Noget kød katte ikke må få?

Som spørgsmålet er skrevet.
er der noget kød (råt) Katte ikke må få?, f.eks. gris, eller okse osv.

Fisk skal fryses pga. risiko for parasitter, men det er vist det … før i tiden sagde man, at katte ikke måtte få råt svinekød pga. Ausjezkis (stavemåde …?) syge, men den skulle være udryddet i Europa, så det er vist ikke et problem længere. Katte er meget modstandsdygtige overfor salmonella, så de kan også sagtens tåle råt fjerkræ mv.

det er min erfaring at de får mest tynd mave af gris - men de kan sagtens tåle det…

Ups, jeg har da givet rå fisk uden det har været frosset. Det må jeg hellere stoppe med!!

Er der ikke også noget med oksekød med lav fedt procent??

Okay :slight_smile: For hvergang jeg laver mad stikker jeg lige min misser noget råt kød :slight_smile:
Og det slog mig bare lige at det kunne være farligt :slight_smile:

Fjerkræ må ikke være tilberedt som til mennesker. For bagte knogler splintrer nemlig.

Der er også flere, der har forbehold for at fodre med råt svinekød, fordi
konventionelt svin pr. definition kan have flere medicinrester i sig end
andet råt kød.

Ved ikke, om problemet eksisterer i dag, men tidligere blev der advaret mod tænier i svinekød. Mine katte får det en sjælden gang, men så er det gennemkogt (ell.stegt).
Det er min erfaring, at råt hestekød giver tynd mave. Brugte tidligere at give hestehjerte (som også er muskelkød), men stoppede med det af samme grund.

Fede fisk må katte helst ikke få rå, der er et enzym i rå fede fisk, der nedbryder B-vitamin, og katte er ikke gode til at danne/optage B-vitamin.

Fede fisk: bl.a. laks, makrel, sild, stenbider, ørred, ål, ålekvabbe.

Organer, altså hjerte, lever o.s.v. bør kattene kun få i små mængder

Men ellers er der også forskel på hvad kattene gider æde råt

Mine katte vil helst have svinekød når det skal være råt.

De er ikke så vilde med oksekød.

Af fjerkræ vil de kun have kylling og helst kogt

Ellers gælder der angående ben/knogler…kogt eller stegt må kattene ikke få noget af det…kun i rå tilstand

Hmm, nu kommer den hysteriske katte ejer lige op i mig… Bamse fik i dag et stykke røget laks, 3 gang 3 cm. Det sker der vel ikke noget ved…?!

Laina - Nej, det gør der ikke. Al hans B-vitamin bliver jo ikke nedbrudt på én gang af et stykke laks :slight_smile: Så no sweat :slight_smile:
Bare lad være med at give ham det igen i morgen eller lign. Derudover har katte heller ikke godt af røgede produkter. Ved egentlig ikke om det at det er røget hører til tilberedt eller råt? :?

Felis, Hjerte er muskelkød i modsætning til lever, lunger, milt, nyrer osv.
(og det ved du ellers godt).

Mht Auzjesky’s (så’n ca), så blev jeg grundigt skræmt af formuleringen fra en ellers supergod kattebog fra engang ca 1990, det lød ca sådan:
“Hvis katten får svinekød, der er inficeret, dør den en sikker, men langsom og meget smertefuld død, og det kan ikke gå hurtigt nok med at komme til dyrlægen. Han kan kun stoppe lidelserne med en hurtig aflivning” (!).

Da jeg sad på et eksportkontor, sidst, hvor der var mund/klovsyge, eller var det “mad cow’s disease”- panik, og flere lande lukkede for kødimport fra Danmark, så har jeg en solid respekt for zoonoser, som antages for bekæmpede, og så bang! Dukker den op igen ‘with a vengeance’!
Lidt som når tuberkulose er dukket op i DK igen via bl.a. østlandene (dog i det små).
Nu er jeg også fra landet, hvor man så tragedier med store besætninger, der måtte aflives pga smittefare, økonomisk ruin etc.

Så jeg skal ingensomhelst risiko løbe. Nu er mine heller ikke så meget for råt kød :tihi: De er jo persere :ups:

Mine får al mulig forskellig kød, både gris, okse, kalv, kylling, kalkun m.v. samt diverse indmad en gang imellem, og det har jeg det fint med. De får det både råt og tilberedt alt efter hvad der lige passer sig. Fisk får de dog kun kogt eller i hvert fald først efter det har været frosset.
Jeg er ikke bange for at give dem nogle af de nævnte fødevarer, som alle er varer, som vi også selv spiser. Misserne hos os spiser også kun kød som tilskud til kvalitetstørkost, så deres diæt/behov skulle være dækket ind.

