Nu er de på vej

Helt klart :slight_smile:
Og høre om køn og farver :slight_smile:

Neeeeeeej hvor spændende :smiley: Stort til lykke med de små killinger

Det bliver ikke nemt, Unni vil ikke lade mig forlade hende for at hente kameraet:tihi:

Det med farver er heller ikke nemt, for de er ud af sølv forældre med en del vildfarvet bag ved.
Men jeg tror at der er 2 vildtfravede drenge og 1 sortsølv dreng + 1 sortsølv pige. :wehuu:

Det er godt nok ikke nemt at se om det er drenge eller piger. Så det kan nemt være jeg tager fejl.:thumbdown:

Hun er nu faldet helt til ro, og jeg tror ikke der kommer flere, men efter sigende kan hun jo godt snyde mig:p

[QUOTE=Ginaby;151300]
Men jeg tror at der er 2 vildtfravede drenge og 1 sortsølv dreng + 1 sortsølv pige. :wehuu:

Hun er nu faldet helt til ro, og jeg tror ikke der kommer flere, men efter sigende kan hun jo godt snyde mig:p[/QUOTE]

Jeg troede faktisk det var nemt at se om de er sølv, men hvad ved jeg … jeg har aldrig haft sølv :slight_smile:

4 killinger er meget almindeligt for en aby - det er forholdsvis sjældent de får større kuld.

Tillykke med de små:)
Spændende med køn og farve.
Forøvrigt kun en livmoder men to horn-høhø
Livmoderen deler sig i to horn som tømmes skiftevis for killinger. Hvilket en gang imellem desværre kan resultere i at to killinger vil ud samtidigt.

Marina

Unni er selv ud af et kuld på 6 derfor er der jo større “risiko” for et stort kuld.

Det med sølv er forbandet svært med abyer. Vi er nødsaget til parre meget vildtfarvet og Sorrel ind for at beholde typen, da der ikke er meget sølv avlmateriale til rådighed.

Den han der er far til killingerne er faktisk den eneste i Danmark der ikke er i familie med Unni.

Der er sjældent ret meget type at beholde på de danske sølv-abyer. De ligger meget langt efter de andre farver. :slight_smile:
Men måske der er gode sølvabyer i resten af Europa, som man kan bruge? Når der er så få, der arbejder med sølv, er man jo næsten nødt til at kigge udenlands.

Typen er blevt MEGET bedre de sidste år. Men da de super angagerede opdrættere der har arbejdet med dette i flere år, er nødsaget til at bruge vildtfarvede og sorrel giver man jo lidt køb på sølvet.

Men hvis det er alt for nemt, er det jo heller ikke så spændende.

[QUOTE=Ginaby;151332]Typen er blevt MEGET bedre de sidste år. Men da de super angagerede opdrættere der har arbejdet med dette i flere år, er nødsaget til at bruge vildtfarvede og sorrel giver man jo lidt køb på sølvet.

Men hvis det er alt for nemt, er det jo heller ikke så spændende.[/QUOTE]

Okay … kan godt være de er blevet meget bedre, men i så fald er det synd de ikke bliver udstillet, så vi andre kan få lov at se dem :stuck_out_tongue:

Unni har da været udstillet en del som ungdyr, og jeg ved at der er 2 fynske damer der udstiller deres, hvor den ene vist er international champion.

Men når der ikke er så mange så kan det jo også være svært at være representeret hver gang.

[QUOTE=Ginaby;151339]Unni har da været udstillet en del som ungdyr, og jeg ved at der er 2 fynske damer der udstiller deres, hvor den ene vist er international champion.
[/QUOTE]

Jeg kan faktisk godt huske, at have set Unni :slight_smile:

En titel på en aby siger ikke ret meget. Jeg har set “elendige” katte blive EC/EP, så titlen i sig selv er alt for nem at få, hvis du spørger mig.

Jeg kan bare ikke huske nogensinde at have set en rigtig flot typet sølv-aby.

der er som sagt i hvertfald 2 super sorrelsølv abyer på fyn.
Men sorrelsøvlet er også lidt nemmere at have med at gøre da det jo ikke er så nemt at se den “s…” rufisme på dem.
Men dommerene ser ofte bort fra dem hvis valget står imellem dem og en vildtfarvet eller sorrel.
De få sølv der er må vi jo bare arbejde vidrer ud fra. Men det er jo det der gør det værd at prøve. Vi har store udfordringer og må bare gøre vores bedste.

Det kan sagtens være, der er nogle lækre sølvabyer et eller andet sted - de gemmer sig bare godt, det var det, der var min pointe :wink:

Dommerne ser vel bort fra sølvabyerne, fordi de vildtfarvede og sorrel er væsenlig bedre? Det er i hvert fald min oplevelse.

Men det er der jo ikke noget unaturligt i, eftersom 90% af de danske opdrættere slet ikke arbejder med sølv - dermed bliver arbejdet for dem, der arbejder med det, så meget større.

Du har ret i at det nok er grunden. :stuck_out_tongue:
jeg kunne også godt tænke mig at der var flere ville prøve men sølvet. Men da det jo ikke ligefrem vrimler med sølv, er det nok også sværer at få nye igang. :thumbdown:
For mig var det en tilfældighed at min første aby, var sortsølv der skulle have være aflivet efter færdig avlskarriere.:brist:
Da vi så midstede hende var der kun et valg og det var en ny sortsølv. Til alt held og efter lang tids søgen fandt vi Unni.
Deres temperament er lidt roligere og mere fattet end de vildtfarvede. De fælder ikke så meget heller.
Nu har jeg jo lidt og sammenligne med og den forskel er temmelig tydelig.
Men de er stadig lige aktive og laver også ballade.

Spændende samtale at læse for os der ikke kender så meget til aby’er :slight_smile:

Stort tillykke med killingerne, glæder mig til at se billeder

STORT TILLYKKE med mislingerne :wehuu: Glæder mig til at se billeder af vidunderne:wehuu:

En sort sølv aby er også meget smuk:wehuu: Er dog selv mest til de viltfarvede uden sølv :wehuu:

Tillykke med de 4 små missebørn :wehuu::wehuu::wehuu::wehuu:

Stort tillykke med de små aby-bebser - glæder mig til at følge dem.

:wehu::wehu::wehu::wehu:

Stort tillykke…

KH
Linda