Nu regel om begravelser

Der er vedtaget nye regler om begravelser i Dk, som betyder, at afdøde selv skal tage stilling til sin begravelsesform, hvis man ønsker noget andet end det traditionelle.

Det gør jeg fx - jeg vil have min aske strøet ud over åben hav et sted - hvor ved jeg ikke endnu.

Reglenændringen betyder, at afdødes ønske ALTID respekteres - hvis det kan ske på en måde, der ikke vækker opsigt (fnis - jeg skal forsøge:thumbup:) og over åbent vand. Før var det op til Kirkeministeriet - nu følges afdødes ønske

Men hvis der ikke ligger et ønske, så lytter myndighederne tilgengæld heller ikke til de efterladte mere - der skal ligge et skriftligt ønske fra afdøde selv.

Vi har før snakket om dette emne herinde - derfor denne opdatering

MVH Helle

Du har misforstået det lidt…Før var det op til Kirkeministeriet - nu følges afdødes ønske*…for det er stadig op til ministeriet… tilladelsen skal nemlig fortsat udstedes…men til forskel fra tidligere hvor de efterladte kunne søge, udstedes tilladelsen nu KUN, såfremt afdøde på forhånd har ytret ønske om, at få sin aske spredt…ønsket skal enten være skrevet i et bevidnet dokument eller i et noteret testamente…reglen er trådt i kraft her fra 1/1-09

Tak for up-daten :ok:

Jeg kan da tilføje lidt som de færreste måske tænker over gg vi kan jo godt li at tro at vi er udødelige.

Man behøver ikke at have en bedemand ind over en begravelse, man behøver ikke rustvogn og det behøver ikke nødvendigvis at være en dyr kiste man bruger.

http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/raad011 kan man se nøjagtig hvad og hvorledes man selv kan stå for forskellige ting :slight_smile:

Tak skal i ha’

jeg har en plan om at mine dyr skal kremeres og jeg selv skal have asken efterhånden - og den vil jeg så gerne begrave i min fædrende baghave mellem æbletræerne…

og der håber jeg mine børn vil gøre mig den ære at lægge min aske så jeg er tæt på mine dyr … er jo alligvel på vej til regnbuebroen for at hente dem…

så det virker som det rigtige…

[quote=Battlestar;96125]

og der håber jeg mine børn vil gøre mig den ære at lægge min aske så jeg er tæt på mine dyr … er jo alligvel på vej til regnbuebroen for at hente dem…

så det virker som det rigtige…[/quote]

Jamen det må de jo ikke …men om de så vælger at overtræde loven for at gøre det, er jo en anden sag

er der nogen der har et link til alle reglerne ? omkring hvad man må og ikke må…

Nej det er ikke ministeriet mere - det er begravelsesmyndigheden i den afdødes bopælssogn, der afgør det - og kun hvis afdøde ikke selv først har søgt om tilladelsen og fået den lagt ned på skrift.

Jeg har lige talt med bedemænd om den nye regel:-)

MVH

Battlestar du kan finde reglerne på KM.dk

Fuck reglerne - ingen skal bestemme over min døde fede krop:-))))
Jeg kommer gerne og begraver dig i nattens mørke med kattene!

Men vidste I, at man ikke må nedgrave dyr større end en ged i haven? Dvs en Grand Danios er forbudt:-)

mvh

[QUOTE=lenschow;96177]
Men vidste I, at man ikke må nedgrave dyr større end en ged i haven? Dvs en Grand Danios er forbudt:-)

mvh[/QUOTE]

ja det vidste jeg godt, men kun fordi en nabo engang fik problemer, han begravede sin rotweiler, og den var altså for stor :frowning:

:uha: … hvad gør jeg så med Tarzan ? :sshh:

[quote=lenschow;96175]Nej det er ikke ministeriet mere - det er begravelsesmyndigheden i den afdødes bopælssogn, der afgør det - og kun hvis afdøde ikke selv først har søgt om tilladelsen og fået den lagt ned på skrift.

