Nogle spørgsmål om vådfoder

Godaften alle kattefolk! :slight_smile:

Jeg har for tiden en kamp med min ene pige, Kiyomi, om at få hende til at spise vådfoder. Vi har efterhånden været igennem en del produkter for at finde ét der smager damen, og nu er vi så nået til LUX, da der er mange herinde der anbefaler det.
Men så undrer jeg mig altså når jeg læser på dåsen - Der står:

Sammensætning: kød og animalske biprodukter (mindst 60% kød, heraf mindst 4% oksekød, mindst 4% kylling), mineralstoffer, olie og fedtstoffer (mindst 0,2%).

Det forstår jeg altså ikke. Hvis der er 60% kød i og der kun er 4% oksekød og 4% kylling - Hvad udgør så resten af kødet?? :?
Er det virkelig et okay produkt? Synes jo også det er lidt mistænkeligt at det er så billigt. :stuck_out_tongue:

Det er nok bare mig der ikke forstår indholdsfortegnelsen rigtigt - Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal kigge efter når jeg søger et godt produkt, så derfor plejer jeg bare at følge de anbefalinger I kommer med herinde. :slight_smile:

Og så et andet spørsmål: Det eneste vådfoder Kiyomi indtil videre har kunnet lide er Iams fra de der små 100g poser - Og hun er HELT vild med det.
Men er det et godt produkt, som jeg kan give hende i større mængder med god samvittighed? Jeg har som sagt lidt svært ved at gennemskue hvad der udgør et godt produkt…
Jeg kan jo ikke lade være med at tænke at der må være en grund til at hun er SÅ glad for det når hun ikke kan lide andet vådfoder - som at der måske er tilsat nogle ting der ikke er så gode men som gør at det smager lækkert? Der står jo f.eks. at der er sukker i… :S

Har I måske nogle forslag til andre gode produkter, som minder om Iams? Jeg tænker på det med at kødet er i små bidder omgivet af en masse sovs - Jeg tror nemlig at det er det hun godt kan lide ved det.

På forhånd mange tak for hjælpen. :tak:
Jeg glæder mig til at blive lidt klogere på den her fodervidenskab… :smiley:

Det er min forståelse at resten så er knogler og brusk og fedt og alt muligt andet, som er restprodukter fra slagteriproduktion.

Men når der nu står at 60% er “kød”? :? Er knogler, brusk og fedt ikke nærmere “animalske biprodukter”?

Der står jo altså også MINDST 4% der står ikke der ER 4% kød i.

og det kan jo så også betyde at der er andre slags kød i. får, ged, hest, gris m.m.

[quote=Gry Gressbakken;419640]Der står jo altså også MINDST 4% der står ikke der ER 4% kød i.

og det kan jo så også betyde at der er andre slags kød i. får, ged, hest, gris m.m.[/quote]

Ja, det er rigtigt at der står “mindst”, men jeg synes bare at der er langt fra 2x mindst 4% til 60%, så jeg undrer mig over at det ikke er angivet mere præcist hvad der ellers er i… :?

Det tror jeg så ikke nogen herinde kan svare på. Skriv dem en mail og spørg

Okay, jeg håbede bare at nogen herinde vidste det, når nu der er så mange der fodrer med det… Men tak ellers, Gry. :slight_smile:

Jeg ved at folk herinde er meget glade for det, blandt andet fordi der er et minimum af sukker i - mange af de andre mærker der findes derude er spækket med sukker, og vores missere kan få huller i tænderne ligesom børn kan.

Uden at være sikker, er mit bud:

  • minimum 60% kød, hvoraf minimum 4% er oksekød og 4% kylling. De resterende maks. 52% er så billigere kød … svinekød måske?
  • og så er de sidste ca 40% brusk, sener og deslige.

Nu kender jeg i øvrigt ikke lige de Iams poser du nævner. Men nej, sukker er aldrig godt.

Jeg kan så anbefale f.eks. Bozita fra zooplus. Jeg har kun prøvet deres tetrapak (praktisk og miljøvenligt :p), men der er også flere varianter med bidder i sauce.

