Nostalgi Fredericia - Den tapre Landkat :-)

Det ældste katalog jeg ejer bliver 25 år gammelt om en måned. Udstillingen var afholdt af JYRAK og foregik også i Fredericia.

Det er en avis i samme format som frokostaviserne, og det indeholder, ikke mindre end 766 katalognumre. Det er så ikke lig med så mange katte, for der er rigtig mange avlsklasser og veteraner og andre nationale klasser.

I 1988 ville det ikke have været svært at lave en dommer eksamen i kat. I !

Kategori I havde 325 katte + 3 kuld fx
[ul]
[li]26 PER n, hvoraf der var 5 hanner i klasse 9[/li][li]16 PER d[/li][li]81 Colourpoints[/li][/ul]

Kategori II 104 katte (hvor Somali og Balineser hørte til i 1988)
[ul]
[li]SBI 22[/li][li]NFO 37[/li][li]TUV 1[/li][li]MCO 37[/li][li]BAL 4[/li][li]SOM 3[/li][/ul]

Kategori III 168 katte, og der kunne let have været ABY Breed BIS i 88, hvis det havde eksisteret dengang
[ul]
[li]ABY 56[/li][li]BRI 38[/li][li]EUR 16[/li][li]RUS 19[/li][li]BUR 21[/li][li]CRX 5[/li][li]DRX 5[/li][li]SOK 8[/li][/ul]

Kategori IV havde også velmagtsdage dengang med 134 Katalog numre fx
[ul]
[li]27 SIA n, hvoraf der var 5 hanner i klasse 9[/li][li]7 SIA w 67[/li][/ul]

Sidst men ikke mindst var der 11 huskatte.

En anden sjov ting var, at der var minimum 91 udstiller fra øst for Storebælt, og dengang skulle man sejle, for at komme til fastlandet :slight_smile:

Jeg kunne tælle 14 udstiller fra dengang, som jeg har set på udstillinger indenfor det sidste år, så nogle af de “gamle” hænger stadigvæk ved.

Hvis vi sammenligner med weekendens udstilling, så var der 518 katalog numre inkl. nationale klasser.

Kategori I havde 59 katte
[ul]
[li]4 PER n[/li][li]0 PER d[/li][li]11 Colourpoints[/li][/ul]

Kategori II
[ul]
[li]MCO 64[/li][li]NFO 94[/li][li]RAG 7[/li][li]SBI 40[/li][li]SIB 7[/li][li]TUV 5[/li][li]TUA 2[/li][li]7 veteraner 4 pensionister og 2 kuld[/li][/ul]

Kategori III kunne let få et Breed BIS i 88, hvis det havde eksisteret dengang

[ul]
[li]ABY 52[/li][li]BEN 2[/li][li]BML 4[/li][li]BRI 48[/li][li]BUR 13[/li][li]CRX 5[/li][li]DRX 2[/li][li]EUR 9[/li][li]KBL 6[/li][li]KBS 1[/li][li]KOR 3[/li][li]OCI 9[/li][li]RUS 2[/li][li]SOM 6[/li][li]SPH 2[/li][li]6 veteraner, 3 pensionister og 1 kuld[/li][/ul]

Kategori IV 22 katalog numre samt 1 veteran

Sidst men ikke mindst var der 14 huskatte.

Håber, at I syntes det var lidt sjovt med lidt nostalgi/statisk over udviklingen på 25 år, ellers beklager jeg, at jeg har spildt jeres tid :-O)

Der kan godt forekomme småfejl, da jeg ikke har talt efter flere gange, men tallene er i hvert tilfælde meget retningsgivende.

