Nu må jeg vide det, hvem er størst?

Jeg har nu snakket med en del folk som ikke har noget med katteverdnen at gøre, og folk fortæller mig gang på gang at det er Norsk skovkatte som er de størst og mest kælne.

Men da jeg skulle købe, fik jeg besked på, og kunne se inde på kattegalleri at det virkede som om at Maine Coon blev størst og fra deres væremåde i den bog jeg har om katte - er det mest sociale og kælne af de to racer…

Men nu kommer jeg i tvivl fordi nu har jeg lige hørt endnu en person sige “ej, du skal ikke købe maine coon, du skal købe norskskov kat - de bliver dobbelt så stor som den der” (den der værende vore krølle, som er 1½ år og vejer 6 kg - han er en blanding af maine coon og noget andet - men det er ikke til at se)

[quote=Missepigen;463042]Jeg har nu snakket med en del folk som ikke har noget med katteverdnen at gøre, og folk fortæller mig gang på gang at det er Norsk skovkatte som er de størst og mest kælne.

Men da jeg skulle købe, fik jeg besked på, og kunne se inde på kattegalleri at det virkede som om at Maine Coon blev størst og fra deres væremåde i den bog jeg har om katte - er det mest sociale og kælne af de to racer…

Men nu kommer jeg i tvivl fordi nu har jeg lige hørt endnu en person sige “ej, du skal ikke købe maine coon, du skal købe norskskov kat - de bliver dobbelt så stor som den der” (den der værende vore krølle, som er 1½ år og vejer 6 kg - han er en blanding af maine coon og noget andet - men det er ikke til at se)[/quote]

Jeg har 4 Maine Coons
Jeg har 3 Norske Skovkatte.

Den Norske Skovkat er den klogeste. :slight_smile:
Maine Coonen er den mest kælne og den største. :slight_smile:

Skovkatten må helst ikke være større end Maine Coonen - og omvendt.

Generelt og husk dette er generelt…

Maine Coon

Ragdoll

Norsk Skovkat/Brite

Birma/Perser/Exo/Russer

Oventstående er størrelsen… vægten fordeler sig lidt anderledes, så vidt jeg ved… dog stadig med coonen som den generelt tungeste…

Ang kælen…
Skovkatten og briten kan for fremmede virke meget reserveret… For deres familie er der tale om en meget kælen kat.
Coonen er som regel en glad i låget venlig kat også overfor fremmede…
Ragdoll kender jeg ikke godt nok til at udtale mig om…

Kig hellere på det generelle temperament… der er meget stor forskel på racerne - og det den ene trives med, vil for den anden være helt uudholdeligt…

Jeg er ikke enig i, at maine coons er mere kælne end skovkatte. Det er i hvert fald ikke gældende for vores.

Men det er nok meget individuelt.

[quote=Mona Jensen;463053]
Skovkatten må helst ikke være større end Maine Coonen - og omvendt.[/quote]

Og omvendt? Betyder det, at maine coonen heller ikke må være større end skovkatten? :tihi:

Man kan med garanti sagtens finde en NFO der er større end en given MCO, MEN skal man generaliserer så ER MCO’en størst.
Jeg vil vædde en nullerputseng på man IKKE i NFO racen har en missepige der har størrelsen Cedille har :tihi:, og jeg HAR altså til gode at se en NFO der kommer op i nærheden af Findus, OG jeg HAR set en del.
Jeg kan heller ikke forestille mig en NFO-misling der igår blev 3 uger vejer 549 gram:uha:, men det gør Vitello og han er en MCO :pote:
Den tyngde jeg ofte har set hos MCO’en finder man ikke hos NFO’en uagtet hvor store de er og bliver.
Temperementet vil jeg ikke udtale mig om for dèr har jeg KUN MCO’en at gå ud fra, men lalleglad, tåbelig og hjernelam er nogle af de ord der popper op i min hjerne når jeg ser på mine kræ. MEN også intelligent…det er blot ikke samme dyr :tihi: Men skal IKKE fejlfortolke for der gemmer sig meget bag pelsen og selvom det nok generelt ER en ret bramfri race så er de også individuelle og tak for det.
Selv her hvor det efterhånden er et familiealbum vi har at gøre med, er der SÅ mange forskellige måder at agerer på. Der er fisme langt fra Nana/Farmor til Ranya/barnebarn i opførsel, men der er jo også kønnet, alderen at tage hensyn til, men lige så klog og intelligent hun er lige så hjernelam virker han…men han er også verdens morsomste kat :)…så man får noget for pengene NÅR man omgiver sig med MCO.
Det gør man helt sikkert ved at gøre det samme blot med NFO, jeg har blot ingen erfaring overhovedet.

Det er nok fordi at der på RC (mener det er dem der har lavet den?) eller et eller andets firma’s plakat over størrelsen på de forskellige katteracer står at NFO er størst (dens vægt angivelse er helt ude af proportioner med virkeligheden) :S

Ragdoll er en tung og stor slaskekat. Hehe…

Men jeg vil til hver en tid mene at ingen hamler op med en MCO. Så skulle det da lige være en Savannah. Udover det er jeg helt enig med hvad Ann K skriver. :smiley:

[quote=Barky;463142]Ragdoll er en tung og stor slaskekat. Hehe…

[/quote]

Hørt hørt!! -LOL-LOL

Tung og stor og MEGET VENLIG slaskekat :wehuu:

Tak for alle de gode svar - så føler jeg mig ikke helt dum

Hvad med briten?

Se mit indlæg…

Er der nogle kæledyrs katte der er størrer end mco?

Nogle vil nok påstå at Savannah’en er… men det handler i så tilfælde om F-generationerne… Når først hybriden er ude i 6 eller 7 generation er det vist “kun” en stor kat - vist ikke meget større end fx ragdoll eller skovkatten…

Nu kan jeg se det - TAK!

Men de russer jeg kender er skisme ikke hvad jeg vil betegne som store - ej heller de bimser jeg kender… Exekussemuse moi - tror vi er ude i nogle subjektive vurderinger her :høhø:

[QUOTE=En forhenværende bruger;463082]Jeg er ikke enig i, at maine coons er mere kælne end skovkatte. Det er i hvert fald ikke gældende for vores.

Men det er nok meget individuelt.

Og omvendt? Betyder det, at maine coonen heller ikke må være større end skovkatten? :tihi:[/quote]

Altså Jane…
Vedr. hvem der er mest kælen - er det blot sagt sådan, som de generelt opfattes. :hjertehop:

[quote=lenschow;463333]Nu kan jeg se det - TAK!

Men de russer jeg kender er skisme ikke hvad jeg vil betegne som store - ej heller de bimser jeg kender… Exekussemuse moi - tror vi er ude i nogle subjektive vurderinger her :høhø:[/quote]

Egentlig siger jeg heller ikke at racerne er store… blot at de kommer efter skovkatten/briten i størrelse :slight_smile:

Gennemsnitsvægten på fx en perserhan, en abyhan, en korathan og en russerhan er i øvrigt forbløffende ens… omkring de ca 4 - 5 kilo…
At de gennemsnitlig vejer nogenlunde det samme betyder jo da ikke at der er tale om katte af samme størrelse…
Kan da tydeligt se forskellen på Camillas korathanner og Brian herhjemme.
Faktisk vil jeg sige at Koraten er mindre end perseren - når altså det kommer til højde… vægten ligger omkring det samme…

Åh, perser og brite skulle godt nok helst være større end birmaen. De er medium til store katte; birmaen er kun medium - i hvert fald jvf. standarden :slight_smile:
VH
Susanne

[quote=Ann K;463346]
Faktisk vil jeg sige at Koraten er mindre end perseren - når altså det kommer til højde… vægten ligger omkring det samme…[/quote]

Nu har perseren jo også meget lange ben Ann :cool:

Åh ja… helt vildt lange!!! :rock:

Problemet er vel helt reelt at ingen standarder vil nævne at en race er “lille”… derfor får vi de der underlige "Medium"størrelser, der kan dække over alt lige fra en tontung Brite til en burmeser-let-på-tå…
Og det giver altså nogle problemer, når man skal beskrive størrelse…
For - min aby er en medium kat… og det er Brian også… helt lige meget at Brian er ca 5 cm højere og vejer ca 2 kilo mere end aby’en :rolleyes:

Det ville i forhold til sproglige beskrivelser af de forskellige racer, være en frdel, hvis man kunne bruge stor. mellem, lille…

For øvrigt… Bengal… er det en stor eller medium kat?
I forhold til hvilke racer definerer man det?
Og hvad mener man med “stor” eller “medium”?

min erfaring er så helt præcist som der skrives flere steder i debatten, nemlig at det er mco der er størst, det er osse den kat der er mest fremmelig og som bare vader ind i folk, en mco er dog osse lidt af en klodsmajor, men det har vel osse sin charme(siger jeg indtil gaya en dag smider en af vores royal copenhagen figurer på gulvet)
alle de coonere jeg har mødt igennem tiden har hver og en været utrolig kælesyge og kærlige.
derimod er det måske kun 2-3 af nfo’erne jeg har mødt der har været kærlige og kælne, jo overfor deres ejere har de vist hengivenhed, men os gæster har de ikke nedværdiget et blik