Normal kuld størrelse hos kat generelt

Synes tit man hører den der: Racekatte får SÅ små kuld. MINE huskatte har ALTID fået kuld på 7-10 killinger…
Men hvis man skal kikke på fact hvor store kuld får en huskat så egentlig reelt?
Mit indtryk er en 4-6 er “normen” inden for hus/blandings katte. Har jeg ret eller er det virkelig oppe på 7-10 stk :?

Hvis huskatte virkelig får 7-10 normalt kan jeg godt se 4-5 killinger er SMÅ kuld f.eks
Håber i kan hjælpe med at opklare det for mig. :slight_smile:

Jeg har oplevet alt fra 1-7 killinger i mine kuld. Gennemsnittet er dog 3-4 :slight_smile:

huskatte eller korat kuld?
Ja kunne egentlig være sjovt at vide om der var race statestik noget sted også?

[QUOTE=tzari;1237003]huskatte eller korat kuld?
Ja kunne egentlig være sjovt at vide om der var race statestik noget sted også?[/QUOTE]

Korat kuld :slight_smile: Jeg har aldrig haft et huskattekuld :wink:

Der var engang FD lavede statistik over kuldstørrelse. Laver man den stadig? Jeg kan ikke finde den på FDs aktuelle website. Men her er min egen back-up. Kun for nærsynede. Er er nogen, der ved, hvordan jeg uploader en pdf-fil?

For 10 år siden var der forskel mellem racerne:

MCO, NFO ca. 3,9
BRI ca. 3,7
SIA, ORI ca 3.5
SBI ca. 3,0
PER, EXO ca. 2,5

FD har selvfølgelig ikke tal for huskatte.

Bemærk at dette ikke er antallet af levendefødte per kuld. De killinger, der dør de første uger, søges der selvfølgelig ikke stamtavler på. Snyd, i form af at der ikke søges stamtavler på alle killinger, vil også gøre tallene mindre.

vh

Andreas

Da Artemis (herreløs og halvvild husmis) i tidernes morgen besluttede sig for at flytte ind på min gård, kom hun slæbende med fem killinger, der lige havde fået øjne (de var født på naboejendommens udhus’ loft - og nej, det var IKKE deres kat). Om der har været flere killinger end fem ved fødslen ved jeg jo af gode grunde ikke. :slight_smile:

Opvokset med gang på mine bedsteforældres gård, så har der en enkelt gang været en singleton (efterårskilling), og ellers så synes jeg typisk der har været 4-5 killinger i kuldene i årenes løb.

Min egen huskat/blanding - Mea fik 5, hvor af en var dødsfødt.

Hvor har du den fra med 7-10 killinger? For det har jeg da aldrig hørt eller set nogen påstå :slight_smile:

[QUOTE=Eife;1237033]Opvokset med gang på mine bedsteforældres gård, så har der en enkelt gang været en singleton (efterårskilling), og ellers så synes jeg typisk der har været 4-5 killinger i kuldene i årenes løb.

Min egen huskat/blanding - Mea fik 5, hvor af en var dødsfødt.

Hvor har du den fra med 7-10 killinger? For det har jeg da aldrig hørt eller set nogen påstå :)[/QUOTE]

Der står det er hendes egne huskatte i første indlæg:)

Fra mine reservebedsteforældre syntes jeg ofte 2-4 killinger har set ud til at være normalt for dem. En enkelt staldkat fik på et tidspunkt 6 killinger, men det var også det højeste antal:)

Nej, Tzari skriver en sætning som andre siger den. Men det får det til at lyde som om hun selv siger det, kan jeg godt se i det skrevne :slight_smile:

Synes tit man hører den der: “Racekatte får SÅ små kuld. MINE huskatte har ALTID fået kuld på 7-10 killinger…”

Hos mig har huskattene (2kuld) haft 4 og 5 killinger.

Europerne har haft 7 - 6 - 4

Der er SÅ mange parametre der spiller ind, så man kan derfor ikke sige noget præcist. Kattens fertilitet kan både bero på genetikken, på miljøet (kondition og fødeindtagelsen/mængden), men årstiden spiller også ind OG alder.
Skal man generaliserer OG det kan man kun netop fordi det er levende væsener vi har med at gøre så er der uden tvivl en mening med en hunkat føder mange børn ad gangen netop fordi naturen tager en stor del af dem.Og i mange tilfælde er vore katte heldigvis stadig naturlige. MEN når det er skrevet så er det nok også en tendens til nogle racer får mindre kuld end andre. Jeg tror ikke mange persere får kuld i antal som eksempelvis Maine Coons og for nogle år siden var der også en tendens der viste Birmaen ikke fik helt så store kuld, noget jeg fornemmer er blevet bedre de sidste 4-5 år (ret mig Birmafolk, hvis jeg har uret)
Det der ikke må ske er, man accepterer ens hunkat får en killing den ene gang efter den anden OG at man beholder en hunkilling efter den. Ikke hermed sagt en hunkat får killinger i antal som sin mormis, men der ER genetik i fertilitetet.
Dèt man skal passe på er, som skrevet før, at man accepterer alt.
Her i huset har de 27 kuld der bærer navnet Kamikaze været lige fra 1 til 9 og samme kat har født lige fra 1 misling til 7, en anden altid store kuld (fra 6-9 mislinger). Og her tæller alt født med, for det kan jo ske ikke alle er levedygtigt og det kan også have mange grunde (for tidlig fødsel, åben bug…i vores tilfælde).
Jeg har været heldige med mine missemødre…gode fødere, fantastiske mødre OG alle har kunnet brødføde deres børn også selvom der var mange i flokken. Og så er det man som opdrætter gør en forskel fordi der bare hældes mad i mormis OG samtidig tænker, hvilken fabelagtig missepige hun er og hvilket stykke arbejde hun gør.

Jeg har haft ét hus(hitte)kattekuld. Der var 4 killinger. Hvad jeg husker fra min barndom lå kuldene (div. gårdkatte hos naboer) på 4-6 killinger.

Tænkte nok folk overdrev/kun huskede de store kuld. Er i diskutioner histog her jeg har set den slags udtalelser i tidens løb. Så var min fornemmelse på at en 4-6 er et “normalt” kuld og det man får gå ud fra når man skal bedømme om en race generelt laver store eller små kuld i forhold til “normen”(altså det katte laver uden aktiv menneskelig selektion)

På min fars gård har den , så vidt jeg husker, heddet 4-1-3-4 - og enebarnet på en meget ung pige.

Kan ikke tale for andre, men det kuld Faith nedkom med som er det eneste vi har haft det var på 5 fine killinger.

Mine huskatte/staldmisser i årenes løb har været 3 - 4 - 3.

Mine nuværende 2 MCO’er er ud af et kuld på 8, heriblandt Heidi’s Spike, (men en del er døde indenfor de første par år) - Missemors første kuld, næste kuld var på 7 og det sidste kuld på 8 igen. :slight_smile:

Mine 2 lever i bedste velgående, dog er Sveske med kun 5 tænder pga TR og med guld i hofterne pga slidgigt.

Jeg har kun haft ét kuld (NFO).
Det var på 8, sunde og fine killinger :hjerte:

Mine Burmeserkuld: 6- 5- 6- 3- 5 -5
Mit Singapurakuld ; 3

Cats og Conni