Mange hilsner Pia

Jeg elsker den slags :slight_smile: Synes det er spændende og som du skriver… nostalgisk, selv for en nybegynder :slight_smile:

Jeg syntes det ervrigtig spændene og sikke mange colorpoint der var dengang. Elsker at læse sådanne ting

Åh man kan godt blive lidt trist af det på kat. IV´s vegne. Det er godt nok ærgerligt så langt de er nede i antal stort set overalt efterhånden, det har jo været helt andre tider! Men alting ændrer sig jo, der er jo også kommet andre nye dejlige racer til siden da…
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1042115]Åh man kan godt blive lidt trist af det på kat. IV´s vegne. Det er godt nok ærgerligt så langt de er nede i antal stort set overalt efterhånden, det har jo været helt andre tider! Men alting ændrer sig jo, der er jo også kommet andre nye dejlige racer til siden da…
VH
Susanne[/QUOTE]

Jeg synes så at der begynder at være en stigning i interesse for racerne i kategori 4 og antal killinger faldt ikke, så jeg tror at de her tal er højere om 5 år

Det var stort at kunne samle 11 colourpoints:D

Og selvom vi ikke er så mange, så er kvaliteten i top.
Lørdag var 3 ud af de 6 vindere colourpointer :smiley:

rigtig interessant - tak for at dele :slight_smile:

det er trist med kat I og IV - for persere er det jo et fald på ca. 82% og for kat IV ca. 83% :frowning:

min mor havde colourpoint i 1980’erne - som blev IC i 1984 - oversigt mig til at tænke over at konkurrencen den gang var noget hårdere. Men det må have været mere cool at vinde dengang - når man var oppe i mod mange andre katte.

her er hun Alicia von Bonavent

jeg har de gamle dommer rapporter på hende - de er interessante at læse. Hun var sådan en sød kat :slight_smile:

[QUOTE=Musashi;1042342][…] min mor havde colourpoint i 1980’erne - som blev IC i 1984 - oversigt mig til at tænke over at konkurrencen den gang var noget hårdere. Men det må have været mere cool at vinde dengang - når man var oppe i mod mange andre katte.

her er hun Alicia von Bonavent

jeg har de gamle dommer rapporter på hende - de er interessante at læse. Hun var sådan en sød kat :)[/QUOTE]

Hvor var hun fin.:hjerte:
Men jeg må ærligt indrømme, at hvis jeg mødte hende i dag, ville jeg være lidt i tvivl om, hvilken race hun egentligt tilhørte… :wink:

[QUOTE=FinnFrode;1042373]Hvor var hun fin.:hjerte:
Men jeg må ærligt indrømme, at hvis jeg mødte hende i dag, ville jeg være lidt i tvivl om, hvilken race hun egentligt tilhørte… ;)[/QUOTE]

det er jo nok fordi der ikke er mange klassisk perser i dag. så man ser dem jo ikke og danner sig dermed ikke et billede af dem på samme måde som andre racer…og så er man måske ikke så obs på alle perserens racekarakteristika (udover næsen).

Ligeledes er andre racer eks. birma nu om stunder mere som gammeldags colourpoint end tidligere…og dermed også svære at differentiere end tidligere - hvor der var større forskel på birma og (klassisk) colourpoint… .jeg må indrømme at jeg heller ikke altid kan kende forskel på nogle af kat II kattene…

Jeg husker godt dengang Somalien var en semilanghårskat. Kan ikke huske om jeg var med til lige den udstilling - men det er helt sikkert en mulighed.

Sjovt. Selv om der jo står den tapre landkat - så har jeg helt uden at studse over det læst det som den tapre landsoldat. Sikkert også, fordi der netop står Fredericia i overskriften. Hjernen gør nogle gange, som den har lyst til :slight_smile:

Nej Teresa, du deltog ikke, men den ene af de tre katte var fra dit opdræt. Klasse 9 Han: Dushara Shivas SOM n efter Dushara Dadimon og Sanddrops Barbara Ejer: Tina Lund Hansen.

Mange hilsner Pia

Ah, ja, Shivas boede i Jylland på det tidspunkt. Godt at høre at vi var repræsenteret.

min far har nogle kataloger fra 70’erne derhjemme det ku være lidt sjovt at se hvordan katagorierne har ændret sig gennem tiden. skal nok lurer i dem næste gang jeg er i det jyske.

Storesøsteren (Gramroligheds Amelie) til vores første bimse deltog - hun blev iøvrigt den første danskregistrerede birma, der blev Euro Champion. Vores første, Gramroligheds Cordelia, blev født lidt senere samme år - og vi har været medlemmer af JYRAK lige siden :slight_smile:
VH
Susanne