Jeg har lige talt med bedemænd om den nye regel:-)

MVH[/quote]

Hvis afdøde ikke selv har skrevet ønsket, gives tilladelsen slet ikke, eller den er i hvert fald meget svær at få

Citat:

En ændring i Kirkeministeriets begravelseslov betyder, at der fra 1. januar 2009 kun gives tilladelse til askespredning, hvis afdøde selv har bedt om at få sin aske spredt over havet. Hidtil har det været de efterladte, som efter dødsfaldet ansøgte om askespredning, men fremover skal det kunne bevises skriftligt, at det var afdødes eget ønske. “Problemet kommer, når folk ikke har forberedt deres begravelse, siger bedemand Michael Ørskov, det er en stor hjælp for de efterladte, hvis afdøde i god tid kommer med sine ønsker og planlægger ceremonien. På Brancheforeningen Danske Bedemænds blanket “Min Sidste Vilje” kan man krydse af ved ønsket om askespredning over åbent hav, eller ønsket kan skrives ind i et testamente, og det vil være nok til at give tilladelsen”.****

fra

Berlingske Media

Battlestar

**er der nogen der har et link til alle reglerne ? omkring hvad man må og ikke må… **

Det kan kun komme på tale at få tilladelse til spredning af asken over åbent hav…alt andet er ikke tilladt

Jeg ved det også godt, men den dag en af vores hunde skal herfra, så bliver de altså begravet i vores have, såfremt vejret tillader at grave så stort et hul.

Jeg har da lige læst om et par der fik lov til at begrave deres søns urne i haven, de skulle så sørge for at den var “opløselig”, at der ikke ville blive gravet i haven i de næste (mener det var)10 år, og at urnen blev gravet mere end en meter ned :?

Ej er det rigtig? det brydder jeg mig faktisk ikke om :frowning:

Ja, hvis der er opfyldt nogen helt specielle betingelser, kan den tilladelse gives til urnenedsættelse, (men ikke spredning af aske)…, det der forhindrer, at ret mange kan få den tilladelse er, at de efterladte ikke råder over en grund der er stor nok:

Urnenedsættelse på privat ejendom
Grunden eller ejendommen skal som udgangspunkt være på mindst 5000 kvadratmeter.

Der vil altid være knyttet følgende betingelser til en tilladelse
[ul]
[li]at der på det sted, hvor urnen nedsættes, ikke bliver anbragt en sten, et mindesmærke eller andet, der kendetegner stedet som begravelsesplads
[/li][li]at urnen, der skal bestå af et materiale, der er opløseligt i vand, f.eks. pap, støbt papirmasse eller lignende, bliver nedgravet i mindst 1 meters dybde, og
[/li][li]at der på ejendommen bliver tinglyst en deklaration, hvorefter den til enhver tid værende ejer forpligter sig til i 10 år fra urnens nedsættelse at regne ikke at grave så dybt, at urnen bliver berørt.
[/li][/ul][COLOR=black][FONT=Verdana]Der bliver ikke givet tilladelse til kistebegravelse på privat ejendom[/FONT][/COLOR]

sådan har jeg det også, jeg ville være meget ked af at flytte i nyt hus, og så få af vide at der var begravet en lille dreng i haven, også selvom det “kun” var hans aske.
Jeg ved bare ikke rigtig hvorfor jeg har det sådan…

Ja det vil jeg bestem også…Jeg kan slet ikke have det :S

det med store dyr og astand skyldes at der er smittefare forundet med lig…

Jeg vil den dag sussie (min hund) dør havde hende kremeret. Jeg ville ikke havde lyst til at lægge hende i have… hvad nu hvis et dyr graver hende op… eller en graver det sted og bliver syg efterfølgende… Sussie skal ikkke krænkes på den måde, men hendes død skal heller ikke påvirke andre