Nogen som ved noget om mac og virus?

Tror jeg har fået virus på min mac. Jeg har Lion og bruger Spohos som virus program, men den reagere ikke når jeg køre scan.
Får popup vinduer hver gang jeg holder musen over noget, og der åbner sig reklame vinduer hele tiden. Nogle ord i tekster bliver også til reklame links, på alle sider. Især De Radikale popper konstant op. Det er virkelig sådan noget som giver een lyst til at stemme på dem, eller noget.
Overvejer om jeg må formatere maskinen og evt investere i et nyere OS. Bare dyrt og irriterende stort arbejde at skulle geninstallere alle programmer og flytte alle filer frem og tilbage. Så hvis nogen kender en løsning på problemet vil jeg meget gerne høre.

Mener forresten at jeg har fået den via denne side www.cokeandpopcorn.ch, bare til advarsel…

Eksempler:

Sådan ser denne side ud for mig :wittsend::wittsend::wittsend:

Jeg kan ikke lige løse dit problem; men generelt må man forvente flere og flere vanskeligheder med et forældet operativsystem. Sidste release af Lion er nu halvandet år gammel. Og der er kommet to versioner siden.

Så man bliver nødt til - med mellemrum - at opgradere. Det er ikke så slemt hos Apple. Hvis opgraderingsspringet ikke er for langt. Operativsystemet installerer sig selv, og programmer og data kører videre.

Ind i mellem skal man også opgradere hardware = købe ny computer. Så får man jo også et nyt operativsystem. :slight_smile: Med Mac skal man ikke gøre det lige nu. Jvf. http://buyersguide.macrumors.com

Mht. dine pop-up vinduer, så abonnerer et regeringsparti næppe på en virus. Det er snarere dine indstillinger/preferences i Safari, der er blevet ændret. Prøv f.eks. at blokere for pop-up vinduer i security.

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;1169005]Jeg kan ikke lige løse dit problem; men generelt må man forvente flere og flere vanskeligheder med et forældet operativsystem. Sidste release af Lion er nu halvandet år gammel. Og der er kommet to versioner siden.

Så man bliver nødt til - med mellemrum - at opgradere. Det er ikke så slemt hos Apple. Hvis opgraderingsspringet ikke er for langt. Operativsystemet installerer sig selv, og programmer og data kører videre.

Ind i mellem skal man også opgradere hardware = købe ny computer. Så får man jo også et nyt operativsystem. :slight_smile: Med Mac skal man ikke gøre det lige nu. Jvf. http://buyersguide.macrumors.com

Mht. dine pop-up vinduer, så abonnerer et regeringsparti næppe på en virus. Det er snarere dine indstillinger/preferences i Safari, der er blevet ændret. Prøv f.eks. at blokere for pop-up vinduer i security.

vh

Andreas[/QUOTE]

Nej, du har ret i at det lyder underligt at f.eks. De radikale skulle gøre det, den tanke har jeg også haft. Ved bare ikke hvad jeg skal tænke på det som ellers, for jeg har ikke aktivt været inde og ændre noget på min computer og jeg har ikke installeret noget så vidt jeg ved. Det er kommet efter jeg har været inde på den side og se serier, og de reklamer som popper op som hele faneblade er de samme som er på den side og som kommer frem, hver gang man starter et nyt afsnit, derfor jeg tror det er noget som kommer derfra… Noget jeg også synes er underligt er de links som kommer i tekster som f.eks. herinde på forum.
Ved dog ikke præcis hvordan man definere en virus, men med ordet mener jeg “irriterende program som har installeret sig selv og ikke kan fjernes” :stuck_out_tongue:

Håber ikke min maskine skal skiftes ud, den er “kun” fire år gammel, ved godt at computere hurtigt forældes, men håber da den har et par år i sig endnu, da den har en dejlig ssd harddisk og virker hurtigt selv når jeg køre mange tunge programmer samtidig. Dette er faktisk det eneste problem jeg nogensinde har haft med den. Men nyt styresystem skal der måske til, trods alt også billigere end en ny computer og hvis du siger man bare kan installere det direkte uden at skulle flytte alle filerne først lyder det også ret nemt. Alternativet er vel at jeg vil blive ved med at få flere problemer jo mere forældet Lion bliver, går jeg ud fra…

Tror desværre ikke det er noget med mine indstillinger, men det kan sagtens være noget jeg ikke ved, det eneste jeg kan komme i tanke om er popup blokering og den er slået til og inden sider er tilføjet som undtagelser (bruger firefox):

Jeg har også slettet alle midlertidige filer, cookies osv…

Noget andet jeg ikke forstår er at der kommer reklamer i toppen af f.eks. facebook steder hvor de ikke plejer at være og kattegale, hvor jeg bestemt mener der ikke plejer at være reklamer når man er logget ind, og der står endda “Adds not by this site” eller sådan noget:

Og så er den blevet vildt langsom, som om der køre et eller andet i baggrunden…

Aha. Det kunne være, at problemet er knyttet til browseren.