[quote=Mega;402299]Felis, Hjerte er muskelkød i modsætning til lever, lunger, milt, nyrer osv.
(og det ved du ellers godt).[/quote]

Ja, det ved jeg da, men det er noget med et abnormt stort vitamin- og mineralindhold i hjerter, som ikke er godt for kattene i særligt store mængder.

I svinehjerter er det A-vitamin (som dog ikke findes i oksehjerter)

Men også et meget højt magnesiumindhold på 21 mg/100gram

Nej, det gør der bestemt ikke.

Det er sådan noget med, hvis kattene meget ofte/flere gange ugentligt får en portion af det rå fede fisk, at det er skadeligt men ikke fordi de en sjælden gang får lidt af det

Enig med Felis

[quote=MiSi;402323]Mht Auzjesky’s (så’n ca), så blev jeg grundigt skræmt af formuleringen fra en ellers supergod kattebog fra engang ca 1990, det lød ca sådan:
“Hvis katten får svinekød, der er inficeret, dør den en sikker, men langsom og meget smertefuld død, og det kan ikke gå hurtigt nok med at komme til dyrlægen. Han kan kun stoppe lidelserne med en hurtig aflivning” (!).
[/quote]
Jo, men det er da helt rigtigt - det kaldes også “falsk rabies” og jeg gætter på at det må være fordi symptomerne ligner rabies - og de er godt nok grufulde :frowning:
Nøgleordet er “Hvis katten får svinekød, der er inficeret” og den mulighed skulle være lig nul.
Når det er sagt sker der da heller ikke noget ved at gå med livrem og seler, hvis man er utryg. Jeg er personligt utryg ved salmonella. Jeg ved godt at det er sjældent katte får det. Men jeg ved at de kan få det og blive ret så syge. Og jeg tror måske de kunne være raske smittebærere og overføre til os, hvis vi er uheldige (jeg ved det ikke, men jeg gætter)

Under alle omstændigheder er det en akademisk diskussion her - for de gider slet ikke råt kød.

Hvis jeg forstår dette rigtigt, så er der ikke thiaminase (det omtalte enzym) i laks…
På den anden side står der at man skal betragte al fisk og skaldyr som indeholdende thiaminase… hmm…

Thiaminase is an enzyme, commonly found in a number of fresh water and saltwater fish and shellfish, which is capable of destroying Thiamine (vitamin B1). It is particularly found in the head and viscera.
Fish which are reported to contain thiaminase include: all Cyprinidae (carp, rudd, roach, goldfish, tench, minnow etc.), smelt Osmerus spp., loach Misgurnus spp., bullhead Ameiurus spp., bream Abramis brama, herring Clupea harengus, dogfish Squalus spp. also possibly mackerel Scomber scombrus and whiting Gadus merlangus.
Fish which are reported not to contain thiaminase include: all Salmonidae (trout, salmon, char etc.), eel Anguilla anguilla, pike Esox lucius, perch Perca fluviatilis, bass Morone labrax, cod Gadus morhua, haddock Gadus aeglefinus, hake Merluccius merluccius, halibut Hippoglossus hippoglossus, sole Solea solea, plaice Pleuronectes platessa, sprat Sprattus sprattus, skate Raja spp.

http://wildlife1.wildlifeinformation.org/S/00Chem/vitamins/thiaminase.htm

[quote=Ann R;402467]
Under alle omstændigheder er det en akademisk diskussion her - for de gider slet ikke råt kød.[/quote]

Allerførst tak for facts om ‘falsk rabies’ og salmonella. En tidl. veninde var rædselsslagen for salmonella: Hun var hospitalslæge og havde set folk dø af det…

Men mht brugen af ‘akademisk’, så må jeg på det venligste liiige løfte et øjenbryn :wink: Nogle bruger ordet i betydningen uvirkelig, urealistisk, uden mening, og ikke bare abstrakt.
Så står man der som akademiker, og ved, at der også er en bonde-fornuftig gruppe af mennesker, som mener, at det samme gælder akademikere. Tidl. trafikminister Sonja (kludre-)Mikkelsen brugte også ordet.

Hvilket ord man så skulle bruge i stedet :? En tænkt situation :?

Og så smiler jeg lidt af, at de racekatte, som folk har hørt om - SIA og PER - åbenbart på nogle punkter alligevel ligner hinanden :slight_smile: