Noget jeg har funderet over

Der er noget jeg har funderet over men ikke er blevet meget klogere på og så tænkte jeg at I kloge mennesker må kunne give mig nogle svar.:?

Det omhandler en kat der har fået følgende diagnose: en løsnet knæskal og led- og korsbånd er blevet beskadiget.
Mine spørgsmål er:

  • Hvor meget skal der til for at det kan ske (ved et uheld)?
  • Vil man behandle det og evt hvordan?
  • Vil katten kunne gå rundt?

hmmm…jeg tror, du skal have svaret af den dyrlæge, der har stillet diagnosen…eller finde en dygtig ortopæd-dyrlæge.

Det er ikke min kat… Heldigvis.

[QUOTE=Tas;1080168]Der er noget jeg har funderet over men ikke er blevet meget klogere på og så tænkte jeg at I kloge mennesker må kunne give mig nogle svar.:?

Det omhandler en kat der har fået følgende diagnose: en løsnet knæskal og led- og korsbånd er blevet beskadiget.
Mine spørgsmål er:

  • Hvor meget skal der til for at det kan ske (ved et uheld)?
  • Vil man behandle det og evt hvordan?
  • Vil katten kunne gå rundt?[/QUOTE]

Hvis det både er løs knæskal, led- og korsbånd, vil jeg mene det klart er en skade, der er påført.
Flere racer har problemer med fx løse knæ, men mange ting samtidig, tror jeg ikke umiddelbart vil være noget medfødt.

Om og hvorvidt det bør behandles, skal nok vurderes af dyrlægen.

Hvis det er fordi du/I er usikre på diagnosen, så få evt en second opinion hos en anden dyrlæge - en der er dygtig til knogler.

Umiddelbart kan katte gå rundt med de vildeste ting trods smerter eller fordi de er mindre og bygget anderledes end fx en hund, der er tung og “stiv” i sin anatomi sammenlignet med en kat - så ja. Jeg har set katte gå med brud - næsten uden at halte - men et trænet øje fx www.magtor.dk kan se det. Man stirrer sig ofte blind på sine egne dyr og der er andre øjne gode at få på.

Da denne video blev optaget havde Nemo 3-4 brud på ryggen. Jeg ku ikke se det - kan du?
Cirka et år senere blev han halt og lå ned - vi kørte til dyrlæge og han kom i røgent og blev aldrig vækket så slemt var skaderne. Bruddene forsøgte at vokse sammen og dannede knogle de forkerte steder i ryggen sammen med en voldsom gigt og hver gang han havde hoppet op eller ned - helt fra lille killing - var bruddene brækket op igen. Forestil dig de smerter Nemo havde.

Havde jeg vidst det var han aflivet fra lille, en jeg kunne ikke se det. Hver gang en ejer siger, at “jeg er sikker på, at smerter ikke er årsagen til min kats adfærd” så tænker jeg på Nemo og nogle gange viser jeg dem denne video. Dyrlægen sagde, at da han så billederne, troede han ikke den kat nogensinde havde kunnet gå - men en kat er en kat er et rovdyr er en opportunist - skal klare sig for ikke at dø. Så han kunne skam det hele

Nemo var tit sur på de andre katte. Da jeg så billederne forstod jeg alt

Undskyld mit hår på denne video - havde jeg vidst, at jeg filmede en kat, der var så syg, at han skulle tjene som eksempel for andre senere, så havde jeg redt det :slight_smile: Og hold op hvor jeg savner ham stadigvæk :hjerte:

[QUOTE=lenschow;1080277]Umiddelbart kan katte gå rundt med de vildeste ting trods smerter eller fordi de er mindre og bygget anderledes end fx en hund, der er tung og “stiv” i sin anatomi sammenlignet med en kat - så ja. Jeg har set katte gå med brud - næsten uden at halte - men et trænet øje fx www.magtor.dk kan se det. Man stirrer sig ofte blind på sine egne dyr og der er andre øjne gode at få på.

Da denne video blev optaget havde Nemo 3-4 brud på ryggen. Jeg ku ikke se det - kan du?
Cirka et år senere blev han halt og lå ned - vi kørte til dyrlæge og han kom i røgent og blev aldrig vækket så slemt var skaderne. Bruddene forsøgte at vokse sammen og dannede knogle de forkerte steder i ryggen sammen med en voldsom gigt og hver gang han havde hoppet op eller ned - helt fra lille killing - var bruddene brækket op igen. Forestil dig de smerter Nemo havde.

Havde jeg vidst det var han aflivet fra lille, en jeg kunne ikke se det. Hver gang en ejer siger, at “jeg er sikker på, at smerter ikke er årsagen til min kats adfærd” så tænker jeg på Nemo og nogle gange viser jeg dem denne video. Dyrlægen sagde, at da han så billederne, troede han ikke den kat nogensinde havde kunnet gå - men en kat er en kat er et rovdyr er en opportunist - skal klare sig for ikke at dø. Så han kunne skam det hele

Nemo var tit sur på de andre katte. Da jeg så billederne forstod jeg alt

Undskyld mit hår på denne video - havde jeg vidst, at jeg filmede en kat, der var så syg, at han skulle tjene som eksempel for andre senere, så havde jeg redt det :slight_smile: Og hold op hvor jeg savner ham stadigvæk :hjerte:

Hvor er han dygtig.
Nej, jeg ser en kat der virker glad og med på at lege. Det er godt nok skræmmende at han har haft det så skidt. Bliver helt utilpas.

Hej Helle. Imponerende video. Utroligt, at han var så upåvirket. En piveskid er han i hvert fald ikke :slight_smile:

  • er også meget imponeret over alle de trix, han kan. Jeg kan få Simba på 6 mdr. til at sitte og håndterer ham uden problemer. Jeg kunne godt tænke mig at lære ham lidt flere ting - primært for at gøre hans natteliv lidt sjovere, men også fordi det kunne være praktisk. Han er imidlertid verdens mest " mærkelige" kat. Han interesserer sig overhovedet ikke for godbidder, så jeg mangler et værktøj til at forstærke ønsket adfærd. Jeg har prøvet 6-7 forskellig slags uden effekt. Er det noget han vil " lære" at elske med tiden? - Eller kan jeg bruge andre ting til forstærkning? Tænkte på klikkertræning - men der starter/bruger man vel også godbidder?