Prøv at se om de samme sider giver de samme problemer i Safari.

vh

Andreas

ind og kig i dine programmer - ind og se om du har fået en af de der irriterende programmer med, som kan gøre den slags… eller ja, tjek din add ons i firefox! :slight_smile:

Prøv evt. spywarefri’s forum, de plejer at kunne hjælpe :slight_smile:

Tak allesammen :hjerte:

Andreas du har ret! Jeg gik måske lidt i panik :høhø: Men jeg har altså aldrig brugt andre browsere end firefox, så tanken faldt mig slet ikke ind at prøve et andet program. Men det er ikke i Safari, så nu er firefox afinstallere og alt er godt igen :smiley:

Men kan godt være jeg alligevel skulle se at få et nyt os, da det jo er rigtigt at det er ved at være ret forældet og det er vel aldrig godt…

[QUOTE=fugl;1169112]

Men kan godt være jeg alligevel skulle se at få et nyt os, da det jo er rigtigt at det er ved at være ret forældet og det er vel aldrig godt…[/QUOTE]

Problemet opstår især med Nem-Id, netbanker, skat, e-boks osv. På et tidspunkt gider de ikke mere understøtte de gamle versioner, og så er man nødt til at opgradere. Man kan godt være en generation bagud. Men ikke tre generationer.

vh

Andreas

Jeg ser at en af dine screendumps viser MacKeeper. Den har du ikke hentet på et tidspunkt, vel? Den er nemlig ballade. Får hele maskinen til at opføre sig mystisk. Been there, done that. :frowning:
https://discussions.apple.com/docs/DOC-3036

Jeg ser at en af dine screendumps viser MacKeeper. Den har du ikke hentet på et tidspunkt, vel? Den er nemlig ballade. Får hele maskinen til at opføre sig mystisk. Been there, done that. :frowning:
https://discussions.apple.com/docs/DOC-3036

Husker du at reparere tilladelser jævnligt? Det kan hjælpe. Og ellers er et program som TechTool godt - jeg har lige oplevet at alt gik laaangsomt, og efter at have repareret og defragmenteret fik jeg over 100 GB mere til rådighed og en meget hurtigere og mere stabil maskine. Virus har jeg derimod endnu aldrig haft - det er vist stadig enormt sjældent at se på en Mac.

Using the strict definition of a computer virus, no viruses that can attack OS X have so far been detected ‘in the wild’, i.e. in anything other than laboratory conditions. The same is not true of other forms of malware, such as Trojans.

[QUOTE=Ann R;1169124]Jeg ser at en af dine screendumps viser MacKeeper. Den har du ikke hentet på et tidspunkt, vel? Den er nemlig ballade. Får hele maskinen til at opføre sig mystisk. Been there, done that. :frowning:
https://discussions.apple.com/docs/DOC-3036

Husker du at reparere tilladelser jævnligt? Det kan hjælpe. Og ellers er et program som TechTool godt - jeg har lige oplevet at alt gik laaangsomt, og efter at have repareret og defragmenteret fik jeg over 100 GB mere til rådighed og en meget hurtigere og mere stabil maskine. Virus har jeg derimod endnu aldrig haft - det er vist stadig enormt sjældent at se på en Mac.[/QUOTE]

Er sikker på jeg aldrig (bevist) har installeret MacKeeper. Alene deres sindsygt irriterende og aggressive, ofte stavefejls fyldte reklamer får mig til at blive mistænksom! Det viser sig heller ikke når jeg søger på min computer. Synes bestemt ikke jeg har installeret noget i en ret lang periode, derfor jeg ikke forstår hvordan det pludselig er dukket op. Men problemet er åbenbart begrænset til firefox, så efter jeg har afinstalleret det virker det hele fint igen.
Bruger Sophos som virusprogram, da jeg har læst en del gode anmeldelser af det. Det har dog aldrig fundet noget, så enten er det ikke så godt eller også har jeg aldrig haft virus. Også derfor jeg gik lidt i panik :smiley:
Men jeg er måske kommet til at godkende et eller andet da jeg var inde på den side og se serier, selvom jeg prøver at være opmærksom på hvad jeg trykker “ok” til og normalt husker at fjerne flueben fra tilføjelser som søgefelter osv. så kan det jo være smuttet i farten.

