedans -ballonkitty [3dog-bone.gif] [3d-cat–playing.gif] [cat01.gif] -fe -fløde

-engel Navnet - ja, hvis da bare der var en regel om, at den person som navngav, skulle købe katten - Jeg har forsøgt at forklare Lars, at det forholder sig sådan. Han siger, at han ikke kender til sådan en regel -høhø

-engel

Navnet - ja, hvis da bare der var en regel om, at den person som navngav, skulle købe katten - Jeg har forsøgt at forklare Lars, at det forholder sig sådan. Han siger, at han ikke kender til sådan en regel -høhø
[/quote]

Altså Lars -øøøvvvs Sig mig engang, holder den mand sig slet ikke opdateret -muhaha
Jo, det er præcis som du siger Pernille, så hvad venter han dog på -felixsylvester -bøllebank

-nananana -hæhæ

Ja - det er jo en helt anden sag så, det kan jeg da godt se, og så vil mit bud jo så absolut være noget helt andet. . . . . jeg tror jeg ville lade Asland ha’ sit territorium i fred og nyde hvert menut i eget selskab + jeres -playkitty1 -sexsex

Vi bor også et sted hvor vi kun må ha et par katte, men da vi flyttede fra vores hus i feb. og stod med 6 stk. så blev vi altså nød til at smugle et par stykker mere med - tys tys. . . -shhhh

Mai, tag ud og besøg opdrættere af skovkatte, sølvbri eller hvilken race du kunne tænke dig. På den måde kan du finde ud af om kattene har et temperament der passer til dig og familien og Aslan.
Men lad være med at købe en killing uden at se den først og opleve den hjemme hos sin opdrætter.

Marina

Mai - har du fået tænkt dig frem til en konklusion? -pote

Troldemor.

Omstændighederne (og kan ikke lade være med at føle at Malou og Aslans opdrætter) var skyld i at jeg ikke kunne få Aila.
Min (nå ja din) lille smuksak kunne jo ikke komme hjem til to syge killinger. Men jeg følte lidt at jeg mistede både Malou og Aila indenfor kort tid. Heldigvis har Aila det jo godt over-there.

Marina.

Du kender jo Aslan og min familie.

Jeg er ikke i tvivl om at en NFO vil overleve Lærke, men vil en brite? Og passer Aslan sammen med en NFO.

Det er sådan nogle tanker jeg går og gør mig oven alle de andre ting jeg skal have med i mine overvejelser.

Eva K.

Uh nej da. Den beslutning når jeg heller ikke frem til sådan lige de næste par dage.

Jeg kan ikke beskrive hvor rørt jeg er over at I (I ved selv hvem I er) opdrættere “tør” sælge mig en killing. Det varmer så utroligt meget at jeg ikke er total blacklistet som killingekøber. -gruppekram og jeg ville ønske at jeg kunne få en fra jer alle sammen - det har jo altid været min drøm at få en hel sækfuld “blandet guf!”, men det tror jeg er lige rigeligt for Aslan og så er der lige husreglerne at tage hensyn til…

Helt enig - jeg vil helt sikkert også anbefale, at du tager hjem til opdrætteren - og meget gerne til flere forskellige opdrættere.

Jeps, dem har vi også nogen af her i husholdningen ss Men vil nok råde dig til en dreng som så mange andre også gør. Tror to drengen for et speciel bånd sammen. Ang. racerne så har jeg haft briter og NFOér sammen, men tror briten måske vil sætte pris på en af samme race, da min erfaring viser briterne hurtigere bliver voksne og mere rolige og kan stresses af de mere livlige NFO´er

MVH
Gitte

Jeg ville vælge en killing der er i sind er som Aslan. Så spørg godt ind til temperamentet når du tager ud og kigge. Om du skal vælge Britte eller Skovkat kan jeg ikke svare på, men vil mene du hvad sind angår rammer bedst med samme race.
Også jeg ville også vælge en lalleglad han, de er nu mindre dominerende som kastrater end finkerne kan være