Resten er kød af variende oprindelse! Det skifter fra batch til batch, og fabrikken kommer det i, der er billigst at købe den uge!
Lidt regler omkring oplysning på foderprodukter - og det er med en anelse forbehold, for jeg kan huske en anelse forkert. Anyway: Hvis der står “med oksesmag” så behøver der ikke være oksekød i overhovedet! Hvis der står med oksekød, så må man nøjes med at putte 4% oksekød i produktet. Hvis der står “rig på oksekød” skal der være… jeg tror det er mindst 8% oksekød i, men det er en oplysning med forbehold for at huske forkert procentdel.
Animalske biprodukter omfatter altmuligt skrammel; hud, benmel og fjer er i blandt her! Det er såmænd ikke engang sikkert at du har lyst til at vide nøjagtigt hvad der er i…
VH
Susanne

[quote=Tea;419666]Nu kender jeg i øvrigt ikke lige de Iams poser du nævner. Men nej, sukker er aldrig godt.

Jeg kan så anbefale f.eks. Bozita fra zooplus. Jeg har kun prøvet deres tetrapak (praktisk og miljøvenligt :p), men der er også flere varianter med bidder i sauce.[/quote]

Ja, jeg har prøvet Bozita, men kun i gele, da det var før jeg fandt ud af at hun helst vil have noget med sovs. Så Bozita med sovs står allerede på indkøbslisten til Zooplus. :slight_smile: Men mange tak for anbefalingen. :ok:

[quote=Susanne W;419669]Resten er kød af variende oprindelse! Det skifter fra batch til batch, og fabrikken kommer det i, der er billigst at købe den uge!
Lidt regler omkring oplysning på foderprodukter - og det er med en anelse forbehold, for jeg kan huske en anelse forkert. Anyway: Hvis der står “med oksesmag” så behøver der ikke være oksekød i overhovedet! Hvis der står med oksekød, så må man nøjes med at putte 4% oksekød i produktet. Hvis der står “rig på oksekød” skal der være… jeg tror det er mindst 8% oksekød i, men det er en oplysning med forbehold for at huske forkert procentdel.
Animalske biprodukter omfatter altmuligt skrammel; hud, benmel og fjer er i blandt her! Det er såmænd ikke engang sikkert at du har lyst til at vide nøjagtigt hvad der er i…
VH
Susanne[/quote]

Ja okay, så synes jeg at det giver mening at de ikke skriver mere præcist hvad der er i, hvis det skifter fra batch til batch alt efter hvad der er billigst - Mange tak for den gode forklaring. :ok:
Og de regler med procenterne er gode at kende, så også mange tak for dem! :tak:

Ja, de vil bare ikke garantere hvad resten er. Men når der står f.eks. ‘okse’ foran på dåsen, så er der lovkrav om, at så skal der også være min 4% af den ting i varen. Derfor er det beskrevet som det er.
De sidste 40% er jeg fuldstændig og aldeles sikker på er vand. Prøv at kigge på noget af jeres ‘dyrere’ vådfoder derhjemme. Vand udgør ofte 40-60% af indholdet (jeg har bl.a. noget FP21 stående med 50% vand). Her snakker jeg ikke om kødets naturlige vandindhold, men TILSAT vand. For at se den samlede vandmængde (naturligt + tilsat) skal man se på varens fugtighedsmængde.
Men tilbage til de 4% specificeret kød. Jeg har nogle Mjau-kartoner på lager i øjeblikket efter en tur i Sverige. Plejemisserne er helt vilde med det! Men det har samme problem. Min allergikat kan naturligvis ikke spise det, det tør jeg ikke med uspecificerede proteinkilder. Men det ærgrer mig også lidt, at jeg faktisk ikke ved, hvor lidt eller meget varieret foder, de rent faktisk får. Så jeg ville aldrig basere hele mit foder på uspecificeret kød. Men kød er det da trods alt… jeg tror ikke nødvendigvis det er dårligt. Det er ‘bare’ kød af ukendt oprindelse.

Ja, jeg synes også at det er ærgerligt at man ikke rigtig ved hvad der er i, når man prøver at fodre varieret… Men godt at høre at I trods alt tror at det er okay kød.