Men hvad betyder det at “reparere tilladelser”? Og jeg viste slet ikke at en mac skulle/kunne defragmentere! Næsten utroligt at der aldrig har været noget bøvl med den maskine, så meget som jeg bruger den og så lidt jeg ved om dens vedligeholdelse :smiley:
Eneste jeg har gjort er at opdatere når den selv beder om det og installere det gratis virusprogram…

Men jeg har faktisk tænkt på alligevel at flytte alle de filer jeg skal bruge over på noget andet og så helt formatere den og få installeret nyt os. For nu hvor jeg lige kom til at blive opmærksom på det, hold op hvor har der samlet sig meget lort og ubrugelige filer gennem årene. Så måske kunne den under alle omstændigheder godt trænge til en forårsrengøring…

Skrammel filer? Enten et fagudtryk jeg ikke kender, eller også en reklame for et virusprogram som jeg ikke skal eje :høhø:

[QUOTE=fugl;1169172]Er sikker på jeg aldrig (bevist) har installeret MacKeeper. Alene deres sindsygt irriterende og aggressive, ofte stavefejls fyldte reklamer får mig til at blive mistænksom! Det viser sig heller ikke når jeg søger på min computer. Synes bestemt ikke jeg har installeret noget i en ret lang periode, derfor jeg ikke forstår hvordan det pludselig er dukket op. Men problemet er åbenbart begrænset til firefox, så efter jeg har afinstalleret det virker det hele fint igen.
Bruger Sophos som virusprogram, da jeg har læst en del gode anmeldelser af det. Det har dog aldrig fundet noget, så enten er det ikke så godt eller også har jeg aldrig haft virus. Også derfor jeg gik lidt i panik :smiley:
Men jeg er måske kommet til at godkende et eller andet da jeg var inde på den side og se serier, selvom jeg prøver at være opmærksom på hvad jeg trykker “ok” til og normalt husker at fjerne flueben fra tilføjelser som søgefelter osv. så kan det jo være smuttet i farten.

Men hvad betyder det at “reparere tilladelser”? Og jeg viste slet ikke at en mac skulle/kunne defragmentere! Næsten utroligt at der aldrig har været noget bøvl med den maskine, så meget som jeg bruger den og så lidt jeg ved om dens vedligeholdelse :smiley:
Eneste jeg har gjort er at opdatere når den selv beder om det og installere det gratis virusprogram…

Men jeg har faktisk tænkt på alligevel at flytte alle de filer jeg skal bruge over på noget andet og så helt formatere den og få installeret nyt os. For nu hvor jeg lige kom til at blive opmærksom på det, hold op hvor har der samlet sig meget lort og ubrugelige filer gennem årene. Så måske kunne den under alle omstændigheder godt trænge til en forårsrengøring…[/QUOTE]

Jeg vil vædde på at du ikke har virus, eftersom virus på Mac Os X endnu ikke er set, åbenbart :slight_smile:
Jo, tilladelserne… Åbn dit reparationsprogram (Hjælpeprogrammer → Diskværktøj) vælg din Mac HD og klik på reparer tilladelser. Det hjælper tit på “ting der opfører sig sært”. Techtool kan dels reparere og genoprette det “kartotek” Mac’en har over alle filerne. Bare at få det ordnet får tit tingene til at køre meget mere stabilt. Men hvis man også defragmenterer og begefter rydder op i dybden, så filerne er samlede på harddisken i stedt for at ligge rundt omkring over det hele, kan man også spare en masse plads.

Det nye styresystem Maverick kostede vist omkring 250 kr i App store. Så det er ikke så slemt :slight_smile:

[QUOTE=fugl;1169172]Er sikker på jeg aldrig (bevist) har installeret MacKeeper. Alene deres sindsygt irriterende og aggressive, ofte stavefejls fyldte reklamer får mig til at blive mistænksom! Det viser sig heller ikke når jeg søger på min computer. Synes bestemt ikke jeg har installeret noget i en ret lang periode, derfor jeg ikke forstår hvordan det pludselig er dukket op. Men problemet er åbenbart begrænset til firefox, så efter jeg har afinstalleret det virker det hele fint igen.
Bruger Sophos som virusprogram, da jeg har læst en del gode anmeldelser af det. Det har dog aldrig fundet noget, så enten er det ikke så godt eller også har jeg aldrig haft virus. Også derfor jeg gik lidt i panik :smiley:
Men jeg er måske kommet til at godkende et eller andet da jeg var inde på den side og se serier, selvom jeg prøver at være opmærksom på hvad jeg trykker “ok” til og normalt husker at fjerne flueben fra tilføjelser som søgefelter osv. så kan det jo være smuttet i farten.

