Nogle "mennesker" altså

2 Synes om

I det mindste blev de ikke sat af langt ude i skoven…

2 Synes om

Ja, man kan da altid mene at noget andet havde været værre - gad vide om reaktionen herinde havde været anderledes, hvis kattene var blevet sat af ude i skoven?
Jeg synes, det var slemt nok - havde nok forventet lidt anderledes reaktioner på et katteforum, men er da glad for, at bare nogle er enig med mig.

2 Synes om

Jeg tror vi alle er helt enige om at det er noget svineri at dumpe katte på den måde. Jeg tror Jim bare mener at de trods alt er blevet fundet. Nogen mennesker dumper dem jo steder hvor de ikke bliver fundet

1 Synes om

Jeg tror såmænd alle er enige med dig i at det er ganske forfærdeligt, at der nu igen igen er dumpet nogle katte og at de har lidt fordi folk er enten dumme eller onde eller uvidende.

Vi kender jo ikke de nærmere detaljer for hvorfor de blev dumpet, så måske totalt set var det en barmhjertigheds handling foretaget af et menneske som var kørt så langt ud at de ikke engang sansede at sætte kattene på fortrappen så de kunne stå tørt.

Det er næppe et ondt menneske, idet et ondt menneske ville have smidt dem ud af vinduet på en kørende bil eller have dumpet dem ude i skoven eller ja læs de mange overskrifter der er i løbet af et år.

Problemet med alle disse dumpninger er at jeg bliver helt overvældet når jeg igen igen læser om dem, men hvad kan jeg gøre. Jeg kan jo ikke redde de flere hundrede tusinde katte som i dagens Danmark lever for lud og koldt vand. Det eneste jeg har overskud til at gøre er at sørge for at alle jeg kender og som har katte passer ordentligt på dem og er ansvarlige ejere.

3 Synes om

Jeg er en kylling med den slags opslag, jeg vender ganske enkelt det blinde øje til.
Jeg får det fysisk skidt af at se og læse om den slags, så det sorteres konsekvent fra.
Jeg støtter på min egen stille måde.

3 Synes om

Det er også min reaktion, jeg læser aldrig andet end overskriften, jeg får det også så dårligt de få gange som jeg er kommet til at se de stakkels lidende dyr.
Så ja her også 99% blind øje - desværre.

2 Synes om

Jeg kan ikke gøre noget ved de enkelte tilfælde, men jeg forsøger så vidt jeg kan at hjælpe Brita Rodam. Hun får nogle af disse dumpede katte ind.
Jeg får som udstiller tit foderprøver eller andet og det giver jeg til hende. Eller giver hende nogle ting som hun kan sælge i sin stand og samle penge ind til hittemisserne.
Det er en god måde for os udestående at kunne hjælpe på.

3 Synes om

Jeg synes det er frygteligt at så mange katte smides ud som var de affald :cry: Jeg håber sådan på, at der snart bliver indført en kattelov, for det er der virkelig brug for. Tænk at så mange mennesker i Danmark stadig mener at katte kan klare sig selv og at de ikke er værd at bruge penge på (på neutralisering og dyrlæge, fordi katten kan jo bare løbe ud på vejen og blive kørt over). Det er sørgeligt :brist:

Håber det bedste for de stakkels katte :hjerte:

3 Synes om

Jeg har lige (pga mit redaktørjob for KatteMagasinet) fået disse to artikler fra det seneste magasin fra KattensVærn tilsendt. Der bliver en ny kattelov bla. omtalt.

Tryk på link og .pdf downloades til jeres PC og er i et rimeligt læsbart format.

genudsætning001.pdf (479.6 KB)

det vilde år001.pdf (1.3 MB)

det vilde år002.pdf (1.3 MB)

1 Synes om

Min erfaring er desværre at hvis man vil have noget gjort, må man gøre det selv, så det gør jeg. Jeg ved efterhånden ikke hvor mange katte jeg har haft med fra de områder jeg har boet, og pt er der to killinger jeg skal have med til vet for at få snittet. Men jeg hverken kan eller vil selv betale det fulde beløb, det må være nok at jeg tager fri og kører med dem. Jeg ser det som et fremskridt at ejerne er med på jeg gør det.

5 Synes om

Ja øv, og med udmelding om at puljen netop til dyrevelfærd bliver mindre og mindre år efter år. Så frygter man netop hvor mange katte der snart må lade livet for hvem skal betale for dem?

Åhhh jeg fatter ikke hvorfor der ikke kan laves samme lov om katte som med hunde at de ikke må sælges før de ER chippet så tænkte nogle sig måske mere om og netop fik fikset sin kat, eller dyrlægen netop hurtig kommer i kontakt med ejer og kan guide til netop at fikse mormis. Og at landmænd var bedre til at fikse deres gårdkatte som de faktisk kan trække fra hvis de er CVR registeret da det kan gå undet mus/rotte bekæmpelse. (Om det er lavet om pas, men ved 2 af de landmænd vi har her omkring os fik det gjort i 2017 efter vi nævnte det)

2 Synes om

skat mugger en del hvis man kommer med 12 katte der skal fixes …år efter år efter år …en gårdkat bestemme jo selv hvor den smider et kuld, og det er ikke nødvendigvis “hjemme”

jeg kan ikke finde at det er blevet ulovligt at trække fra, så hvis man, som i dommen fra 2002, kan retfærdiggøre at kattene er til “erhvervsbrug og ikke kælebrug” så kan jeg ikke se hvorfor det ikke stadig skulle være lovligt. Læs bla. mere om dommen her

2 Synes om

Jeg er også en af dem der bare ikke kan holde ud at læse om den slags sager. Det med at smide katte ud af en bil, kender jeg kun alt for godt. En af de meget kolde vintre vi havde for 9 år siden, fandt min nabo 3 små killinger ude i sneen, da hun gik tur med sin hund en sen aften. Der var 12-15 graders frost og hvis ikke kun havde fundet dem, var de døde af kulde. Hun havde godt hørt en bil der sagtnede farten og en bildør smække. Hun afleverede dem til mig og da de var gamle nok, blev de snippet og fik gode hjem, så det endte godt, men kun fordi min nabo tilfældigvis gik tur på det sted, på den tid.

5 Synes om

Som skrevet de to landmænd nær os kunne fint trække det fra, de viste ikke det overhoved var én mulighed før jeg nævnte det. Men det var mere at jeg ikke lige er up to date om der er sket ændringer de sidste par år om man stadig kan. Så læser af tråden ikke bare gik ud fra at man kan her og nu, men lige selv tjekker op på det. :smiley:

1 Synes om

Det er også vores erfaring. Mens vi boede i Horsens har vi vel haft de første 15 fritløbende ejerkatte med til dyrlægen til snipning, helt på egen regning men heldigvis til en fin lav pris! Vi besluttede ikke at ærgre os over udgiften, men i stedet se det som en investering i eget kattehold at sørge for at stoppe horderne af ukastrerede hankatte…! Her i One Horse Town har vi ikke rigtigt set nogen endnu… men det er vel et spørgsmål om tid, og så tager vi bare en runde mere! Yes, hvis man vil have noget gjort, så er det lettest og hurtigst at gøre det selv.
VH
Susanne

5 Synes om