Nogle gode ideer?

Jeg er virkelig i syv sind ang mine killinger :frowning:

De blev 6 uger i går og spiser stadig ikke tørkost - derimod vil de rigtig gerne bruge skålen med tørkost som kattebakke af og til :frowning:
Det er ikke hver dag og heller ikke den samme killing, der gør det.

Jeg har skiftet skålene ud, når det er sket selvfølgelig og i går rokerede jeg rundt i kravlegården, så maden kom i modsatte ende af kattebakken (så langt fra kattebakken som muligt)
Kattebakken bliver tømt så snart de har lavet noget i den. Jeg har stadig havregryn i den.

Amelia har spist torskerogn med creme fraiche længe og i går satte jeg babycat våderfoder ind med kaffefløde på, som hun også spiser lystigt.
Amelia har også nippet til tørfoderet et par gange, som jeg har set.

Armando har spist torskerogn med creme fraiche de sidste 4 dage og spiser nu også babycat med kaffefløde. Han har endnu ikke rørt tørfoder.

Amina rører intet, hun bliver tilbudt - hun vil kun have mælk fra Evelina.

De alle drikker godt med vand.
Alle tisser også fint.
Amina har haft aff tre til fire gange i kattebakken og Amelia en gang for et par dage siden. Armando havde sin første aff i går i kattebakken.
De har kun tisset i tørfoderet…

Gode råd modtages meget gerne, da jeg er begyndt at tvivle på, om de nogensinde kommer til at spise tørkost, når de bliver ved med at tisse i det :frowning:

Prøv at sætte skålene op i en lille holder :slight_smile: (så de er lidt hævet over jorden)

Jeg plejer at drysse lidt tørkost på vådfoderet, så de vænner sig til det :slight_smile:

Det har jeg også gjort flere gange, men de spytter det ud eller tager uden om det :frowning:

Nu begynder mine jo så at spise vådkost ved 3-4 ugers alderen, og det med tørkost er så når de stabilt spiser vådkost (tager lige et par dage her), og ja, i starten gider de det ikke :slight_smile: Evt. kan du bløde tørkosten op inden (f.eks. i KMR), men så må det jo kun stå meget kort :slight_smile:

Ja mine har bare ikke villet andet end Evelinas mælk. Amelia startede dog tidligt :slight_smile:

Jeg har haft blødt det op i vand - måske jeg skulle prøve at bløde det op i lidt kaffefløde, for det er de åbenbart vilde med. De ville nemlig ikke røre babycat alene. Først da jeg kom kaffefløde på gik det som en leg :slight_smile:

hmm… Jeg ville måske lade være med at fjerne ALT fra bakken med det samme… Så den lugter lidt af bakke… eller måske få Evelina til at tisse i den… De lærer jo ved at se mor gøre det? Spiser Evelina af maden?

Jeg får aldrig Evelina til at tisse i den - Hun bruger kun den samme bakke, som hun har brugt fra dag 1 :slight_smile: Ikke engang da hun var lukket inde i soveværelset de første uger, ville hun bruge en anden bakke :slight_smile:

Ja hun spiser kun maden i kravlegården, så det er ikke fordi, de ikke ser hende spise…

Vedr tørfoder som bakke, så brug små skåle - du kan jo bare stille flere op.

Prøv at servere Hills a/d - det plejer de fleste at elske.
Lige så snart du har noget de gerne vil spise, begynder du stille og roligt at blande andet i - det kan være andet vådfoder eller tørfoder.
Du skal ikke bare drysse tørfoderet hen over - du skal mose det godt sammen med vådfoderet. Jeg har haft så stædige killinger, at jeg måtte knuse tørfoderet, så det blev mindre :wink:

Mine har altså heller ikke smagt tørt endnu, og de nærmer sig 7 uger :tihi: Jeg fandt formlen til mine som du kan se i anden tråd og jeg øger lidt knust tørt sådan på forsøgsbasis :slight_smile:
Men kaffe/madlavningsfløde er helt sikkert et must :slight_smile:
Trøst dig med, der er ingen voksne katte, der lever af modermælk :wink:

Ang bakker og grus. Hvis de ikke længere æder havregrynene så skift til “voksengrus” Det fik mine til at blive helt stabile (på nær Shosanna… hun er stadig til bløde ting :gruble: )

Hvorfor er det så vigtigt, at de allerede nu spiser tørfoder? Der er adskillige uger til de skal flytte og de skal nok nå det :slight_smile: Hvis de ikke kan finde ud af at spise det nu, så må de vente - mine begyndte først for alvor at spise tørfoder ved 11-12 ugers alderen og Banshee spiser det stadig kun sjældent (men hun er altså både stor og stærk alligevel ;))

så længe de tager på er det vel lige meget hvad de spiser - de skal nok lære det. mit problem var jo at hun intet havde til dem selv.
opblødt tørkost blandet i vådmaden plejer at være vejen frem.

min første havde ikke lært det fra opdrætter af ( hvordan kan man være det bekendt ???) så jeg kæmpede med hende s

Rolig nu…de skal nok gå i tørkosten senere. Mine birmalømler er 8,5 uge…og tørfoder adddddr. En anden ting er du skal have rigtig grus i bakken efterhånden syntes jeg.

Tusind tak for jeres svar :slight_smile:

Det er jo mit første kuld og jeg hører jo bare for mange andre, at deres spiser/spiste tørkost fra 3-4 ugers alderen - derfor troede jeg, det var normalen :slight_smile:
Nu er jeg mere rolig så :wink:

Jeg prøver med de forskellige ideer her den næste uges tid, der er jeg nemlig hjemme ved dem hele dagen :slight_smile:

Mht havregryn/grus, så skifter jeg også til grus fra i dag, hvor jeg kan holde øje med, at de ikke spiser det :slight_smile:

Endnu engang tak for alle jeres indput - dejligt at man kan få hjælp, når man mangler gode råd/hjælp

Det er allerede meget små skåle, jeg bruger :slight_smile:

De tager alle fint på - men ifølge tommelfinger reglen om 100 grams øgning om ugen, så passer deres vægt ikke helt.
Det er jeg nu ikke så nervøs for, for Evelina er jo ikke den største NFO hunkat og hankatten hører heller ikke til de største :slight_smile:

Hvordan kan de så få numsen op i dem :tihi:
Brug en lav kop så :slight_smile:

god og nærende mad er vigtigt i killing vækst perioden - så jeg ville anbefale at du giver de små noget kvalitet vådfoder og råt kød. som de andre skriver så kan du lære killinger tørfoder senere…killing købere kan også sætte stor pris på at få en kat som vil spise sundt - og ikke bare er til tørfoder

og så må jeg jo lige som fortaler for vådt og råt give dine små mislinger en :ok: i forhold til hvordan de bruger tørfoder :høhø:

[QUOTE=DK Mammarazzi;1064911]Det er jo mit første kuld og jeg hører jo bare for mange andre, at deres spiser/spiste tørkost fra 3-4 ugers alderen - derfor troede jeg, det var normalen :slight_smile:
[/QUOTE]

Jeg tror helt ærligt, at “mange andre” overdriver, hvis de siger, deres killinger spiser tørfoder så tidligt. Jeg hører sjældent om opdrættere, der begynder at give rigtig mad før ca. 4 ugers alderen og før killingerne har lært det ordentligt, går der ofte 1-2 uger. Og det er altså sjældent tørfoder, de begynder med :slight_smile:

Her er verdens bedste mislingemad til NÅR man skal lære at spise.
Kom en lys-sej-filet i en lille smule vand og kog det hele ganske blidt…plytte plytte plytte. Når fisken er kogt maser du det ud i vandet det er kogt i og kommer en skefuld KMR i og til sidst en lille smule havregryn så det bliver en tynd grød. det er namme namme. Mine kuld får ALTID den ret og de elsker den. Og ALDRIG har jeg haft en tynd mave på en misling når de skulle gå væk fra udelukkende babsemormælk.
Jeg kan forøvrigt fortælle dig mit s-kuld ikke spiste andet end mormælk får de i hvert tilfælde var 6,5-7 uger, men de havde ganske simopelthen en mor der lå hos sine børn konstant og havde oceaner af mælk og hvad er så det nemmeste…at ligge med en pat i munden og hygge