Men hvad betyder det at “reparere tilladelser”? Og jeg viste slet ikke at en mac skulle/kunne defragmentere! Næsten utroligt at der aldrig har været noget bøvl med den maskine, så meget som jeg bruger den og så lidt jeg ved om dens vedligeholdelse :smiley:
Eneste jeg har gjort er at opdatere når den selv beder om det og installere det gratis virusprogram…

Men jeg har faktisk tænkt på alligevel at flytte alle de filer jeg skal bruge over på noget andet og så helt formatere den og få installeret nyt os. For nu hvor jeg lige kom til at blive opmærksom på det, hold op hvor har der samlet sig meget lort og ubrugelige filer gennem årene. Så måske kunne den under alle omstændigheder godt trænge til en forårsrengøring…[/QUOTE]

Jeg vil vædde på at du ikke har virus, eftersom virus på Mac Os X endnu ikke er set, åbenbart :slight_smile:
Jo, tilladelserne… Åbn dit reparationsprogram (Hjælpeprogrammer → Diskværktøj) vælg din Mac HD og klik på reparer tilladelser. Det hjælper tit på “ting der opfører sig sært”. Techtool (som ikke er gratis - men pengene værd:) ) kan dels reparere og genoprette det “kartotek” Mac’en har over alle filerne. Bare at få det ordnet får tit tingene til at køre meget mere stabilt. Men hvis man også defragmenterer og begefter rydder op i dybden, så filerne er samlede på harddisken i stedt for at ligge rundt omkring over det hele, kan man også spare en masse plads.

Det nye styresystem Maverick kostede vist omkring 250 kr i App store. Så det er ikke så slemt :slight_smile:

Årh jeg har haft det der på windows engang, så vidt jeg husker er det en eller anden snotirriterende browserudvidelse/toolbar. Jeg kan desværre ikke huske hvordan jeg kom af med den igen. Findes der ikke noget lissom AdAware til Mac?

[QUOTE=Ann R;1169343]Jeg vil vædde på at du ikke har virus, eftersom virus på Mac Os X endnu ikke er set, åbenbart :slight_smile:
Jo, tilladelserne… Åbn dit reparationsprogram (Hjælpeprogrammer → Diskværktøj) vælg din Mac HD og klik på reparer tilladelser. Det hjælper tit på “ting der opfører sig sært”. Techtool (som ikke er gratis - men pengene værd:) ) kan dels reparere og genoprette det “kartotek” Mac’en har over alle filerne. Bare at få det ordnet får tit tingene til at køre meget mere stabilt. Men hvis man også defragmenterer og begefter rydder op i dybden, så filerne er samlede på harddisken i stedt for at ligge rundt omkring over det hele, kan man også spare en masse plads.

Det nye styresystem Maverick kostede vist omkring 250 kr i App store. Så det er ikke så slemt :)[/QUOTE]

Nej det var godt nok meget billigt, ved ikke hvor jeg har fået den idé fra, men jeg troede det kostede over tusind kroner :smiley:
Må lige prøvet at få kigget på de ting, de køre godt nok helt fint normalt, men eftersom der aldrig er blevet gjort noget ved den i de år jeg har haft den, skader det nok ikke :slight_smile:

Ja, det må være sådan noget. Det var i firefox det var kommet, så valgte simpelthen at slette firefox… Så nu har den det fint igen :slight_smile:

[QUOTE=Ann R;1169343]Jeg vil vædde på at du ikke har virus, eftersom virus på Mac Os X endnu ikke er set, åbenbart :slight_smile:
Jo, tilladelserne… Åbn dit reparationsprogram (Hjælpeprogrammer → Diskværktøj) vælg din Mac HD og klik på reparer tilladelser. Det hjælper tit på “ting der opfører sig sært”. Techtool (som ikke er gratis - men pengene værd:) ) kan dels reparere og genoprette det “kartotek” Mac’en har over alle filerne. Bare at få det ordnet får tit tingene til at køre meget mere stabilt. Men hvis man også defragmenterer og begefter rydder op i dybden, så filerne er samlede på harddisken i stedt for at ligge rundt omkring over det hele, kan man også spare en masse plads.

Det nye styresystem Maverick kostede vist omkring 250 kr i App store. Så det er ikke så slemt :)[/QUOTE]

Er det fordi det er en ældre version der er på maskinen nu …?
For mig kostede det gratis.

Reparer disktilladelser, jeg synes det fungerer underligt, sidst jeg kørte det var der ingen problemer, forrige gang var der en enorm mængde ting der skulle repareres, men som ikke kunne (lige mange fejl efter reparation var kørt, som før).
Nu prøver jeg lige igen og ser hvordan det ser ud…

Jeg vil overveje Techtool, har dog set det får blandede anmeldelser, men når du anbefaler tror jeg at jeg ‘tør’…

:slight_smile: