Nogen der ved, hvor meget en voksen Birma skal veje?

Hej allesammen :slight_smile:

Jeg har en Birma killing, som skal kastereres i næste måned. Han er 5 mdr. gammel og vejer lige omkring 2,5 kg - måske en anelse mere. Mon det er en normal vægt, eller er det i overkanten?

Han spiser meget lidt tørfoder, på trods af, at han har det aller bedste at vælge imellem (RC Kitten, RC Maine Coon killinge-foder og Pro Plan til killinger). Han vil meget hellere have vådfoder, som oftest består af kogt kylling, torskerogn, makrel eller laks.

Jeg vil jo helst ikke overfodre ham, men hvis han kun har sit tørfoder til rådighed, så har jeg en hylekoncert uden lige… Han er virkelig et stort tiggehoved og en ædedolk :høhø:

Så mon han allerede nu er lidt overfodret, eller kan jeg roligt fortsætte med at fodre, som jeg gør nu?

Tusinde tak på forhånd for hjælpen - og en skøn mandag til jer :hjerte:

Kh. Helle & Milo

Det vådfoder du nævner er det noget du selv koger til ham, eller er det noget færdigt ?

For hvis det er noget du selv koger og det er muskelkød kan han komme til at mangle vitaminer og mineraler (feks kalk til dannelse af knogler).

Min birma dreng på 6 mdr vejer 3200.
Min birma dreng på 11 mdr vejer 4400.
Min birma på 3 1/2 mdr vejer 1900/2000.

Bare til sammenligning.

Det er en fin vægt til en lille birma-dreng. Lad ham endelig æde alt hvad han har lyst til! Det er ikke usædvanligt at speciel de unge hanner æder så det vælter ud af knaphullerne - og når så de bliver et år gamle, så taber de helt af sig selv hvalpefedtet igen.
VH
Susanne

Tusinde tak for svar :slight_smile:

Det vådfoder jeg giver ham, er noget jeg selv koger til ham. Og torskerogn og makrel er fra dåse. Men jeg er glad for at høre, at hans vægt ikke er helt tosset - og at hans glubende appetit også er normal :wink:

[QUOTE=MisMilo;666223]Tusinde tak for svar :slight_smile:

Det vådfoder jeg giver ham, er noget jeg selv koger til ham. Og torskerogn og makrel er fra dåse. Men jeg er glad for at høre, at hans vægt ikke er helt tosset - og at hans glubende appetit også er normal ;-)[/QUOTE]

Du skulle prøve at købe noget Almo Nature eller Felina Porta 21 dåsemad til ham. Det fåes i lækre varianter med tun, makrel,kylling osv. Du kan finde det på Zooplus

Helt enig, der er også Bozita også fra zooplus, eller Lux fra Aldi. Der er også nogle af dem de har i Maxizoo som er udemærkede produkter.

Host host…tror ikke du får ret mange birmaer til at spise Lux, mine nægter pure ihvertfald.

[QUOTE=Chicabee;666250]Host host…tror ikke du får ret mange birmaer til at spise Lux, mine nægter pure ihvertfald.[/QUOTE] nå her går det nu ganske godt men vi har jo også kun 14 ;O) og alle dem jeg anbefaler det ELSKER det

[QUOTE=MisMilo;665859]Hej allesammen :slight_smile:

Jeg har en Birma killing, som skal kastereres i næste måned. Han er 5 mdr. gammel og vejer lige omkring 2,5 kg - måske en anelse mere. Mon det er en normal vægt, eller er det i overkanten?

Han spiser meget lidt tørfoder, på trods af, at han har det aller bedste at vælge imellem (RC Kitten, RC Maine Coon killinge-foder og Pro Plan til killinger). Han vil meget hellere have vådfoder, som oftest består af kogt kylling, torskerogn, makrel eller laks.

Jeg vil jo helst ikke overfodre ham, men hvis han kun har sit tørfoder til rådighed, så har jeg en hylekoncert uden lige… Han er virkelig et stort tiggehoved og en ædedolk :høhø:

Så mon han allerede nu er lidt overfodret, eller kan jeg roligt fortsætte med at fodre, som jeg gør nu?

Tusinde tak på forhånd for hjælpen - og en skøn mandag til jer :hjerte:

Kh. Helle & Milo[/QUOTE]

vægt er liniebestemt, så har du nogle af de små linier i din kat, så er det fin fin størrelse, og er det store linier, som vejer 2 kg om 12 uger gammel, ja så syntes jeg han er lille.

Det er aldrig nemt at give korrekt vejledning, hvis forhistorien ikke er synli ;O) * ved ikke hvor du har din dejlig birma fra, men måske ved du hva han vejede da du fik ham, og kan bruge det til pejlemærke. Det er flot hvis han tager 100 gram på pr. uge

Hilsen Heidi og birmabanden

Tusinde tak igen :slight_smile: Jeg vil i hvert fald forsøge mig med det dåsefoder I anbefaler. Han er købt hos opdrættet www.chankaja.dk og han vejede 1300 g. da jeg fik ham som 12 uger gammel. Jeg har stamtavle på ham, så jeg kender både til hans mor, bedsteforældre og søskende - og de er ikke voldsomt store i det, tror de sådan er meget “normale” :slight_smile:

han har en flot vægt i forhold til sin 12 ugers vægt

Charlotte og Jan er så søde og dejlige mennesker

Heidi

[QUOTE=Con Meo;666283]han har en flot vægt i forhold til sin 12 ugers vægt

Charlotte og Jan er så søde og dejlige mennesker

Heidi[/QUOTE]

Ja, de er virkelig søde, og tager sig rigtig godt af deres birmaer :slight_smile: Jeg har nu bestilt Bozita og Almo Nature vådfoder hos Zooplus, og så må vi se, hvad Milo siger til det.

Men jeg skal altså ikke være voldsomt bekymret for, at han ikke spiser så meget tørfoder, så længe vådfoderet er af god kvalitet?

[QUOTE=MisMilo;666335]

Men jeg skal altså ikke være voldsomt bekymret for, at han ikke spiser så meget tørfoder, så længe vådfoderet er af god kvalitet?[/QUOTE]
Nej det syntes jeg ikke du skal være bekymret for…jeg har flere forkælede trunter herhjemme som aldrig rører tørfoder, men som kun spiser varieret vådfoder og hjemmelavet mad. Min erfaring siger at de fleste bimser går i tørfoderet frivilligt når de har skiftet tænder.

Åh, det var godt, så er jeg mere rolig :slight_smile: Det er heller ikke fordi, han slet ikke rører sit tørfoder… Han spiser vel hvad der svarer til 1-2 spsk. hver dag, men han vil altså aller helst have vådfoder.

Tak for dit svar :slight_smile:

Min lille bimse herhjemme, elsker også Lux… :slight_smile: