Nu har jeg prøvet bedst og værst :)

Iøvrigt kan man jo tilføje at man i princippet aldrig ved om en kat kan lide udstillinger eller ej før man afprøver det. Jeg fik da også ganske klart og tydeligt med bogstaver bøjet i neon, erfaret at Smokey i hvert fald IKKE skal på udstilling igen.

Hjemme er han cool og rolig og hverken torden eller fyrværkeri får ham til vrikke med knurhårene, men på udstillingen var han direkte farlig at komme i nærheden og det var med livet som indsats at man håndterede ham, og lågen til dommerburet måtte bestemt ikke åbnes. Jeg tror aldrig jeg har set en kat der var så gal som ham.
5 min. efter ankomst hjemme i vante rammer var han min elskede genkendelig vante dreng igen.

Konklusion: Lad være med at drage en konklusion før man har prøvet dt :wink:

[QUOTE=Helene C;876366]Iøvrigt kan man jo tilføje at man i princippet aldrig ved om en kat kan lide udstillinger eller ej før man afprøver det. Jeg fik da også ganske klart og tydeligt med bogstaver bøjet i neon, erfaret at Smokey i hvert fald IKKE skal på udstilling igen.

Hjemme er han cool og rolig og hverken torden eller fyrværkeri får ham til vrikke med knurhårene, men på udstillingen var han direkte farlig at komme i nærheden og det var med livet som indsats at man håndterede ham, og lågen til dommerburet måtte bestemt ikke åbnes. Jeg tror aldrig jeg har set en kat der var så gal som ham.
5 min. efter ankomst hjemme i vante rammer var han min elskede genkendelig vante dreng igen.

Konklusion: Lad være med at drage en konklusion før man har prøvet dt ;)[/QUOTE]

Og så vil jeg igen sige, at tordenvejr kan bringe mange katte ud af fatning, som på en alm. dag ville have taget en udstilling i stiv pote :slight_smile:

At få fjender på den måde?? øøøøh… :confused:
det var øv, han reagerede sådan! Men ja, hvor skulle du vide det fra???
Nu har jeg ikke meget erfaring med udstilling… men nogle gange, tror jeg, at nogle drager for hurtige konklusioner om andre og deres katte…

I nogle tilfælde afspejler katten også ejerens humør og eventuelle nervøsitet (ikke at jeg siger det lige er tilfældet med Tino, altså!)

Men f. eks. med Adelie. Jeg havde jo kunnet læse på hendes udtalelser fra de udstillinger hendes tidligere ejer havde haft hende med på, at hun var en kat der var glad for udstillinger og god til at posere for dommeren.

Så første gang jeg havde hende med (til Fremvisning i Plantorama) var det som en test - og den bestod hun absolut IKKE, hun var nemlig sat i bur med Ib og Stevie ud fra den åbenbart naive ide at når de var gode venner herhjemme og tit puttede sammen, så kunne hun da også sagtens dele bur med dem. Det kunne hun så IKKE. Hun var edderspændt sur og rasende hele dagen!

Jeg besluttede mig til at gøre et forsøg mere på at finde den udstillingsglade kat og tog hende med på en rigtig katteudstilling. Hvor dommeren prikkede hende i ansigtet (det var en ubnderlig dommer…) og flaksede forvildet rundt med katten…Noget Adelie absolut IKKE brød sig om. Så der var hun osse sur.

Udstillingen her i Vrå var tredje gang jeg havde hende med, og med få undtagelser viste hun her på 2. dagen i Vrå noget af det der blev omtalt engang for et par år siden. Dels har vi trænet meget derhjemme, sådan at jeg nu kan stå med hende uden at hun spræller som en elektrisk ål, hun finder sig fint i at blive både båret og pillet på af dommeren. Gnider sig kælent op af tremmerne i buret til fremmede mennesker der skal se hvor søøøød hun er :hjerte: og er en fint afslappet kat det meste af tiden. Hun kan nemlig stadig ikke tåle at få øje på andre katte når hun er uden for buret. Så bruger hun mund og bli’r SUR! (Og hvis man, som John Bøwes gjorde, siger til hende at hun skal ha’ mindre mad og skal tabe sig - noget jeg forresten ikke er enig i - så hvæser man! :tihi: Det var altså ret sjovt, helt som hvis hun forstod hvad der var blevet sagt :tihi:)

Men øvelse gør mester. Dels er jeg mere og mere afslappet for hver udstilling jeg er på, men det forplanter sig helt klart også til katten.