Jeg kunne heller ikke finde på at give dem det som det eneste vådfoder - Jeg vil gerne give dem flere forskellige produkter, som jeg ved er gode, så jeg er lidt mere sikker på at de er dækket ind. Det er bare ikke særlig nemt at finde noget til min lille kræsenpind. :venter:

Hvis indholdet varierer fra batch til batch, vil du automatisk fodre varieret :stuck_out_tongue:

Medmindre man ligefrem har allergikatte mener jeg ikke, man behøver være så striks med indholdsfortegnelsen. Du må tænke på, at i naturen spiser katte faktisk animalske biprodukter hver dag, eftersom de dér ville spise brusk, ben og visse indvolde fra deres byttedyr :slight_smile:

Her i huset er vi landet på, at Bozita paté med oksekød er hittet for Galliano, så uanset mode og eventuelle teoretiske undersøgelser, er det på menuen hver evig eneste dag, for han skal have sit vådfoder :slight_smile:

Når du kigger på vådfoder, så kig på kulhydrater og sukker først og indholdet af kød/fisk bagefter. Katte kan ikke få huller i tænderne - FORL er det nærmeste, de kommer caries, og det har intet med sukker at gøre - men de kan få diabetes og i det hele taget blive tykkere end højest nødvendigt :slight_smile:

Nej, ikke når det ikke er det eneste, jeg fodrer med. Jeg giver jo også en masse råt og andet vådfoder. Jeg kan da forestille mig, at de trods alt holder sig til nogle bestemte slags kød, som det så kunne være rart, hvis jeg kunne give dem mindre af andre steder fra.
Men ja, større problem er det heller ikke. Mit spørgsmål var egentlig bare fordi jeg syntes, det virkede mistænksomt, at de ikke skrev mere specifikt, hvad der er i. Men det giver mening, at det er fordi, det varierer. :slight_smile:

[quote=Temple Bar;419742]
Medmindre man ligefrem har allergikatte mener jeg ikke, man behøver være så striks med indholdsfortegnelsen. Du må tænke på, at i naturen spiser katte faktisk animalske biprodukter hver dag, eftersom de dér ville spise brusk, ben og visse indvolde fra deres byttedyr :)[/quote]

Ja, det ved jeg godt, og jeg går også meget op i, at de får disse ting. :slight_smile:
Jeg bryder mig bare ikke om, at jeg ikke præcist ved, hvad det er, jeg giver dem - Jeg er i det hele taget meget striks med mad, så det smitter også helt klart af på min fodring af kattene. Så ja, jeg overdriver nok lidt nogle gange i mit forsøg på at gøre det helt rigtigt… :ups:

Okay tak, den med paté havde jeg ikke lagt mærke til - Den vil jeg også prøve. :ok:

[quote=Temple Bar;419742]
Når du kigger på vådfoder, så kig på kulhydrater og sukker først og indholdet af kød/fisk bagefter. Katte kan ikke få huller i tænderne - FORL er det nærmeste, de kommer caries, og det har intet med sukker at gøre - men de kan få diabetes og i det hele taget blive tykkere end højest nødvendigt :)[/quote]

Okay, jeg troede faktisk, at det var vigtigst at kigge på kød-indholdet først. Men jeg har selvfølgelig også været opmærksom på det med sukkeret.
Jeg vil nu kigge på kulhydrat-indholdet først, tak for det. :slight_smile:

Og jeg er bare så glad - Lillepigen kan lide LUX! :wehu::wehu::wehu:
Hun spiste en hel skålfuld! -what

Så nu har jeg da endelig fundet ét produkt hun vil have - Hvorfor prøvede jeg ikke bare det fra starten? :venter: :tihi:
Men jeg fortsætter selvfølgelig med at afprøve flere mærker, så jeg ikke kun holder mig til det ene.

Nu kan hun endelig få en masse vådmad! :yatta:

Medmindre du laver al deres mad fra grunden, vil du aldrig komme til at vide præcis hvad det er, du giver dem :slight_smile:

Men det er super, at hun kan lide LUX :thumbup: Er det så paté eller varianten med bidder?

[quote=Temple Bar;419800]Medmindre du laver al deres mad fra grunden, vil du aldrig komme til at vide præcis hvad det er, du giver dem :slight_smile:

Men det er super, at hun kan lide LUX :thumbup: Er det så paté eller varianten med bidder?[/quote]

Nej, det er selvfølgelig rigtigt - præcist var et forkert ordvalg. :tihi:

Ja, jeg er også så glad for at der endelig var noget der faldt i hendes smag. :yatta:
Det er varianten med bidder, men jeg har også købt de andre. Så bliver det jo spændende om hun også kan lide dem… :kryds: