Noget kød katte ikke må få?

Don’t know - men du ved garanteret hvad jeg mente, så… :slight_smile:

Uh, jeg elsker bare sådan nogle her tråde (er vist blevet lidt af en kattefodernørd) :tihi:

Hypotetisk? Utopisk? :slight_smile:

Nu sidder jeg jo og tænker lidt… :ups:

Ville det ikke være smart at lave en hel liste over det rå kød katte må og ikke må få? også lægge den herinde? :smiley:

Så havde os nye katte ejere en chance for ikke at gå helt galt i byen… :tihi:

Voksne katte med god immunforsvar ja - killinger absolut nej - de kan dø af en omgang salmonella.

Kanin indeholder for lidt Taurin - betyder intet ved kun lejlighedsvis fodring

Rå oksekød og muslinger indeholder et højt indhold af taurin …OG så er MUS på 1.pladsen :rock:
Nu ER det så også sadant at…katte ville vælge MUS (hvis de kunne) :tihi:

Mine tøzemisser får alle former for råt kød …Sandelig osse en del svinekød, og ingen bløde maver af den grund. Jeg ved så ikke om mine striber har ‘jern-maver’ fordi de er vænnet til at blive fodre variabelt, lige fra de er hel små.

Eneste forholdsregel jeg ser meget striks på, er at de ikke får rå fisk, før de har været frosset ned i mindst et døgn

[quote=Ann R;402478]Hvis jeg forstår dette rigtigt, så er der ikke thiaminase (det omtalte enzym) i laks…
På den anden side står der at man skal betragte al fisk og skaldyr som indeholdende thiaminase… hmm…

[/quote]

Jo, det er der.
Laksen er en fed fisk og tiaminase findes i fede fisk i mængder der er skadelige for individer der har svært ved at oppebære et tilstrækkeligt niveau af B1-vitamin

(Fed fisk defineres som fisk hvor fedtindholdet er større end 8 gram/100 gram)

[quote=Felis;402633]Jo, det er der.
Laksen er en fed fisk og tiaminase findes i fede fisk i mængder der er skadelige for individer der har svært ved at oppebære et tilstrækkeligt niveau af B1-vitamin

(Fed fisk defineres som fisk hvor fedtindholdet er større end 8 gram/100 gram)[/quote]

At laks er fed fisk er jeg helt klar over - de findes næppe federe (adr!) :wink:
Men jeg bemærker at der specifikt står: Fish which are reported not to contain thiaminase include: all Salmonidae (trout, salmon, char etc.).
Tjah, det er vel bare endnu et af de steder, hvor der er delte meninger :slight_smile:

[quote=Maria-Amalie;402584]
Ville det ikke være smart at lave en hel liste over det rå kød katte må og ikke må få? [/quote]

Hehe, jeg har også lavet sådan en liste over alt det der bliver sagt om fodring herinde, for jeg kan snart ikke holde styr på det længere. :høhø: Og den bliver bare længere og længere. :besvimer:

Jeg håber jeg snart får nogenlunde styr på det hele, for det er skræmmende så meget man kan gøre galt, synes jeg. :S Er så bange for ikke at gøre det optimale for mine missere…

Så tusind tak til alle jer, der deler ud af jeres viden og erfaringer om fodring - Jeg suger det hele til mig! :tak:

Kommer lige med et spørgsmål:
Hvad med fisk med skind?
Det kan man vel sagtens give?

Jeg er begyndt at give Buster råt, hakket okse og kyllingebryst, men han har fået dårlig mave. Om det er det rå mad ved jeg selvfølgelig ikke. (Han har jo nydiagnosticeret diabetes, og insulinen har stadig ikke slået igennem, så han har stadig højt blodsukker)

[quote=Maria Amanda;402763]Hehe, jeg har også lavet sådan en liste over alt det der bliver sagt om fodring herinde, for jeg kan snart ikke holde styr på det længere. :høhø: Og den bliver bare længere og længere. :besvimer:

Jeg håber jeg snart får nogenlunde styr på det hele, for det er skræmmende så meget man kan gøre galt, synes jeg. :S Er så bange for ikke at gøre det optimale for mine missere…

Så tusind tak til alle jer, der deler ud af jeres viden og erfaringer om fodring - Jeg suger det hele til mig! :tak:[/quote]

Ja jeg tror da også jeg må igang med at finde kuglepennen frem…:stuck_out_tongue:

Med mindre man kan lokke nogle af de gavede katte ejere til at lave sådan en liste og smække den op her? hint hint :smiley:

i må meget gerne :wink: for alle os andres skyld :smiley:

Dette ligger på et åpent forum,så jeg tror ikke det gjør noe om jeg kopierer det over hit. Dette er fra en person som hel BARFER sine katter og som kan en del om emnet. :slight_smile:
Fisk är inte kattmat…

Fisk är väldigt allergent för katter, som ursprungligen är ökenlevande djur. I öknen finns således ingen fisk, och även om man i flera år inpräntats med bilden att katter ska äta fisk, katter älskar fisk, fisk ger glada katter osv så är det faktiskt ett väldigt främmande protein för dem och många katter som blir foderallergiska är det just pga fiskprotein i foder.
Enligt Small Animal Clinical Nutrition, en bok för den som vill ha vetenskapligt belagd information i ämnet, anges tex. att nötkött, mejeriprodukter och fisk tillsammans står för 89% av alla fall av foderallergi hos katt (rapporterade fall).

Så köp inte foder som innehåller fisk, det gäller även skaldjur.
Även nötkött har visat sig vara allergent för katter, men är intre lika allergiframkallande som fisk, men undvik gärna att ge även nötkött.

Jag skriver detta med välmenade avsikter, det är mycket lätt att få en katt som blir allergisk mot många fler saker när de väl blivit allergisk mot en sak.
Och det är inte kul attha en katt med foderallergi, det kan gå så långt att de tom blir allergiska mot proteiner.

Jeg forstår ikke, at fisk skulle være skadeligt, for mange katteracer, der i naturen opholder sig i områder med vandløb og søer, er da drevne fiskere.

[ame]http://en.wikipedia.org/wiki/Fishing_Cat[/ame]