Og tordenluft påvirker mange mennesker, såvel som dyr :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;876379]I nogle tilfælde afspejler katten også ejerens humør og eventuelle nervøsitet (ikke at jeg siger det lige er tilfældet med Tino, altså!)

Men f. eks. med Adelie. Jeg havde jo kunnet læse på hendes udtalelser fra de udstillinger hendes tidligere ejer havde haft hende med på, at hun var en kat der var glad for udstillinger og god til at posere for dommeren.

Så første gang jeg havde hende med (til Fremvisning i Plantorama) var det som en test - og den bestod hun absolut IKKE, hun var nemlig sat i bur med Ib og Stevie ud fra den åbenbart naive ide at når de var gode venner herhjemme og tit puttede sammen, så kunne hun da også sagtens dele bur med dem. Det kunne hun så IKKE. Hun var edderspændt sur og rasende hele dagen!

Jeg besluttede mig til at gøre et forsøg mere på at finde den udstillingsglade kat og tog hende med på en rigtig katteudstilling. Hvor dommeren prikkede hende i ansigtet (det var en ubnderlig dommer…) og flaksede forvildet rundt med katten…Noget Adelie absolut IKKE brød sig om. Så der var hun osse sur.

Udstillingen her i Vrå var tredje gang jeg havde hende med, og med få undtagelser viste hun her på 2. dagen i Vrå noget af det der blev omtalt engang for et par år siden. Dels har vi trænet meget derhjemme, sådan at jeg nu kan stå med hende uden at hun spræller som en elektrisk ål, hun finder sig fint i at blive både båret og pillet på af dommeren. Gnider sig kælent op af tremmerne i buret til fremmede mennesker der skal se hvor søøøød hun er :hjerte: og er en fint afslappet kat det meste af tiden. Hun kan nemlig stadig ikke tåle at få øje på andre katte når hun er uden for buret. Så bruger hun mund og bli’r SUR! (Og hvis man, som John Bøwes gjorde, siger til hende at hun skal ha’ mindre mad og skal tabe sig - noget jeg forresten ikke er enig i - så hvæser man! :tihi: Det var altså ret sjovt, helt som hvis hun forstod hvad der var blevet sagt :tihi:)

Men øvelse gør mester. Dels er jeg mere og mere afslappet for hver udstilling jeg er på, men det forplanter sig helt klart også til katten.

Og tordenluft påvirker mange mennesker, såvel som dyr :)[/QUOTE]
det har du nemlig ret i…
Jeg er nemlig sikker på, det var det der skete, da jeg havde Ana med første gang…
jeg fik angstanfald oppe ved dommeren, og jeg er sikker på Ana kunne mærke det, for hun
hvæsede og ville bare væk og virkede rigtig nervøs!

[QUOTE=bengallady;876149]hvordan kan man finde på at udstille en gammel kat der ALDRIG har prøvet det før ? :frowning:
Det er dog det dummeste jeg nogensinde har hørt…
virkelig en måde at skaffe “bengal fjender” på :([/QUOTE]

Nårh ja… For du kan jo spørge Tina Gizzemissen hvor gammel alletiders bedste show huskat var, da hun tog ham med første gang!

Øv, jeg synes du har en ubehagelig måde at udtrykke din mening på! :thumbdown:
Jeg kender op til flere katte, der først er kommet på show som voksne, og som er blevet rigtig gode showkatte! Min egen huskat var 3 år inden hun kom med første gang, og selvom hun aldrig blev storcharmøren over dem alle, så var hun en ganske habil showkat, der blev BIS op til flere gange i sin karriere…
Men okay, i følge dig er vi de dummeste mennesker du nogensinde har hørt om…

Edit: Jeg kan tilføje at Gizmo var 5 år, da han kom på en udstilling første gang og den kat, han ELSKEDE det bare…

:slight_smile: Ja som tidligere nævnt er der ingen der har krystalkugler :slight_smile:

Jeg kan fortælle at Tino i hjemmet hænger i den smukkeste stræk, finder sig i at blive kigget i mund, vend og drejet, pillet i hoved og r*v. Han er cool ved dyrlægen og i bil sidder han i sikkerhedssele og kigger ud mens kan kommenterer på det vi kører forbi.
Han er en tryg og glad kat, der faktisk kun bringes ud af fatning, når… tjaaa faktisk har jeg ikke oplevet det sådan rigtigt endnu :slight_smile:
Jeg satsede og ramte skævt… En hel masse erfaring rigere :slight_smile: incl. ros for håndtering af Tino, fra dommeren :slight_smile:

Nå ja Lucky var også på sin første udstilling i Frederiks som 2 årig… Han blev BIS. Der ramte jeg da egentligt ret godt med mit sats :lol:

Du har jo åbenbart fået fjender i dag…:muhaha:
Der var du da heldig var… Altså med at du ramte godt med dit sats…:rock:

[QUOTE=DK Zaphy;876403]Du har jo åbenbart fået fjender i dag…:muhaha:
Der var du da heldig var… Altså med at du ramte godt med dit sats…:rock:[/QUOTE]

:slight_smile: Fjender er så meget sagt :slight_smile: Jeg kan ikke tage sådan en kommentar alvorlig :slight_smile: Den er tydeligvis skrevet på baggrund af total manglende kendskab til både mig og min kat :slight_smile:

[QUOTE=DK Sugieh;876428]:slight_smile: Fjender er så meget sagt :slight_smile: Jeg kan ikke tage sådan en kommentar alvorlig :slight_smile: Den er tydeligvis skrevet på baggrund af total manglende kendskab til både mig og min kat :)[/QUOTE] det har du ret i
:slight_smile:

Første gang jeg var på udstilling,fortalte dommeren mig,at han aldrig selv håndterede sine katte ved udstillinger,fordi han simpelthen var for nervøs:tihi:

Jeg ved så ikke om han bare sagde det for at berolige mig:)men helt sikkert at katten kan mærke det,hvis man er nervøs og hektisk.

Det synes jeg altså er svært at undgå ved en udstilling:cool::gruble:

Tine

[QUOTE=TrekkieGrrrl;876251] GODT SAGT!

Desuden er jeg enig!

(Men i øvrigt KOM der mange “Ja det er oss hvad man kan forvente med en Bengal-kommentarer” fra omkringstående ikke-bengalejere… Trods det at MANGE katte flejnede helt ud, sikkert pga den trykkende tordenluft. Der var ingen der sagde "Det er ossse hvad man kan forvente af en Cornish Rex da Adelie brugte mund, eller “Det er også hvad man kan forvente af siatalere” da både IB (!!!) og Stevie (!!!) flejnede… Jeg har ALDRIG hørt Stevie sige grimme ord før, ,men selv han var påvirket af et eller andet. Og da det buldrede og bragede og øs-pladder-plaskregnede samtidig gi’r jeg altså det skylden snarere end at SÅ mange katte (Mine og Tino var LANGT fra de eneste!) var utidige i går…)

Det var smaddersynd for Sugieh og Nicoline at Tino ikke brød sig om at være oppe ved dommeren - men resten af udstillingen tog han nu altså meget pænt! Og da jeg så ham senere på aftenen på hjemmebane var han absolut en vældig vældig sød og kælen kat der ikke virkede som nogen “vildkat” overhovedet![/QUOTE]

Vi der har mange katte opdager jo af og til at ophidselse smitter og at de lader deres fustration over ? gå ud over den nærmeste. Så når nogen på en udstilling bliver ophidset kan det sagtens forplante sig til ellers fredelige katte. Ingen kan forudse hvornår sådan noget sker. Det har jeg også oplevet på en udstilling. Den ene kat efter den anden var usikker og bange læs argrasiv på dommerbordet hos den samme dommer. At så mange udstillere skulle komme med en totalt uegnet udstillingskat er næppe sandsynligt.